Vandaag aan het eind van de dag na de onderhoudsbeurt de auto maar eens even uitgelezen. Dat doe ik wel vaker, maar ik had nieuwe software (effe proberen).
Normaal heb ik geen storingen, behalve de storing dat ik gemodificeerde software heb. Egr dicht laten zetten door Rica zorgt daarvoor.
Maar nu had ik ineens allerlei storingen veroorzaakt door de wervelklep.
Motorkap open, en ja hoor. Stangetje ligt eraf.
Er is een lipje afgebroken waar het kopje van het stangetje inzit.
Dus ik heb maar een Turbodesk modificatie gedaan.
Ik weet dat de dealer ook een setje heeft, maar dit kost me niets en zit waarschijnlijk nog steviger.
Ik heb eerst het stangetje helemaal losgeklikt van de stappenmotor en met een boortje van 1,5mm een gaatje door het bolletje geboord met de hand.
Daarna heb ik een tool in elkaar gezet van verlengstukken, waaronder een flexibel stuk wat standaard bij mijn doppenset zit.
Zo kon ik dit tussen de brandstofleidingen brengen en heb ik eenzelfde gaatje in het andere stukje geboord.
daarna heb ik een spijkertje gepakt met een hele platte kop en dezelfde 1,5mm diameter en heb ik deze er doorheen gedaan en heb het uiteinde voorzichtig omgebogen. Het zit heel mooi en stevig.
Rondje gereden en het werkt perfect.
De foto`s
Modificatie wervelklep stangetje
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Had kuupertie niet ook al eens zoiets gedaan? of was dat iets anders. Staat me wat van bij, vandaar, Enniehoe wel +1 voor dit probleemoplossemd vermogen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Het is trouwens niet de verbinding die bagger is. De stappenmotor trekt te hard aan het stangetje.
Als het stangetje in de uiterste stand naar voren staat, trekt de stappenmotor er nog aan. Daarom gaat op een gegeven moment de verbinding kapot.
Als het stangetje in de uiterste stand naar voren staat, trekt de stappenmotor er nog aan. Daarom gaat op een gegeven moment de verbinding kapot.
Dat is raar, kan je dat instellen? De computer (stappenmotor) weet toch wat de maximale stand is?Turbodesk schreef:Het is trouwens niet de verbinding die bagger is. De stappenmotor trekt te hard aan het stangetje.
Als het stangetje in de uiterste stand naar voren staat, trekt de stappenmotor er nog aan. Daarom gaat op een gegeven moment de verbinding kapot.
De zwakste schakel is dus afgebroken, wat is nu de eerst volgende zwakke schakel?
En kan je daar dan nog bij?
Effe aan het nalezen. Jawel 4 vragen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is niet in te stellen. De maximale stand wordt gevonden doordat de motor niet verder kan. De zwakste schakel zit nu van binnen. Als hij van binnen afbreekt moet je nieuwe kleppen monteren en dus het kleppendeksel eraf. Kun je hem wel geijk schoon maken van binnen
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Nou @Turbodesk, het schoonmaken komt vanzelf; als de wervelklep op een andere plek stuk gaat.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik ben het niet helemaal eens dat het niet aangepast kan worden. Een nieuwe stappenmotor zal ook tegen verteld moeten worden wat zijn minimale en maximale stand is.
Daarom kan je deze ook calibereren, zie screenshot Vida.
Ik ga dit, als het nog een keer droog wordt eens even uitproberen. Kan volgens mij geen kwaad.
Daarom kan je deze ook calibereren, zie screenshot Vida.
Ik ga dit, als het nog een keer droog wordt eens even uitproberen. Kan volgens mij geen kwaad.
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
Is dit een dieselmotor item of komt het bij benzine motoren ook voor?
Groet
Groet
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
De modificatie van Volvo houdt toch ook in dat er een verbeterd, sterker stangetje is aangebracht? Wat gaat er dan als volgende stuk bij een wervelklep met Volvomodificatie?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Kijk, daar houd ik van. De logica en een oplossing.Turbodesk schreef:Ik ben het niet helemaal eens dat het niet aangepast kan worden. Een nieuwe stappenmotor zal ook tegen verteld moeten worden wat zijn minimale en maximale stand is.
Daarom kan je deze ook calibereren, zie screenshot Vida.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Zo, bezoek naar huis. Ik de auto in, want ik ben benieuwd.
Motorklep open en afdekplaat eraf. Laptop in de aanslag. Calibratie aangezet en, ja hoor. De stappenmotor gaat zijn uiterste standen een aantal keer opzoeken en daarna zegt Vida dat deze opnieuw ingesteld is.
Ik kan me voorstellen dat na zoveel jaar en kilometers de stappenmotor, of in ieder geval de electronica daarin een kleine afwijking kan gaan vertonen en daardoor soms net even te ver doorschiet. Dit kan een aantal keer goed gaan maar op een gegeven moment is het plastic cupje kapot waar het kunststof kogeltje invalt van het armpje.
Motorklep open en afdekplaat eraf. Laptop in de aanslag. Calibratie aangezet en, ja hoor. De stappenmotor gaat zijn uiterste standen een aantal keer opzoeken en daarna zegt Vida dat deze opnieuw ingesteld is.
Ik kan me voorstellen dat na zoveel jaar en kilometers de stappenmotor, of in ieder geval de electronica daarin een kleine afwijking kan gaan vertonen en daardoor soms net even te ver doorschiet. Dit kan een aantal keer goed gaan maar op een gegeven moment is het plastic cupje kapot waar het kunststof kogeltje invalt van het armpje.
Je hebt ze weggekeken.....Turbodesk schreef:Zo, bezoek naar huis. Ik de auto in, want ik ben benieuwd.
Top =D> +1Turbodesk schreef:Motorklep open en afdekplaat eraf. Laptop in de aanslag. Calibratie aangezet en, ja hoor. De stappenmotor gaat zijn uiterste standen een aantal keer opzoeken en daarna zegt Vida dat deze opnieuw ingesteld is.
Ik mag toch hopen dat ze dit bij de gemiddelde Volvo-dealer ook weten?
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een lambdasonde calibreren? Die heeft toch geen bewegende delen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Nee, maar wel een bepaalde waarde in rust. Deze nulstand moet het systeem wel weten. Zelfde geldt voor een LMM.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hmmm, ik heb de achterste al eens vervangen. Denk niet dat het daar zo van op invloed is. Als ik de voorste heb vervangen, kom ik graag even bij je langs.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race