Stoelverwarming repareren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Ik weet dat er al heel veel over gezegd is, en geloof me, ik heb met de helpfunctie zitten zoeken, maar ik kan geen goede beschrijving meer vinden over hoe de stoelverwarmingsmatjes te vervangen. Wie o wie helpt me.

Mijn stoelverwarming is namelijk stuk. Lampjes branden wel, er gaat ook gewoon spanning naar het kastje, maar daarna gebeurt niks. Wat ik moet meten moet, is of er ook spanning uit het kastje komt, en wat de weerstand van de matjes is. Maar mijn vermoeden is dat de matjes het begeven hebben.

Ik zoek dus beschrijvingen, liefst met foto's, van stoelverwarmingsmatjes die vervangen worden.

thnx alvast!
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

In deze tijd van het jaar:
* Accupool los
* Stoel uitbouwen en in huis halen want daar is het wel warm
* Bekleding er af halen
* Matje verwijderen en nieuwe plaatsen
* Inbouwen in omgekeerde volgorde

Let op je handen en, uit mijn hoofd, neem ook even wat nieuwe ringetjes mee tbv vastzetten van de bekleding. Maar, met moed, beleid en trouw kon je al een heel eind.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Er wordt hier op het forum gesuggereerd dat de Waeco matjes (bijv. bij Conrad) dezelfde zijn als die van Volvo. Heeft iemand hier ervaring met die matjes en zijn bijvoorbeeld de aansluitingen hetzelfde, zodat ze direct aangesloten kunnen worden?


De volvo-originelen zijn in ieder geval een stuk duurder (50 euro per matje, dus 4 nodig).
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

Ik heb plaatjes gezien van iemand die zijn stoelbekleding eraf had gehaald, de ringetjes doorgeknipt en de boel weer vastgezet had met tie-wraps ipv ringetjes.
Dat soort foto's gaan me helpen het vertrouwen te geven om deze klus aan te pakken. Maar krijg het topic niet gevonden helaas :(

En de vraag of Waeco-matjes ook gewoon gaan passen (stekker-wise) vind ik een belangrijke
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
janpie
5th Gear member
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)

je zou het ook nog met tierips (aansnoer bandtjes)kunnen doen
V70 2.5T 209 pk 2007 175000

V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit

V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit

jan
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

V70/2.4D/2003 schreef:In deze tijd van het jaar:
* Accupool los
* Stoel uitbouwen en in huis halen want daar is het wel warm
* Bekleding er af halen
* Matje verwijderen en nieuwe plaatsen
* Inbouwen in omgekeerde volgorde

Let op je handen en, uit mijn hoofd, neem ook even wat nieuwe ringetjes mee tbv vastzetten van de bekleding. Maar, met moed, beleid en trouw kon je al een heel eind.
Sluit ik me volledig bij aan! De klus binnen uitvoeren en niet in de auto. Met twee man til je de stoel er zo uit. Als ik mij het goed kan herinneren dan maak je eerst de vier bouten van de rails los en dan kantel je de stoel naar achteren waarna je het kabelblok kunt losmaken. Dan de stoel volgens mij achterover, onder aan de voorzijde van de zitting optillen en de stoel op z'n zij kantelen en naar buiten draaien. Suc6
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Je kan ook een universeel metertje meenemen naar de sloop, en gewoon doormeten, eentje die ook weerstand kan meten ( Ohm meter) Meet je iets weerstand (rond de 3-4 Ohm) is het matje goed. Meet je oneindig, is dat matje naar de eeuwige jachtvelden.
Op de sloop is eea niet erg belangrijk, mbv een lekker scherp Stanley mesje haal je hem er zo tussenuit, klaar.
(of je gaat alvast oefenen met die ringetjes.)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

@wim de jong: Dat zou ook nog kunnen, een tweedehands matje.

Ik kwam deze link tegen:
http://www.harriearendsen.nl/service/stoelverwarming/

Mag ik daaruit opmaken dat de Volvo garage(s) ook gewoon de Waeco's inbouwen?
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Ja , bij verschillende dealers gebruiken ze deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8531 ... verwarming
Je kan ook gewoon kijken waar jou matje stuk is , meestal een kabelbreuk, en helaas ook meestal onder de bekleding.
mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
flipjebetuwe23
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 23.08.2009 - 20:37

Buurtje schreef:@wim de jong: Dat zou ook nog kunnen, een tweedehands matje.

Ik kwam deze link tegen:
http://www.harriearendsen.nl/service/stoelverwarming/

Mag ik daaruit opmaken dat de Volvo garage(s) ook gewoon de Waeco's inbouwen?
is wel het zelfde plaatje als bij volvotune

ben hier ook wel benieuwd na of dat een op een past.
is het bv ook mogelijk om deze naderhand in te bouwen en dan aan te laten sturen via canbus schakelaar ipv de meegeleverde schakelaars
v70n t5
CFE
Gebruikersavatar
sappie
3rd Gear member
Berichten: 363
Lid geworden op: 12.06.2009 - 09:57

Volgens mij was het de saffron pearl v70r topic waarin tie-raps werden gebruikt na de stoelverwarming maar weet dit niet zeker.
09-'12: S80 (2002), 2.4 (170pk), 5-traps aut., dynamic, 140.500km bij aanschaf in sept 2012. Huidige stand: 162.000km.
03-'09 / 12-'11: S70 (2000), 2.4 (140 pk), 5-traps aut., europa exclusive, 142.000km bij aanschaf (verkocht).
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

de zitting zit met klemmetjes. Is redelijk eenvoudig los te halen en weer vast te klikken;

De rugleuning is iets vervelender, maar met een punttangetje kan je de ringetjes buigen, en later weer hergebruiken.


Hieronder een paar foto's

De bestuurderstoel zitvlak. De bekleding zit vast aan de zwarte clips. Makkelijk los te klikken;
Afbeelding
Het matje op de foam vastgezet
Afbeelding
Deel 1/4 klaar!
Afbeelding
De rugleuning is lastiger. Daar zit het niet met de zwarte clips maar met halve maantjes die je met een steektangetje kan buigen. Is een beetje klooien, maar ook dat gaat prima.
Afbeelding
Afbeelding

Je kan ieder willekeurig matje met de zelfde weerstand er gewoon op aansluiten. Je hebt een volvo die voorbereid is met een seat heating module onder de stoel. Dit is in feite een relais met temperatuurbeveiliging die de matjes aanschakelt. Dus als je de after market matjes op de uitgangspinnen aansluit moet het in theorie werken.

Hier het schema;
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... 0_XC90.pdf

succes (ajetoo :-D buurman)
Gebruikersavatar
Buurtje
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31

@NJ8: Thnx!

Twee vragen:
- elk matje met dezelfde weerstand: wat moet het Ohmage zijn voor de verschillende matjes? En ik heb tot nu toe alleen Waeco gevonden en ik weet dat ik ze bij Volvo kan bestellen. Daarbij ga ik er vanuit via Volvo bestellen een stuk duurder is. Ken jij nog meer matjes-aanbieders?

- Het aansluiten van de matjes op de uitgangspinnen: Zijn dat universele aansluitingen? Of heb je de draden omgebouwd naar het bestaande stekkertje? Of sluit je ze nog op een hele andere manier aan? (heb je daar misschien een fotootje van)
Voor zover ik het aansluitschema begrijp: aansluiten op C1+C2, B1+B4, maar welk matje gaat ook welke aansluiting. Of zijn ze beide gelijk?

Sorry voor de vele vragen, naar we komen er wel!
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Als je nu een originele configuratie hebt, dan heb je onder de stoel de originele stekkers zitten.
Volgens het schema zijn het de pinnummers op Pagina 130.
De SHM is de seat heating module. 9/16 9/17 9/18 9/19 zijn de matjes.

Het vermogen van de OEM matjes weet ik niet, ik heb er deze inzitten, die zijn 2x 35 watt, dus 70watt per stoel.
Prijs bij de dealer ca 100€ per OEM matje.
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Heren, heel fijn, ik heb ook even kunnen profiteren van dit topic. Dankzij jullie tips heb ik de verwarming in de bestuurderstoel gerepareerd. Helaas geen foto verslag gemaakt...

De bekleding op het zitvlak zit in mijn V70 niet geklikt maar ook met ringetjes. Zoals Obbe schreef, er was sprake van een kabelbreuk (doorgebrand). Op
http://www.matthewsvolvosite.com staat een verslag. Ik heb de stoel los gemaakt, bedrading onder de stoel los geklikt, bekleding van zitvlak los gemaakt en kabelbreuk gesoldeerd. En ja hoor, hij wordt weer warm!

Wat een mooi forum is het toch!
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

mooizo!
RudiH
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.11.2020 - 12:07

Bij het omruilen van de voorstoelen van V70 II 2005 met die van een zogenaamd identieke V70 II stel ik vast dat de connectors van de stoelverwarming niet passen, manneke/vrouwke probleem. Bovendien matchen ook de bevestigingsgaten van de bouten en schroeven van de stoelsledes niet. Er is dus blijkbaar toch een verschil tussen de V70 II stoelen? Oplossing?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”