ouderdom verschijnselen met 500k

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

23.04.2021 - 19:45

Mijn Volvo Volvo V70 2006 D5 ( 497.500km )begint nu toch wel veel herrie te maken en het lijkt uit het voor terrein te komen. Ik heb wat onderzoek gedaan en kan volgende week bij een kennis op de brug. Ik heb de volvo in bezit sinds 2011 en gekocht met 120.000km en heb alle (preventief) onderhoud op schrift.

Zo liggend onder de Volvo V70 2006 D5 zie ik in ieder geval dat de draagarmen op zicht niet stuk zijn de rubbers zien er goed uit.
Voor zover mijn beperkte kennis reikt zit er nog een fusee kogel/stuurkogel of spoorstang-end en ik zie twee verticalen stangetjes zitten en wil die ook wel vervangen maar weet niet zo goed waar ik tegenaan kijk.
De draagarmen en schokbrekers voor zijn al eens vervangen ongeveer 250,000km terug door `monroe reflex" en ik rij hier in de bergen alleen maar op hobbelwegen. Auto stuurt goed, rechtuit als ik stuur los laat, geen banden onregelmatigheden.
Ik heb de Volvo technisch goed onderhouden maar ik heb de stuurkogel en die stangetjes nooit vervangen.

Vraag: Waar moet ik beginnen met vervangen of aandraaien om kletterende gerammel op de hobbelwegen te verdrijven.....
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 16602
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

23.04.2021 - 20:00

Die 2 verticale stangetjes die jij bedoelt zijn van de stabilisatorstang.
Sowieso kan die stang je rammels ook wel veroorzaken, als de auto op de brug staat eens goed aan trekken en doen en dan zie je snel genoeg of de rubbers zijn versleten waar hij tussen zit.
Vervangen is binnen een uur gepiept zonder brug.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D


Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 14843
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

23.04.2021 - 20:54

Precies. En de wielen hoeven er niets eens af!

Gewoon auto opkrikken en het stuur helemaal uitdraaien: dan kun je er goed bij om te vervangen. Het is ook nog raadzaam om de grote rubbers van de dikke stabilisatorstang die van links naar rechts gaat te vervangen. Al met al nog geen 100 euro aan spullen.
Mark


If the oceans die, we die.

Paul Watson
Gebruikersavatar
Ferrari
3rd Gear member
Berichten: 455
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

23.04.2021 - 22:47

Reactiestangetjes (kogelgewrichtjes) en stabilisatorstangrubbers zijn de eerste verdachten.
Na 250dkm hobbelwegen kunnen ook de schokbrekers gaar zijn, evenals de draagarmen. Zou eerst de stangetjes en rubbers doen en kijken of het beter is.
Huidig wagenpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992 (2x)
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

24.04.2021 - 14:25

Die schokbrekers tonen zich niet gaar als ik op de auto druk, dat veert niet na zeg maar. Die stangetjes zullen wel een naam hebben en de rubbers van de draagarmen zijn nog gewoon goed. De stabilisator stang rubbers zijn inderdaad nog nooit vervangen onder de motorkap
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
Ferrari
3rd Gear member
Berichten: 455
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

24.04.2021 - 16:34

Die kleine (soms ook lange) vertikale stangetjes links en rechts op het eind van de stabilisatorstang zijn de "(stabilisator)koppelstangetjes" met elk 2 kogelgewrichtjes of rubber bussen en worden ook vaak onterecht stabilisatorstangetjes genoemd. Zelf noemde ik ze reactiestangetjes, maar dat is ook niet correct. De werkelijke stabilisatorstang zelf loopt van links naar rechts onder de auto en die hangt in rubbers. Vooral bij kleine oneffenheden in het wegdek kunnen deze allemaal goed rammelen bij speling.

Voor de (onderdelen)prijs hoef je het niet te laten; reactiestangetjes kosten ca. EUR 15 per stuk en rubbers EUR 10 per stuk van een goed merk bij een reguliere onderdelenboer. Op YouTube zijn verschillende filmpjes te zien hoe je alles moet vervangen.
Huidig wagenpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992 (2x)
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 16602
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

24.04.2021 - 17:04

Bover schreef:
24.04.2021 - 14:25
Die schokbrekers tonen zich niet gaar als ik op de auto druk, dat veert niet na zeg maar. Die stangetjes zullen wel een naam hebben en de rubbers van de draagarmen zijn nog gewoon goed. De stabilisator stang rubbers zijn inderdaad nog nooit vervangen onder de motorkap
De stabilisatorstang loopt onder de auto, jij bedoelt die motorsteun onder de motorkap.
De stabilisatorstang zit tussen die kleine verticale stangen en net voorbij de draagarmen aan beide kanten in een rubber
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D


Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

24.04.2021 - 18:45

fredhead schreef:
24.04.2021 - 17:04
Bover schreef:
24.04.2021 - 14:25
Die schokbrekers tonen zich niet gaar als ik op de auto druk, dat veert niet na zeg maar. Die stangetjes zullen wel een naam hebben en de rubbers van de draagarmen zijn nog gewoon goed. De stabilisator stang rubbers zijn inderdaad nog nooit vervangen onder de motorkap
De stabilisatorstang loopt onder de auto, jij bedoelt die motorsteun onder de motorkap.
De stabilisatorstang zit tussen die kleine verticale stangen en net voorbij de draagarmen aan beide kanten in een rubber
Aha weer wat geleerd dank je. Dan moet ik even gaan uitzoeken hoe die onderdelen heten voor een Volvo SW2 en bestellen bij autodoc.
Ik zoek op You tube de filmpjes op en dan kan ik inschatten of dat zelf kan.

Vooralsnog dus verticale stangen vervangen, dan de z.g. stuurkogels en de stabilisatorstang. Trouwens die stuur kogels zitten ook weer vast aan een soort kromme arm is dat ook een rammel optie?

Volgende wwek op de brug woensdag of donderdag misschien mogelijk
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
flevodirk
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

24.04.2021 - 19:10

Hi Bob, Ik hoop inderdaad dat het vervangen van enkele zaken het lawaai maken oplost.

Mbt die stangetjes, ik heb ze ooit voor de S60 ook laten vervangen toen ik wat kloenk geluiden hoorde bij bochten en ik meende vooral bij een inrit (zo’n verhoging weet je wel? Maar het is al jaren geleden, wellicht alleen al bij scherpe bochten). Op de brug zie je / voel je dat direct aan de speling, mits tweekoloms natuurlijk.😎
Rubber heeft maar een beperkte levensduur om goed te functioneren en i.c.m. die kilometerstand is het absoluut geen schande om e.e.a. te gaan vervangen.
Kijk wel ff in je onderhoudshistorie of Dennis ze niet eerder heeft vervangen, die zou daar vast wel op letten bij een beurt.

Anyway: Als je meer zekerheid wil qua onderdelen, PM me dan je VIN nummer dan kan ik in Vida je auto erbij zoeken en de onderdeelnummers noteren/printen als pdf oid. Dat gaf mij altijd extra zekerheid dan alleen op kenteken zoeken.
Ook in www.skandix.de kan je vrij accuraat je onderdelen erbij zoeken.

Youtube is erg handig bij dit soort grappen. RobertDIY, VolvoSweden of FCP euro geven altijd erg goede info.
Ik bestelde altijd bij Motointegrator.de, prima prijzen en binnen paar dagen levering in NL, Frankrijk zal ook geen probleem zijn voor die lui denk ik.

De stang heet in het engels/amerikaans Swaybar meen ik.. De horizontale stangetjes weet ik ff helaas niet.
Pak ook het wiel horizontaal met je handen en check op speling en dan verticaal, daarmee checken ze ook de speling op draagarmen en stuurkogels meen ik.
Ik volg nog steeds je blog, ben op de helft. :-)
DJ
Volvo S60 2.0T 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
Huidig: V70 T4 2.0 2016 Inscription Edition gt6
S60 verbruik
V70-Sprit monitor verbruik
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

24.04.2021 - 19:20

WAuw Dirk dat is een mooi aanbod .
Dennis heeft met 240.000km rondom de schokbrekers vervangen, draagarmen en motorsteunen. De kogellagers wielen heb ik preventief met 320.000 rondom laten doen bij martin MMTS in Oldenzaal omdat zo uitkwam. zeer goede vakbekwame monteur Martin vind ik. :)
Bij Dennis is Kuba de goede monteur ..

Pm onderweg

.
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 16602
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

24.04.2021 - 19:43

Zit even op onderdelen te zoeken, op de onderdelen sites noemen ze die verticale stangetjes ook al "stabilisatorstang"

Het rubber heet stabilisatorstangrubber.

Kost max een tientje per stuk. Denk dat je voor een euro of 50-60 een heel eind komt met alleen de voorkant.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D


Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

26.04.2021 - 13:09

Ok ik kan de namiddag op de brug dus dan maar even de diagnose stellen. Ik heb Kuba van Volvoservice aan de lijn gehad en me uitgelegd hoe en wat ik tot goede diagnose kom. Kuba vermoed de stabilisator stang. Ik kijk gelijk naar de fusee kogels...
Echt wel fijn dat forum ff meedenkt en ook Kuba nu. :-D
Wat serieus klussen aan de auto betreft mag ik nog wat leren zeg maar. :-/

( olie verversen en filters doe ik al jaren)
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 16602
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

26.04.2021 - 14:23

Die paar boutjes los draaien gaat je zeker lukken ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D


Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

26.04.2021 - 17:46

Yep de conclusie is dat rondom de stabilisator stangetjes stuk zijn en rechtsvoor de fusee duidelijk speling heeft dus beide fusee voor ook vervangen.
Vraag: als je die onderdelen besteld krijg je dan gelijk de nieuwe bout moer erbij of moet je die dan apart bestellen. Wil graag nieuwe bouten omdat mogelijk bij demonteren eea niet makkleijk kan gaan en de oude bouten beschadig.
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 16602
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

26.04.2021 - 20:50

Dat is een klein beetje afhankelijk van de fabrikant.

Stabilisatorstangrubbers krijg je geen bouten bij, de stangetjes zitten nieuwe moeten bij.
Fussee zal je bij de duurdere merken waarschijnlijk wel nieuwe bouten krijgen, maar soms kan het je verbazen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D


Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

26.04.2021 - 21:39

Sorry. Ik schrijf fout de stuurkogel geeft speling en niet de fusee. Horizontaal speling als je band vast hebt. Handen hebben de band vast als kwart voor drie. O p zes uur geen speling
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

27.04.2021 - 13:05

Flevo Dirk nog dank voor je aanwijzing en sturen oem nummers daar kan ik echt wat mee.
Die paar tientjes om onderstel te herstellen wordt wel wat meer zie foto.

Er zijn verschillende merken maar daar heb ik ( nog ) geen verstand van dus niet de goedkoopste en niet de duurste op de bestellijst gezet en ff uitzoeken wat merk verschil is en verstandigste om te bestellen. DE originele onderdelen zijn van Scandex wel drie of vier keer duurder :]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 16602
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

28.04.2021 - 10:38

Het enige dat ik nog mis zijn de stabilisatorstangrubbers?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D


Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
Bover
Top Gear member
Berichten: 5519
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne

28.04.2021 - 11:44

Hmm snap ik niet. Rubbers zitten toch aan stangetjes?
Bob

Blog Franse (auto) verhalen viewtopic.php?t=83680

9e Volvo: V70 D5 2006, gekocht 2011, Geartronic en Obbe-tuning sinds 2012 en meer dan 400.000 km tuning
Driving Volvo since 1995. Van 245 t/m XC70. Meer dan 1.500.000 km Volvo experience !.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 16602
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

28.04.2021 - 14:58

Maar de stabilisatorstang zit "midden" onder de auto ook nog tussen 2 rubbers geklemd.
Jij hebt nu de "uiteinden" besteld, die gaan vaak rammelen, maar de echte stang zit onder de auto zelf ook nog vast in een rubber dat ook slijt.

Dit zijn de rubbers die ik bedoel:

Afbeelding
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D


Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”