verbeteren wegligging V70 D5 uit 2005

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

... of dat het flexibele deel van mijn uitlaat niet meer fris is, kan ook nog.

Dat motor geluid, getril en gebrom vond ik voor het plaatsen van de IPD bussen al opvallen.
Meerdere keren proberen uit te leggen bij Volvo dealer monteurs, maar die vonden het allemaal vrij normaal. Daarom dacht ik dat het gewoon wennen was, een D5. Ik kom immers uit een 6 cilinder 960 die super stil is.
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

S80 d5 AUT, modeljaar 2004.
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Ik ben erg benieuwd. Dit kende ik nog niet. Binnenkort maar eens bestellen denk ik. Klinkt goed.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

MN-NL schreef:Rijd eens een versie met sportonderstel af fabriek met FourC.....scheelt een bak!

Marc
Op een XC60 +1
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

voor de zekerheid ook offerte gevraagd voor nieuwe schokbrekers en veren bij Volvo , maar de kosten wegen m,i. niet op tegen verbetering wegligging.

Die tip van de IDP inserts ga ik wel gebruiken, binnenkort de auto op de brug om ze te plaatsen. Ik zal een update gegeven met of ik verschil merk ja/nee
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Yep ik deel de ervaringen van Themul. Heb een V70 verlaagd gehad met 17 inch MY 2007 maar voor mij niet prettig. Te wei g comfort.

Het blijft een wat deinige auto maar als reisauto wil ik niet ruilen.
Ik heb nu bijna 200.000 op de teller en denk ook aan vervangen schokbrekers.
Over de drempels begint die te deinen.

Graag advies. Gewoon origineel vervangen of is er iets beters op de aftermarket.? Hou van comfortabel rijden en zit 4500km per maand op de meestal grote baan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

Heb net nieuwe zomerbanden, wezenlijk verschil, maar lang niet voldoende.
Zeker rijden met veel zijwind, en vlagen moet ik continu corrigeren (mijn boot is koersvaster)

Ik ga volgende week de inserts van IDP plaatsen, ben benieuwd of dat extra uitmaakt.

Overigens: vandaag redelijk zwaar beladen gereden, merk dat de wegligging verbeterd, heeft iemand ervaring met een verlagingsset onder een V70?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Welke maat banden en op welke spanning?
Nivomats?

Niet te lang naar zoeken en geen waanbeelden in de kop halen. Ik denk veel en veel eerder aan "produkteigenschap" dan aan serieuze problemen.

Zet de banden eerst maar eens op voldoende spanning, 2,8 bar, en kijk dan eens wat er gaat gebeuren. Heb je nivomats is de auto sowieso wat zweveriger.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

Zeker geen waanbeelden ;-) , ben het met j eens t zal nooit een BmW worden, hoeft ook niet.
Maar iets strakker sturen zeker op lange ritten zou wel erg prettig zijn. Banden zijn Continental Sportcontact 5 , 225 45 r17 , op spanning, geen nivomats.

Volvodealer zegt dat verlagen echt ten koste gaat van het comfort, ik vraag me af in welke mate dat is en of verlagen evt een optie is
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Op de snelweg moet de V70 zo stabiel zijn als een trein! Controleer nu eerst de punten zoals ik eerder heb aangegegeven voordat je allerlei zaken gaat aanpassen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Eens met ED.
IK heb verlaagde V70 sports edition gehad nieuw 2007. Weinig comfort en heftig strak afgeveerd in mijn subjectieve beleving.
Toen die nieuwe V70 maar weer omgeruild voor een normaal geveerde volvo binen een jaar.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

@ @raket, draagarmen en rubbers etc zijn goed, zal bij de dealer vragen om uitlijning, en dat ze het stuurhuis checken. Wat je zegt: de auto hoort op de snelweg als een trein te liggen, niet als een natte dweil .

@bover, de opmerking van de monteur van volvo klopt dus, verlagen en strak veren gaat tenkoste van het comfort.
Ik ga eerst bovenstaande punten checken, die inserts van ipd zijn erg makkelijk aan te brengen dus dat ga ik sowiso doen.

Ik zal ff een update geven als eea voormekaar is.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ja die inserts bven ik echt benieuwd naar. Succes
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hier even een antwoord gepost die ik op een andere thread had geantwoord. is hier ook van teoepassing, dus vandaar nog een keer. Scheelt een hoop getik :wink:

Bob, met veren is het heel erg simpel. Als de auto nog op de juiste hoogte staat is de veer nog prima, dus hoef je deze zeker niet te vervangen. Een veer die slapper wordt gaat verder in zakken en dat moet je zien aan de hoogte. Als de hoogte ok is doet de veer nog zijn werk als een nieuwe. Ik kan ook niet geloven dat dat nodig is.

Wat de dempers betreft: ik heb erg veel ervaring met veren en dempers, en neem nu van mij aan dat je de balans bijna nooit beter krijgt als origineel. Tuurlijk kun je de auto te week vinden, maar een goed gedesignde auto heeft ook een vering en demping die goed bij elkaar maar ook bij het verdere karakter van de auto past. Als je alleen de dempers vervangt door een sportievere variant ben je simpelweg de balans aan het verstoren en rijd het alleen maar slechter.

Wil je het dus goed doen heb je 2 mogelijkheden: je vervangt de dempers voor origineel Sachs. Dan ben je klaar voor een euro of 400 excl uren (ik zou het in 3 uurtjes redden rondom).
Tweede optie is een volledige set van bijv HR of Bilstein. Je krijgt dan verlagingsveren met bijpassende dempers. Dat is welliswaar op elkaar afgestemd, maar past niet echt bij de rest van de auto. Je krijgt dan last van de rest van de softe setup van de auto. Denk dan aan draagarm rubbers, motorsteunen, torsie enz.

Mijn welgemeende advies: doe alleen de dempers voor origineel en evt veerschotels vooraan dan heb je weer een zo goed als nieuwe ophanging
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb destijds bij mijn V50 de schokdempers voor Bilstein B4 vervangen en een setje Intrax 3cm verlagingsveren gemonteerd.

Wegligging vond ik op de snelweg ook niet uitstekend en bij remmen dook de auto altijd heel erg.
Na deze veranderingen was het echt een hele andere auto zonder oncomfortabel te zijn.

Nu kan ik de V50 niet helemaal met een zwaardere V70 vergelijken, maar met een klein beetje uitzoekwerk zal er echt wel ruimte voor verbetering zijn.
Heb zelf grote voorkeur voor in ieder geval Bilstein schokdempers, onder de V50 mee gereden, zitten onder de 205 en zodra de Ibiza die ik nu heb aan andere toe ik komt ook daar Bilstein onder.

Let alleen bij de veren even op de hardheid.
Bij bijvoorbeeld het merk Merwede kan je de veren ook naar eigen wens laten persen zonder dat je met een lege portemonnee thuis komt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar ja, daar ga je al. Je geeft terecht aan: na een beetje zoeken... En waar selecteer je dan op? Zomaar wat dingen bij elkaar gooien is een grote gok en levert meestal geen gebalanceerd onderstel op. Eigenaren zeggen dan vaak: de wegligging is er wel een stuk beter op geworden. Waar is dat meestal op gebaseerd: dat de auto stugger is en iets vlakker blijft in de bocht. Dat wil niet zeggen dat de bochtsnelheid hoger is geworden of de wegligging beter, alleen hetgevoel is anders. En ik heb nu al zoveel auto's "gedaan" dat ik wel een "beetje" ervaring heb met deze materie. Het kan echt wel, maar ik vind het een gok blijven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Tja, ook ik heb het bij meerdere auto's gedaan en een aantal mensen advies gegeven waar ze erg blij mee zijn.
Ook bij auto's die op het circuit worden gebruikt en een gebalanceerd onderstel nog net even wat belangrijker is dan op straat.

Met een beetje zoekwerk bedoel ik: Zoek op wat de originele veren voor stugheid per kilo hebben, ga dan kijken voor de vervangende veren hoe het daarbij is en ga vervolgens nadenken over wat je wil.
Je hebt ook verlagingsveren die niet stugger, maar zelfs slapper zijn dus er is echt vanalles mogelijk en kan je niet vinden wat je wil is er bij bijvoorbeeld Merwede zo een veer naar wens gemaakt.

Zolang je de getallen van de veren weet is het echt geen puur giswerk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

mijn definitie van 'goede wegligging ' is dat
ik wil goed contact met de weg en de auto hebben, zonder dat ik het gevoel heb te moeten werken om de auto in een rechte lijn te laten rijden.

Zoals ik eerder al opmerkte: de stevige wind die er nu staat maakt de auto behoorlijk zoekende. Wanneer je fijntjes aan het stuurwiel draait, dan verandert er niet direct iets in de koers van de auto ; M.a.w: je moet best grote correcties uitvoeren om de auto juist op koers te houden.

@Edraket: denk je dat uitlijning hier een verschil kan maken? en wat doen ze dan precies?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

''Best grote correcties stuurwiel'' om de V70 op de weg te houden? :roll:
Mijn stuurwiel is redelijk correct, maar ja een Audi reageert directer dat is waar :D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

fredhead schreef:Tja, ook ik heb het bij meerdere auto's gedaan en een aantal mensen advies gegeven waar ze erg blij mee zijn.
Ook bij auto's die op het circuit worden gebruikt en een gebalanceerd onderstel nog net even wat belangrijker is dan op straat.

Met een beetje zoekwerk bedoel ik: Zoek op wat de originele veren voor stugheid per kilo hebben, ga dan kijken voor de vervangende veren hoe het daarbij is en ga vervolgens nadenken over wat je wil.
Je hebt ook verlagingsveren die niet stugger, maar zelfs slapper zijn dus er is echt vanalles mogelijk en kan je niet vinden wat je wil is er bij bijvoorbeeld Merwede zo een veer naar wens gemaakt.

Zolang je de getallen van de veren weet is het echt geen puur giswerk
Helemaal mee eens, maar weet jij de "getallen" van de originele veren dan? Denk het niet want Volvo geeft die niet vrij. Zolang je die niet weet heb je niets om mee te vergelijken. Dus hoeveel procent sterker of slapper is die niwue veer dan precies, en zit de demper al aan de onderzijde van wat mogelijk is om met een stuggere veer nog een goede karakteristiek over te houden of juist aan de bovenzijde. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het blijft een gok. En als ik zie waar sommigen mee rijden en dat ook nog fijn vinden (waarschijnlijk tegen beter weten in!) begrijp ik wel dat sommigen blijven volhouden dat het helemaal geweldig is (en daar bedoel ik jou zeker niet mee hoor :wink: !) als ze andere veren hebben gemonteerd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”