Stoelen overplaatsen van MY2006 naar MY2001

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
AntonSijm
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2021 - 21:48

Hoi lezer,

Ik ben begin dit jaar voor het eerst Volvo rijder geworden doordat mijn broer, die sinds 2007 de 2e eigenaar was van een Volvo V70-2.4 Ocean Race-dec 2001, deze aan mij heeft verkocht. Mijn broer is een echte Volvo fan (hij heeft nu een XC60) en ik moet zeggen dat ik het Volvo virus ook flink te pakken heb en echt gecharmeerd ben van mijn V70.
Ik heb eerst het gehele interieur grondig gereinigd met Poorboys APC en aanslag, vet, gesmolten snoepjes en omgevallen koffie weggewerkt. Vervolgens kreeg ik het idee om de slechte zitting van de bestuurdersstoel te laten vullen en Google was behulpzaam om de mogelijkheden te ontdekken. Volgens een oud bericht op het forum was een nieuwe zitting vulling € 150,00 bij de dealer. Vooral de hele bestuurdersstoel is in slechte staat en uiteindelijk kwam ik via een tip op het forum bij Rima terecht en kocht daar een bestuurders- en bijrijdersstoel met een zéér goed uiterlijk en zitcomfort. Dezelfde modellen in de goede kleur, maar dan uit 2006.

Rima vormde een nieuwe wereld voor me en dat geldt ook voor dit forum dus ik hoop dat ik met dit bericht de goede route volg met de juiste aanpak.

Ik was gewaarschuwd door het lezen van dit forum dat mijn actie zou betekenen dat ik de frames ter plekke van de boutgaten - en de stekkers zou moeten aanpassen. In mijn ongeremde enthousiasme dacht ik dat dit geen probleem moest zijn. Gewoon een bedradings-schema van beide stoelen opvragen bij de Volvo dealer, de juiste kleur bij de juiste kleur en klaar is Anton........je raadt het al.....mooi niet. Dit paste niet in het veiligheidsbeleid van Volvo, dus ik kreeg de info niet.

De stoelen zijn, net als mijn oude stoelen, handbediend met stoelverwarming. Dus de functies die ik weer aan de praat moet krijgen zijn stoelverwarming, airbag en gordelverklikker. Daarbij vind ik de stoelverwarming het belangrijkst want ik krijg een koude kont als ik in dit jaargetijde in die leren stoel ga zitten :-)
De airbag is natuurlijk ook belangrijk, maar ja, die heb ik eerder in andere auto's ook nooit gehad.....of houd ik dan een mededeling op mijn display dat de airbag niet functioneert ?

Ik heb de stekkerblokken van de 2006 stoelen compleet, dus male en female (als ik dat correct uitdruk). Dus als ik weet welke kleuren aan de kant van de stoel passen bij welke kleuren van de kabel aan de auto, dan kan ik gaan strippen, verbinden en solderen.

Ik heb in de bijlage een overzicht opgenomen van de kabelkleuren van de bestuurders- en bijrijdersstoel en die van de kant van de auto. Een medewerker van Rima heeft me verteld dat de rechthoekige stekker met de drie draden voor de stoelverwarming is en de draden met het oranje omhulsel voor de airbag. De bijrijdersstoel heeft nogal veel stekkers, dus veel functies die voor mij niet van toepassing zijn. Ongeacht de overeenkomsten, heb ik toch maar gekozen om voor beide stoelen het overzicht te maken.

Heeft iemand de juiste (electrotechnische) kennis om de 3 genoemde functies stoelverwarming, airbag en gordelverklikker met de juiste kleuren bij elkaar te combineren op mijn Excel overzicht ? Of weet iemand mij op het juiste pad te zetten zodat ik het zelf uit kan vinden ?


Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Bij voorbaat dank voor de moeite !


NB Ik heb nog wel wat aandachtpuntjes, maar dat komt later wel.


Vriendelijke groet,
Anton
Totaaloverzicht bestuurder en bijrijder.xlsx
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Technisch kan ik je niet helpen, maar ik heb wel eens begrepen dat de airbags van voor grote facelift (MY 2003?) anders zijn/werken dan die van daarvoor, 2-staps na facelift vs.1-stap voor. Als dat zo is vraag ik me af of je 2001 auto/airbagcomputer überhaupt wel kan werken met de airbags in de 2006 stoelen....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
AntonSijm
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2021 - 21:48

Dank je wel voor je reactie !
Oei, dat geeft weer een andere wending aan mijn ontdekkingsreis. Hopelijk zijn er nog andere forum genoten die hier iets over kunnen zeggen. Het zou kunnen betekenen dat ik het moet houden bij de stoelverwarming en gordelverklikker en de SIPS airbag veiligheid zal moeten missen.
Ik wacht eventuele reacties verder af.
Bedankt zover en een prettige avond.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Is het misschien mogelijk om alleen de vulling en bekleding van de nieuwe stoelen op de overige hardware van de oude stoelen te zetten? Een goede auto bekleder kan je hiermee wellicht helpen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
AntonSijm
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.02.2021 - 21:48

Dank voor je reactie !

Heb ik ook overwogen. De zitting is wel anders gevormd qua koudschuim, maar daar weet inderdaad een goede auto bekleder wellicht raad mee. Ik denk dat dit een letterlijk veiliger traject wordt en waarschijnlijk het enige haalbare. Bedankt zover.
NB In de toekomst weer een Volvo ? :-)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”