verbeteren wegligging V70 D5 uit 2005

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

themull schreef:mijn definitie van 'goede wegligging ' is dat
ik wil goed contact met de weg en de auto hebben, zonder dat ik het gevoel heb te moeten werken om de auto in een rechte lijn te laten rijden.

Zoals ik eerder al opmerkte: de stevige wind die er nu staat maakt de auto behoorlijk zoekende. Wanneer je fijntjes aan het stuurwiel draait, dan verandert er niet direct iets in de koers van de auto ; M.a.w: je moet best grote correcties uitvoeren om de auto juist op koers te houden.

@Edraket: denk je dat uitlijning hier een verschil kan maken? en wat doen ze dan precies?
Uitlijning kan een enorm verschil maken, er vanuit gaande dat deze nu niet goed is. Heb je wel eens naar de draagarmen enzo laten kijken?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

@raket , volgnde week gaat ie de naar de garage, dan laat ik naar genoemde punten kijken!
dank voor je / jullie adviezen,
als de inserts van idp geplaatst zijn laat ik dat weten!
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Belofte maakt schuld. Ik ben erg benieuwd en hoop voor jou natuurlijk dat je auto wat stabieler wordt.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
JCF
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21

Wat windgevoeligheid betreft; ik verving vorige keer Continental PremiumContact2 door Michelin Primacy HP, en het de auto (V70 2.4 2002) werd veel minder koersvast. Echt alleen andere banden en een groot verschil.
(het rijcomfort van de Michelins is dan wel weer stukken beter; you win some you lose some)

Verder is een zekere logheid in de ophanging met een (lichte) zweverigheid juist een kenmerk van dit model auto. Leuk vinden of een andere kopen dus.
Het geeft op de snelweg een lekker 'cruise'-gevoel vind ik.
Korte hobbels verwerkt de V70 zeer matig, ook een model-eigenschap helaas.
En de deining van de achtertrein op lange hobbels is ook zeer herkenbaar. Heel zacht geveerde achterzijde (ik heb ook Nivomats van Sachs/Boge)

Overigens zijn dit dus ervaringen met een 2.4 benzine, de sterkere motoren hebben stuggere dempers, door Volvo 'dynamic' onderstel genaamd destijds.
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

Ik heb net bij wijze van test 2 IPD inserts verwijderd. Scheelt erg veel:

- minder strak sturen, meer dweilen maar...
- veel minder motor en banden geluid en trillingen. In mijn ogen meer comfort en minder ergernis.

De andere 2 inserts gaan er ook uit.
Wellicht dat bij een benzine motor minder trillingen worden doorgegeven via de (opgevulde) subframe rubbers.

Dit zijn mijn bevindingen, doe er jullie voordeel mee...Ben benieuwd naar andere ervaringen.

groet, Thijs
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

motorgeluid en trillingen is misschien wel minder bij een benzinemotor, maar bandengeluid en trillingen...

Hoeveel km hebben de originele subframebussen achter de rug?
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

260k. Maar zien er nog erg goed uit.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Teebonk schreef:Ik heb net bij wijze van test 2 IPD inserts verwijderd. Scheelt erg veel:

- minder strak sturen, meer dweilen maar...
- veel minder motor en banden geluid en trillingen. In mijn ogen meer comfort en minder ergernis.

De andere 2 inserts gaan er ook uit.
Wellicht dat bij een benzine motor minder trillingen worden doorgegeven via de (opgevulde) subframe rubbers.

Dit zijn mijn bevindingen, doe er jullie voordeel mee...Ben benieuwd naar andere ervaringen.

groet, Thijs
Dit is nu precies wat ik hierboven al aangaf. Door zomaar wat componenten te wijzigen verstoor je de balans in de auto en klopt het (vaak) niet meer. Teebonk bevestigd dit weer eens.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

zo, net aantal 100kms gereden met de inserts in de subfram rubbers

wat me opvalt: strakkere wegligging tijdens tijdens het cruisen, dus lekker op de snelweg, stukken minder last van wind (gisteren stond er ondanks het mooie weer in Noord Holland toch een 5 beaufort). En het bochtenwerk , waarmee ik het aansturen en doorsturen van een bocht bedoel zonder er in te racen, gaat ook stukken beter, strakker met name.

Ik merk geen toename aan trillingen/ geluid in de auto. Misschien dat de nieuwe zomerbanden Conti sport contact 5 zoveel lawaai maken dat andere geluiden worden overstemd ;-)

Vooralsnog ben ik tevreden!
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Da's mooi, maar maakt de keuze weer lastiger... ;)
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

trouwens, rijden op secundaire wegen, of door woonwijken met drempels etc, gaat ook allemaal prima, ik merk daarbij geen verschil
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Wat voor motor heb je?
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

D5 185pk
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

ok, net als TeeBonk. Grappig/vreemd deze verschillen...
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

ik denk dat je themull en themull verward met elkaar, dat zijn nl dezelfde ;-)

Overweeg je zelf ook iets?
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Zou eerst naar de kogels kijken, vooral die van het stuur. V70 staat er toch wel bekend om dat die nogal snel een slap stuur krijgt. Die van ons heeft dat probleem iig.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

themull schreef:ik denk dat je themull en themull verward met elkaar, dat zijn nl dezelfde ;-)

Overweeg je zelf ook iets?
:oops: aangepast.

Ja, het wordt tijd om nu (kmstand 300.000) de voorkant onder handen te nemen.
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Ga voor de zogenaamde klpd ophang rubbers , en nogmaals verwacht geen wonderen .
Ik heb in de draagarmen nadat de orginele oliegevulde rubbers defect waren er massieve rubbers in geperst .
1 en ander stuurt nu gewoon wat strakker , weet niet meer wat het gekost heeft maar het was niet duur.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

De normale rubbers hebben tegenwoordig hetzelfde artikelnummer als de politie-rubbers. Er is geen verschil meer.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik heb ook de draagarmen vervangen een paar maanden geleden, ondanks dat iedereen ze er zo goed uit vond zien. Met het breekijzer er tussen hebben gezeten en gevoeld hebben. Nou Meneer, die zien er nog goed uit hoor.

Ook ik vond de auto zweverig en zoekerig. Stuurhuisflush met nieuwe olie maakt ook al een heel verschil.

Maar met de nieuwe draagarmen waar de harde rubbers al standaard in zitten, heb ik een compleet andere auto terug gekregen.

Hij rijd nu strak en veel minder last van zijwind.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”