V70R haperingen op constante snelheid >130 km/u

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
chiel82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18.05.2016 - 22:19
Locatie: Rotterdam

Beste medeforummers,

Inmiddels rijden ik en mijn gezin alweer 5 jaar met heel veel plezier in onze V70R uit 2003. UIteraard kost het enige moeite en geld om een dergelijke auto rijdend te houden (schokdemper, haakseoverbrenging, etc.). Eén van de zaken die 2,5 jaar terug vervangen is, is de brandstofdruksensor. De auto stotterde op constante snelheid, dat begon bij hoge snelheden maar na een paar maanden werden die snelheden steeds lager. Met name op de cruise control was dit goed te merken. De sensor is destijds vervangen na het uitlezen van de auto, probleem opgelost.

Nu 3 jaar later treed hetzelfde probleem op, tot nu toe is het alleen >130 km/u te merken, daaronder rijd de auto heel mooi constant op de cruise control. Het probleem komt voor met en zonder het gebruik van de cruise control. Inmiddels heeft de dealer (mobility centre Rotterdam) de auto uitgelezen, helaas zonder enige foutmelding. De monteur mag tijdens de proefrit geen 130+ rijden en ik mag ook niet rijden ivm Corona.

Ik heb een odb2 stekker aangesloten en Torque Pro mee laten kijken. Uitlezen gaf uiteraard geen foutcodes maar de brandstofdrukmeting gaf een eigenaardig beeld tijdens het stotteren/inhouden. De brandstofdruk begon te varieren op de cruisecontrol op een vlakke snelweg, terwijl bij lagere snelheden (onder 130) de brandstofdruk constant blijft en de auto niet stottert / inhoud. Acceleratie is geen probleem, ook op hoge snelheden, de auto houd absoluut niet in.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Misschien toch weer de branstofdruksensor?

Alvast bedankt voor jullie suggeties
2003 - Volvo V70R
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zou goed mogelijk zijn.
Is er geen mogelijkheid om de sensor schoon te maken?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt toch wel veel op een storing in de brandstofdruksensor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
chiel82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18.05.2016 - 22:19
Locatie: Rotterdam

@fredhead: bedankt voor de tip! Ik zal het eens aandragen bij de dealer. Vooral door het uitblijven van foutcodes lijkt de sensor technisch goed te functioneren maar inderdaad door vervuiling kan de werking belemmerd worden. Ik tank overigens altijd BP ultimate 98, daar kan het niet aan liggen.
2003 - Volvo V70R
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had zelf een tijdje terug een klepje welke de brandstofdruk bij mijn motorblok regelt uit elkaar liggen.
Ook daar zat wat vervuiling in wat de werking net zo beïnvloedde dat de motorloop zonder storingen niet meer was zoals het moest zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
chiel82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18.05.2016 - 22:19
Locatie: Rotterdam

Even een update, inmiddels is mobility centre aan de slag geweest om het probleem op te lossen:
-Meerdere keren uitgelezen
- Bougies vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Inlaat traject is gecontroleerd op lekkages mbv een rookmachine, geen lekkages aangetroffen.
- Volledig nieuwe zelflerende software in de ECU geladen, sindsdien ongeveer 800km gereden

Na een proefrit & gesprek met monteur kwam ik tot de conclusie dat een volvo dealer totaal geen kennis heeft over een V70R.

Afspraak gemaakt bij Toncar in Berkel & Rodenrijs, met absoluut meer kennis van zaken dan Mobility Center. De dag voor de afspraak bij toncar, kwam een melding over anti-skid plus de "4c knopjes" werden net een knipperende kerstboom. Uitzetten en weer starten, anti-skid melding was weg, instelling chassis setting bleef maar probleem met inhouden was verdwenen (voor het eerst in een jaar). 200km snelweg gereden boven de 130 en geen enkel probleem.

Volgende dag kwam Toncar erachter dat condenswaterafvoer van de airco was losgeschoten waardoor de SUM module vol met water stond (vandaar de storingen). SUM module gerepareerd (met dank aan ETS, nieuw niet meer te krijgen), geen zichtbare storingsmeldingen meer maar wel weer inhouden rond 120/130.

Ik heb sterk het vermoeden dat het probleem aan het ESP / Anti-skid ligt, dit praat met 4c. Heeft iemand enig idee aan welke sensor of welke bedrading het zou kunnen liggen?

Ik heb ooit op dit forum weleens iets gelezen over iemand die de "4c dokter" genoemd wordt. Is er iemand die dit herkend en weet wie dit is?

Bij voorbaat dank!

Chiel
2003 - Volvo V70R
chiel82
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 18.05.2016 - 22:19
Locatie: Rotterdam

fredhead schreef: 30.08.2021 - 16:47 Ik had zelf een tijdje terug een klepje welke de brandstofdruk bij mijn motorblok regelt uit elkaar liggen.
Ook daar zat wat vervuiling in wat de werking net zo beïnvloedde dat de motorloop zonder storingen niet meer was zoals het moest zijn.
Omdat de auto dit alleen bij hogere snelheden doet en niet als 'ESP' stuk is, vermoed ik dat het iets elektronisch is.
2003 - Volvo V70R
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”