Pagina 1 van 3

Wel of geen diesel

Geplaatst: 16.12.2019 - 21:41
door peterp
In 2020 gaat de wegenbelasting weer omhoog en mag ik ook nog eens een toeslag gaan betalen om in mijn heerlijke diesel te mogen rijden. Echter........ik vrees echt dat ik over niet al te lange tijd mijn diesel zal moeten verkopen omdat het te duur wordt gemaakt om er verder in te rijden.
Maar tegen die tijd, als ik zou willen inruilen of verkopen, krijg ik w.s. geen cent meer voor mijn trouwe diesel. Zo wat is nu wijsheid? Elektrisch sowieso niet omdat ik een caravan heb te sleuren, dus zal het benzine worden hoogst waarschijnlijk. Of toch maar door blijven rijden met de diesel en de "hogere" kosten voor lief nemen? Wie heeft hier ook zo zijn gedachten over?

Wel of geen diesel

Geplaatst: 16.12.2019 - 21:49
door OGA244
Wat zijn je meerkosten qua mrb? wat is je verlies qua afschrijving?
Brandstof is niet duur en 'n diesel is zuinig.. Koop als je wat overweegt 'n jongere euro 6 diesel, door het negatieve dieselsentiment veel goedkoper dan 'n benzine om aan te kopen en al helemaal om te rijden

Wel of geen diesel

Geplaatst: 16.12.2019 - 22:17
door peterp
OGA244 schreef: 16.12.2019 - 21:49 Koop als je wat overweegt 'n jongere euro 6 diesel, door het negatieve dieselsentiment veel goedkoper dan 'n benzine om aan te kopen en al helemaal om te rijden
Daar had ik niet over nagedacht . Dank voor de tip. Daarom ben ik dit topic ook begonnen. Ben benieuwd wie nog meer ideeën heeft.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 08:01
door Paul
Klopt wat oga aangeeft, sta verbaasd over de prijzen van V90's D3/D4, misschien toch nog mijn T4 omwisselen, man man wat is dat zuur om de 450km te tanken...

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 10:41
door diesel01
Hier gewoon een dikke 8ookm en deze krijgt ook soms gewoon de sporen met awd.
Wanneer mijn vrouw een week rijdt dan gaat hij richting de 1000km per tank, maar goed die zet ook gewoon PA aan op de provinciale wegen en tokkelt met 60 achter ander verkeer aan wat 20 of 30 onder de max rijdt.
En even over het anti diesel sentiment, dit komt oa door mensen van GL en daar zit 1 aan het roer die helemaal wild is van houtkachels en dit jaar naar Ethiopië, Griekenland, Barcelona, China, Madrid, Malta, Israël en Palestijnse gebieden is gevlogen terwijl er ook een zeilboot genomen kan worden.
Hoezo dubbel moraal..

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 10:50
door BlackcurrantV70
Ik had een Xc70 MY12 D3 AWD euro 5 en die zou vanaf 2023 Antwerpen niet meer in mogen, en aangezien Amtwerpen een van onze favoriete daguitstapjes is, werd dat een probleem.

Verleden jaar januari een S90 D4 Inscription My18 euro 6 gekocht met 5000km op de teller (Volvocars Belgie demo auto) met meer dan 40% korting op de nieuwprijs.

Ik verbruik nu een dikke anderhalve liter minder diesel dan de XC70 en heb nog 17pk meer, en mag nog een hele tijd Antwerpen in !

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 11:04
door DB200
OGA244 schreef: 16.12.2019 - 21:49 Brandstof is niet duur en 'n diesel is zuinig.. Koop als je wat overweegt 'n jongere euro 6 diesel, door het negatieve dieselsentiment veel goedkoper dan 'n benzine om aan te kopen en al helemaal om te rijden
Goed advies OGA!
Ik zie de laatste tijd meerdere kennissen hetzelfde doen, zelfs een die de overstap heeft gemaakt van benzine naar diesel. De vraag is dus hoelang het negatieve dieselsentiment blijft.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 11:17
door OGA244
Er begint in de markt al 'n tekort aan diesels te ontstaan, er worden er al 'n tijdje substantieel minder verkocht

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 16:17
door Bover
ja ja die vraag van
OGA244 schreef: 16.12.2019 - 21:49 Wat zijn je meerkosten qua mrb? wat is je verlies qua afschrijving?
Brandstof is niet duur en 'n diesel is zuinig.. Koop als je wat overweegt 'n jongere euro 6 diesel, door het negatieve dieselsentiment veel goedkoper dan 'n benzine om aan te kopen en al helemaal om te rijden
Ik zou een nieuwe diesel euro 6 de voorkeur geven als rijder dat staat buiten kijf.
Of het economisch verstandig is dat weet ik niet zeker vooral in Nederland.
De drang om diesels eruit te drukken is redelijk groot te noemen.
Er is nog geen volwaardig alternatief denk ik als je caravan hebt en km vreter bent of je moet een redelijke grote benzine motor nemen...

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 16:25
door OGA244
Linksom of rechtsom, voor 'n diesel zijn veel economische argumenten, maar ook milieutechnische.. Lager verbruik en lagere co2 uitstoot..
Het negatieve sentiment is uitsluitend gebaseerd op onderbuikgevoelens, als dit, als dat..
Zou niet zo bang zijn voor een lagere restwaarde, je betaald er vandaag ook veel minder voor

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 16:33
door peterp
Dank voor alle reacties zover. Ik ga me w.s. over niet al te lange termijn me richten op een euro 6 diesel. Zeker fijn in combi met de caravan.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 17:23
door OGA244
Kijk je naar 'n automaat? 'n VEA D4 heeft 'n 8 traps, de rest een 6 traps, mag het 'n handbak zijn is met 'n VEA D2 of D3 ook niets mis.. De 4 cilinders zijn iig zuiniger dan de 5 cilinders.
Er bestaan ook euro 6 5 cilinders!
Een D4 en 'n D5 (vrijwel altijd AWD' s) in de basis dezelfde motoren maar met 6 traps automaten

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 17:55
door Bover
wat een keuze, je zou denken dat je met een caravan cq hoog gewicht preciezer kunt schakelen met een achtbak op koppel

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 18:11
door Mart van der Steeg
diesel01 schreef: 17.12.2019 - 10:41 En even over het anti diesel sentiment, dit komt oa door mensen van GL en daar zit 1 aan het roer die helemaal wild is van houtkachels en dit jaar naar Ethiopië, Griekenland, Barcelona, China, Madrid, Malta, Israël en Palestijnse gebieden is gevlogen terwijl er ook een zeilboot genomen kan worden.
Hoezo dubbel moraal..
Dit is geen politiek forum, maar hier wel even een duim voor.
-ergernis AAN- Ik erger mij kapot aan die dubbel moraal. En vooral dat anti-diesel gedoe. Maar is niet goed voor mij rikketik. Dus -ergernis UIT-.
En ga over tot de orde van de dag.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 17.12.2019 - 22:04
door peterp
OGA244 schreef: 17.12.2019 - 17:23 Kijk je naar 'n automaat? 'n VEA D4 heeft 'n 8 traps, de rest een 6 traps, mag het 'n handbak zijn is met 'n VEA D2 of D3 ook niets mis.. De 4 cilinders zijn iig zuiniger dan de 5 cilinders.
Er bestaan ook euro 6 5 cilinders!
Een D4 en 'n D5 (vrijwel altijd AWD' s) in de basis dezelfde motoren maar met 6 traps automaten
Dank oga.....ruime keuze inderdaad. Ik ga speuren. Kopen zal w.s. pas in het nieuwe jaar zijn.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 09:47
door edraket
OGA244 schreef: 17.12.2019 - 17:23 Kijk je naar 'n automaat? 'n VEA D4 heeft 'n 8 traps, de rest een 6 traps, mag het 'n handbak zijn is met 'n VEA D2 of D3 ook niets mis.. De 4 cilinders zijn iig zuiniger dan de 5 cilinders.
Er bestaan ook euro 6 5 cilinders!
Een D4 en 'n D5 (vrijwel altijd AWD' s) in de basis dezelfde motoren maar met 6 traps automaten
Zijn er ook 5 cilinders euro6 zonder AWD geleverd dan?

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 09:49
door V480-S60
Ik ben al jaren geleden privé overgestapt op benzine. Niet vanwege het zgn. Anti-diesel sentiment maar wel vanwege alle trammelant die de extra appendages met zich meebrengen bij de moderne dieselmotoren om te voldoen aan de Euro6 normen. Aangezien ik zakelijk een bedrijfsauto rij,(die ik ook privé rij maar de caravan niet mag trekken)(Één van de laatste dieselrijders 😎 helaas) maakt de privé auto te weinig kilometers en te veel korte ritjes waardoor de motor niet goed warm wordt om bepaalde functies naar behoren uit te kunnen voeren. Dat levert mij te veel gedoe op. Het meerverbruik met de caravan in de vakantie neem ik dan maar voor lief. (Waarbij overigens de benzine in mijn vakantielanden goedkoper per liter is dan diesel)

Overigens het is NIET de schuld van bepaalde Nederlandse partijen. Het is puur en volledig Europees dat zgn Anti-diesel sentiment.

Dat zou ik toch in mijn overwegingen meenemen.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 09:51
door edraket
V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 09:49
Overigens het is NIET de schuld van bepaalde Nederlandse partijen. Het is puur en volledig Europees dat zgn Anti-diesel sentiment.
In eerste instantie veroorzaakt door het gedoe met VW. Vraag me af of er al rechtzaken lopen van andere merkrijders die VW aanklagen voor de enorme daling in de waarde van hun diesel.

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 09:58
door OGA244
edraket schreef: 18.12.2019 - 09:47
OGA244 schreef: 17.12.2019 - 17:23 Kijk je naar 'n automaat? 'n VEA D4 heeft 'n 8 traps, de rest een 6 traps, mag het 'n handbak zijn is met 'n VEA D2 of D3 ook niets mis.. De 4 cilinders zijn iig zuiniger dan de 5 cilinders.
Er bestaan ook euro 6 5 cilinders!
Een D4 en 'n D5 (vrijwel altijd AWD' s) in de basis dezelfde motoren maar met 6 traps automaten
Zijn er ook 5 cilinders euro6 zonder AWD geleverd dan?
zou het me voor kunnen stellen maar ken niet iedere variant die in europa geleverd wordt, in NL niet volgens mij

Wel of geen diesel

Geplaatst: 18.12.2019 - 09:59
door DB200
peterp schreef: 17.12.2019 - 22:04 Dank oga.....ruime keuze inderdaad. Ik ga speuren. Kopen zal w.s. pas in het nieuwe jaar zijn.
Beste tijd op basis van persoonlijke ervaring: eind jan/begin maart (totdat het voorjaarszonnetje weer gaat schijnen) en tijdens de bouwvak. Zeker niet in het voorjaar en als het vakantiegeld binnen is, dan krijgt opeens iedereen zin in een nieuwe auto.

Een GT-8 schakelt beduidend fijner dan een GT-6 is mijn persoonlijke ervaring. Als je gaat voor een V70 of XC70: ga voor een Polar+ / Inscription Edition / Nordic+ icm Luxury Line en je hebt alle goodies die het leven aangenaam maken.