Volvo S80 T6 1999 blijft maar trillen!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
richardberwald
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.05.2019 - 10:00
Locatie: Rotterdam en omgeving
Contacteer:

Goedemorgen allemaal,

Ik ben ten einde raad en naar mijn weten hebben ik alles al geprobeerd. Zelfs mijn familie denkt dat ik doordraai :D . Ik heb jullie hulp nodig.

Sinds Feb 2018 ben ik in het bezig van een prachtig donkerblauwe t6 met ongeveer 300k km ervaring. Fantastische auto waarvan ik wist dat er het één en ander aan moest gebeuren. Bij de eerste testrit was ik eigenlijk direct verkochten ben dan ook na uitvoerige inspectie overgegaan tot koop. De ophanging zag er allemaal keurig uit, volledige historie aanwezig, regulier onderhoud, enz.

Tijdens de testrit merkte ik wel een kleine trillen maar heb eigenlijk redelijk vlot de conclusie gemaakt dat dit voornamelijk aan de banden zou moeten liggen. Lang (drama) verhaal kort, hieronder een opsomming aan repariaties het afgelopen jaar:

- meerdere malen banden balanceren (na plaatsen winterbanden minder trillingen)
- Schijven en blokken vervangen (hierover straks meer)
- versnellingsbak gespoeld (was niet nodig, maar meer preventief)
- Velgen gericht
- Uitvoerige inspectie alle ophangingsdelen
- Uitlijnen en nogmaals balanceren alle wielen
- Beide aandrijfassen vervangen (nieuw)
- Wielen van voor naar achter en visa versa

Volgens mij ben ik nu niets vergeten, maar mocht me iets te binnen schieten vul ik het topic later aan.

Het begint me nu tot waanzin te drijven en dit verziekt behoorlijk het rijplezier. Bij hoge snelheden gaat het om een hoge frequente trillen, bij lagere snelheden hobbelt en wiebelt de auto. Het wiebelen is wel elke keer Anders, de ene keer heftiger dan de andere keer.

Ondertussen zit er dus aardig wat geld in dit project en zou het nou toch wel klaar moeten zijn

Wie heeft er suggesties van wat er mis zou kunnen zijn??


Edit:
De schijven (Zimmerman) en blokken (Bosch) zijn binnen no-time verrot gelopen en zit er nu een dikteverschil in alle schijven. Deze worden nu weer vervangen (binnen 10K KM) voor een set van ATE powerdisc schijven en Jured blokken. Mocht dit de trilling oplossen, dan is dot topic voor niets geweest. Mocht het niet opgelost worden ben ik in ieder geval benieuwd wat het in hypothetische vorm nog meer zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door richardberwald op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Vervang de motor- en versnellingsbak steunen/rubbers, vooral die ene grote bovenop de motor. Niet de hutchinson helemaal onderaan (misschien niet nodig). Nummers 1,3 en 4 op deze link:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... nting/613/
Misschien dat het ook in de bovenste bevestiging van de veerpoten kan zitten? Succes, ben er destijds ook lang mee bezig geweest, bij de onze bleek het een kromme aandrijfas te zijn maar die heb je al vervangen.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Je geeft zelf al aan dat het met minder trilt met de winterbanden, is dit een complete velgen/bandenset?

9 vd 10x zit een trilling met rijden toch in de banden/velgen of combinatie. Ik zou dan ook als eerste een goede velgen/bandenset proberen waar van je weet dat die 100% is.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als schijven en blokken binnen 10k om zeep zijn zou ik daar eens naar kijken. Zeker weten dat er niets blijft hangen?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat is de staat van de wielnaven?
De schijven liggen daar tegenaan en samen met het verhaal van Tom zijn V90 een tijdje geleden zijn dat volgens mij goede kanshebbers dat ze krom zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
richardberwald
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.05.2019 - 10:00
Locatie: Rotterdam en omgeving
Contacteer:

cees klumper schreef: Vervang de motor- en versnellingsbak steunen/rubbers, vooral die ene grote bovenop de motor. Niet de hutchinson helemaal onderaan (misschien niet nodig). Nummers 1,3 en 4 op deze link:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... nting/613/
Misschien dat het ook in de bovenste bevestiging van de veerpoten kan zitten? Succes, ben er destijds ook lang mee bezig geweest, bij de onze bleek het een kromme aandrijfas te zijn maar die heb je al vervangen.
Hier zal ik van het weekend even naar gaan kijken. Wel zag ik laatste dat het bovenste rubber in uitstekende staat is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
richardberwald
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.05.2019 - 10:00
Locatie: Rotterdam en omgeving
Contacteer:

Blade schreef: Je geeft zelf al aan dat het met minder trilt met de winterbanden, is dit een complete velgen/bandenset?

9 vd 10x zit een trilling met rijden toch in de banden/velgen of combinatie. Ik zou dan ook als eerste een goede velgen/bandenset proberen waar van je weet dat die 100% is.
Dan eerst eens een leen setje zien te vinden :) Ook nog in de buurt van Rotterdam..
Afbeelding
Gebruikersavatar
richardberwald
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.05.2019 - 10:00
Locatie: Rotterdam en omgeving
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: Als schijven en blokken binnen 10k om zeep zijn zou ik daar eens naar kijken. Zeker weten dat er niets blijft hangen?
Ze blijven niet hangen en alle remklauwen zijn gecheckt op gangbaarheid. Wel viel me op gisteren dat de blokken niet 100% recht op de schijf terecht komen. Ze lopen verder niet aan. Wat ik nu geconstateerd heb, is dat de schijven een verschil in dikte hebben (dus ene kant van de schijf bijv. 27.8 en elders 28mm).

Edit:
Nieuwe schijven en blokken zijn al onderweg.
Laatst gewijzigd door richardberwald op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
richardberwald
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.05.2019 - 10:00
Locatie: Rotterdam en omgeving
Contacteer:

fredhead schreef: Wat is de staat van de wielnaven?
De schijven liggen daar tegenaan en samen met het verhaal van Tom zijn V90 een tijdje geleden zijn dat volgens mij goede kanshebbers dat ze krom zijn.
Hoe zou ik dit het beste kunnen checken?

Gisteren de voorwielen vrij in de lucht laten draaien en zag "op het blote oog" geen enkele afwijking in de velgen. Achter dito verhaal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een beetje garage kan een afwijking aan de naven meten
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
richardberwald
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.05.2019 - 10:00
Locatie: Rotterdam en omgeving
Contacteer:

Dank allemaal voor de reacties! Ik ga aan de slag met de gegeven terugkoppeling en ik hou jullie op de hoogte van mijn voortgang.
Afbeelding
FredH
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 10.01.2008 - 21:47
Locatie: Hoek van Holland

En?
Groet,
Fred

FORMER: 121, S40, V70, S80 en C70
RobSir
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 12.12.2019 - 06:21

Goeiedag,
Ik vroeg me af of je gebruik maakt van originele velgen met een naafdiameter van 65.1 of andere waarbij je centreerringen hoort te gebruiken. Mijn ringen waren na 10+ jaar en 250.000 kilometer toch behoorlijk verweerd door weer en wind, vocht, vet, krachtenspel etc. Na het plaatsen van nieuwe. (65.1 naar 72.6) waten er een heleboel ongewenste trillingen weg.
Gebruikersavatar
richardberwald
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.05.2019 - 10:00
Locatie: Rotterdam en omgeving
Contacteer:

Beter laat dan nooit!

Godzijdank is het allemaal opgelost. Het waren de aandrijfassen... Deze heb ik laten vervangen en de trillingen waren grotendeels weg. Vervolgens voelde ik aan de voorkant nog een lichte trilling. Dit bleek toen in de winterbanden te zitten (hoogteslag), dus heb er nieuwe zomerbanden onder laten leggen en de Volvo is in een vliegend tapijt veranderd :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Vaak zijn 'aftermarket' aandrijfassen van slechte kwaliteit. Origineel Volvo is wel flink duurder (tot 6 keer duurder) maar ze zijn dan ook wel 'goed'.
Fijn dat het is opgelost, niks zo storend als zo'n constante irritatie.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “S80”