Kwartels klusdagboek

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Een tijdje geleden heb ik onderstaand verhaal gepost als losstaand onderwerp over de verlichting van mijn ECC. Nu ben ik de afgelopen tijd wel meer van die kleine puntjes aan het aanpakken op mijn V70 dus heb ik in overleg met Ben de naam van dit topic om laten dopen tot 'Kwartels Klusdagboek'. De eerste twee pagina's zijn dus herbruikt uit het originele topic maar in mijn ogen waardevol genoeg om in dit 'nieuwe' topic te laten staan.
Als het goed is komen hier dus geen ingewikkelde vraagstukken naar boven maar meer het reilen en zeilen omtrent mijn (beperkte) kluservaringen.

Om een klein beetje achtergrond te schetsen ben ik zo'n persoon die tot kort geleden eigenlijk niets deed aan zijn auto behalve tanken en wassen ;)
Daar heb ik de afgelopen tijd verandering in gebracht; ik heb 1,5 jaar geleden een perfect rijdende Audi A4 met net 200dkm op de teller omgeruild voor een V70 T5 met 265dkm. Ja je leest het goed! 65dkm meer en een jaar ouder :)
Ik wist van tevoren dat een auto met zo'n kilometerstand onderhoud met zich mee gaat brengen en dat het her en der geld gaat kosten. (bespaar ik dan weer met een geringe aanschafwaarde en 0-afschrijving)

Hieronder een opsomming van de mini-projecten die in dit topic staan en worden verwacht:
- Verlichting ECC (check)
- Vervangen bouten aandrijfas door XC90 versie (check)
- Opsporen oorzaak van tik bij wegrijden/hobbels (check, bleek fuseekogel te zijn)
- Opsporen oorzaak van kleine hikjes op snelweg
- Oplossen muffe lucht uit airco
- HU803 vervangen door HU1205

HIERONDER STAAT DE ORIGINELE POST UIT DIT TOPIC:
Ik had een aantal lampjes kapot in de ECC dus ik had vandaag het plan om die te vervangen; zo gezegd zo gedaan.
Echter na het vervangen van de lampjes brandt er helemaal niets meer in de back light van de ECC. (radio doet het goed)
Het betreft hier een V70 T5 uit 2001.

Hier het uitgebreide verhaal:
Ik ben te werk gegaan zoals in deze beschrijving http://forums.swedespeed.com/showthread ... eplacement. Het enige wat ik extra heb gedaan is het ontkoppelen van de accu om zo de ECC te kunnen verwijderen en gemakkelijk bij alle lampjes te kunnen.
Ik heb een defect lampje meegenomen naar de Volvo dealer (Scholten in Arnhem) en aldaar 6 nieuwe lampjes mee gekregen. Thuis alle lampjes ingebouwd en de module teruggeplaatst+accu weer aangesloten.
Uiteindelijk brandt geen enkel lampje van de back light van de ECC, wat doet het WEL:
- De (LEDjes?) in de knoppen en fan control, zeg maar de kleine 'power' lampjes. Zowel groen als oranje.
- De 12v aansluiting
- De ECC zelf werkt nog steeds volledig naar behoren

Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? In de eerste instantie dacht ik aan een zekering maar aangezien de rest werkt en ik geen foutmelding krijg lijkt me dat onwaarschijnlijk. Of zou ik verkeerde lampjes hebben meegekregen bij de dealer, ze vroegen nog om het bouwjaar van mijn V70 dus ik hoop dat ze dan zo'n fout niet maken. (artikelnummers van Scholten zijn trouwens 30739356 (witte fitting) & 30739358 (grijze fitting), de fitting van de originele waren zwart. Verder zijn ze identiek)

Wat ik zelf nog ga proberen:
- Morgen eerst maar de oude lampjes terugbouwen, er zaten nog werkende bij.
- Aan de hand van dat resultaat terug naar de dealer om de lampjes te ruilen/terug te brengen.
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Stekkers goed terug geplaatst?, lampjes goed aangedraaid?, ik hoop voor je dat je dealer soepel is als ook de nieuwe lampjes echt stuk zijn
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Vanmorgen de oude lampjes teruggezet maar deze doen het dus ook niet meer, ligt dus waarschijnlijk niet aan de lampjes van de dealer.
Deze week maar even met de multimeter aan de gang..
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Hoe ben je naar de dealer gegaan?
In de auto met de ECC losgekoppeld
Zo ja, dan kan het daaraan liggen denk ik.
Zou dan hetzelfde effect (fouten) geven als ECC loskoppelen zonder beschreven procedure eerst uit te voeren.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Ik ben met de auto van de vrouw naar de dealer gereden.
De ECC heb ik dus nooit ontkoppeld zonder dat de accu was ontkoppeld.

Het meest bizarre aan dit verhaal vind ik dat alles naar behoren werkt behalve een paar 'simpele' gloeilampjes
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Zekeringen gechecked?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Is wel in me opgekomen, maar nog niet gedaan. Ik had ergens anders gelezen dat je dan een melding zou krijgen op het display. Verder kon ik in de handleiding ook geen zekering vinden die specifiek voor die verlichting is.

Maar om het uit te sluiten zal ik het zeker even checken ja!
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Ondertussen even vakantie gehad maar daarna weer verder gegaan met de ECC.
Hele handel er weer uitgehaald en opengeschroefd, nadere inspectie wees uit dat er een MOSFET was overleden.
Helaas geen schema kunnen vinden van de PCB maar 5 minuten werk op Google deed mij uitkomen bij de volgende MOSFET: http://nl.farnell.com/fairchild-semicon ... /9845305RL
Deze hoop ik morgen binnen te krijgen en ergens deze week rij ik weer rond met verlichting in de ECC!
Kwam er ook achter dat de backlight van de STC/alarm ook kaduuk zijn, deze moet ik nog even halen bij de dealer. (deze zijn heel gemakkelijk te vervangen als de rest toch al open ligt)
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Nu kan je 150 van die dingen repareren :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Heb er uiteindelijk maar drie besteld hoor ;)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Om verwarring te voorkomen; in de topic start staat een kleine toelichting over de aard van dit topic!

Omdat ik al enige tijd last had van een tik/klop/bonk linksvoor tijdens het wegrijden (of eigenlijk meestal wanneer er weer kracht op de aandrijflijn komt te staan, dus ook rijdend) heb ik besloten om mezelf eens in te gaan lezen op dit onderwerp. Let op dat mijn probleem niet gerelateerd is aan sturen, puur bij gas geven.

Veel voorkomende oorzaken van dit probleem zijn:
- loslatende bouten in de aandrijfas
- versleten rubbers in veerschotel (boven/onder)
- versleten motorsteunen
- kapotte ophanging van de uitlaat
- reactiestangen/stabilisatorstangen met versleten rubbers
- draagarmen

Wat heb ik gecontroleerd:
- bout van aandrijfas aan bestuurderskant zat amper vast (komt overeen met symptoom)
- reactiestangen/stabilisatorstangen hebben geen speling (dit gaat dus even op een zijspoor)
- bovenste motorsteun ziet er nog heel goed uit. (kan al vervangen zijn, moet ik checken) Alleen de veerpootbrug heeft wel redelijk wat speling, mag dit? (kantelend over de lange as) Onderste twee motorsteunen volgen nog.

Wat heb ik gekocht:
- 2x bout 30714142 (XC90 bout) bij Volvo Henk Scholten in Arnhem, prima zaak trouwens! (ook als eens eerder voor de lampjes van de ECC geweest)
- momentsleutel 1/2'' kop, max 210Nm
- Set 1/2'' doppen met sleutel

Wat heb ik gedaan:
- bouten aandrijfas aan beide kanten vervangen door de XC90 versie, het geluid is er nog maar de auto lijkt veel minder heftig te reageren op krachtveranderingen; hij rijdt soepeler, eigenlijk zoals het hoort en zonder het gevoel van 'gas aan/gas uit'. Bouten volgens spec aangedraaid op 50Nm, na proefrit nog even gecheckt maar ze zaten nog goed vast.

Morgen ben ik in het bezit van een goede krik en een paar assteunen dus als alles mee zit kan ik de overige punten ook controleren, anders moet het allemaal even blijven liggen aangezien ik het weekend daarop redelijk vol zit.

Mochten jullie nog vragen of tips hebben dan hoor ik het graag! Als dit onderwerp getackeld is dan gaan we door naar 'het stotteren/hikken op de cruise control' :)

UPDATE ACHTERAF: oorzaak bleek een gare fuseekogel te zijn, er zat een imitatie onder en deze is door Dennis van volvoservice vervangen door een originele.
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Veerpootbrug hoort vrij los te zitten. Wieldraagarmen zelf zijn nog wel goed? Originele gaan ongeveer een ton mee, imitatie vaak erg kort (bij mij 20.000 km).
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

volgens mij hoort een veerpootbrug juist vrij stevig vast te zitten, om bewegingen te voorkomen.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Draagarmen heb ik toegevoegd aan het lijstje met mogelijke oorzaken, bedankt deze ga ik nakijken. Hoe los of vast de veerpootbrug moet zitten blijft een interessante vraag.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

IPD levert volgens mij setjes om de veerpootbrug vast te zetten, zodat hij ook echt als veerpootbrug werkt. Nu dient hij alleen als motorsteun.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

bij originele Volvo veerpootbruggen staat het aanhaalkoppel van de diverse bouten en moeren ook keurig netjes aangegeven. Uit ervaring met mijn vorige C70 (ook originele veerpootbrug gemonteerd) weet ik dat deze alles behalve losjes gemonteerd dienen te zijn.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Volgens mij praten we iets langs elkaar heen. Volgens mij bedoel jij een echte veerpootbrug die torsie van de carrosserie tracht te verhinderen. Degene die ik bedoel is de standaard balk, die bij de veerpoten in rubbers hangt en daardoor wat kan bewegen. Uiteraard moeten de bouten goed vast zitten :D
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Die standaardbalk is dan ook zeker geen veerpootbrug.......en dat valt er ook niet van te maken met hardere rubbers of PU bussen :-)
Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27446
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gerald de Groot schreef: IPD levert volgens mij setjes om de veerpootbrug vast te zetten, zodat hij ook echt als veerpootbrug werkt. Nu dient hij alleen als motorsteun.
Klopt.
Althans, het is en blijft gewoon een motorsteun maar met de set van IPD doet hij wel deels hetzelfde als een veerpootbrug.

Afbeelding

Heb ze zelf gemonteerd en het is weldegelijk een verbetering op hoe het standaard is.

Via internet zijn er nog wel meer aanbieders te vinden. Heb zelf wel voor IPD gekozen aangezien ik met de andere aanbieders wel eens dingen las over flinke trillingen en hier heb ik zelfs met dieselblok geen last van.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Helaas vandaag geen gelegenheid tot groot onderzoek aangezien vrouwlief is ontvoerd naar een sauna en ik me vermaak met mijn zoon van 1 :)
Wel even snel nog kunnen kijken naar de veerpootbrug en alle omliggende bouten gecontroleerd. Alles zat goed vast en de balk kantelt ongeveer een kleine centimeter naar voor en naar achter, dit doet ie op de rubbers. Voelt eigenlijk behoorlijk natuurlijk voor iets wat hoort te bewegen. Ik denk dat ik de bovenste motorsteun definitief af kan strepen; mede door het feit dat hij er nog top uit ziet
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”