Motormanagment lampje en code P0011 (V70N 2003)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Hallo,
Heb het forum al nagezocht en twee topics gevonden over dit probleem maar helaas staat daar voor mij geen oplossing bij.
Ik heb recent weer een Volvo aangeschaft, na een tijdelijke uitstap naar andere merken.
Het betreft een youngtimer V70N uit 2003, 140 pk versie waar paar jaar geleden LPG G3 in is gebouwd. Ik heb de auto bij een niet merkgarage gekocht waar ik de eigenaar persoonlijk van ken. De geschiedenis van de auto is bekend. Echter komt steeds dezelfde storing terug (P0011), de garage geeft alle medewerking en wil het ook op lossen. Maar tot op heden tevergeefs. De distributie is vrij recent vervangen, dus eerste gedachte dat die niet goed stond? Tot 2x aan toe gecontroleerd en de laatste keer met speciaal Volvo gereedschap wederom afgesteld, men is er 100% van overtuigd dat de riem goed staat. Vervolgens is Nokkenasversteller vervangen (inclusief de aansluitconnector). Toen bleef de storingsmelding wat langer weg, echter na paar 100km ging het lampje weer aan.
Omdat mijn garage geen Vida heeft (wel andere uitleesapparatuur), op verzoek van mijn garage naar Nordicar gegaan om met Vida uit te laten lezen.
Dan krijg je het standaard lijstje wat er mogelijk mis zou kunnen zijn, daarvan kan de riemafstelling en nokkenasversteller afgestreept worden. Er stond ook nog een mogelijke oorzaak in de richting van olie (druk). En het Nokkenastandwiel. Maar ik begreep dat als het laatste het geval is je deze hoort ´rammelen´?. Dat is niet het geval, de motor loopt rustig, trekt goed op en er is ook geen sprake van hoog brandstof gebruik. Nou heeft mijn garage voorgesteld om de motor te flushen en te voorzien van nieuwe olie en een filter (terwijl deze nog niet zolang geleden was vervangen met 5w30). Gezien na het herhaaldelijk resetten van de storing het MIL lampje niet gelijk aan gaat maar dat soms weer na dagen rijden gebeurt is het voor mij en mijn garage een raadsel wat dit veroorzaakt. Komt dit jullie bekend voor en heeft iemand suggesties? Want het trail en error vervangen van componenten is nou ook niet de oplossing.
Alvast dank.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Inmiddels is de motor geflushed, nieuwe olie en filter. Helaas heeft dit niet geholpen. Vreemde is dat na reset , het lampje vaak langere tijd uitblijft? Dan zou je verwachten dat het geen directe hardware storing is. Maar weer terug naar de garage, is nog een optie open en dat is nokkenastandwiel volgens Vida?
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Kan iemand mij de exacte procedure voor het correct afstellen van de riem etc. zoals dit in VIDA staat vermeld aangeven? (uiteraard met het juiste Volvo gereedschap)

Alvast bedankt.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kijk eens of de bekabeling van die sensor nog wel in orde is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Thx, connector (met stukje kabel) van nokkenasversteller is vervangen voor gemodificeerd exemplaar die bij de nieuwe versteller was geleverd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Heb je ook de Vida code voor handen?

Komt de VVT poelie naar buiten toe met starten ? (axiale speling)

Is de afstelling vd VVT poelie gecontroleerd?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

ECM-640A/F
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Ik heb alleen de foutcode P0011 gezien, die ook steeds terugkomt. Maar dat is afgelezen door een diagnose apparaat anders dan VIDA.
Nordicar heeft wel met VIDA uitgelezen en gaf mij een uitdraai met de mogelijke oorzaken:

Riem niet goed gemonteerd, distributie is vervangen (is nu 3x door mijn garage gecontroleerd en zou goed staan)
Olie of olie druk (Motor is helemaal geflushed en voorzien van nieuwe olie en filter)
Nokkenasversteller defect (is een nieuwe geplaatst)
Nokkenastandwiel (deze wordt binnenkort ook vervangen)

Wat wel vreemd is, dat toen de Nokkenasversteller vervangen was het motormanagement lampje vanzelf uitging (zonder reset), maar na een tijdje toch weer ging branden.
Daarna krijg je het lampje alleen maar uit door uit te lezen en te resetten (steeds weer foutcode P0011).
Motor loopt goed, trekt goed op, geen hoog brandstof verbruik.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Update. Van de week is de VVT (met gele dop) vervangen en wederom de distributie afgesteld met Volvo tools. Helaas is de melding P0011 weer terug, mijn garage en ik worden er moedeloos van. Alles wat VIDA aangaf is inmiddels gebeurt (selenoid vervangen, motor geflushed en weer nieuwe olie en filter vervangen, timing distributie x op x gecontroleerd, aansluitkabel selinoid vervangen. Kan het zijn dat storingsmeldingen niet geheel verwijderd worden met andere diagnose apparatuur dan VIDA? Garage heeft alles gereset. Ik heb zelf zo'n eenvoudig OBD uitleesapparaat waar ik het waarschuwingslampje wel mee uit krijg in de auto, maar op het uitleesapparaat blijft er wel oranje uitroepteken staan? Iemand nog suggesties? Thx
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Enige wat ik dan nog kan verzinnen is dat er daadwerkelijk wat aan de hand is met de oliedruk. Mogelijke oorzaken: Oliepomp heeft een defect. Ringen in het carter hebben een defect.

PS: De versteller (solenoid) is daar wel een originele op gekomen? Imitaties zorgen alleen maar voor irritaties.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Dank voor de reactie. Als er iets mis zou zijn met oliedruk dan verwacht je dat het oliedruk lampje gaat branden toch? En dat is niet het het geval. Wat ik daarnaast zo vreemd vind, is dat als het de melding reset en ga rijden er geen melding komt. Al rijdt ik honderden km's achter elkaar. Maar als ik de motor uitzet en later weer ga rijden (ongeacht of de motor dan koud of warm is krijg ik naar verloop van tijd weer een melding?
Volgens mij zit er een originele selenoid op, maar dat zal ik nog even bij garage navragen.
is de oliedruk eenvoudig te testen en wat moet de druk zijn? Thx
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De druk kan ook te hoog worden. Maar ook te laag. Als de druk net niet laag genoeg is voor de schakelaar vd oliedruk, dan gaat het lampje ook niet branden. Bij een te hoge druk gaat t lampje sowieso niet branden.

Lees dit interessante stukje maar eens. Een andere forummer heeft die link ook al eens gepost in een ander topic (waarvoor dank)

https://automotiveacademy.nl/blijf-in-v ... erwarring/

Wel iets andere motor, maar het principe blijft hetzelfde. Misschien dat de oliepompen zelfs wel identiek zijn! Maar dat zou ik moeten uitzoeken om zeker te weten.

Iniedergeval stof om over na te denken.

Succes.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Nogmaals dank voor de uitleg en link, ik zal dit aan mijn garage doorgeven, ze hebben aangegeven het probleem op te willen lossen en hebben al veel vervangen.. Thx
haruwi
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.09.2019 - 14:53

Probeer de reset van de computer eens op een andere manier.
Accupolen beide loskoppelen.
Accuklemmen met elkaar verbinden, dmv griptang of met een draad met 2 krokodillenbekjes
Contact aanzetten en lichten aanzetten.
Er brand nu natuurlijk niets omdat de accu afgekoppeld is.
Half uur wachten, nu resetten alle diodes etc.zich ee alle achtergebleven reststroompjes verdwijnen.
Sluit de positieveaccukabel weer aan de accu en dan de negatieve.

Maak de negatieve accukabel bevestigingen schoon, dus schuur ook de carrosserie verbinding.
Maak een extra massa kabel verbinding van een koperen kabel, van chassis/carrosserie naar motor of versnellingsbak.
Zorg dat het oliepeil onder het max streepje op de peilstok staat, ,erboven kan storingen geven.
Indien er ergens een niet koperen massakabel zit, verander die dan voor een koperen.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Dank voor de tip, dat trucje van de accu ken ik wel. Alleen heb ik daar met een andere auto hele slechte ervaringen mee gehad. Daar moest uiteindelijk heel veel opnieuw ingeleerd worden voordat ik er weer
mee kon rijden. Ik heb geen i.d. of dat ook voor een Volvo geldt? Want dan ben ik straks wellicht nog verder van huis.

Ik heb ergens gelezen dat sommige (vreemde) storingen veroorzaakt worden door een te lage spanning tijdens en na het starten. Daarom is er ook een nieuwe accu in gekomen.
Als de storing gewist is, komt deze ook niet meteen op na het starten. Ik kan zomaar honderden kilometers rijden zonder dat het lampje aan gaat.
Maar als ik de motor start en ga rijden en als deze warm is en boven de 2000 toeren komt gaat het lampje branden (dan wordt nokkenasversteller actief).
Daarom denk ik niet dat het een elektrische storing is? Alleen oliedruk is nog niet getest (gaat de garage volgende week doen), als die goed is zijn alle opties die Vida geeft uitgesloten en
moeten we verder gaan zoeken :-(
Maar als het loskoppelen van de accu verder geen consequenties heeft (behalve de radio instellen dan) kan ik het altijd proberen.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik zelf zou voor de optie gaan nieuwe oliepomp.... Blijft weinig anders over.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Volgende week hoop ik meer te weten of de oliedruk goed is? Anders moet toch alles maar los.
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Garage net gesproken, ze meten 4,5 bar bij stationair en 6 bar bij 2000 toeren. Heeft iemand de oliedrkwaardes bij zowel koude als warme motor voor me van een volvo v70 met 2.4 motor 140 pk uit 2003? Die kan ik nergens vinden. Thx
Mototinus
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.02.2014 - 17:33

Garage heeft het eindelijk gevonden, het MIL lampje wat ons steeds op het verkeerde been heeft gezet (P0011 storing) ging steeds branden door een hele andere oorzaak dan waar we steeds naar gezocht hebben.

Gisteren kwamen we er achter dat er twee slangen op de inlaat niet goed waren (die kleine was gescheurd en de grote was zo gaar dat deze platgedrukt werd door vacuum).
Slangen vervangen, starten en MIL lampje ging uit. Garage zei dat de auto ook meer pit heeft nu.
Dus mocht iemand ook tegen deze vage melding aanlopen en alle andere zaken die VIDA in eerste instantie aangeeft (Solenoid, VVT poelie, oliedruk etc.) en vervanging helpt niet. Kijk naar de slangen.
Bespaart een hoop kosten, tijd en ergenis :-)
T5shipper
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.10.2020 - 19:07

Hi Mototinus,
Ik heb hetzelfde euvel als jij had in dit draadje en heb vandaag aan de Volvo monteur verteld dat er een soortgelijk geval opgelost is door 2 slangen aan de inlaat te vervangen. Hij zei mij dat er een hele reeks inlaatslangen zijn en ik dan preciezer moest aanduiden welke slangen. Kan jij nog iets meer zeggen zodat ik weet welke 2 slangen precies de oorzaak waren ?
Begrijp ik goed dat je nu weer een MIP lampje issue hebt ? Is dat niet nog steed hetzelfde “ dingetje” ?

Bij voorbaat dank
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”