Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 512
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

Hallo allemaal

Na jaren vrijwel probleemloos karren bleef de thermostaat open staan, en zakte de bedrijfstemp van steevast 85 naar 70 graden.
Bleef prima rijden overigens.

Na vervangen thermostaat, want het moet technische wel allemaal kloppen nietwaar, is de bedrijfstemp nu 90+ graden, en dus hoger dan ie al die jaren jaren geweest is.

Vraag:
- Wat is de juiste waarde voor de koelvloeistof temperatuur voor de 2.4 benzine uit 2002
- Zijn er voor of nadelen aan een hogere hogere temperatuur ?
- Zo laten of vervangen ?

Groet, Jak
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 212 dkm, Roodbruin leer, 6.5l/100km
- V70 MY02 24i 285 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8292
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik had vervangen van een temperatuursensor in het koelsysteem een verlaging van 88 naar 95 graden. Auto heeft er nooit anders door gereden of aangevoeld.
Mijn 2e S60 zit constant rond 85-86 graden.
Hangt ook nog af van de belasting en weersomstandigheden natuurlijk.
Zo lang hij onder de 100 blijft en de meter blijft recht omhoog wijzen zou ik me niet druk maken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27500
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eens met het advies van Jeroen.
Jaren geleden een keer een trip naar Engeland gemaakt met de Peugeot 508 van degene die mee ging, die gaf 110 graden aan zelfs tijdens normaal rijden.
Bleek dat dat gewoon zo hoorde, ik vond het erg hoog maar ook in de heuvels geen enkel probleem.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 512
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

Thanks !
Gewoon laten dus.
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 212 dkm, Roodbruin leer, 6.5l/100km
- V70 MY02 24i 285 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.

Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.

Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
Gebruikersavatar
Jak
4th Gear member
Berichten: 512
Lid geworden op: 10.02.2006 - 21:27

Kudos. Klinkt logisch.

En voelt wel goed, een milieuvriendelijke V70 :))
- V70 MY12 T4 Limited Edition, 212 dkm, Roodbruin leer, 6.5l/100km
- V70 MY02 24i 285 dkm Comfort-Dynamic-Chrome-Blue-line :), 7.4l/100km (was 8.2//100km), -3dB isolatie, 8 speaker Equalizer, GROM USB-Aux, VolCanExt (VCE), Foglights.
- 850 MY95 25i 350 dkm Brandweer rood-isch, wat een mooi ding.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V70R^2 schreef: 27.04.2020 - 22:37 In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.

Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.

Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
V70R^2 schreef: 27.04.2020 - 22:37 In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.

Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.

Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
Is toch eigenlijk te gek dat Volvo de onderdelen niet meer zou hebben? de Euro 3-4 motoren gaan makkelijk 5-750K en meer mee bij normaal onderhoud.
Bij Mercedes doen ze dat beter begrijp ik...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”