V70R - 2003

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
LJW
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.05.2019 - 09:17
Contacteer:

Inmiddels rijd ik een maand in de V70R. Geweldig, het blijft een fantastische ervaring om op te trekken en vooral de tussensprints zijn geweldig.

Zijn er dan geen minpunten, zeker wel:
- Het verbruik gelukkig wel terug weten te brengen door langere stukken te rijden, maar blijft natuurlijk niet te vergelijken met een 'moderne' auto, maar dit heeft veel meer charme.
- Motormanagement ging op lichten, eerste keer niets gevonden door de dealer en de tweede keer bij de dealer euvel verholpen door middel van rook door de slangen te blazen. Slang vertoonde kleine lekkage
- Handrem niet helemaal gespannen als hij niet gebruikt werd, ook keurig verholpen
- Enige puntje is nog; piepende remmen. Nu drie keer voor teruggeweest. Nieuwe, zachtere blokken, anders afgesteld. Maar vooral binnen de bebouwde kom komt het na een minuut of vijf-tien stadsverkeer weer naar boven. Iemand nog ideeën?
Laatst gewijzigd door LJW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Op de juiste punten de blokken smeren (nee, niet aan de binnenzijde…)
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Heb ik ook last van, schijnt "normaal" te zijn bij de Rren. Al zitten er bij mij wel goedkope meuk remmen onder. PP Sweden. Schijnt dat je met origineel minder tot geen last hebt.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
LJW
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.05.2019 - 09:17
Contacteer:

kevinwalter schreef: Heb ik ook last van, schijnt "normaal" te zijn bij de Rren. Al zitten er bij mij wel goedkope meuk remmen onder. PP Sweden. Schijnt dat je met origineel minder tot geen last hebt.
Dat werd mij ook verteld door verschillende personen. Ik heb er nu originele onder laten zetten maar wel schijnbaar iets ' zachter'. Het heeft zeker iets geholpen maar is niet over.
Als dit het enige is, dan kom ik er wel over heen ;)
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

herkenbaar, enige item.. ook ooit na vervangen

@jelmer.. seriues zo opgelost ?
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Volvo heeft hier toch een service onderdeel (30748514) voor bedacht?
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

thx @mechanic zinvolle bijdrage

swedespeed commentaar: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... (30748514)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

crackedtooth schreef: herkenbaar, enige item.. ook ooit na vervangen

@jelmer.. seriues zo opgelost ?
Piepen=trillen. Hoe minder staal - staal contact...
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb toevallig zelf ook net een FlashGreen gekocht, kort geleden uit Zwitserland gehaald.

Alles perfect, originele VOLVO ATE nieuwe blokken en schijven maar wel piepen. De boel schoon gemaakt en het was 12.000km stil. Dus komende week de boel los en weer schoonmaken, wat WD-40 achter de stofhoes om de remzuiger gangbaar te houden en remmenvet op de juiste plekken en hij zal weer een jaartje stil zijn.

Remmen schoonmaken is iets wat ik sowieso jaarlijks doe, anders altijd die piepende remmen, ongeacht welke volvo..
Gebruikersavatar
LJW
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.05.2019 - 09:17
Contacteer:

Bedankt! Ik ga dit even bespreken met mijn dealer. Ze willen het ook graag oplossen.
thx @mechanic zinvolle bijdrage

swedespeed commentaar: https://forums.swedespeed.com/...on-damper-(30748514)
Volvo heeft hier toch een service onderdeel (30748514) voor bedacht?
Gebruikersavatar
LJW
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.05.2019 - 09:17
Contacteer:

V70R^2 schreef: Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb toevallig zelf ook net een FlashGreen gekocht, kort geleden uit Zwitserland gehaald.

Alles perfect, originele VOLVO ATE nieuwe blokken en schijven maar wel piepen. De boel schoon gemaakt en het was 12.000km stil. Dus komende week de boel los en weer schoonmaken, wat WD-40 achter de stofhoes om de remzuiger gangbaar te houden en remmenvet op de juiste plekken en hij zal weer een jaartje stil zijn.

Remmen schoonmaken is iets wat ik sowieso jaarlijks doe, anders altijd die piepende remmen, ongeacht welke volvo..
Ook gefeliciteerd met je aankoop. Mijne komt ook uit Zwitserland. Het is en blijft gewoon een geweldige auto!

Schoonmaken helpt sowieso dus dat gebeurd ook, maar dit ben ik niet gewend. Mijn ouders rijden al sinds ik klein (en nog schattig) was Volvo, maar die piepende remmen kan ik mij niet voor de geest halen. He tkomt vast wel goed.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

The Mechanic schreef: Volvo heeft hier toch een service onderdeel (30748514) voor bedacht?
Goeie, heb hem om te testen maar even besteld. Voor die paar tientjes... :-)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik heb die dingen ook nog wel liggen, eens zien of die al bij mij er op zaten, en voor ik de boel ga schoonmaken testen of dit enigszins nut heeft.
Gebruikersavatar
LJW
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.05.2019 - 09:17
Contacteer:

Serviceonderdeel 30748514 gaat er vrijdag op. Ik ben benieuwd of het helpt. Overigens is na de laatste beurt het piepende geluid betrekkelijk minder dan eerst.
qatsanqat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.12.2008 - 11:00

Hier ook piepende en trillende remmen, vooral op lage snelheid en wanneer de boel al wat warm is. Twee maanden terug schijven af laten draaien. Advies was om ook nieuwe blokken te doen maar die stonden in backorder. Dus oude blokken terug. Alles werkte perfect, stil en geen getril. Tot twee weken terug; het hele circus begint weer van voor af aan. En ik weet intussen uit ervaring dat het trillen alleen maar erger wordt mettertijd.
Al een boel Zweden gereden. Nu V70R 2003 & C70 cabrio 2005.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Harde piep is weg na het monteren van deze set!
Nog een lichte piep maar dat is niet zo'n probleem!
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Seesar
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.10.2018 - 20:35

Ik heb zelf na lang kwijlen sinds de P2 R bestaat ssinds November een R gekocht (2004, automaat) die het nodige achterstallig onderhoud had (althans, geen onderhoudshistorie). Door zelf alle problemen aan te pakken heb ik i.i.g voor een betaalbare aanschafprijs en veel tijd de auto in goede staat kunnen brengen. Mijn ervaringen die ik heb opgedaan zijn de volgende:

1. motorblok shimmen/block mod ter voorkoming scheuren cilinders
2. gehele onderhoud nakijken van je AWD: dat begint met je getande bus tussen versnellingsbak en je haakse overbrenging en eindigd bij je achter differentieel:
-bus versnellingsbak: als die versleten is dan kan hij de tanden van je haakse overbrenging slopen
-haakse overbrenging; nieuwe olie en peil checken
-haakse overbrenging: speling/backlash in de tanden nakijken
-haldex: olie verversen; nieuwe ringen op de pomp, filter pomp schoonmaken, filter haldex vervangen
-achter differentieel: olie vervangen, olie op peil checken
3. mijn stuurbekrachtiging werkte niet goed: altijd zwaar: of solenoid op je steering rack of je 'relais' onder je stuurkolom (elk Servotronic relais werkt, ook die van een XC90 (heeft die van mij nu). Zekering 15 (dacht ik) aan bestuurderszijde fusebox was bij mij ook doorgebrand, maar in je handleiding van de auto staat die niet aangegeven. Ik vond dat toevallig online.
4. speling stuurhuis: aandraaien van de 'yoke' bout: een 17mm bout die met afgezaagde steeksleutel bereikbaar is van onderen. Volvo bulletin geeft aan niet meer dan 5 gradaties, maar revisiebedrijfen geven aan dat je net zoveel mag aandraaien totdat spelign weg is, maar stuur niet zwaar loopt (met voorwielen van de grond).
5. sensoren: turbo-druk sensor, TCV en buiten temp (in buitenspiegel) vervangen; oude type turbodruk sensor kan plakken en evt te lage waarde aangeven = overboosten = blok scheuren (zeker als die niet geshimmed is). TCV gaf bij mij pulserende turbo respons bij intrappen gaspedaal. Alsof koppeling slipt. Buitentemp sensor gaf rare temperaturen aan; bij warme motor slecht starten omdat hij in koude stand wou starten (-31C graden).
6. carter-ventilatie; bij mij blaasde hij, ipv zuigen bij oliedop. Kanalen zaten redelijk vol; carter kanalen ook schoonmaken (te combineren met carter olie ringen).
7. indien automaat: laten spoelen bij een van de sponsors/bekende bedrijven. Niet zelf doen: krijg je nooit goed voor elkaar. Automaat loopt nu als nieuw, groot verschil.
8. grom/BTphone/IMiv audio op je HU-803
9. carter-ringetje die vervormd kunnen zijn (die van mij waren dat) waardoor je langzaam maar zeker olie druk verliest.
10. ophanging was uitgedroogd/oud/gescheurd. Geheel nieuw vervangen. Als je Monroe C2501 (voor) of C1501 (achter) besteld uit Engeland bespaar je hoop geld op je 4C schokdempers. Lemforder is huismerk van Volvo, maar dan zonder het prijskaartje. Nieuwe schokdempers = nieuwe veren omdat volgens bronnen je anders de nieuwe schokdempers te veel belast met uitgelubberde veren. Veren zijn niet zo duur, dus zeker meenemen.
11. Alle olieeen: versnellingsbak, motor, stuurhuis, haakse overbrenging, achter differentieel, haldex, remolie.
12.Ik heb beginnende roest op bestuurders dorpel door schuren van plastic cover over de dorpel; vandaag eraf gehaald en wordt binnenkort meteen aangepakt door spuiterij om het in de kiem te smoren. Bekend probleem
13. Als je het nog niet hebt: subwoofer bij reserve wiel; vult het lage gat op wat bij een S60 uit de hoedenplank speakers komt.
14. Piepende remmen: brembo klauwen piepen. Ik heb nieuwe blokken (Akebono's) en nieuwe Brembo schijven erop. Ze blijven piepen. Zoals anderen hierboven zeggen; modificatie plaatjes nodig die ik nog niet geinstalleerd heb: 30748514. Klauwen zijn helemaal schoongemaakt en alles loopt soepel. 1 klauw heeft zelfs nieuwe guide-pins en klemveer, blijft piepen. M.a.w. mijn vertrouwen ligt bij de modificatie gewichtjes, aangezien volvo deze heeft ontwikkeld lijkt me dat dit dus inderdaad een inherent probleem is van deze klauwen (geld voor veel merken met Brembo klauwen zoals Subaru, Mitsubishi, google maar eens 'Brembo Squeal').
15. Ik heb, toen het blok geshimmed werd door Tim Williams (als je geinteresseerd bent, google maar eens op 'Volvo Tim Williams') ook meteen aluminium bushings in mijn voor subframe erin laten zetten en verstevigde 'trailing arm' bushings in mijn achterophanging. Dat is een verademing in wegligging.
16. standaard meuk als bougies (zeker als je blok niet geshimmed is: knocking/overslaan vind dit blok niet fijn), distri-riem, olie-filter spreekt voor zich. Ook vacuum slangen bekijken/in de gaten houden en ook zeker je slangklem van je waterkoeling (passagiers zijde dacht ik): die roest door en als die knapt, ben je in 1 klap je koeling kwijt.
17. Indien je werkt aan je AWD en je cardan as ligt los: aan voorzijde je homokineet checken op speling, anders vervangen. Aan achterzijde preventief nieuw vet erin persen. Achterzijde is geen nieuwe voor te koop, voorzijde wel (door de downpipe vergaat het vet sneller).
18. potmeters/rotary switches in mijn HU waren gaar; reageerden slecht op draaien van de knoppen. Nieuw radio is niet nodig, alleen nieuwe rotaries erop solderen en het is weer als nieuw!
19. Als handrem binnenkort weer niet gespannen is, of als je achterwielen warm worden: de handrem kabel bij de P2's roesten in de mantel (mag ook wel na 16jaar) waardoor de veer in het trommelrem gedeelte van je achterwielen niet sterk genoeg is om de kabel terug te duwen: je trommelremmen blijven aanlopen en je trommelblokken slijten snel. Tijdelijke oplossing is dat men de handrem stelschroef aandraait, maar dit lost niet op dat de kabel terug naar rust gaat. Goed te testen door de handrem vanuit rust licht op te tillen (voordat hij in de vertanding schiet) en kijken of hij met een positieve trekkracht weer omlaag naar rust komt. Indien ja: niets aan de hand, indien je hem telkens beetje moet terug duwen naar rust is een of beide remkabels verroest. Vervangen voor een plastieken (dat roest niet :D) kabel.

Ik ben vast wat vergeten; maar allerbelangrijkste is om te zorgen dat je blok niet scheurt, je automaat (als je die hebt) een spoeling krijgt en als je AWD wilt blijven behouden, deze naloopt. Sommige systemen zijn langzaam leeggelopen en slopen zichzelf. Als dat onderhoud allemaal in orde is, danwel door vorige eigenaar of jezelf, dan ga je er veel plezier van hebben! Bovenstaande klinkt duur/intensief, maar eigenlijk, afgezien van de blockmod, allemaal preventief onderhoud voor projecten die makkelijk in de 1000-en lopen als het eenmaal te laat is.

Last but not least; mooie wagen; flash green is echt een mooie kleur, hoewel een Sonic Blue voor mij daar nog een stapje bovenop doet en hoop ik ooit nog te mogen rijden. Maar Flash Green is voor mij dezelfde klassieker als een Cream Yellow T5-R. Welk interieur heb je, Nordkapp, Gobi of Atacama? Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben. Zo'n R is voor mij altijd mijn droomwagen geweest en ondanks 1:8 aan de pomp, is het iedere dag genieten. Ik zou ondanks al het gedane werk geen andere auto willen rijden.
Laatst gewijzigd door Seesar op 01.01.1970 - 01:00, 7 keer totaal gewijzigd.
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

Seesar schreef: Ik heb zelf na lang kwijlen sinds de P2 R bestaat ssinds November een R gekocht (2004, automaat) die het nodige achterstallig onderhoud had (althans, geen onderhoudshistorie). Door zelf alle problemen aan te pakken heb ik i.i.g voor een betaalbare aanschafprijs en veel tijd de auto in goede staat kunnen brengen. Mijn ervaringen die ik heb opgedaan zijn de volgende:

1. motorblok shimmen/block mod ter voorkoming scheuren cilinders
2. gehele onderhoud nakijken van je AWD: dat begint met je getande bus tussen versnellingsbak en je haakse overbrenging en eindigd bij je achter differentieel:
-bus versnellingsbak: als die versleten is dan kan hij de tanden van je haakse overbrenging slopen
-haakse overbrenging; nieuwe olie en peil checken
-haakse overbrenging: speling/backlash in de tanden nakijken
-haldex: olie verversen; nieuwe ringen op de pomp, filter pomp schoonmaken, filter haldex vervangen
-achter differentieel: olie vervangen, olie op peil checken
3. mijn stuurbekrachtiging werkte niet goed: altijd zwaar: of solenoid op je steering rack of je 'relais' onder je stuurkolom (elk Servotronic relais werkt, ook die van een XC90 (heeft die van mij nu). Zekering 15 (dacht ik) aan bestuurderszijde fusebox was bij mij ook doorgebrand, maar in je handleiding van de auto staat die niet aangegeven. Ik vond dat toevallig online.
4. speling stuurhuis: aandraaien van de 'yoke' bout: een 17mm bout die met afgezaagde steeksleutel bereikbaar is van onderen. Volvo bulletin geeft aan niet meer dan 5 gradaties, maar revisiebedrijfen geven aan dat je net zoveel mag aandraaien totdat spelign weg is, maar stuur niet zwaar loopt (met voorwielen van de grond).
5. sensoren: turbo-druk sensor, TCV en buiten temp (in buitenspiegel) vervangen; oude type turbodruk sensor kan plakken en evt te lage waarde aangeven = overboosten = blok scheuren (zeker als die niet geshimmed is). TCV gaf bij mij pulserende turbo respons bij intrappen gaspedaal. Alsof koppeling slipt. Buitentemp sensor gaf rare temperaturen aan; bij warme motor slecht starten omdat hij in koude stand wou starten (-31C graden).
6. carter-ventilatie; bij mij blaasde hij, ipv zuigen bij oliedop. Kanalen zaten redelijk vol; carter kanalen ook schoonmaken (te combineren met carter olie ringen).
7. indien automaat: laten spoelen bij een van de sponsors/bekende bedrijven. Niet zelf doen: krijg je nooit goed voor elkaar. Automaat loopt nu als nieuw, groot verschil.
8. grom/BTphone/IMiv audio op je HU-803
9. carter-ringetje die vervormd kunnen zijn (die van mij waren dat) waardoor je langzaam maar zeker olie druk verliest.
10. ophanging was uitgedroogd/oud/gescheurd. Geheel nieuw vervangen. Als je Monroe C2501 (voor) of C1501 (achter) besteld uit Engeland bespaar je hoop geld op je 4C schokdempers. Lemforder is huismerk van Volvo, maar dan zonder het prijskaartje. Nieuwe schokdempers = nieuwe veren omdat volgens bronnen je anders de nieuwe schokdempers te veel belast met uitgelubberde veren. Veren zijn niet zo duur, dus zeker meenemen.
11. Alle olieeen: versnellingsbak, motor, stuurhuis, haakse overbrenging, achter differentieel, haldex, remolie.
12.Ik heb beginnende roest op bestuurders dorpel door schuren van plastic cover over de dorpel; vandaag eraf gehaald en wordt binnenkort meteen aangepakt door spuiterij om het in de kiem te smoren. Bekend probleem
13. Als je het nog niet hebt: subwoofer bij reserve wiel; vult het lage gat op wat bij een S60 uit de hoedenplank speakers komt.
14. Piepende remmen: brembo klauwen piepen. Ik heb nieuwe blokken (Akebono's) en nieuwe Brembo schijven erop. Ze blijven piepen. Zoals anderen hierboven zeggen; modificatie plaatjes nodig die ik nog niet geinstalleerd heb: 30748514. Klauwen zijn helemaal schoongemaakt en alles loopt soepel. 1 klauw heeft zelfs nieuwe guide-pins en klemveer, blijft piepen. M.a.w. mijn vertrouwen ligt bij de modificatie gewichtjes, aangezien volvo deze heeft ontwikkeld lijkt me dat dit dus inderdaad een inherent probleem is van deze klauwen (geld voor veel merken met Brembo klauwen zoals Subaru, Mitsubishi, google maar eens 'Brembo Squeal').
15. Ik heb, toen het blok geshimmed werd door Tim Williams (als je geinteresseerd bent, google maar eens op 'Volvo Tim Williams') ook meteen aluminium bushings in mijn voor subframe erin laten zetten en verstevigde 'trailing arm' bushings in mijn achterophanging. Dat is een verademing in wegligging.
16. standaard meuk als bougies (zeker als je blok niet geshimmed is: knocking/overslaan vind dit blok niet fijn), distri-riem, olie-filter spreekt voor zich. Ook vacuum slangen bekijken/in de gaten houden en ook zeker je slangklem van je waterkoeling (passagiers zijde dacht ik): die roest door en als die knapt, ben je in 1 klap je koeling kwijt.
17. Indien je werkt aan je AWD en je cardan as ligt los: aan voorzijde je homokineet checken op speling, anders vervangen. Aan achterzijde preventief nieuw vet erin persen. Achterzijde is geen nieuwe voor te koop, voorzijde wel (door de downpipe vergaat het vet sneller).
18. potmeters/rotary switches in mijn HU waren gaar; reageerden slecht op draaien van de knoppen. Nieuw radio is niet nodig, alleen nieuwe rotaries erop solderen en het is weer als nieuw!
19. Als handrem binnenkort weer niet gespannen is, of als je achterwielen warm worden: de handrem kabel bij de P2's roesten in de mantel (mag ook wel na 16jaar) waardoor de veer in het trommelrem gedeelte van je achterwielen niet sterk genoeg is om de kabel terug te duwen: je trommelremmen blijven aanlopen en je trommelblokken slijten snel. Tijdelijke oplossing is dat men de handrem stelschroef aandraait, maar dit lost niet op dat de kabel terug naar rust gaat. Goed te testen door de handrem vanuit rust licht op te tillen (voordat hij in de vertanding schiet) en kijken of hij met een positieve trekkracht weer omlaag naar rust komt. Indien ja: niets aan de hand, indien je hem telkens beetje moet terug duwen naar rust is een of beide remkabels verroest. Vervangen voor een plastieken (dat roest niet :D) kabel.

Ik ben vast wat vergeten; maar allerbelangrijkste is om te zorgen dat je blok niet scheurt, je automaat (als je die hebt) een spoeling krijgt en als je AWD wilt blijven behouden, deze naloopt. Sommige systemen zijn langzaam leeggelopen en slopen zichzelf. Als dat onderhoud allemaal in orde is, danwel door vorige eigenaar of jezelf, dan ga je er veel plezier van hebben! Bovenstaande klinkt duur/intensief, maar eigenlijk, afgezien van de blockmod, allemaal preventief onderhoud voor projecten die makkelijk in de 1000-en lopen als het eenmaal te laat is.

Last but not least; mooie wagen; flash green is echt een mooie kleur, hoewel een Sonic Blue voor mij daar nog een stapje bovenop doet en hoop ik ooit nog te mogen rijden. Maar Flash Green is voor mij dezelfde klassieker als een Cream Yellow T5-R. Welk interieur heb je, Nordkapp, Gobi of Atacama? Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben. Zo'n R is voor mij altijd mijn droomwagen geweest en ondanks 1:8 aan de pomp, is het iedere dag genieten. Ik zou ondanks al het gedane werk geen andere auto willen rijden.

Zeer prettige en zinvolle toevoeging aan het forum, vooral door de opsomming. veel mee eens.
Twee vraagjes, had jij met vervangen schokdempers en veren nog meer meevervangen?

speling stuurhuis: aandraaien van de 'yoke' bout , die kende ik nog niet, wat voor symptomen had je? en ergens beschrijving/video of toelichting?
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Seesar
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.10.2018 - 20:35




Twee vraagjes, had jij met vervangen schokdempers en veren nog meer meevervangen?
Ja alles;

-lemforder lagers
-lemforder spring seats
-Skandix huismerk bumpstops + hoezen (hoezen ben ik niet heel tevreden over: scheuren snel en blijven samen met de bumpstop niet bovenin: m.a.w. het chromen gedeelte is dus ontbloot. De bumpstop schiet telkens uit zijn metalen kapje.
-Sachs front springs (skandix): 30639016
-Monroe C2501
-Extra rubbers tussen schokdemper en veer tegen kraken in de toekomst: 31329206 Is denk ik achteraf niet nodig geweest; belangrijker is tijdens monteren dat je siliconen-spray gebruikt, anders bleef bij mij, ondanks alles nieuw, alles beetje kraken bij insturen. Dat is nu weg, na insprayen, zodat er een dun filmpje is om net even het stroeve van nieuw rubber eraf te halen. WD40 is niet ideaal omdat het rubber op lange termijn aantast en daarnaast ook weer 'verdampt'.
-Lemforder draagarmen

Dus eigenlijk alles behalve de droplinks.
speling stuurhuis: aandraaien van de 'yoke' bout , die kende ik nog niet, wat voor symptomen had je? en ergens beschrijving/video of toelichting?
Ik had verschijnsel dat bij over klinkers rijden er een rammel linksonder kwam. Uiteindelijk is dit de 'yoke', een soort moer die de tandheugel op het tandwiel drukt. Als daar speling in zit kan de tandheugel dus op en neer bewegen.

Een goede test is om volledig naar rechts in te sturen met stil staande auto en met draaiende motor: raam open, buiten naast je portier je arm door het raam je stuur vastpakken en dan kijkend naar je stuurstang of hij omhoog of omlaag kruipt door stuur door te duwen naar rechts. Als de stang omhoog/omlaag komt of je ziet dat hij flexed zonder dat het wiel beweegt (wiel tegen de stop aan) dan zit er speling in het rack.
Een andere test is om met draaiende motor je stuur heen en weer te bewegen, korte maar positieve input; bonken/knoepen onderin gaf mij de hint dat het uiteindelijk met het stuurhuis te maken had. Vervolgens bij informeren bij revisie-bedrijf ben ik op deze informatie gekomen.

Geluid is tijdens rijden beetje hetzelfde alsof een van je droplinks versleten is.

Rondom de 17mm moer staan gradaties (ongeveer 5 graden/gradatie denk ik). Volgens de volvo bulletin mag je maar 5 gradaties exta aandraaien, anders revisie stuurhuis. Ik ben zelf langs revisiebedrijf geweest, maar die gaf aan dat hij hem zelf opnieuw zou afstellen,dat revisie geen zin heeft (heeft niets met keerringen of slijtage van je tandwielen te maken), door gewoon de yoke aan te draaien totdat de speling weg is, maar je stuur geen wrijving voelt (wielen in de lucht, zonder motor aan). Als je wrijving voelt moet je hem iets lossen. Steering rack van P2 zijn oersterk, zolang ze niet lekken (vocht kruipt dan ipv de olie en roest verzwakt je tanden). Dus het zal nooit versleten mechaniek zijn zolang je seals in orde zijn.

Ik had uiteindelijk 8 gradaties nodig, maar al het gerammel is nu weg en zoekt nu ook niet meer (dat gevoel dat je wiel over een streep wegtrekt).

Je moet even een steek/rondsleutel 17, ongeveer op 15cm afslijpen, dan kun je tussen subframe door voorzichtig draaien. Er is geen borg systeem; gaat gewoon stroef, beetje gevoel alsof er locktite op zit.

Als je lekkende keerringen hebt etc, dan heb je natuurlijk wél revisie nodig, daar gaat dit niets aan doen. Dit is puur slijtage speling die je opnieuw eruit afstelt.
Laatst gewijzigd door Seesar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Nummer 8 op je lijstje. Ik heb er nu een P2 Bluetooth module in van D5T5. Leuke geïntegreerde oplossing! :-)

Meeste heb ik voor de rest ook al gedaan. Blok gaat tzt vervangen worden voor een b5244t5 die ik al heb liggen. Daarna het oude blok uit elkaar en kijken wat de staat is.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”