Wel of geen diesel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 09:49 Niet vanwege het zgn. Anti-diesel sentiment maar wel vanwege alle trammelant die de extra appendages met zich meebrengen bij de moderne dieselmotoren om te voldoen aan de Euro6 normen.
Daarom dus kwaliteitsdiesel tanken (Esso of Shell) en mijn uitspraak "goedkope brandstof is (uiteindelijk) dure brandstof."
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 18.12.2019 - 09:58
edraket schreef: 18.12.2019 - 09:47
OGA244 schreef: 17.12.2019 - 17:23 Kijk je naar 'n automaat? 'n VEA D4 heeft 'n 8 traps, de rest een 6 traps, mag het 'n handbak zijn is met 'n VEA D2 of D3 ook niets mis.. De 4 cilinders zijn iig zuiniger dan de 5 cilinders.
Er bestaan ook euro 6 5 cilinders!
Een D4 en 'n D5 (vrijwel altijd AWD' s) in de basis dezelfde motoren maar met 6 traps automaten
Zijn er ook 5 cilinders euro6 zonder AWD geleverd dan?
zou het me voor kunnen stellen maar ken niet iedere variant die in europa geleverd wordt, in NL niet volgens mij
Als mn type niet in nederland zou zijn zou ik gewoon over de grens de gewenste Volvo kopen....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

DB200 schreef: 18.12.2019 - 10:08 Daarom dus kwaliteitsdiesel tanken (Esso of Shell) en mijn uitspraak "goedkope brandstof is (uiteindelijk) dure brandstof."
Dat is en blijft ONZIN. Ook met zgn. "Kwaliteitsbrandstof" zijn korte stukjes funest. Een motor moet goed op temperatuur komen. En zeker een diesel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 09:49 Ik ben al jaren geleden privé overgestapt op benzine. Niet vanwege het zgn. Anti-diesel sentiment maar wel vanwege alle trammelant die de extra appendages met zich meebrengen bij de moderne dieselmotoren om te voldoen aan de Euro6 normen.
Overigens het is NIET de schuld van bepaalde Nederlandse partijen. Het is puur en volledig Europees dat zgn Anti-diesel sentiment.
Dat zou ik toch in mijn overwegingen meenemen.
Jazeker dat is een puntje, hier in Frankrijk bij ons in de buurt in ieder geval is het al onderwerp van gesprek.
Drie jaar geleden werd de diesel auto nog gestimuleerd en nu hoor ik mensen toch overwegen een benzine auto aan te schaffen.
Echter de stad en platteland is wel een heel verschillend verhaal hier. In Dijon rijden al elektrische taxi s rond, op platteland zie ik er nog geen.

Zou dan toch de diesel er echt uitgaan in dit grote land waar 85% diesel rijdt meen ik in 2017..
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 10:58 Ook met zgn. "Kwaliteitsbrandstof" zijn korte stukjes funest. Een motor moet goed op temperatuur komen. En zeker een diesel.
Dat klopt natuurlijk helemaal. Maar jouw uitspraak dat mijn uitspraak ONZIN is, is onzin.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Lees nu eens de echte onderzoeken. Dan weet je het. Shell en Esso willen het jou doen geloven. En daar zijn ze blijkbaar in geslaagd.

Natuurlijk voegen ze wat extra "dopes" toe. Maar ik weet dat dezelfde brandstof, inclusief "dopes", ook gewoon geleverd wordt aan de "goedkope" tankstations.
Echt, het maakt geen fluit uit waar je tankt.

De "verhalen" die je hoort komen doordat er af en toe, door "fouten" en/of onzorgvuldig handelen bij de "niet premium" stations wel eens water of "sludge" in de brandstof is gekomen. Dat eerste is de afgelopen jaren in het nieuws geweest. Die sludge is sinds een jaar of 15 vanwege de strenge verplichte controles gewoon verleden tijd.
(Even voor jou informatie, ik heb enkele jaren bij een tankinstallateur gewerkt en daarvoor was ik ook jarenlang op een andere wijze bij tankstations en oliemaatschappijen betrokken.)

Daar komt nog bij dat er maar weinig "goedkope" merken aan de autowegen zitten. In veel dorpen zijn de grote merken net zo "goedkoop" als de "kleine merken".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dan weet je ook dat wanneer zo'n bootje met buitenlands frituurvet de haven binnen vaart iedere geintresseerde een monster mag nemen en dan een paar uur de tijd heeft om te besluiten of ze er geld voor over hebben. Als Shell meent dat er geen soep van te koken is gaat het hele zooitje naar iemand die er wel brood in ziet.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V480-S60 schreef: 18.12.2019 - 12:18 Lees nu eens de echte onderzoeken. Dan weet je het. Shell en Esso willen het jou doen geloven. En daar zijn ze blijkbaar in geslaagd.

Natuurlijk voegen ze wat extra "dopes" toe. Maar ik weet dat dezelfde brandstof, inclusief "dopes", ook gewoon geleverd wordt aan de "goedkope" tankstations.
Echt, het maakt geen fluit uit waar je tankt.

De "verhalen" die je hoort komen doordat er af en toe, door "fouten" en/of onzorgvuldig handelen bij de "niet premium" stations wel eens water of "sludge" in de brandstof is gekomen. Dat eerste is de afgelopen jaren in het nieuws geweest. Die sludge is sinds een jaar of 15 vanwege de strenge verplichte controles gewoon verleden tijd.
(Even voor jou informatie, ik heb enkele jaren bij een tankinstallateur gewerkt en daarvoor was ik ook jarenlang op een andere wijze bij tankstations en oliemaatschappijen betrokken.)

Daar komt nog bij dat er maar weinig "goedkope" merken aan de autowegen zitten. In veel dorpen zijn de grote merken net zo "goedkoop" als de "kleine merken".
Goh dat is feitelijk goed bericht. Ik durfde eigenlijk nooit bij "onbekende" merken te tanken. Doe meestal nu Esso omdat toevallig dichtbij 4 km de regionale distribiteur zijn opslag in de heuvels heeft verstopt dichtbij en daar staat Esso op. Bij de supermarkt scheelt rond de 10 cent.
Worden nu bang gemaakt, ik heb nog nooit met mn 500.000km iets met injectoren gehad en verwissel elk jaar gewoon de dieselfilter die er ook zwart uitkomt....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jelmer de Jong schreef: 18.12.2019 - 13:28 Dan weet je ook dat wanneer zo'n bootje met buitenlands frituurvet de haven binnen vaart iedere geintresseerde een monster mag nemen en dan een paar uur de tijd heeft om te besluiten of ze er geld voor over hebben. Als Shell meent dat er geen soep van te koken is gaat het hele zooitje naar iemand die er wel brood in ziet.
Dan weet jij ook dat de 6 raffinaderijen (waaronder ook die van de "onafhankelijke" goedkope tankstations) die in Nederland voor de Nederlandse markt werken gewoon samenwerken en dat die olie niet in Nederland geraffineerd en verkocht wordt.

Maar goed: benzine en diesel moeten aan bepaalde Europese eisen voldoen. En daar voldoen alle leverbare brandstoffen in Nederland meer dan minimaal aan.

En nu graag weer terug naar de initiële vraag van TS: wel of geen diesel?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

peterp schreef: 17.12.2019 - 16:33 Dank voor alle reacties zover. Ik ga me w.s. over niet al te lange termijn me richten op een euro 6 diesel. Zeker fijn in combi met de caravan.
en het wordt een............diesel dus.. 8)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

'n wijs besluit
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 18.12.2019 - 13:28 Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.
Zou ik ook doen, zeker niet bij de Makro tanken die daar vlak bij in de buurt zit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

DB200 schreef: 19.12.2019 - 21:07
diesel01 schreef: 18.12.2019 - 13:28 Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.
Zou ik ook doen, zeker niet bij de Makro tanken die daar vlak bij in de buurt zit.
De afschrijving gaat harder dan die 2 cent winst per liter. 8)
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gerard1956
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.12.2019 - 19:51

In september j.l. een V70 D3, automaat uit 2015 gekocht en in een woord: fantastisch!
Sinds die tijd is er 7000 km mee gereden.
Ik had ook zoiets iets van een 'diesel' maar deze E6 motor is zeer zuinig, mag er alle milieuzones mee in en het is een comfortabele V70.
Kortom, niets negatiefs te melden.
Volvo 740, Volvo 945, Volvo XC 70, Volvo V 70
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8104
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW


Een GT-8 schakelt beduidend fijner dan een GT-6 is mijn persoonlijke ervaring.
Mijn GT8 in de S90 schakelt zachter dan de GT6 in mijn XC70 en C70 maar de GT8 twijfelt veel meer bij gas los en weer gas erop, dan duurt het telkens een tel alvorens de bak oppakt, dat is bij de GT6 niet het geval.
Heb het eens gemeld bij de dealer en die zei “tja hoe meer versnellingen hoe meer kans op twijfelen”, dit vond ik een rare redenering omdat bvb Ford nu al een 10 traps bak heeft.

Ik hoorde dat een Polestar upgrade dit oplost maar dit is illegaal in Belgie.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

BlackcurrantV70 schreef: 21.12.2019 - 10:53
Een GT-8 schakelt beduidend fijner dan een GT-6 is mijn persoonlijke ervaring.
Mijn GT8 in de S90 schakelt zachter dan de GT6 in mijn XC70 en C70 maar de GT8 twijfelt veel meer bij gas los en weer gas erop, dan duurt het telkens een tel alvorens de bak oppakt, dat is bij de GT6 niet het geval.
Heb het eens gemeld bij de dealer en die zei “tja hoe meer versnellingen hoe meer kans op twijfelen”, dit vond ik een rare redenering omdat bvb Ford nu al een 10 traps bak heeft.

Ik hoorde dat een Polestar upgrade dit oplost maar dit is illegaal in Belgie.
=====
Tja dan zou ik het benoemen dat Polestar een technisch probleem oplost en gewoon ff langsgaan.
Dat geeft nogal veel meer Volvo en rijoplezier terug om een goede 8 bak te hebben. Ik snap sowieso niet waarom ze dat af fabriek niet regelen want het kan dus wel.
Mijn 6 bak schakelt na de ``'aanpassing" bij Volvotune in 2013 super gelijkmatig en zonder bokkig of wachttijd....
Ik wist het wel....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Vermoedelijk is doorrijden en extra kosten voor lief nemen de financieel meest verstandige optie.
Hoe dan ook krijg je altijd minder terug dan waar je exact dezelfde auto voor kan kopen...
Het gezeur dat je kan hebben met een euro 6 blok weerhoudt mij in ieder geval van het kijken naar iets nieuws..

Gaat een kwestie van tijd zijn, de transitie naar waterstof is al begonnen. Binnen 5 jaar net zo gewoon al elektrisch nu is..
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13720
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

diesel01 schreef: 20.12.2019 - 09:41
DB200 schreef: 19.12.2019 - 21:07
diesel01 schreef: 18.12.2019 - 13:28 Ach zo lang de Shell express op een paar centen na de goedkoopste is in Groningen blijf ik shell tanken en vaak om de beurt Vpower of de gewone diesel.
voor die 2 cent laat ik de tinq, Tango of hoe ze ook allemaal maar heten links liggen.
Zou ik ook doen, zeker niet bij de Makro tanken die daar vlak bij in de buurt zit.
De afschrijving gaat harder dan die 2 cent winst per liter. 8)
Ja dat is ook waar dat die afschrijvings risico groter is. Dan toch maar maar de Esso blijven hier.
N.a.v. dit schrijven over brandstof kwaliteit heb ik toch maar even twee Barclay injector reiniger gekocht.
Leve internet Scheelt 12 euro tussen de duurste en goedkoopste 0.5 liter kost dan 16,50
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Mijn XC60 D3 Geartronic van 2011 staat nu op 143.000 km en die blijft zeker nog wel een poosje bij mij. Nu zoekt mijn dochter ook een XC 60 van 2011 - 2013 en rijdt zeker 25.000 km per jaar. Ik adviseer dan (uiteraard) een D3. Wat vinden jullie?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”