Stationair schommelen S80 2004

Plaats reactie
Naomi1399
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.08.2020 - 13:44

Goedendag allemaal,

Mijn naam is Naomi en ben nieuw hier. Bedankt voor het toevoegen allereerst.

Ben in bezit van een Volvo s80 2.4 benzine uit 2004. Dan weten jullie waar ik over praat.

Van de week terug gekomen van vakantie uit Italië, in Duitsland wezen tanken. Heb mn auto toen volgetankt met de E5 benzine uit Duitsland. Vanaf de tankbeurt daar is het gedonder begonnen. Rijdt prima weg, ongeveer 150km gereden zonder te stoppen, en we stoppen bij een tankstation en bij stationair toerental schommelt hij. In de stand P is dit zo, en in de N stand. In de N stand valt hij ook bijna uit. Als ik stil sta en ik zet hem in een versnelling heb ik nergens last van. Ook niet tijdens het rijden. Hij trekt vlot op en schakelt prima. Niks geen gestotter.
Puur het stilstaan in de stand P en N.

Wij hebben het een en ander gelezen op internet dat dit probleem wel eens in het gasklephuis kon zitten. Dus origineel nummer opgevraagd bij de dealer, en rondgebeld naar een gasklephuis.
Een gebruikte gevonden in Friesland, dus vanochtend daarheen gereden.

Ter plekke het gasklephuis erin gezet om te testen, nog steeds het schommelen. Was wel een gebruikte gasklep moet ik erbij vertellen. Daarna nog 2 andere gebruikte erin gezet, geen verandering.

Las ook op internet dat het te maken kan hebben met je carterventilatie, als ik de oliedop eraf haal tijdens het lopen zuigt hij de lucht naarbinnen. In mijn ogen is dat dus in orde.

Daarna nog de luchtmassameter gecheckt. Hoorde dat je de stekker eraf kan halen, en dat als het dan goed is dat dan de LLM stuk is. Stekker eraf gehaald tijdens het schommelen, en motor loopt in 1 keer goed. Dus een gebruikte LLM erin gezet. Geen verandering. Zelfde onderdeelnummer, alles kwam overeen. Daarna nog een andere LLM geprobeerd, ook geen verandering...

Heb al het luchtfilter vervangen, deze was behoorlijk vies. Ook een 2 slangen tbv inlaatspruitstuk vervangen, waarvan 1 naar het luchtfilter gaat.

Heeft iemand ideeën wat dit kan zijn? Kan het toch aan de e5 brandstof zijn, omdat ik altijd e10 tank? Of een software update die nodig is? Of toch een splinternieuwe gasklep? A€400.-? Kan me namelijk niet voorstellen dat de 3 gasklephuizen die ik geprobeerd heb ook stuk zijn. Zelfde geval met de map sensoren.

Alvast bedankt voor het lezen!

Mvg Naomi
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Naast een gasklep heeft een 2.4 (in ieder geval mijn 850's) ook een stationair-regelklep, ook wel stappenmotor genoemd. Deze raken wel eens vervuild met een schommelend toerental tot gevolg. Je kan deze schoonmaken of in zijn geheel vervangen. Zit bij het gasklephuis.

Kan ook een lek zijn in één van de vacuümleidingen; even met lopende motor met remmenreiniger in de buurt van de vacuümleidingen spuiten. Als de motor anders gaat lopen dan zit er ergens een lek. Wel uitkijken met hete delen!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Naomi1399
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.08.2020 - 13:44

Ferrari schreef: 15.08.2020 - 20:01 Naast een gasklep heeft een 2.4 (in ieder geval mijn 850's) ook een stationair-regelklep, ook wel stappenmotor genoemd. Deze raken wel eens vervuild met een schommelend toerental tot gevolg. Je kan deze schoonmaken of in zijn geheel vervangen. Zit bij het gasklephuis.

Kan ook een lek zijn in één van de vacuümleidingen; even met lopende motor met remmenreiniger in de buurt van de vacuümleidingen spuiten. Als de motor anders gaat lopen dan zit er ergens een lek. Wel uitkijken met hete delen!
Goedendag, dank voor de reactie. Volgens mij heeft dit type geen aparte stationair regelklep. Als het goed is zit deze in de gasklep. Gasklephuis is al schoongemaakt...

Naomj
Plaats reactie

Terug naar “S80”