wervelklep stangetje

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Ik heb me ingelezen o.a. op dit forum over het wervelklep stangetje van de D5. Krijg de indruk dat deze bij alle D5 stukgaat. Is dit ook zo of zijn er ook genoeg D5 bezitters die er geen problemen mee hebben?
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is volgens mij alleen de D5 van 185 PK. De andere D5 uitvoeringen hebben daar geen last van.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij mijn S60 2.4D (163 pk) ging hij ook gewoon stuk.
Ik heb er een nieuwe op gezet en daar was het mee klaar.
Laatst gewijzigd door fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gouwe schreef: Is volgens mij alleen de D5 van 185 PK. De andere D5 uitvoeringen hebben daar geen last van.
Klopt, want de andere D5 (5-cilinder) motoren hebben geen geen wervelklep.

Maar de 2.4D (D5244T5) heeft hetzelfde probleem... Vroeg of laat zijn ze allemaal aan de beurt, het slijt gewoon...
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

The Mechanic schreef:
Gouwe schreef: Is volgens mij alleen de D5 van 185 PK. De andere D5 uitvoeringen hebben daar geen last van.
Klopt, want de andere D5 (5-cilinder) motoren hebben geen geen wervelklep.

Maar de 2.4D (D5244T5) heeft hetzelfde probleem... Vroeg of laat zijn ze allemaal aan de beurt, het slijt gewoon...
Dank voor de antwoorden. Beter dan om het nu al na 200.000 km te vervangen?
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het stangetje vervangen is een klus van niks, probleem alleen is dat de wevelklep zelf vroeg of laat afbreekt. Dat is een ingrijpende ingreep.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Valt op zich wel mee hoor, is niet heel ingrijpend. Punt is alleen dat de dealer standaard de hd leidingen van de common rail vervangt en die zijn best duur. Is ongeveer 2-3 uurtjes werk en nog geen 200 euro aan onderdelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Voor jou misschien niet ingrijpend Ed, maar ik ga zelf geen verstuivers eruit draaien en zo :-). Als je het materiaal volgens Volvo specificatie (dus incl. leidingen) optelt is het ruim 400,- euro. Arbeid weet ik niet want bij mij hebben ze het gratis uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Maar gaat de wervelklep dus bij elke D5 stuk of lees ik alleen dr probleem gevallen? Maakt het uit of ik de EGR regelmatig laat reinigen?
Laatst gewijzigd door peterp op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De egr heeft er geen invloed op volgens mij.
In veel gevallen laat het stangetje volgens mij gewoon los en lees je echt de probleemgevallen met kapotte wervelklep.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Het stangetje en het kogelgewrichtje zijn van kunststof, dat slijt gewoon. En olie erop door bijvoorbeeld een lekkende klepdekselpakking zal dit proces alleen maar versnellen...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gouwe schreef: Voor jou misschien niet ingrijpend Ed, maar ik ga zelf geen verstuivers eruit draaien en zo :-). Als je het materiaal volgens Volvo specificatie (dus incl. leidingen) optelt is het ruim 400,- euro. Arbeid weet ik niet want bij mij hebben ze het gratis uitgevoerd.
snap dat je het niet zelf doet, maar net als voor mij is het voor de garage ook niet een heel ingrijpende reparatie, dat bedoelde ik te zeggen.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Er is gewoon een nieuw stangetje op te zetten.
Maar gaat dat constant kapot dan moet het probleem gezocht worden in het wervelklep systeem zoals bij mijn vorige XC60 en dan dient het hele systeem vervangen te worden á €800 bij de Volvodealer.
Dat + wat andere dingentjes gaf bij mij een reparatie van 5k waardoor ik de D5 heb weggedaan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb het nog even opgezocht, het is 300 euro aan onderdelen incl de spanbeugels, boutjes, brandplaatjes, pakkingen en natuurlijk de klep zelf. Dan is 500 euro aan arbeid echt krankzinnig!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Tja, ik herinner me ook een factuur van € 600 + voor een wervelklep stangetje.
Leuke verrassing als je vooraf te horen krijgt dat een kunststof stangetje is afgebroken en vervangen moet worden. Ik dacht: paar tientjes hooguit :-(
Was wel de laatste keer dat ze me bij die dealer gezien hebben! Communiceren is ook een vak!
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

beter naar de volvo specialisten, scheelt een hoop geld. mij zien ze nooooit meer terug bij de dealer om dezelfde redenen n.l. te hoge rekeningen.
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: taalfout
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een stangetje vervangen kun je zelf doen, lijkt mij.

Overigens heb ik mij nooit bekocht gevoeld bij de dealer toen ik nog Volvo reed. Gewoon met een 940, 960 en ook S90 van de vorige eeuw waarbij bijvoorbeeld een accu of banden net zo duur waren als bij de fastfitters. Ook onderhoud en APK vond ik niet overdreven prijzig.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

alles lijkt simpel als je het ziet, totdat je hetzelf doet.....soms ;}
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
edwin.aikes
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.02.2019 - 10:54

Bij mijn Volvo S60, 2.4D zit het stangetje ook los. Ik krijg hem er zelf niet meer op. Lijkt ook een ander stangetje dan ik op de voorbeelden zie die ik op internet vind.

Hoort er aan het stangetje een kogeltje te zitten? Ik heb een foto gemaakt van het stangetje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Allemaal te lang geleden voor mij, maar het lijkt me wel duidelijk dat er links op de foto iets afgebroken is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”