@Edraket:
EGR klep snap ik, maar ik vroeg niet of je de EGR maar de dpf software matig dicht had laten zetten.
Bij alleen de EGR klep: Heb je geen last dan van je roetfilter, die gaat nu veel sneller vol/verstopt raken???
Diesel EGR en motor reiniging
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
O, inderdaad niet goed gelezen zie ik. DPF is nog zoals het hoort.
Roetfilter gaat niet eerder vol zitten, er wordt minder roet geproduceerd met de EGR dicht (mits het programma aangepast wordt!), dus zeker geen problemen met het filter. De vorige heeft 80.000 km zo gereden zonder een enkel probleem met het filter (180-260.000km). Waarom denk je dat het filter eerder verstopt raakt met de EGR dicht?
Roetfilter gaat niet eerder vol zitten, er wordt minder roet geproduceerd met de EGR dicht (mits het programma aangepast wordt!), dus zeker geen problemen met het filter. De vorige heeft 80.000 km zo gereden zonder een enkel probleem met het filter (180-260.000km). Waarom denk je dat het filter eerder verstopt raakt met de EGR dicht?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Dat is niet wat ik denk, maar wat Ramon &Ramon aangeven eerder in ditzelfde thread...
Dan blijft de vraag of je bij de 26.000 km (staat mijn S80 nu ongeveer op) de EGR klep reeds softwarematig laat sluiten (Volvotech) of wachten tot er mee rop staat, bv bij de 100.000 km?
Dan blijft de vraag of je bij de 26.000 km (staat mijn S80 nu ongeveer op) de EGR klep reeds softwarematig laat sluiten (Volvotech) of wachten tot er mee rop staat, bv bij de 100.000 km?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
DPF off kan softwarematig bij euro4, ik heb zelf nog niet getest wat er gebeurt met het dpf op zich als je die niet leegmaakt en hem er gewoon tussen laat hangen.
Als hij vol raakt ziet de ECU hem in ieder geval niet.
De Egr bij euro3 , heb ik vandaag op diverse manieren getest.
1) ECU origineel, waardes in Vida afgelezen en luchtstroom uit de egr gevoeld.
2) EGR softwarematig dichtgezet, waardes in vida afgelezen en luchtstroom uit de egr gevoeld.
3) EGR hardwarematig dichtgezet, gereden met egr softwarematig dicht gezet.
4) EGR hardwarematig dicht met originele software
5) EGR hardwarematig dicht met zware tuning waarvan de EGR niet softwarematig dichtgezet is.
Filmpje (kort) van punt 1 en 2: http://www.volvotune.nl/egr-soft.wmv
1 en 2 : EGR gaat softwarematig niet dicht, er komt een volle luchtstroom uit de egr.
3) auto rijd goed geen storingen
4) auto rijd goed geen storing!
5) Auto perfect geen storing !
Martin (mmts) die de auto ter beschikking gesteld heeft gaat nu een aantal dagen rijden om te kijken of de auto met de hardwarematig dichtgezette egr storingsvrij blijft.
Als hij vol raakt ziet de ECU hem in ieder geval niet.
De Egr bij euro3 , heb ik vandaag op diverse manieren getest.
1) ECU origineel, waardes in Vida afgelezen en luchtstroom uit de egr gevoeld.
2) EGR softwarematig dichtgezet, waardes in vida afgelezen en luchtstroom uit de egr gevoeld.
3) EGR hardwarematig dichtgezet, gereden met egr softwarematig dicht gezet.
4) EGR hardwarematig dicht met originele software
5) EGR hardwarematig dicht met zware tuning waarvan de EGR niet softwarematig dichtgezet is.
Filmpje (kort) van punt 1 en 2: http://www.volvotune.nl/egr-soft.wmv
1 en 2 : EGR gaat softwarematig niet dicht, er komt een volle luchtstroom uit de egr.
3) auto rijd goed geen storingen
4) auto rijd goed geen storing!
5) Auto perfect geen storing !
Martin (mmts) die de auto ter beschikking gesteld heeft gaat nu een aantal dagen rijden om te kijken of de auto met de hardwarematig dichtgezette egr storingsvrij blijft.
Je loopt natuurlijk het risico dat als de DPF vol raakt de auto niet meer wil lopen.
Maar dat gebeurt nu ook al.......
En wat als je de EGR zowel fysiek als softwarematig dicht zet?
Trouwens, zorgt de DPF ook nog voor een deel voor de demping van het geluid?
Want je wil toch niet kunnen horen dat de DPF leeg is "geslagen".
Ik blijf zeker lezen hier.
Maar dat gebeurt nu ook al.......
En wat als je de EGR zowel fysiek als softwarematig dicht zet?
Trouwens, zorgt de DPF ook nog voor een deel voor de demping van het geluid?
Want je wil toch niet kunnen horen dat de DPF leeg is "geslagen".
Ik blijf zeker lezen hier.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar wat bedoel je dan met EGR software matig dicht zetten? Blijkbaar is hij dan niet goed dicht geprogrammeerd! Er zijn ook niet veel tuners die de EGR dicht kunnen zetten. Fasttech kan dit bijv niet bij de Euro4 motoren. Ik heb wel eens met Vida gereden en een grafiek van de EGR klep gemaakt. Je ziet hem niet meer open gaan met mijn Rica programma. Heb de inlaat nu gecontroleerd na 10.000 km en is nog erg schoon op een beetje olie na (is normaal). Maar geen dikke laag koek meer!
Met EGR hardwarematig dicht (plaatje) krijg je 100% zeker een storingscode, of je moet al een afwijking in de meetwaarden hebben. Maar dan is de auto om te beginnen al niet 100%. Door de EGR dicht te zetten met een plaatje worden de door de auto gemeten waardes (lambda sensor) overschreden en volgt een storingscode.
Volvotune: wel erg interessant dat je de moeite neemt dit allemaal te meten!
Met EGR hardwarematig dicht (plaatje) krijg je 100% zeker een storingscode, of je moet al een afwijking in de meetwaarden hebben. Maar dan is de auto om te beginnen al niet 100%. Door de EGR dicht te zetten met een plaatje worden de door de auto gemeten waardes (lambda sensor) overschreden en volgt een storingscode.
Volvotune: wel erg interessant dat je de moeite neemt dit allemaal te meten!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Over DPF: die zit niet inde euro3 waar ik vandaag mee bezig ben geweest.
De dpf en ander geluid..., als je hem uitboort zal het met het geluid wel meevallen, de rest van de massa dempt ook nog wel. (zie foto opengemaakte dpf)
@edraket Het EGR gebeuren kan je zien als een soort eco-tune,een dichtgeslipte verbruikt meer brandstof.
Dus EGR dicht is een soort eco tune. (het duurt wel langer voordat de auto warm is )
Nog meer met dpf-off dat is ook een echte eco (voor de portemonee).
De auto van vandaag V70 d2.4 2003:
We hebben de egr zoals bij vaggroep auto's dichtgezet dwz alle waardes naar max. (= dicht).
Martin test nu of er foutcodes komen in zijn auto, daar zit een tuning in zonder de egr softwarematig dicht te hebben gezet. Hij is met een plaatje gedaan.
Mocht er een storing komen, wissen, daarna proberen wij de gevraagde en actuele Maf te lezen en kunnen dan de egr map daarop aanpassen.
Eerst maar eens zien waneer en of er een storing optreed.
De dpf en ander geluid..., als je hem uitboort zal het met het geluid wel meevallen, de rest van de massa dempt ook nog wel. (zie foto opengemaakte dpf)
@edraket Het EGR gebeuren kan je zien als een soort eco-tune,een dichtgeslipte verbruikt meer brandstof.
Dus EGR dicht is een soort eco tune. (het duurt wel langer voordat de auto warm is )
Nog meer met dpf-off dat is ook een echte eco (voor de portemonee).
De auto van vandaag V70 d2.4 2003:
We hebben de egr zoals bij vaggroep auto's dichtgezet dwz alle waardes naar max. (= dicht).
Martin test nu of er foutcodes komen in zijn auto, daar zit een tuning in zonder de egr softwarematig dicht te hebben gezet. Hij is met een plaatje gedaan.
Mocht er een storing komen, wissen, daarna proberen wij de gevraagde en actuele Maf te lezen en kunnen dan de egr map daarop aanpassen.
Eerst maar eens zien waneer en of er een storing optreed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
DPF off lijkt op het aanzetten van een vinkje. Of moet je die er ook echt uit programmeren? Neem aan dat dit een optie in jullie tuning programma is?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Jaedraket schreef:DPF off lijkt op het aanzetten van een vinkje. Of moet je die er ook echt uit programmeren? Neem aan dat dit een optie in jullie tuning programma is?
Mvgr Obbe
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Toch de vraag:
S80 2012 26000 km. Zal ik nu de EGR software matig laten dichtzetten (heb ik dan kans dat mijn roetfilter volloop terwijl ik wel veel snelweg rij of zal ik wachten?
S80 2012 26000 km. Zal ik nu de EGR software matig laten dichtzetten (heb ik dan kans dat mijn roetfilter volloop terwijl ik wel veel snelweg rij of zal ik wachten?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Dus wel drect egr dicht???
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik bedoelde dat je roetfilter niet volloopt, die laat je immers actief.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou hem zeker dicht laten zetten. Kwaad kan het in elk geval niet en de motor vervuilt nu niet meer verder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Mooi, heb via Volvotech de Rica softloader + tune files, dus ga de EGR tune laden, als die ergens de aankomende dagen te downloaden is met de softloader.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
edraket schreef:Wat ja
klik dpf offedraket schreef:DPF off lijkt op het aanzetten van een vinkje. Of moet je die er ook echt uit programmeren? Neem aan dat dit een optie in jullie tuning programma is?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Je kan toch niet alleen dpf off laten, je zal ook het flter eruit moeten halen toch??
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Uiteraard, anders gaat het fout. Zoals Obbe hierboven al heeft aangegeven weet hij nog niet wat er gebeurt als deze er tussen blijft zitten. Er vindt in elk geval geen regeneratie meer plaats.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95