Kwartels klusdagboek

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Gisteravond de V70 opgehaald bij Dennis en het geluid is weg! Conclusie: fuseekogel was de boosdoener en imitatieonderdelen zijn prut :sick:

Wel was het servicelampje niet gereset (waarschijnlijk niet helemaal duidelijk afgesproken) en zaten er twee vetvlekken in mijn lichte bekleding maar die krijg ik er nog wel uit. Overigens heeft Dennis direct aangeboden dit allebei op te lossen, netjes en geen klachten van mijn kant dus!

Aangezien de auto in oktober is uitgelijnd met de oude gare fuseekogel staat nu mijn stuur naar links, ik moet binnenkort toch andere banden op de velgen laten leggen dus dan laat ik hem gelijk opnieuw uitlijnen.

Wat het afstellen van de waste gate voor een effect heeft gehad heb ik nog niet vast kunnen stellen aangezien ik alweer vast zat in het verkeer op het moment dat de motor warm was. Misschien vanavond even testen.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
salt
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.02.2014 - 22:53

mooi voor jou dat de rammel is opgelost. ik ben wel benieuwd wat de afstelling van de actuator turbo heeft opgeleverd.
veel rijplezier!
V70 2004 D5 163pk
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Top!

Laatste puntjes op de "i" en dan goan!! :-)

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Net even 'the long way home' genomen vanaf het zwembad om het effect van de waste gate te testen.
De auto is echt absurd explosief geworden, waar het eerst even duurde voordat er power voor handen was is het nu in een klap vol vermogen en is het traction control lampje all over the place! :)

De vetvlekken heb ik uit de bekleding kunnen halen door er wat garagezeep op te smeren en met een klamme doek af te deppen. Morgen nog een keer checken hoe het opdroogt maar ik denk dat het wel goed komt zo. Het service lampje was overigens heel makkelijk te resetten d.m.v. een trucje met de knop van de dagteller en het contactslot. Hier is een linkje waar dit voor meerdere modellen staat uitgelegd: http://www.ipdusa.com/blogs/103/howto-r ... 009-volvos
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Hoe stellen ze een wate gate af?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Iets druk op de slang van de waste gate zetten en bij een bepaalde druk (verschilt per motortype) moet hij gaan openen. Als hij te vroeg of te laat opent, moet de gaffel van de waste gate iets worden verdraaid.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb ooit bij dw 850 T-5 ook de gaffel eens een paar slagen verder de waste gate arm opgedraaid, maar merkte geen verschil.

Was op zich een simpele procedure; beschermplaatje wat over turbo/wastegate gebeuren zit verwijderen, borgpennetje uit oogje van pin waar gaffel overheen zit verwijderen, gaffel vaster draaien (rechtsom) en in omgekeerde volgorde weer monteren.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Even een teken van leven in mijn topic :)

Sinds dat de fuseekogel is vervangen is er technisch niets meer mis met mijn auto, wat op zich wel een vreemd gevoel geeft aangezien ik altijd wel met iéts bezig was :)

Van het lijstje uit mijn start post is dit de stand van zaken:
- Verlichting ECC (check)
- Vervangen bouten aandrijfas door XC90 versie (check)
- Opsporen oorzaak van tik bij wegrijden/hobbels (check, bleek fuseekogel te zijn)
- Opsporen oorzaak van kleine hikjes op snelweg (al maanden geen last meer van gehad, misschien heeft het iets met vochtig herfstweer te maken, LMM ofzo?!)
- Oplossen muffe lucht uit airco
- HU803 vervangen door HU1205

De airco en radio blijven dus over. Airco is misschien al op te lossen met een nieuw pollenfilter en anders maar een keer laten behandelen. De radio moet ik maar een beetje op marktplaats blijven zoeken, mocht iemand wat weten dan hou ik me van harte aanbevolen!
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Net terug van een weekje Denemarken en 2200km (probleemloos) gereden, teller staat nu op 291.000km dus ik verwacht dit najaar of voorjaar 2016 de 300.000km te bereiken.

Enige dringend punt van aandacht is dat mijn rechter achterband langzaam leegloopt, hij verliest vanaf 2,7 bar zo'n 0,2-0,3 bar per dag maar onder de 1,8 gaat het opeens heel snel. Dit probleem had ik al met een van de vorige banden maar dit is toen nagenoeg opgelost (onder garantie) door de alles te demonteren en wat corrosie op de velg te verwijderen. Nu heb ik laatst andere banden laten monteren en treedt het probleem bij dezelfde velg weer op. Mijn sterke vermoeden is dus dat het probleem niet bij de band/ventiel ligt maar bij de velg. De 'nieuwe' Continental banden zijn overigens niet nieuw maar hebben wel een stuk meer profiel dan de Michelin's die er op lagen, ze komen van een Volkswagen en zijn nog geen 10.000km gebruikt.

Nu zien de 16'' Metis velgen er sowieso niet geweldig uit, qua design en beschadigingen, dus dit leek me tevens een goed excuus om maar eens te gaan zoeken naar een stel mooie 17'' of 18'' wielen. (dan het liefst de 'R' velgen, blijven m.i. toch de mooiste) Ondertussen zal ik de betreffende velg nog wel een keer na laten kijken want veiligheid gaat toch voor alles!

Daarnaast brak laatst ook een stukje van de bevestiging van de achterruitwisser af dus die kan ik ook gaan vervangen; na mezelf kapot geërgerd te hebben aan die knuppels bij Brezan (nadat ik HEEL DUIDELIJK had gezegd dat het een v70n betreft maar dat het kenteken doet vermoeden dat het een V70nn is krijg je alsnog het verkeerde onderdeel mee.....) maar even langs Volvo Scholten in Arnhem geweest waar ik bijzonder goed werd geholpen en ze serieus mee dachten over een easy-fix maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat vervangen het beste was. Ze begrepen dat ik 70 euro voor een stuk plastic wat gortig vond dus ik heb ondertussen al een oplossing gevonden die maar 25 euro kost (http://www.parts4swedes.nl/nl/product/5 ... -v70-xc70/, is wel imitatie maar dat maakt me voor dit onderdeel weinig uit)

Komende tijd dus weer genoeg te rommelen aan de auto; gelukkig zijn het onschuldige/kleine klusjes :)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Het velgenplan maar even op een zijspoor gezet; onlangs de 16'' Metis velgen een goede poetsbeurt gegeven en ze kwamen er best netjes uit! Daarnaast ben ik bang dat ik bij 17'' of 18'' met plattere band ook moet inleveren op rijcomfort, de 16'' velgen hebben natuurlijk behoorlijk wat vlees om het lijf en dat moet te merken zijn. (iemand ervaring met de overstap van 16'' naar 18'' en dan met name rijcomfort?) Afspraak om komende week de lekkende velg te laten fixen bij Profile is gemaakt.

Daarnaast heb ik contact met Obbe van Volvotune gelegd over een mogelijk tune, ik zoek wat meer pit tussen de 50-100km/u en op cruisesnelheid zou een lager verbruik mooi zijn meegenomen. Grote kans dat dit binnenkort zal gebeuren!
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
koster
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 08.07.2007 - 13:50

Met belangstelling lees ik dit dagboek .
Leuk om te volgen!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kwartel schreef: Het velgenplan maar even op een zijspoor gezet; onlangs de 16'' Metis velgen een goede poetsbeurt gegeven en ze kwamen er best netjes uit! Daarnaast ben ik bang dat ik bij 17'' of 18'' met plattere band ook moet inleveren op rijcomfort, de 16'' velgen hebben natuurlijk behoorlijk wat vlees om het lijf en dat moet te merken zijn. (iemand ervaring met de overstap van 16'' naar 18'' en dan met name rijcomfort?) Afspraak om komende week de lekkende velg te laten fixen bij Profile is gemaakt.

Daarnaast heb ik contact met Obbe van Volvotune gelegd over een mogelijk tune, ik zoek wat meer pit tussen de 50-100km/u en op cruisesnelheid zou een lager verbruik mooi zijn meegenomen. Grote kans dat dit binnenkort zal gebeuren!
Het verschil in comfort valt wel mee, hangt sterk af van de bandenkeuze. Ik rijd met 18" en michelins, en vindt het verschil in comfort niet heel erg groot. Wel voel je dat het onafgeveerde gewicht omhoog is gegaan, de band heeft soms wat moeite met het volgen van korte, snelle bewegingen.

chippen gewoon doen, je krijgt daar heel veel rijplezier voor terug. Wel oppassen met teveel koppel ivm de koppeling!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

koster schreef: Met belangstelling lees ik dit dagboek .
Leuk om te volgen!
Goed om te horen! ik doe mijn best om zoveel mogelijk van mijn 'ervaringen' hier te posten, er kan soms wel wat tijd tussen zitten ;)
Ik merk wel dat ik toch wat meer foto's moet maken, dat zou het nog wat leuker aankleden.
edraket schreef: Het verschil in comfort valt wel mee, hangt sterk af van de bandenkeuze. Ik rijd met 18" en michelins, en vindt het verschil in comfort niet heel erg groot. Wel voel je dat het onafgeveerde gewicht omhoog is gegaan, de band heeft soms wat moeite met het volgen van korte, snelle bewegingen.

chippen gewoon doen, je krijgt daar heel veel rijplezier voor terug. Wel oppassen met teveel koppel ivm de koppeling!
Dankje voor jouw ervaringen met de bandenmaat, het heeft nu geen haast of noodzaak maar het blijft toch ergens op mijn lijstje staan :)

Ander nieuwtje is wel dat de afspraak voor een tuning bij Volvotune is gemaakt voor 20 juni, deze gaat dus sowieso door edraket! Wat ik zo begrijp is dat Obbe goed kijkt naar wat verantwoord is qua tuning voor de auto, geen zorgen wat dat betreft. (dan maar 20Nm minder)

Oja, in mijn vorige post zei ik nog heel enthousiast dat ik al een afspraak had staan voor de lekkende band; die afspraak heb ik helaas af moeten zeggen omdat de Seat Altea van een maat van me hem in de steek liet en er toch wel écht verhuist moest worden... Kwarteltje 2 dagen autoloos en 2 avonden druk met sjouwen, waar een V70 al niet goed voor is... :)

Tot slot: het 'hikken' van de auto op cruise control lijkt wat vaker voor te komen, eerste en gemakkelijkste gok zijn de bougies (geen idee wanneer die voor het laatst zijn vervangen) als het weer morgen een beetje meezit ga ik deze dus even nakijken.
volgende punten zijn dan:
- bobines
- bougiekabels (deze zijn geloof ik makkelijk door te meten naast een visuele inspectie)
- vacuümslangen
- luchtmassameter checken+reinigen
- gasklephuis checken+reinigen

Ik heb nog geen enkele keer een 'check engine'-lampje o.i.d. gehad (wat je soms in andere gevallen wel leest) dus ik denk/hoop dat het in een van deze makkelijke oorzaken te vinden is. Sowieso niet onverstandig om dit even te checken voordat ik er volgende week mee naar Volvotune ga, op Youtube heb ik al een aantal handige how-to filmpjes gevonden dus dat gaat me wel lukken :)
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Bougiekabels heeft de 2001 versie niet meer. Bij mij waren de lichte hikjes op hogere snelheid verdwenen na vervanging van de 5 bobines (heb voor de HD-bobines van IPD gekozen). Rond de 50 km/u waren er nog wel erg lichte toerenschommelingen. Dit was verdwenen na een air-intake-reiniging. Dit heb ik laten doen bij MMTS-Twente.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Hier weer een update! Afgelopen tijd vooral druk bezig geweest met het opknappen van de schuur dus heel veel vooruitgang is er niet..... of toch wel!

- de lekkende band is gefixed bij Profile: er zat een spijkertje in. De band blijft nu al meer dan een week goed op druk
- de Volvo is getuned door Obbe, wat een ultiem rijgedrag nu! Extra vermogen is leuk maar het karakter van de auto is precies zoals het moet zijn nu.

Nu het grote euvel:
Gisterochtend begon het schokken erger te worden en begon de auto een beetje te nukken met b.v. inhalen. Op de slechte momenten begon het Check Engine lampje ook te branden. Op de terugweg was het zo slecht dat ik blij was toen ik eenmaal op de oprit stond! Omdat het 38 graden was dacht ik naast de bougies en bobines ook aan een rare meetwaarde van de LMM, ik had nog nooit gereden met zulke 'extreme' temperaturen dus het kon/kan best zijn dat het daar in zit.
Later die avond toen het wat af was gekoeld nog een keer gestart maar het liep gelijk slecht stationair (misfires) en het lampje brandt nu constant.

Hier opvolgend gelijk maar even een mailtje richting Obbe gedaan en hem het verhaal voorgelegd. In zijn antwoord had hij het vermoeden dat dit wel ergens in de ontsteking kan zitten maar dat uitlezen meer gaat vertellen. (aangezien er nu foutcodes moeten zijn) Ook had hij gelijk Dennis van Volvotune op CC gezet zodat hij er ook eens over kon denken (nog geen reactie gehad)

Morgen eerst maar even langs de dealer voor een set bougies en die meuk maar eens (preventief) vervangen, mocht dat niet helpen dan ga ik met de bobines aan de gang. (liever niet want die krengen zijn 100 euro per stuk ;) )

Mocht iemand nog andere ideeën hebben dan hoor ik het graag!

EDIT:
Zojuist van een collega een OBD2 lezer meegekregen (bluetooth) weet iemand een goed stukje software voor iOS/OSX om dit icm met een iPhone/MacBook te gebruiken? Misschien dat ik vanavond dan alvast een foutcode boven water kan krijgen.
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Mooi dat het steeds meer vordert, wel balen van die, waarschijnlijke, misfire...
Ik neem aan dat de timing al wel gecontroleerd is?
Ik weet niet hoever je al bent met uitsluiten van andere oorzaken, maar voordat je voor 5 meijer aan bobines vervangt kan het misschien helpen.
Turbo- en intercoolerslangen die lek zijn, TCV die niet goed functioneert kunnen oorzaken zijn van onzuivere motorloop.

V.w.b. het tunen, kun je daar wat meer over vertellen hoe dat bevalt?
En wat is de tuning precies? Op koppel of op vermogen?

Ik speel ook al jaren met de gedachte (bij de 850 T-5 was ik er al mee bezig) :-/ maar kan nog steeds niet beslissen.
Vorige week nog even in de auto van Gerald gereden en het karakter van de motor wordt met na tuning toch wel een stuk feller en voelt lekkâh aan.
Nu heeft hij ook wel meer aangepast dan alleen een chippie, maar toch. Het voelde wel lekker vlot.
Bij mij gaat de zweedse bjørn toch pas écht los vanaf 3.000 rpm. Nu is zo'n duw ook wel een kick (m'n jongste dochter noemt het hetzelfde gevoel als in de achtbaan), maar als die duw al vanaf 1.500 rpm zou kunnen tot aan het rood is dat natuurlijk wel leuk! :devil:

Misschien moeten we eens een mini veluwe-zuid-oost-meeting organiseren om eens met elkaars voiture te sturen? (6-3-2015 ook al eens geopperd in dit topic... :( )
Ik vind het altijd wel fascinerend om te ontdekken hoe anders andere V70's rijden t.o.v. de eigen....

gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ik meen me te herinneren dat iOS (en waarschijnlijk ook OSX) een Bluetooth verbinding met en OBD2-lezer niet fijn vind en dat voor Apple producten een WiFi OBD2-lezer beter werkt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Jers3n schreef: Ik meen me te herinneren dat iOS (en waarschijnlijk ook OSX) een Bluetooth verbinding met en OBD2-lezer niet fijn vind en dat voor Apple producten een WiFi OBD2-lezer beter werkt.
Klopt, mits je hem gejailbreaked hebt en rockybt gekocht hebt. Dan werken ook veel van die apps.
Ik zou echter voor 115 euro een "echte" dice kopen. Kan je toch meer mee.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Bedankt jongens! Ik pak de Samsung van mijn vrouw wel even! Een echte DICE staat al ergens op de verlanglijst maar deze OBD2 kon ik direct lenen van een collega

Oja Edwin, wat betreft de tuning, zeker een aanrader! Voor het effect kunnen we beter een keer meeten zodat je het zelf kunt ervaren. Maar 'lekkah' komt aardig goed in de buurt :)
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Als je besluit de bobines te vervangen, zou ik die van IPD zeker overwegen. Die kosten bijna de helft en schijnen kwalitatief beter te zijn dan origineel. Ik heb ze er zelf al een jaar in en ze bevallen goed. En mocht je je auto uitgelezen willen hebben met Vida/Dice, ben je uiteraard ook welkom. Maar Elst is wat dichter bij voor jou :-)
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”