2006 Volvo V70R gekocht

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Vlammembaareg schreef: Het kan dus zijn dat deze in de nabije toekomst te koop komt :-)

Doe het niet! :P
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Auto rijdt terug als nieuw! Alles terug muisstil in de wagen! YES
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Het muisstil rijden was van korte duur :-(
Sinds dit weekend is er een brom achteraan te horen. Vanaf 70 km/h goed hoorbaar in de cabine. Volgens Volvoservice waren de banden behoorlijk gecupt, dus ik hoop dat het de banden zijn? Als ik tijdens het rijden een stuurbeweging maak naar links is het geluid meteen veel stiller tot weg???
Ik had ook eens gekeken naar de linker achter velg, en volgens mij ontbreekt er hier een stabilisatie gewichtje (loodje).

Of nieuwe banden en uitlijning? Of zou het deze keer het achter differentieel zijn? De fun begint er een beetje af te gaan nu.....
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Gisteren bij de bandenboer 4 nieuwe banden laten leggen --> Pirelli Nero's. Geeft wel een groot verschil naar comfort toe tov de Vredestein banden die er voorheen oplagen.
Het "geluid" achteraan blijft spijtig genoeg aanweig. Als je naar rechts draait wordt het harder, als je naar links draait is het volledig weg??? Iemand een idee?

Dinsdag gaat de wagen naar Volvoservice voor het vervangen van de carteronluchting. Sinds een kleine 2 weken toch een subtatiele olielek? Ik vermoed/hoop dat het met de carteronluchting te maken heeft?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk je linker achterwiel lager even checken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

edraket schreef: Denk je linker achterwiel lager even checken.
Wel daar dacht (hoop) ik zelf ook een beetje op.
Ik hoop dat het nu niet het achterdiffenentieel is.......
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Vandaag is de wagen binnen bij Volvoservice te Elst. Ze gaan de carteronluchting vervangen en hopelijk is daarmee de lek verleden tijd! Kaarsje branden.
Verder gaan ze even kijken naar dat verdacht brommend geluid achteraan...
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Gisteren heeft de wagen bij Volvoservice gestaan voor de carterontluchting.
Bleek al eens een keertje gedaan geweest te zijn, maar de vorige mechaniekers hebben er een zootje van gemaakt. Bleek ook ergens bovenin aan de motor een darmpje vast te zitten, waardoor ze enkele uren langer aan de wagen bezig zijn geweest. Ze hebben zelfs iets moeten uitboren..... Geen idee wat juist, maar goed.
Mijn vader was in mijn plaats geweest omdat ik geen vrijaf kon krijgen, net wanneer men in NL beslist om te staken en de ergste ochtendspits ooit organiseren :-) Hij was om 8 uur smorgens vertrokken en was om 20 uur savonds thuis.... Veel gedetallieerde info heb ik dus niet gekregen, hahaha.

De nieuwe brom achterin zou volgens Elst ook een lager zijn. Binnen 6000 km moet ie toch binnen voor onderhoud, kunnen we het meteen laten verhelpen!

Iemand ervaring met het shimmen van het blok? Is dit iets wat veel meerwaarde zou hebben voor mijn blok?

Toch weer fantastische service van Volvoservice!
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Shimmen heeft zeker meerwaarde. Cilinderbussen bij de R zijn veels te dun.
Waarom 6000km wachten om een wiellager te laten vervangen?
Laatst gewijzigd door wimwerf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Vlammenbaare en@wimwerf als jouw auto niet is getuned zou ik niet aan shims beginnen, de kans dat de cilinderwanden dan scheuren is m.i. heel klein
Is die wel getuned, dan wordt het een ander verhaal, echt heel sterk is het blok niet en er zijn een fors aantal blokken gescheurd. Nogal gevoelig is voor scheuren aan de bovenzijde van de cilinderbussen. De cilinderbussen zijn aan de bovenzijde van elkaar gesplitst, en op dit punt is de cilinderwand van vooral de 2.5 nogal dun. Maar ik zou nooit shims alleen plaatsen, bussen als de motor echt fors is getuned. Zie het nut van alleen shims niet zo in, tijdelijk lapmiddel als er een scheurtje zit, bussen wel veel duurdere oplossing maar permanent en veel beter
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Bedankt voor de info Wim en Marc!

Ja ik dacht misschien om de wagen door Obbe een gewone Stage 1 te laten geven, misschien is dit nog binnen de grenzen van het originele blok?

Wel Volvoservice zit 150 km van mijn deur, het is dus niet evident om even naar daar te rijden. Ik moet er ook altijd een dag vrijaf voor nemen, en afspreken gaat soms stroef :-) , maar dat zal aan mij liggen.. :-)
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Tsja, Stage 1 is een rekbaar begrip.
Stage 1 is alleen de software, maar Obbe kan daar vast wel 50PK+ in programmeren en dat wordt dan al wel aardig wat..
Overigens heb ikzelf stage 2 (MTE software + racekat+ water/methanol), zat op 375PK, niets aan cilinders laten doen en inmiddels 250K verder (nog) niets gescheurd...
Maar dat is uiteraard garantie tot aan de stoep, de motor die in de T5 ligt is vele malen beter te belasten, daar kun je tot 450-500 PK mee gaan, zonder dat er echt gevaar is (dat hebben ze in de USA heel veel gedaan, R blok eruit, T5 erin en tunen...)
En afspraken gaan stroef... Maar dat komt omdat ze het druk hebben.. En bij de Volvo dealer mag je ook 4 weken vantevoren inplannen als het een reparatie betreft die langer dan een paar uur duurt....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Marc Apeldoorn schreef: Tsja, Stage 1 is een rekbaar begrip.
Stage 1 is alleen de software, maar Obbe kan daar vast wel 50PK+ in programmeren en dat wordt dan al wel aardig wat..
Overigens heb ikzelf stage 2 (MTE software + racekat+ water/methanol), zat op 375PK, niets aan cilinders laten doen en inmiddels 250K verder (nog) niets gescheurd...
Maar dat is uiteraard garantie tot aan de stoep, de motor die in de T5 ligt is vele malen beter te belasten, daar kun je tot 450-500 PK mee gaan, zonder dat er echt gevaar is (dat hebben ze in de USA heel veel gedaan, R blok eruit, T5 erin en tunen...)
En afspraken gaan stroef... Maar dat komt omdat ze het druk hebben.. En bij de Volvo dealer mag je ook 4 weken vantevoren inplannen als het een reparatie betreft die langer dan een paar uur duurt....
Marc,

Bedankt voor de reactie. Ja stroef, ik bedoel het absoluut niet slecht naar hen toe. Het is gewoon niet bij de deur en zeker als je opeens iets aan de hand hebt is het wat moeilijk maar swat :-)

Ja ik ben nog niet zeker of ik er tuning aan ga laten doen hoor. Ik had gezegd tegen Obbe dat ik eerst de carterontluchting inorde wilde hebben voor ik dat deed.
Die is nu inorde, ondertussen is het probleem met de tussenbak er ook tussengekomen (en opgelost ondertussen) en dan heb ik nu dat gebrom achteraan, dus tja ik twijfel om het al dan niet te doen :-)
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Marc Apeldoorn schreef: @Vlammenbaare en@wimwerf als jouw auto niet is getuned zou ik niet aan shims beginnen, de kans dat de cilinderwanden dan scheuren is m.i. heel klein
Is die wel getuned, dan wordt het een ander verhaal, echt heel sterk is het blok niet en er zijn een fors aantal blokken gescheurd. Nogal gevoelig is voor scheuren aan de bovenzijde van de cilinderbussen. De cilinderbussen zijn aan de bovenzijde van elkaar gesplitst, en op dit punt is de cilinderwand van vooral de 2.5 nogal dun. Maar ik zou nooit shims alleen plaatsen, bussen als de motor echt fors is getuned. Zie het nut van alleen shims niet zo in, tijdelijk lapmiddel als er een scheurtje zit, bussen wel veel duurdere oplossing maar permanent en veel beter
Als je niet weet waar je over praat kan je beter je mond houden, ipv dit soort foute adviezen te geven...

Of je nu wel of niet tuned, vroeg of laat scheuren ze allemaal. Uiteraard bij een getunde is de kans op hogere temperaturen groter, dus eerder een bus die los laat van het aluminium en daarna zal scheuren.

Een slechte KVS dop, of radiateur die zijn druk niet meer vast houd zorgt ook voor die problemen, shimmen is een noodzakelijke ingreep als je betrouwbaar en probleemvrij verder wilt.

Shimmen ter reparatie is onzin, dan is het al te laat...
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Iemand een idee of volvoservice dit ook doet dat shimmen
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Persoonlijk pak ik het liever iets grondiger aan, als toch al je halve blok open ligt. Ik monteer altijd nieuwe drijfstanglagers, zuigerveren en een setje goeie drijfstangen erin, kost in verhouding dan bijna niets extra en dan is het blok weer "z.g.a.n." en daadwerkelijk onverwoestbaar, en je motorblok kan gewoon in de wagen blijven, enkel carterpan en kop er af.

Het mooiste is closed deck maken, maar dat kost je bijna net zo veel als de aanschaf van de wagen, en is alleen voor als je echt gaat tunen, shimmen is perfect voor wie niet te veel vermogen hoeft, maar wel veilig door wil rijden met zijn R.

voorbeeld van een van mijn blokken shimmen, en voorbeeld closed deck maken:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Wordt de efficiëntie van het koelen niet minder dan?
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

V70r, heb je een adres waar ik dit allemaal zou kunnen laten doen :-)
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Morgen nog een keertje langs Volvoservice.
Had afgelopen maandag telkens ik startte de melding dat de Chassis instelling service nodig had. Ik vermoed dus iets met het 4C systeem. Vreemd genoeg heb ik deze melding sinds maandag niet meer gehad.... Alles werkt naar behoren en er staan geen foutmeldingen meer op het dashbord... Even laten uitlezen dan maar
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Zaterdag langs Volvoservice geweest. Uitstekende service wederom.
Er bleek in eerste instantie een kabeltje van de acceleratiesensor van de schokdemper linksvoor tegen de aandrijfas aan te schuren. Hierdoor was deze beschadigd.
Deze werd terug voorzien van isolatie ne de computer gereset.

Gehele rit naar huis geen probleem, maar tijdens het starten in de namiddag kwam de melding terug en nu is ze niet meer weggegaan....

Zaterdag nog eens terugrijden dan maar :-)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”