S80 (2004) Jankende Stuurinrichting/Motor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Vorig jaar zijn mijn servopomp en stuurstangen al vervangen geweest. Als ik scherpe bochten neem, of op een rotonde, afslagen in een straat op een oneffen oppervlakte zoals een viaduct...

Schuuren mijn wielen om te beginnen al aan tegen mijn wielkuipen (uitlijning is ok, wielen zijn Volvo OEM).

Vanwege de ouderdom van de wielkuipen en door de jaren en seizoenswisselingen (temperaturen...) denk ik er over om deze in de toekomst te laten vervangen.

Maar dit is niet het exacte probleem, want sinds paar maanden begint bij hij ook te janken/zingen bij het nemen van die scherpe bochten (zie 1e zin van dit volledige bericht)

Na 5 minuten rijden gaat dit geluid dan terug weg.


Maar als ik in bepaalde toeren gas geef (1500 tot 3500) ga dan hoor ik toch ook geluid dat ik niet kan thuisbrengen , het is zo een frequentiegolf geluid.

Toen mijn servopomp defect was was er ook zo een soort geluid, maar dit is nog anders en dit geluid is er bij zowel het niet bewegen van het stuur, als wel.

Het zou wel raar zijn als die servopomp (Volvo OEM, snelheidsafhankelijk) al kapot zou zijn).


Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, of die ook zoiets heeft gehad bij zijn S80?


Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Verlies je stuurbekrachtigingsvloeistof? Check je reservoir. Helaas duidt een zingend geluid meestal op een kapotte pomp. Kijk onder de auto of deze nog droog is.
Een revisiesetje kost geen drol. De echte kosten zitten in de uren. Je praat al snel over een reparatie van +/- 900eu.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Carfreak schreef: 20.02.2020 - 19:44 Verlies je stuurbekrachtigingsvloeistof? Check je reservoir. Helaas duidt een zingend geluid meestal op een kapotte pomp. Kijk onder de auto of deze nog droog is.
Een revisiesetje kost geen drol. De echte kosten zitten in de uren. Je praat al snel over een reparatie van +/- 900eu.
Zo'n pomp is €150 en het is een uurtje werk en nog geen liter olie, dus waar komt die andere €650 vandaan?
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Ik dacht dat de pomp die er nu inzit een Volvo orginele (splinternieuw) in 2018 door erkend Volvo dealer is vervangen, dit samen met het reservoir, slangklemmetjes en slangen.

Als deze nu kapot al is, vind ik dat wel raar. :-( Zo een servopomp die snelheidsafhankelijk is was ook wel best prijzig, maar dan moet ik die factuur eens opzoeken, wat ik 1 volgende dagen eens ga doen.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Zoals gezegd in mijn vorige bericht, de factuur even opgezocht:

Servopomp is vervangen op 14/03/2018 door erkend Volvodealer, deze is daarbij ook gespoeld, servo-olie is ook vervangen geweest.

Het reservoir voor de servo-olie met darmpjes en slangklemmen zijn ook vervangen geweest.

Dit is tevens ook met groot onderhoud (olie, oliefilter, remvloeistof...) gebeurd.

Het is nog net geen 2 jaar geleden dus.

De kosten voor de pomp ( 8251737) was 394,83 exclusief BTW.

Kostenplaatje voor de servompompjob ( inclusief slangklemmen, servo-olie, reservoir, jobkosten…) is 645,85 EUR geweest toen.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Ik heb (goed) nieuws.

Vorige vrijdag had ik hiervoor dus afspraak in de Volvogarage, heeft de technieker er testrit met gedaan op ronde punten... Bleek dat servo-olie rond het minimum zat. En daardoor dus veel lucht in het systeem zat.

Deze is bijgevuld geweest, en dan heeft de technieker samen met mij nog eens testrit gedaan, in begin was het geluid er nog, maar dat verdween dan na wat rond rijden (ontluchting).


Binnenkort wel nieuwe afspraak want mijn remklauw achteraan moet vervangen worde, deze blijft happeren waardoor ik na het rijden, verbrand metaal riek van reminrichting.

Gisteren kreeg ik wel ineens mijn S80 niet meer open, moest dus de koffer ontgrendelen via het slot en sleutel, en dan de batterij eraf, en toen alarm afging terug aangehangen, en direct op unlock geduwt.

Toen werkte alles weer, en vreemd genoeg, kreeg ik geen airbagfout. (sleutel zat ook niet in stand II zoals ze dat in Vida adviseren).


Beter zo, want als ik die fout moet resetten moet ik daarvoor terug de originele Volvo OEM radio aansluiten (heb nu een Belsee Android)
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Idd deels goed nieuws!

Als je zelf reparaties uit kunt voeren ben je altijd goedkoper uit zoals V70R*2 aangeeft. Als je dan ook nog eens voor imitatie onderdelen zou kiezen scheelt het idd behoorlijk. Bij mij is het een jaar geleden uitgevoerd naar volle tevredenheid, Was alleen zoals gezegd niet goedkoop.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Plaats reactie

Terug naar “S80”