S80 draagarm en aandrijfas problemen

Plaats reactie
Marvin89
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.12.2017 - 23:45

Beste Volvo kenners,

Een korte introductie, ik rij in een Volvo S80 2001 2.4T automaat met bijna 368k op de teller. Zo af en toe is er dan ook wel onderhoud aan nodig.

Gisteravond was ik vol goede moed begonnen om mijn draagarm aan de bestuurderszijde te demonteren. Echter liet ik daarbij (met mijn stomme kop) de aandrijfas eruit schieten. Deze bleek er met hoes omheen niet terug in te willen. Ik heb het model met 3 lagers bleek toen ik de hoes losmaakte om het dan zo te proberen. Maar wat ik ook heb geprobeerd, het gaat er niet terug in. Ik ben dus ten einde raad..

Daarna had ik het idee gevat om dan maar de draagarm er terug op te zetten en daarmee de auto rollende naar de dealer te kunnen brengen voor de aandrijfas. Maar welke volgorde ik ook probeer:
Eerst fuse kant daarna voor en achter rubber, ik loop dan al vast op het punt dat de bouten in het voorste rubber moeten. Deze zijn niet recht voor het gat te krijgen. Of de tweede optie: rubbers losvast en dan met een breekijzer de arm naar beneden duwen om de fuse bout in de arm te krijgen haalt het niet.
Ik heb er nog aan gedacht om de veer er tussenuit te halen zou dat helpen?
Wat doe ik verkeerd?

Zijn er forumleden die mij zouden willen assisteren voor koffie en een vergoeding?
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Wonderbaarlijk genoeg schieten ze er zo uit, maar om ze er weer in te krijgen kan je het best met beleid er een flinke tik achter op geven, het heeft soms wat meer nodig dan je op zo'n deel durft te geven. Hij moet er gewoon in kunnen, en om nou de boel zonder laatste deel van de as naar de garage te slepen?..
Marvin89
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.12.2017 - 23:45

Dat klopt inderdaad, ik had er niet aan gedacht om de as even vast te hangen zetten aan de veer.
Na wat verder zoeken op het internet blijkt dat er door slijtage een braam/randje ontstaat aan het uiteinde van het huis. Door deze minimaal af te vijlen, (al het vet eruit, heel goed schoonmaken) schoot de tripod erin. Daarna nieuw vet erin, klem erop en dicht. Kortom, het zit weer in elkaar.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Dank voor het vertellen van de oplossing.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Plaats reactie

Terug naar “S80”