Vreemde kuren laatste maanden (electronica)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Maandag nog een lange rit gehad na het werk zonder problemen.

Thuisgekomen, geen foutmeldingen of niks, auto vergrendelde zonder probleem en alarm gaat ook in detectiemodus.

Echter dinsdagmiddag wil ik naar het werk vertrekken, en ik kreeg de wagen niet ontgrendeld ( ook niet met de reserve sleutel, reserve afstandsbediening)

Dan maar eerst kofferruimte open gedaan en gekeken of batterij genoeg spanning had. Dat leek in orde te zijn.

Dan met sleutel de bestuurdersdeur open gedaan, dat ging eerst niet, na een tijd ineens wel.

Toen ik echter de wagen wou starten kwam de helft van de icoontjes niet op het dashboard en bij het starten ging de alarmsirene telkens af.

Heb de wagen dan maar netjes terug uitgezet en op slot gedaan. Tot na het werk ( had gelukkig vervoer).


Nu kom ik s'avonds thuis, en zie dat de led diode pinkt op het dashboard. Ook als ik de auto ontgrendel gaat de binnenverlichting aan, maar de centrale vergrendeling zelf doet niks.

Morgenvroeg nog eens zien of de wagen terug wil werken of niet, maar normaal is dit niet.


Want wat ik hier ook moet bij vertellen is, dat een paar weken terug ik zonder problemen naar het werk kon , maar toen ik daar naar huis wou vertrekken kreeg ik op het dasboard foutmelding over het laadsysteem.

Ik had toen beter terug alles afgezet en een systeemreset laten doen door te wachten, maar toch naar huis gereden. Door die fout werd de accu niet bijgeladen, en viel alles 1 voor 1 uit.

Volgende dag dan acculader op de batterijgezet en laten opladen, en toen starte de wagen weer zonder probleem, zonder foutmeldingen. Toen ik de accu uitmeette met een multimeter met lopende motor gaf deze ook

tussen 14à15V aan, wat duidt dat alternator wel degelijk zijn werk deed.

Er na geen problemen meer gehad tot dinsdagmiddag weer.

Of dit aan de warmte ligt durf ik niet zeggen. Maar dan nog.... Zou niet mogen :-(
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Ik zou beginnen met de accu eens een poosje af te koppelen waardoor ,na het opnieuw aansluiten, alle computers gereset zijn.Daarna alles eens goed proberen en eventueel laten uitlezen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Ik herinner me wel dat als ik dat doe, ik met een airbagmelding ga zitten, en dan moet ik altijd dat laten wegdoen in de garage, want ik heb wel Vida maar zo geen kabel om uit te lezen enzo.

En toen ik hoorde achter de prijs van zo een kabel viel ik achterover want daar zit een ID in...


Ook de tip dat je het contact op II moet zetten en dan pas accu afkoppelen helpte toen niet.

Bij bouwjaar 2007 reset zich dat automatisch na 1 of 2 keer herstarten, maar bij bouwjaar 2004 ( waar het over gaat) dus niet.

Misschien haalde ik de accu er te snel of verkeerd af.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Heb ondertussen de accu even afgehaald, maar doordat er terug contact werd gemaakt met de min pool, zit ik toch met de airbagmelding, ondanks ik het contact op stand II had gezet.

Want door het afhalen van de accu begon de alarmsirene ook telkens af te gaan. (backupbatterij sirene)

Toen de batterij dan terug aangekopelt was, ging alles weer normaal.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Mijn gedachte is dat je accu niet meer ok is. Ik zou een andere plaatsen, al was het maar tijdelijk om te checken.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

Ik heb met het loshalen en vastzetten nog nooit het contact aangezet of een foutmelding gehad
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

De accu gaat ong. naar 3jaar

En Na het het 1e probleem heb ik daar een acculader met microchip aangehangen, daar zit ook een winterprogramma op en controleerd ook of de accu nog in orde is.

Toen het programma afgewerkt was werd de display mooi blauw wat duidt dat de accu ook nog in orde zou zijn.

Bij het uitmeten met multimeter meet ik ook mooi 12.8 tot 13v als de motor uitstaat.

Ik maak me ook de bedenking dat ik beter eerst de zekeringen van de centrale vergrendeling, en zaken in verband met het alarm mss beter eerst even had uitgetrokken en na enige tijd er terug in.

en kijken of de boel dan terug werkt en eerst ontgrendelen zodat het alarm ook inactief word en op garage mode zetten.

Volgens Vida 2010 zou je dan best 10 minuten wachten met de min pool af te halen. met contact op 0 stand.

En dan word er inderdaad gesproken dat je eerst het contact op stand II moet zetten en dan terug aansluiten.

Mijn vermoeden is dat dit niet goed gegaan is doordat een deel van de electronica verstoord was en doordat de min pool terug kort tegen de minpool kwam, in vervolg voorzie ik best iets om die min pool op zijn plaats te houden, een gewichtje op reservewiel of dergelijke.

Achja, nu die airbagfout er dan toch is, heb ik deze week een Volvotech Canbus besteld voor die Android radio, en om dit rustig en goed te kunnen monteren, installeren is het best dat de accu ook afgehaald word, zodat je ook het ECC paneel deftig kunt losmaken (ineens lampje van alarmknop mee vervangen) en ook dan kan men de hendel van de automaat tenminste uit de vergrendeling zetten, want dat gaat enkel als contact in stand I staat.

Vind het eigenlijk wel vreemd dat accu aansluiten op zo een manier moet omdat er ook spake is op Vida dat er niemand in de auto mag aanwezig zijn omdat de airbags bij een probleem/storing zouden kunnen afgaan.

Bij een S70 en S80 van 2007 heb je die werkwijze niet. Uiteraard is een S70 ouder en minder met computer en heeft een 2007 in die 3 jaar later waarschijnlijk meer aandacht gekregen voor het computergebeuren.
Plaats reactie

Terug naar “S80”