Bij de laatste keuring ' Technique Controle' in juli 2020 zijn mijn schokbrekers ook verplicht getest. Die gaven een waarde aan in DAN.
Maar ja dan weet ik nog niets. Het zijn Monroe Reflex schokbrekers die jaren terug de originele vervangen hebben.
De vraag nu is hoe je de waarden moet lezen, hoeveel DAN is een nieuwe schokbreker
en als tweede is deze gemeten DAN waarde voldoende veilig? met ndere woorden wat is de onderwaarde van een goede schokbreker.
Het is zo dat je auto afgekeeurd wordt als schokbrekers een bepaalde norm niet halen maar ik heb geen idee van de technische houdbaarheid veerkracht DAN waarde.
1010 DAN voor en achter schokbrekers meten DAN 792.
Wie weet raad?
schokbreker en "DAN" waarde veerkracht
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13720
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
De DAN, of beter daN is decaNewton oftewel 1 daN = 10 N. Newton is de eenheid voor kracht. 1010 daN is dus 10100 N en omgerekend naar massa is dat weer ongeveer 1010 kg (eigenlijk factor 9,82 of zo). Lijkt mij dat de wagen aan de achterzijde/as 792 daN (ongeveer 792 kg) is en aan de voorzijde/as 1010 daN (ongeveer 1010 kg). Auto weegt dus totaal 1802 kg. Heeft m.i. weinig te maken met de schokbrekers of schokbrekertest.
Je zou de schokbrekertestmethode en eisen eens op moeten vragen bij de Franse keuringsinstantie of op Google kijken of daar iets te vinden is. In België gaat het in ieder geval zo:
Je zou de schokbrekertestmethode en eisen eens op moeten vragen bij de Franse keuringsinstantie of op Google kijken of daar iets te vinden is. In België gaat het in ieder geval zo:
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13720
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Hmm Ferrari: dank je wel, maar dat zou betekenen dat ze met auto gewogen hebben en ik heb echt bij de keuring gezien dat de volvo op een trilplaat stond.
Staat ook nog "dissymetry suspension wat ik vertaal als balans ophanging en die kent een verschil in waarde van 5%..
Mogelijk moet eens terug naar keurstation om uitleg te vragen..
Staat ook nog "dissymetry suspension wat ik vertaal als balans ophanging en die kent een verschil in waarde van 5%..
Mogelijk moet eens terug naar keurstation om uitleg te vragen..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Misschien is die "dissymetrie suspension" het verschil tussen de schokdempers links en rechts per as(?).
Ripage zegt mij niets: "rijping"? Misschien heeft dit betrekking op de schokdempers?
Force verticales is de vertikale kracht, dus waarschijnlijk het gewicht.
Frein de service zijn de remmen, dus remmentest.
Frein de stationnement is de handrem, dus handremtest.
Émissions a l'échappement is de rookgastest.
Feux de croisement is de koplampafstelling en feux de brouillard avant zijn de mistlampen vooraan.
Ripage zegt mij niets: "rijping"? Misschien heeft dit betrekking op de schokdempers?
Force verticales is de vertikale kracht, dus waarschijnlijk het gewicht.
Frein de service zijn de remmen, dus remmentest.
Frein de stationnement is de handrem, dus handremtest.
Émissions a l'échappement is de rookgastest.
Feux de croisement is de koplampafstelling en feux de brouillard avant zijn de mistlampen vooraan.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13720
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ripage is de slip is wanneer de auto naar rechts of naar links zwaait. Het komt van een wiel of wielen die niet parallel lopen. Dus uitlijning corrigeren of meting
Dit voorkomt abnormale bandenslijtage en verbetert het rijgedrag, maar dat wist ik al
Dit voorkomt abnormale bandenslijtage en verbetert het rijgedrag, maar dat wist ik al
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT