S80 (2004) Bijgeluid motorruimte

Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

In 2014 heb ik bij de aankoop ( 2e hands ) kort daarna mijn riemen laten vervangen. Ook de poelie van de alternator was toen vervangen geweest.


Maar sinds kort begint mijn wagen bij koude en warme motor en in hogere toeren, een bijgeluid te maken dat het lijkt of je bent hout aan het zagen met een cirkelzaag.

Een kennis van mij zegt dat het riemspanner zou kunnen zijn, maar die zit meer onderaan dacht ik. Als ik met motorkap open luister dan lijkt het meer van bovenaan te komen.

Als ik offerte krijg van de garage dan staat daar ineens alternator... bij om te tonen wat mogelijke kosten kunnen zijn.


Nu wou ik toch eens horen er Volvoforumleden zijn die hier ook al ervaringen met hebben gehad.


Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Kan inderdaad een slippende multiriem zijn. Dat kan weer veroorzaakt worden door een riemspanner die niet helemaal goed meer is of de riem zelf die na verloop van tijd wat uithardt en dus minder wrijving heeft. Na 6 jaar zou dat zeker ook kunnen. Ook de vrijloop van de alternator (dynamo voor niet-Vlamingen) kan defect raken, maar dat hoor je dan voornamelijk bij gas loslaten. Ook kunnen het versleten lagers van de dynamo zijn.

Door wat water op de riem(en) te gieten kun je horen of het van de riemen/spanner komt of van de dynamo. Als het geluid weg is met natte riemen dan is het de riem of spanner, is het geluid er nog steeds dan is het één van de onderdelen die door de riemen wordt aangedreven. Dat kan de dynamo zijn, maar ook een looprol, spanrol, soms ook waterpomp, aircopomp, .....
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Ferrari schreef: 25.09.2020 - 15:29 Kan inderdaad een slippende multiriem zijn. Dat kan weer veroorzaakt worden door een riemspanner die niet helemaal goed meer is of de riem zelf die na verloop van tijd wat uithardt en dus minder wrijving heeft. Na 6 jaar zou dat zeker ook kunnen. Ook de vrijloop van de alternator (dynamo voor niet-Vlamingen) kan defect raken, maar dat hoor je dan voornamelijk bij gas loslaten. Ook kunnen het versleten lagers van de dynamo zijn.

Door wat water op de riem(en) te gieten kun je horen of het van de riemen/spanner komt of van de dynamo. Als het geluid weg is met natte riemen dan is het de riem of spanner, is het geluid er nog steeds dan is het één van de onderdelen die door de riemen wordt aangedreven. Dat kan de dynamo zijn, maar ook een looprol, spanrol, soms ook waterpomp, aircopomp, .....

Hallo,

Dat water opgieten, wanneer en hoe doe je dat best? met draaiende motor of als deze nog uit staat? en waar juist, bovenaan of onderkant (die op de poelie's lopen) ?
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Beetje water op de binnenkant van de riem, zodat de binnenkant wat nat wordt. Best bij draaiende motor, dan kun je draaiende weg het beste natmaken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Mag dit ook met WD40 eigenlijk? of kan dit de riem laten "ontsporen" door de gladheid?
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Heb het met water via een kleine gieter gedaan, maar door dat dit ook op de spanrollen liep kreeg ik daar een tijdje tik tik tik muziek bij. Maar bij gas geven, was het bijgeluid er ook.

De wagen heb ik dan tijdje laten warm draaien zodat het water dat gemorst is toch wat kan verdampen of toch grotendeels.

Het geluid komt er echter pas door bij alles wat boven stationair toerental is.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Even een update, de wagen is vandaag binnen voor groot onderhoud, dus heeft men ineens diagnose gemaakt van het bijgeluid.

Blijkbaar zou het dan toch terug de servopomp zijn :-( dat is wel vroeg, vermits deze nieuw is vervangen geweest op 14/03/2018

Zelfs het reservoir met slangklemmen... is vervangen geweest + doorgespoeld.


Door te veel problemen met die Volvo garage ben ik na veel 5ven en 6zen toch overgestapt naar een andere Volvo dealer, waar je nu ook een persoonlijke vaste technieker krijgt.
In die periode was er toen ook gerommel in de stuurinrichting wat dan bleek te zijn door te weinig servo olie + lucht in het systeem.

Het servosysteem is niet goed ontlucht geweest bij de vorige dealer en na het ontluchten ook niet meer bijgevuld geweest blijkbaar, waardoor de pomp eigenlijk vanaf begin het extreem te verduren kreeg.
De persoonlijke technieker heeft dit toen bijgevuld en opnieuw ontlucht, bijgeluiden waren toen ook weg. Helaas zal de periode waar het systeem teveel lucht doorkreeg en te laag servooliepijl had te lang geweest zijn.
Waardoor de pomp vlugger is kapot gegaan. Er zit dus niks anders op dan deze te laten vervangen.

Maar 2 jaar vind ik wel zeer snel.
Plaats reactie

Terug naar “S80”