Diesel EGR en motor reiniging

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Update: Volvo nog steeds in bezit. huidige km stand bijna 500.000km (498.700.) Gemiddeld verbruik wonend in Frankrijk in de bergen met veel bochten werk en lussen BC 7.1 praktijk 1:13,5.

Als je kijkt naar 2013 en alle voor-veronderstellingen in dit topic toen en nu anno 2021en al die APK keuringen, alsook sinds juni 2018 de Technique Controle (Apk)hier in Frankrijk die veel strenger is de volgende samenvatting;
krijg ik complimenten uitstoot waarden, goed onderhouden en nog noooit iets gehoord dat er aanwijzingen waren rondom dichtzetten EGR, roetfilter perikelen of wat dan ook.
Kortom terugkijkend over 8 jaar is de hele behandeling van EGR, Roetfilter, ObbeTuning, Cleaning roetaanslag interne motor klaarblijkelijk een succes gebleken.

Bij deze gefeliciteerd ha ha :lol:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Mooie conclusie & topic kick, Bob!
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 08.06.2021 - 20:15 Mooie conclusie & topic kick, Bob!
C'est ça !
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Dus een reiniging van de VEA D4 motor zou geen sinecure zijn? Immers ik heb de auto nog maar 7000km in bezit. En geen idee hoe deze voor die tijd bereden is. Dan zou alles schoon moeten zijn. Maar dat roet en de overige rotzooi moeten toch ergens heen? Gaan er dan geen kleine kanaaltjes vol zitten? Of het roetfilter? Maar ja dat brandt hij op termijn zelf schoon of zie ik dat nu niet goed...... Ik ga mijnheer Obbe maar eens contacten....
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ja ik ben ook benieuwd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans oet Twent schreef: 09.06.2021 - 08:56 Dus een reiniging van de VEA D4 motor zou geen sinecure zijn? Immers ik heb de auto nog maar 7000km in bezit. En geen idee hoe deze voor die tijd bereden is. Dan zou alles schoon moeten zijn. Maar dat roet en de overige rotzooi moeten toch ergens heen? Gaan er dan geen kleine kanaaltjes vol zitten? Of het roetfilter? Maar ja dat brandt hij op termijn zelf schoon of zie ik dat nu niet goed...... Ik ga mijnheer Obbe maar eens contacten....
Reinigen van een modern blok kan sowieso geen kwaad. Ook niet bij de benzine motoren.
Kans is aanwezig dat ze misschien het roetfilter ofwel geforceerd schoon laten branden tijdens of na de reiniging, of dat deze verwijderd wordt en handmatig grondig gereinigd wordt.

Bij voldoende tijd gaat het blok van de Pajero hier ook open om alles van een grondige reiniging te voorzien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik weet wel dat mijn motorblok redelijk schoon is door een nacontrole met een endoscoop drie jaar na de tijd en 180.000km verder grofweg.( endoscoop was 2016 meen ik )
Als je een auto koopt weet je nooit wat er mee gebeurd is meestal. Kortom zelf een goede nulmeting maken en daar kan reinigen intern bijhoren. Met een nieuwe eigenaar gaat een Volvo meestal wel een een keertje weer door de persoonlijke diagnose straat van de nieuwe eigenaar.
Ik ben een beetje van het preventieve onderhoud geweest altijd. Bijv wiellager rechts stuk...links ook vervangen.

Er zijn hele meetings geweest met het reinigen van de EGR en achterliggende kanalen en of het interne blok. Op Youtube zijn er wel filmpjes van te vinden.
Of Obbe zelf de reiniging heden ten dage nog doet ?
Vermoedelijk niet maar dan in ieder geval wel Volvoservice en MMTS in Denekamp voor zover ik op de hoogte ben.. Het product wat men daarbij gebruikt was van BG.. ( voor zover niet veranderd is)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V/D Rijt in Uden doen veel walnut blasting en interne spoeling van motoren middels een machine.
Ze verkopen veel exotisch spul en onderhouden dat volgens specificatie van de fabrikant.
Hij heeft ook een YT kanaal waar elke zondag word gepost, zowel werkzaamheden in de garage als in de in/verkoop.
Ik heb mijn D5 eens laten bekijken door Broekhuis en daar zat weinig roet in het traject maar dat was voor de 100km/u flauwekul en toen wij nog regelmatig in Dld kwamen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

De eerste keer heb ik de motor van mijn V70 inwendig laten reinigen bij MMTS in Oldenzaal bij Martin, na het reinigen de roet uit de filter b.lazen op de Duitse snelweg. En inderdaad, daarna voelt 'ie een stuk vlotter.
Vorig jaar een reiniging laten doen bij TPR Powerflush bij Raymond, dat was met waterstof. Deze geeft geen roetrommel na afloop.

Geen idee welke versie het beste is...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

diesel01 schreef: 09.06.2021 - 14:25 V/D Rijt in Uden doen veel walnut blasting en interne spoeling van motoren middels een machine.
Ze verkopen veel exotisch spul en onderhouden dat volgens specificatie van de fabrikant.
Hij heeft ook een YT kanaal waar elke zondag word gepost, zowel werkzaamheden in de garage als in de in/verkoop.
Ik heb mijn D5 eens laten bekijken door Broekhuis en daar zat weinig roet in het traject maar dat was voor de 100km/u flauwekul en toen wij nog regelmatig in Dld kwamen.
Walnoten helpen vooral bij direct ingespoten motoren. Brandstof komt dan direct op de cilinderkop terecht in plaats van de clinderkop waardoor het de kleppen niet meer schoon spoelt. Die sluiten slecht af met vermogensverlies tot gevolg. Om die 100km/h flauwekul weg te krijgen kan je beter inlaatspruitstuk met alle EGR leidingen in een bak met dreft gooien en de inlaatpoorten op het blok met een tandenborstel kietelen. De meeste zooi blijft in de wervelkleppen van de inlaat hangen.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik laat de bak binnenkort spoelen en zal eens vragen of ze even willen kijken naar roetvorming.
Auto heeft dan bijna 100k gelopen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Mijn D5 uit 2008 had vlinderkleppen. Hiervan was de stangverbinding van het servomotortje slecht ontworpen. Kunststof stangetje op een stalen kop. Heb de kleppen met stangetje uiteindelijk laten vervangen bij een Volvo specialist. Die liet mij later bij terugkomst zien wat voor een vervuiling hij in de inlaat tegenkwam. Had hij foto's van gemaakt en de zwrate prut lag nog op de werkbank. Van de inlaat opening was nog maar 50% open. Motor liep daarna ook een stuk vlotter en was zuiniger. Geen wonder als je de helft van je inlaatlucht kwijt bent.

De zgn milieu verbeteringen geven in de motor een fikse vervuiling heb ik toen wel gezien. Dus een check en eventueel schoonmaken, zeker aan de inlaatkant, is geen overbodige luxe.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

diesel01 schreef: 10.06.2021 - 08:24 Ik laat de bak binnenkort spoelen en zal eens vragen of ze even willen kijken naar roetvorming.
Auto heeft dan bijna 100k gelopen.
Dat zou toch met 100K niet dicht moeten zitten zeg maar....anders moet volvo het opnemen in onderhouds schema toch?
Tom blaas de boel maar schoon morgen als je gaat rijden naar het zuiden
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja nou…fietsen gaan mee op de knobbel, zo’n Thule ding van mijn ouders.
En nou heb ik voor de gein vorig jaar eens even een stukje doorgereden toen wij naar Freiburg gingen met die fietsen er op toen mijn vrouw zei “is het de bedoeling om die dingen er voor Freiburg af te laten vallen”, we kunnen ze dan beter achter laten bij een benzinepomp en dan halen we ze op de terugweg wel weer op.😁 my girl.
Ik kon toen ook prompt een litertje bijvullen aan olie, dus ik denk dat het gewoon 134 op acc gaat worden.
Dealer gaat het even uitzoeken wat het kost, olie op de bak en diff.
Dan maak ik voor na de vakantie een afspraak en dan wordt het vervangen
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

verstandige girl... :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

On Topic;
Inwendig is het blok weer 'schoon'.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hans oet Twent schreef: 23.06.2021 - 16:15 On Topic;
Inwendig is het blok weer 'schoon'.
Kijk dat is altijd een verbetering technisch. Vraagje merk je er ook wat van?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Bover schreef: 23.06.2021 - 16:43
Hans oet Twent schreef: 23.06.2021 - 16:15 On Topic;
Inwendig is het blok weer 'schoon'.
Kijk dat is altijd een verbetering technisch. Vraagje merk je er ook wat van?
Ja wel degelijk. Hij krijgt nu meer 'lucht' het rietje is nu een snorkel geworden. Boel was redelijk vervuilt. Na de sessie nieuwe olie en filter etc. Kan er nu weer even tegen aan.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27068
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook best kans dat je het nog in het verbruik gaat merken.
Sowieso erg fijn dat het nu weer een normale luchtpijp is geworden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Foto’s van Han?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”