Zoals jullie misschien gelezen hebben in het S60 topic, word ik niet vrolijk van die 5traps automaat.
Na de verhuizing gaat die auto dan ook in de verkoop.
Ik heb mijn zinnen nu op S80 gezet, 2,5T en liefst handgeschakeld, bouwjaar 2007, 2008.
Ik ben namelijk een beetje huiverig om weer een automaat te kopen.
Jammer genoeg is het aanbod van automaten veel groter.
Wie heeft ook de overstap van een S60 naar een S80 gemaakt?
Wie heeft er ervaring met de handbak?
S80 2.5T manueel of auto?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20411
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb je verhaal gelezen en ben een beetje verbaasd: wij hadden een XC90 2,5T (maart 2005) en die schakelde prima. Of we wisten niet beter maar we hebben niet de dingen ervaren die jij beschrijft. En na 20 jaar Volvo automaten vind ik nog steeds dat ze niet slecht waren. Wat ik wel gemerkt heb is dat "mijn" automaten wat beter schakelden en minder zenuwachtig waren na een olieflush. En dat kun je zelf doen of uitbesteden.
Maar bij twijfel kan ik niet anders adviseren dan uitgebreid proefritten maken. En niet met 1 auto maar met meerdere S80's om te ervaren dat een automaat misschien toch een fijnere optie is dan zelf schakelen.
Maar bij twijfel kan ik niet anders adviseren dan uitgebreid proefritten maken. En niet met 1 auto maar met meerdere S80's om te ervaren dat een automaat misschien toch een fijnere optie is dan zelf schakelen.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8171
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Nou ben ik ook geinteresseerd Adriaan, hoe simpel en goedkoop kan zoiets?
TS, van horen zeggen moet de automaat van de S80 V8 wel goed achakelen, en dan met name op het punt waar wij ons beide aan ergeren, het teveel uitrollen in vrijloop. Dat zou die 6 bak niet meer doen kreeg ik te horen.
Maar ik heb er niet mee gereden dus ik weey het niet zeker.
En dat zegt niets over de 2.5t en automaat.
Ben sowieso niet zo thuis in de P3.
TS, van horen zeggen moet de automaat van de S80 V8 wel goed achakelen, en dan met name op het punt waar wij ons beide aan ergeren, het teveel uitrollen in vrijloop. Dat zou die 6 bak niet meer doen kreeg ik te horen.
Maar ik heb er niet mee gereden dus ik weey het niet zeker.
En dat zegt niets over de 2.5t en automaat.
Ben sowieso niet zo thuis in de P3.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
De spullen kosten de wereld niet.
Schakelkabels + pook + pedalenbak, een M66 FWD bak + assen, en voor de koppeling de leiding + de koppeling zelf. Daarnaast het stukje middenconsole voor handbakpook ipv automaat.
Dat hoeft zeker niet meer dan €750 te kosten (gebruikt) en voor de zekerheid de koppeling natuurlijk even nieuw + wat preventief onderhoud / keerringen.
Doe eens gek, zeg 2 volle dagen werk dus all in met materiaal en gelijk wat onderhoud <€2000,- afhankelijk van het arbeids-tarief kan dat met wat minder ook wel gedaan zijn.
Voor een wagen waar al flink in geïnvesteerd is die je niet zomaar weg doet een hele logische overweging.
Schakelkabels + pook + pedalenbak, een M66 FWD bak + assen, en voor de koppeling de leiding + de koppeling zelf. Daarnaast het stukje middenconsole voor handbakpook ipv automaat.
Dat hoeft zeker niet meer dan €750 te kosten (gebruikt) en voor de zekerheid de koppeling natuurlijk even nieuw + wat preventief onderhoud / keerringen.
Doe eens gek, zeg 2 volle dagen werk dus all in met materiaal en gelijk wat onderhoud <€2000,- afhankelijk van het arbeids-tarief kan dat met wat minder ook wel gedaan zijn.
Voor een wagen waar al flink in geïnvesteerd is die je niet zomaar weg doet een hele logische overweging.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13
@v70r, heb inderdaad de ombouw voorbij zien komen. Het heeft ook even mijn aandacht gehad, maar gezien de korte tijd (4 maanden) dat ik de auto heb, ben ik er niet erg aangehecht. De kosten en tijd die erin gaan zitten investeer ik dan liever in een andere auto.
@msuidgeest, mogelijk is er voor de xc90 die jij hebt gereden andere software gebruikt? Zomaar een idee hoor. Proefrijden in diverse S80s gaan we zeker doen.
Zit er, los van 1 versnelling extra een wezenlijk verschil tussen een gewone 5sp automaat en de gt6?
@msuidgeest, mogelijk is er voor de xc90 die jij hebt gereden andere software gebruikt? Zomaar een idee hoor. Proefrijden in diverse S80s gaan we zeker doen.
Zit er, los van 1 versnelling extra een wezenlijk verschil tussen een gewone 5sp automaat en de gt6?
- V70R^2
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
- Locatie: Leerdam
Ja, had je al flink geinvesteerd dan is het nu een overweging, heb je dat nog niet, dan kan je hem nog zonder (al te veel) afschrijving weg doen.
De GT6 is veel fijner, die 5automaat is wat sloom en reageert altijd te laat voor je gevoel, de GT6 vond ik een stuk fijner rijden, die deed wat ik voor mijn gevoel zou willen op dat moment.
De GT6 is veel fijner, die 5automaat is wat sloom en reageert altijd te laat voor je gevoel, de GT6 vond ik een stuk fijner rijden, die deed wat ik voor mijn gevoel zou willen op dat moment.
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Een S80 met GT6 rijdt erg lekker wanneer je geen haast hebt. Wanneer je dat wel hebt merk je al snel dat het een gedateerde automaat is die niet bijster snel van verzet veranderd. Het voordeel is echter dat ze wel erg lang meegaan. Zeker bij goed onderhoud en dus een flush om de 80k. In de 1e versnelling giert hij het uit. Vandaar de bijnaam giertronic.
Zelf gebruik ik als ik haast heb meestal de sportstand. Zelf de versnelling kiezen. Gaat veel rapper. Al met al is er prima mee te leven.
Zelf gebruik ik als ik haast heb meestal de sportstand. Zelf de versnelling kiezen. Gaat veel rapper. Al met al is er prima mee te leven.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
Ik zou de 2.5T sowieso mijden: ik heb met een XC70 automaat (tweede generatie) gereden met die motor en twee dingen vielen mij op: de auto is niet bijzonder snel, en het verbruik was extreem hoog. Ze staan dacht ik wel te boek als betrouwbaar (mits prima onderhouden en indien er als een goed huisvader mee om is gegaan). Maar verder? Misschien als hobby auto voor slechts 6000 km per jaar een idee?
Sportiviteit en een V70 / S80 / XC70 gaan mijns inziens toch al moeilijk samen (Geen probleem, ik wil juist geen auto die mij een agressieve rijstijl oplegt)
Sportiviteit en een V70 / S80 / XC70 gaan mijns inziens toch al moeilijk samen (Geen probleem, ik wil juist geen auto die mij een agressieve rijstijl oplegt)
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Wel bijzonder. De 2.5T staat bij kenners bekend als bulletproof. 200pk standaard is niet bepaald behelpen en met een krachtkuurtje rond de 250pk al helemaal niet. Hoog verbruik valt ook wel mee.
Misschien had jij gewoon pech en een slecht exemplaar.
Misschien had jij gewoon pech en een slecht exemplaar.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20411
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Nou. Mijn XC90 2,5T wilde best van z'n plek komen en was ook prettig soepel om in te rijden.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
2.5T 210 pk met GT is een fantastische combinatie gebleken in mijn V70 2005. Snel, betrouwbaar en krachtig genoeg om met AWD een 1600 kg caravan voort te sleuren en zelfs dan bij het verkeerslicht als eerste weg te zijn.
De automaat heeft wel regelmatig een flush gehad.
De automaat heeft wel regelmatig een flush gehad.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8171
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ik weet nog van een gezamenlijke dag chiptuning bij Fasttech een S60 2.5T AWD van 209 naar 270 pk ging, en die auto is voor en na tuning op de dyno gegaan.
Traag kan je ze toch niet noemen, ook standaard niet.
viewtopic.php?f=101&t=46602
Traag kan je ze toch niet noemen, ook standaard niet.
viewtopic.php?f=101&t=46602
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi