Schokkende automaat v70 2.4T met 320.000 km +
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 13:54
- Locatie: Nijmegen
Ik heb veel gelezen over een schokkende automaat van de V70, spoelen en reviseren. Wat ik echter graag wil weten, wat is de oorzaak van dit schokken. Ik weet niet of dit terug te brengen is tot 1 belangrijke oorzaak of dat dit door verschillende oorzaken kan hebben. Ik rijd al 2 jaar met een automaat die gaat schokken als de auto warm word, bijvoorbeeld door rijden in de stad. Hij begint nu ook in andere versnellingen te schokken. De automaat is overigens al eens gespoeld.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Als je het al zo lang met 1 bak hebt volgehouden vind ik dat erg knap, dit type automatische versnellingsbak staat niet bekend als een kwaliteitsproduct. Tijd voor een revisie lijkt me.
- roadrage
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50
nou nou.. ::? genoeg die er nog een tonnetje of wat meer lopen hoor zonder getreuzel..
en TS vraagt naar mogelijke oorzaak...
Willem63: heb je al een software update laten doen ?
er is meer dan genoeg info online te vinden mbt deze bakken.
bijv.
http://www.volvo-forums.com/t2477-trans ... tronic.htm
http://volvoforums.com/forum/tags/geartronic/
en TS vraagt naar mogelijke oorzaak...
Willem63: heb je al een software update laten doen ?
er is meer dan genoeg info online te vinden mbt deze bakken.
bijv.
http://www.volvo-forums.com/t2477-trans ... tronic.htm
http://volvoforums.com/forum/tags/geartronic/
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics
-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Lees die handels eens uit; dennis850 en Gery vindt je nu in 1 gebouw. De meeste fouten worden wel door een volvo computer aangegeven. Uitlezen en daarmee verder gaan.
Met dit gis werk, krijg je allerlei verschillende tips.... goed en slecht.
Met dit gis werk, krijg je allerlei verschillende tips.... goed en slecht.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@willem63,
slecht schakelen van de automaat als hij warmer wordt komt vaak door drukverlies in de bak, de atf wordt dunner als hij opwarmt en er ontstaat daardoor eerder interne lekkage,
soms kan dit worden opgelost door spoelen en verversen, omdat de nieuwe atf dikker is dan de versleten oude atf,
maar meestal zit het drukverlies in het kleppenhuis van de bak, dat bij Volvo 5 cilinders snel uitslijt, zoals lint en hanseindhoven al noemden is dat bij jouw kilometerstand niet ongebruikelijk,
het kleppenhuis is een labyrint van hydraulische kanaaltjes en klepjes dat ervoor zorgt dat de juiste druk op de juiste plek in de automaat terecht komt, zodat er ook soepel van versnelling gewisseld wordt,
de hydraulische kleppen worden op hun beurt weer aangestuurd door solenoids, dit zijn electromagneten die door hun beurt weer door de computer van de automaat worden aangestuurd,
vervangen van het kleppenhuis inclusief de solenoids, is wel vaak toereikend, de bakken zelf van de Volvo vijfcilinders zijn van het Japanse Aisin, die ook in Toyota en Lexus worden gebruikt, en gaan zeer lang mee,
beter wel om niet eindeloos door te rijden met het oude kleppenhuis, want dan kan uiteindelijk het interne gedeelte van de automaat ook schade oplopen, en dan zijn de kosten 3x zo hoog,
met name wat betreft koppelingen die dan te ver slijten agv van de nodeloze extra slip agv van de verkeerde druk vanuit het kleppenhuis,
los van schakelproblemen die je voelt dmv klapjes bij het schakelen, of doorschietend toerental vd motor, gaan bij Volvo de automaten die een paar ton gelopen hebben wat later doorschakelen en wat langer slippen tijdens het schakelen,
het monteren van een nieuw kleppenhuis zorgt dan voor een heel anders rijdende auto, met veel strakkere schakelingen,
het automaatbak spoelen is vooral belangrijk om te zorgen dat er weer frisse atf in de bak komt, en is dus vooral een preventieve maatregel, als de automaat al klapt, of doorslipt, is er meestal al sprake van mechanische slijtage op het kleppenhuis,
maar ook dan is het spoelen niet voor niets, want een nieuw kleppenhuis moet natuurlijk wel op een automaat met nieuwe atf worden gemonteerd,
en met de juiste methode van bakspoelen wordt bijna alle oude atf uit de bak verwijderd,
terwijl bij gewoon alleen maar verversen van de atf bij de Aisin bakken lang niet alle oude atf kan worden verwijderd, omdat deze automaten geen extern afneembaar filter hebben zoals de meeste automaten dat vroeger wel hadden,
groet,
slecht schakelen van de automaat als hij warmer wordt komt vaak door drukverlies in de bak, de atf wordt dunner als hij opwarmt en er ontstaat daardoor eerder interne lekkage,
soms kan dit worden opgelost door spoelen en verversen, omdat de nieuwe atf dikker is dan de versleten oude atf,
maar meestal zit het drukverlies in het kleppenhuis van de bak, dat bij Volvo 5 cilinders snel uitslijt, zoals lint en hanseindhoven al noemden is dat bij jouw kilometerstand niet ongebruikelijk,
het kleppenhuis is een labyrint van hydraulische kanaaltjes en klepjes dat ervoor zorgt dat de juiste druk op de juiste plek in de automaat terecht komt, zodat er ook soepel van versnelling gewisseld wordt,
de hydraulische kleppen worden op hun beurt weer aangestuurd door solenoids, dit zijn electromagneten die door hun beurt weer door de computer van de automaat worden aangestuurd,
vervangen van het kleppenhuis inclusief de solenoids, is wel vaak toereikend, de bakken zelf van de Volvo vijfcilinders zijn van het Japanse Aisin, die ook in Toyota en Lexus worden gebruikt, en gaan zeer lang mee,
beter wel om niet eindeloos door te rijden met het oude kleppenhuis, want dan kan uiteindelijk het interne gedeelte van de automaat ook schade oplopen, en dan zijn de kosten 3x zo hoog,
met name wat betreft koppelingen die dan te ver slijten agv van de nodeloze extra slip agv van de verkeerde druk vanuit het kleppenhuis,
los van schakelproblemen die je voelt dmv klapjes bij het schakelen, of doorschietend toerental vd motor, gaan bij Volvo de automaten die een paar ton gelopen hebben wat later doorschakelen en wat langer slippen tijdens het schakelen,
het monteren van een nieuw kleppenhuis zorgt dan voor een heel anders rijdende auto, met veel strakkere schakelingen,
het automaatbak spoelen is vooral belangrijk om te zorgen dat er weer frisse atf in de bak komt, en is dus vooral een preventieve maatregel, als de automaat al klapt, of doorslipt, is er meestal al sprake van mechanische slijtage op het kleppenhuis,
maar ook dan is het spoelen niet voor niets, want een nieuw kleppenhuis moet natuurlijk wel op een automaat met nieuwe atf worden gemonteerd,
en met de juiste methode van bakspoelen wordt bijna alle oude atf uit de bak verwijderd,
terwijl bij gewoon alleen maar verversen van de atf bij de Aisin bakken lang niet alle oude atf kan worden verwijderd, omdat deze automaten geen extern afneembaar filter hebben zoals de meeste automaten dat vroeger wel hadden,
groet,
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
En wat kost een kleppenhuis vervangen als je de hele auto brengt en wat kost het als je alleen de het kleppenhuis brengt?
Dit uit nieuwsgierigheid.
Dit uit nieuwsgierigheid.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38
Mijn automaatbak doet dit ook. Maar alleen tijdens het overschakelen van 2 naar 3.
Vreemde is dat de bak dit alleen doet na een tijdje op de snelweg te hebben gereden.
Als ik daarna weer in de stad of provinciale weg ga rijden verdwijnt het probleem weer en schakelt de bak weer redelijk soepel. Je zou toch denken dat als er iets stuk is in de bak, dan zou het probleem toch altijd op moeten treden?
Zeker als ik achter elkaar vaak accelereer en afrem en de boel goed heet wordt in de bak,dan zou het probleem toch eerder erger moeten worden ipv verdwijnen?
Zou het vervangen van de B4 servo cover het probleem kunnen oplossen?
Ik kan me echter bijna niet voorstellen dat deze bij mijn auto nog nooit is vervangen.
Mijn S60 is van 2002. Een 2.4 met bijna 3,5 ton op de klok.
Vreemde is dat de bak dit alleen doet na een tijdje op de snelweg te hebben gereden.
Als ik daarna weer in de stad of provinciale weg ga rijden verdwijnt het probleem weer en schakelt de bak weer redelijk soepel. Je zou toch denken dat als er iets stuk is in de bak, dan zou het probleem toch altijd op moeten treden?
Zeker als ik achter elkaar vaak accelereer en afrem en de boel goed heet wordt in de bak,dan zou het probleem toch eerder erger moeten worden ipv verdwijnen?
Zou het vervangen van de B4 servo cover het probleem kunnen oplossen?
Ik kan me echter bijna niet voorstellen dat deze bij mijn auto nog nooit is vervangen.
Mijn S60 is van 2002. Een 2.4 met bijna 3,5 ton op de klok.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38
De bak is voor goed 8000km al een keer geflusht dus daar kan het niet aan liggen.
Voelde trouwens geen merkbaar verschil qua schakelen voor en na het flushen en veel mensen hebben mij achteraf ook afgeraden zo'n oude automaat te gaan flushen.
Vuildeeltjes kunnen tijdens het flushen loskomen en alsnog de magneetventielen gaan verstoppen. Gewoon regelmatig de olie verversen is het devies zegt de Volvo dealer.
Zal komende vrijdag eens vragen bij de Volvo specialist naar deze B4 fix. Moet er toch sowieso mijn spoorstangen laten vervangen wegens speling.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38
Nog een vraag. Misschien een domme vraag. Maar, de schakelmomenten, wanneer vinden die eigenlijk plaats? Dus bij welke snelheden worden bij normaal gebruik de 5 versnellingen ingeschakeld?
Ik vraag me namelijk af of het wel eens de overgang van 2 naar 3 is die bij mij af en toe schokkerig wordt ingeschakeld. Als ik rustig rij voel ik de schok bij ongeveer 43km/h.
Bij wat forser accelereren gebeurt dit bij ongeveer 50 à 55km/h. Welke versnelling wordt op dat moment dan ingeschakeld?
Ik vraag me namelijk af of het wel eens de overgang van 2 naar 3 is die bij mij af en toe schokkerig wordt ingeschakeld. Als ik rustig rij voel ik de schok bij ongeveer 43km/h.
Bij wat forser accelereren gebeurt dit bij ongeveer 50 à 55km/h. Welke versnelling wordt op dat moment dan ingeschakeld?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28.11.2013 - 19:12
- Locatie: Deventer
Zie mijn post van vorige week! Neem contact op met Martin van MMTS in Oldenzaal. VAKMAN ! Bij mij dezelfde klachten en werd er een nieuw kleppenhuis gemonteerd. Schakelt nu weer perfect. Eerder uitgevoerde spoeling was door ander bedrijf ook bij lange na niet goed uitgevoerd.
viewtopic.php?f=20&t=86697
viewtopic.php?f=20&t=86697