S80 (2004) Problemen met centrale vergrendeling en electronica

Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Met regelmaat, vooral na het doen van lange autoritten, blijkt mijn S80 vreemde kuren te krijgen.

Deze week had ik het terug voor, na een periode van 1 à 2 maand ertussen.

Ik had een lange rit achter de rug, en ging gaan tanken, tijdens het tanken gaat het alarm op bepaalde moment actief ( XX minuten achter sluiten bestuurdersportier), dat is dus normaal.

Maar ik vergrendel dan de wagen omdat ik nog iets diende te gaan kopen, toen ik echter terug kwam en de wagen wou open doen, reageerde er niks op de afstandsbediening.

Bestuurdersportier kon ik na 2 keer proberen dan met sleutel open doen, en proberen om zo te starten, bij radiostand was alle verlichting zeer gedimd en bij starten ging het alarm af.

Heb de wagen dan terug uitgezet, en heb dan gedaan wat ik altijd dien te doen om dit voorlopig op te lossen, en dat is via sleutel de koffer opendoen, en de - pool van de accu afhalen voor 4 sec. Want het alarm gaat dan ook af uiteraard. En dan kan ik vreemd genoeg via de afstandsbediening de wagen terug volledig openkrijgen, en normaal starten. Ook de verlichting was dan terug normaal.


Paar maanden terug had ik dit 2 dagen na elkaar. Deze week maar 1 keer, dag erna geen problemen gehad. Paar maanden geleden dacht ik dat het met de extreme warmte te maken had, maar vermits het nu kouder is, kan dat niet meer 1 van de redenen zijn.


Bij het uitlezen met Vida krijg ik deze storingscodes:

CEM-1A23 ( Stroomkring x-voedings relais signaal ontbreekt )
CEM-1A25 (Relais Ext X2-Voeding signaal te laag)
CEM-1D07 ( Regeleenheid Interne storing )
CEM-1A27 ( Relais, 15i spanningvoeding Signaal te laag)
CEM-1D0C ( Regeleenheid interne storing)
CEM-6A01 Portier ontgrendeld, links achter Signaal te hoog


En dan heb ik nog een CEM-1A59 & REM-4F42 foutmelding, maar dat komt omdat er een andere radio inzit dan een Volvo OEM.




Wat ik nog eens heb gehad, is dat ik een rit van ong. 1uur gedaan had, en ik naar de winkel ging. ECC staat op automatisch dus ventilatie gaat sowieso uit als motor uitstaat.
Echter kom ik terug, en blijkt dat mijn ventilatie van de ECC staat te draaien, ik bedoel dan de interieuraanjager. Deze ging terug uit als ik het contact en motor aanzette.

Ik merk ook dat de auto-functie voor het beneden doen van de passagier ruit niet meer werk ( knoppenmodule bestuurder), als je blijft induwen echter wel.
En dat de handgreepknop van de koffer, ook niet meer werkt. ik krijg de koffer enkel nog open via de afstandsbediening of manueel via de sleutel.


Hopend dat hier mensen zijn die hier raad met weten. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Lijkt mij een defecte CEM.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Is de boordspanning voldoende? Bij een lage boordspanning kunnen er ook allerlei rare storingen optreden.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En met het probleem in het andere topic zou het met elkaar te maken kunnen hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Ferrari schreef: 25.09.2020 - 15:33 Is de boordspanning voldoende? Bij een lage boordspanning kunnen er ook allerlei rare storingen optreden.
Ik zal dit eens uitlezen met Vida komende week, al komt op de Android radio ook een indicatie hoeveel spanning (batterijindicatie) erop komt. Bij draaiende motor shommeld dat rond 13V
Maar beste is om met Vida eens te kijken, die leest de waarden van het canbus systeem. Zal ook betrouwbaarder zijn dan indicatie op een autoradio.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

fredhead schreef: 25.09.2020 - 16:16 En met het probleem in het andere topic zou het met elkaar te maken kunnen hebben.
Bedoel je de topic over de riemen?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die inderdaad. Stel dat het geen riem maar een spanrol is die op z'n eind loopt kan de dynamo wel eens slecht bij laden en met wat spanning spieken gebeuren er vreemde dingen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Heb de fouten met Vida na het nemen van printscreens gereset. Die van de airbag lijkt ook terug te verdwijnen, dat zal ik mogen zien bij de koude start, soms wil dat niet lukken zonder de orginele OEM radio.
Vorige keer diende ik zo de oude OEM radio terug even aan te sluiten om die fouten weg te krijgen.
Toen de OBD kabel aangesloten was, kwam er wel snel melding van lage accuspanning en gaf Vida al tot 10V aan.

Bij het starten was dit direct opgelost, en na 5 minuten draaien bleef het met motor uit rond 12V. (ECM waarden)
Met Multimeter was de batterijspanning geen 10V maar 11tot12V.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

belgian-tsm schreef: 04.10.2020 - 18:10 Toen de OBD kabel aangesloten was, kwam er wel snel melding van lage accuspanning en gaf Vida al tot 10V aan.


Met Multimeter was de batterijspanning geen 10V maar 11tot12V.
Dan verdwijnt er spanning in je kabels door slechte contacten. ECM kaduuk, boutjes niet goed vast, corrosie. Ook moet de spanning tijdens draaien van de motor richting de 14v gaan. Meet de dynamo eens met de multimeter tijdens draaiende motor en vergelijk dat met de vida waardes.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Dan schommelt die tussen 14V & 15V (aan de batterij)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dan zijn die twee nog goed en zit het probleem verder in bekabeling en/of CEM.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Word die bekabeling of CEM ook nog door een relais aangestuurd? want in de fouten word gesproken van een x-voedingsrelais.

Sinds de fouten gereset zijn voorlopig geen problemen meer gehad. Voor het vervangen van de riemen en groot onderhoud is er afspraak eind oktober.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Tot op vandaag is het probleem nog niet opgelost, laatste tijd begint de wagen het meer en meer te hebben.

Zou dit probleem niet kunnen voortkomen door het feit dat de dimfunctie van de spiegel niet meer werkt ( vloeistof is gezakt ).

In de Volvogarage hebben ze dan een andere spiegel 2e hands erin gezet, helaas werkte de vergrendeling niet meer en konden ze de software niet opnieuw laden voor met mijn afstandsbedieningen te werken.

Blijkbaar als de spiegels met ontvanger van fabriek af komen, en zodra er op geprogrammeerd is, kan dit maar 1 keer dus. Daarom dat op de 2e hands spiegel niks mogelijk was.

Het duurde ook lang voor de software wou laden en wegschrijven op de 2e handsspiegel, uiteindelijk was het ok, maar toch werkte het niet.


Nieuw is er gewoonweg niet meer aan te geraken.


Want als de accu word afgehaald, ( alarm gaat uiteraard af) terug word aangsloten en word ontgrendeld dan is het terug voor een tijd in orde.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Spiegelglas verwisselen. Ofwel originele spiegel het lekkende glas van de printplaat halen en dan het intacte glas van de donor spiegel daar weer terug op solderen. Dan heb je een mooie werkende dimmende spiegel én centrale vergrendeling.

Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Check wellicht de + en - kabels en -aansluitingen. Misschien ergens een slechte massa aansluiting of kabel.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

cees klumper schreef: 28.07.2022 - 07:48 Check wellicht de + en - kabels en -aansluitingen. Misschien ergens een slechte massa aansluiting of kabel.
Dan zou ik wel moeten weten waar die allemaal zitten. Heeft Vida een overzicht/plan waar die allemaal zijn?

Want ik denk dat het probleem toch ergens anders moet zitten.

Het valt op als de wagen lang rijd, dat toch iets raar gebeurd.
Vorige keer op de snelweg tegen 120km/h valt de motor kortstondig in 1sec aan en af, alsook de tacowinkelinstrumenten vallen allemaal uit.
Paar dagen erna, wagen heeft eerst tijdje stationair gedraaid, dan vertrokken op het werk, en ineens begint dit fenomeen weer.
Dit gebeurde nu meerdere keren na elkaar, dat mijn voorlichter al dacht dat ik aan het pinken was met mijn lichten voor hem.

Bij de eerste afslag moest ik dan viaduct op, en voor de rode lichten viel ineens alles uit, motor bleef na het schokken draaien, en versnellingsbak ging in noodloop.
Ik ben naar eerst volgende parking gereden in deze modus, wel lastig, want mijn richtingsaanwijzers werkte ook niet meer.

Enkel de koplampen werkte nog qua verlichting.

Op de parking heb ik dan de motor afgezet, en in de kofferruimte de - pool even afgehaald.
Terug aansgesloten en alles werkte terug.

Tijdens het probleem hoorde ik wel veel relais schakelgeluiden vanonder de ruimte van de tacowinkelintrumenten vandaan komen.


Met tacwinkelinstrumenten bedoel ik de snelheidsmeter, toerental...
Plaats reactie

Terug naar “S80”