S80 1.6D te ondergemotoriseerd?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toastiestfoil
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.01.2020 - 20:29
Locatie: Hoogeveen

Hoi allen,

Ik heb mijn oog laten vallen op een prachtige S80 uit 2009 met een prima kilometerstand en prijs. Alleen... het is een 1.6D.
Is het écht zo'n dramatische motorblok én dat in combinatie met een zware auto als een S80? Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben? Veel kan ik er niet over vinden op YouTube en internet.

Alvast bedankt.
Volvo V70 | MY2007 | 163PK | 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat zijn je eisen?
Als er nog wel eens een aanhanger achter moet of je wil snel op je bestemming zijn is het niet Dé combinatie.

Rijd je voornamelijk in Nederland en ben je een rustige rijder kan het een optie zijn.
Zeker nu we met z'n allen aan de 100 km/h vast zitten.

Ik zie een V70 2.4D in het onderschrift staan, daar is ie zeker niet mee te vergelijken.
Ook niet met een 2.0D onder de kap.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een 1.6D heeft een 5 bak waar de D2 een 6 bak had, bij 130km/uur 'n serieus verschil in geluid
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Ja. Is ondergemotoriseerd. Blok past totaal niet bij de auto als je het mij vraagt. Prima cruiser op de NL "snel"wegen maar zou hem lekker laten staan.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

OGA244 schreef: 21.09.2020 - 07:04 Een 1.6D heeft een 5 bak waar de D2 een 6 bak had, bij 130km/uur 'n serieus verschil in geluid
hoezo ? beide draaien dan 2500RPM wegens dezelfde eindratio.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een D2 is echt stiller bij 130km/uur, hij bereikte zijn max vermogen ook al bin 3600t/min ipv 4000t/min voor de 1.6D,

De 5 bakken hebben mijn voorkeur dan ook niet meer bij 'n grote volvo, geluid bij 130km/uur is ook bij 'n 2.0B steeds een item..
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Of het ongergemotoriseerd is is echt heel persoonlijk, ga er eens mee rijden en bepaal het zelf.

Persoonlijk zou ik het niet eens kunnen, zo'n sloep en dan een miezerig blokje en ditto vermogen. Ookal ben je een rustige rijder en hoef je geen 300pk V8, er is totaal geen souplesse meer met die 1.6D.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Een 2.0D na tuning zou ik nog wel aandurven in een S80, in een S40 is dat een behoorlijke combi.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dan kan je ook stellen dat een 2.5T in een xc90 een ecoblokkie is en dattie in een C30 aardig voldoet . En alle turboloze 1.4 1.6 1.8 2.0 'jes van half NL zijn amper mee te rijden ofzo ?

Het is inderdaad zeer persoonlijk /gebruikafhankelijk dus goed idee om zelf testen . Je bent wel meer aan het schakelen door de kleinere powerband en de versnellingen zijn ook korter . De 5 bak van de 1.6D heeft langere versnellingen en zet dus grotere stappen ( zeker na tuning ) . De 6bak is korter waarbij eindtoerental gelijk is. Dit kan weer voordelen hebben met bv een aanhanger/caravan dat je bij 90 in een beter toerental zit . Een groot blok heeft immers ook geen 300pk bij 1500rpm dus schakelen moet je toch.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nou ... Ik heb zo'n XC90 gehad en die kwam goed van z'n plaats. Met 210 pk automaat (320 Nm koppel bij 1500 toeren) en een gewicht van 2 ton was hij ook nog eens soepel in de omgang: versnellen ging door de turbomotor erg lekker.
Maar een 1,6D met nauwelijks 100 pk kan erg traag overkomen, zeker als er nu een 2,4D op de dam staat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kennelijk voldoet het voor sommigen. De auto is immers door iemand zo nieuw gekocht.
Dat terzijde, ik zou de 1.6D mijden vanwege zijn betrouwbaarheid.
Alleen als er heel goed voor gezorgd wordt, kan deze lang mee.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Plaats reactie

Terug naar “S80”