Modificatie wervelklep stangetje

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Vandaag aan het eind van de dag na de onderhoudsbeurt de auto maar eens even uitgelezen. Dat doe ik wel vaker, maar ik had nieuwe software (effe proberen).

Normaal heb ik geen storingen, behalve de storing dat ik gemodificeerde software heb. Egr dicht laten zetten door Rica zorgt daarvoor.

Maar nu had ik ineens allerlei storingen veroorzaakt door de wervelklep.
Motorkap open, en ja hoor. Stangetje ligt eraf.
Er is een lipje afgebroken waar het kopje van het stangetje inzit.

Dus ik heb maar een Turbodesk modificatie gedaan.
Ik weet dat de dealer ook een setje heeft, maar dit kost me niets en zit waarschijnlijk nog steviger.

Ik heb eerst het stangetje helemaal losgeklikt van de stappenmotor en met een boortje van 1,5mm een gaatje door het bolletje geboord met de hand.
Daarna heb ik een tool in elkaar gezet van verlengstukken, waaronder een flexibel stuk wat standaard bij mijn doppenset zit.
Zo kon ik dit tussen de brandstofleidingen brengen en heb ik eenzelfde gaatje in het andere stukje geboord.
daarna heb ik een spijkertje gepakt met een hele platte kop en dezelfde 1,5mm diameter en heb ik deze er doorheen gedaan en heb het uiteinde voorzichtig omgebogen. Het zit heel mooi en stevig.
Rondje gereden en het werkt perfect.

De foto`s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Goed bezig zo met die foto's!!
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Had kuupertie niet ook al eens zoiets gedaan? of was dat iets anders. Staat me wat van bij, vandaar, Enniehoe wel +1 voor dit probleemoplossemd vermogen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

klopt...ik rij al twee jaar met een roestige spijker rond.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Het is trouwens niet de verbinding die bagger is. De stappenmotor trekt te hard aan het stangetje.
Als het stangetje in de uiterste stand naar voren staat, trekt de stappenmotor er nog aan. Daarom gaat op een gegeven moment de verbinding kapot.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gast

Turbodesk schreef:Het is trouwens niet de verbinding die bagger is. De stappenmotor trekt te hard aan het stangetje.
Als het stangetje in de uiterste stand naar voren staat, trekt de stappenmotor er nog aan. Daarom gaat op een gegeven moment de verbinding kapot.
Dat is raar, kan je dat instellen? De computer (stappenmotor) weet toch wat de maximale stand is?
De zwakste schakel is dus afgebroken, wat is nu de eerst volgende zwakke schakel?
En kan je daar dan nog bij?

Effe aan het nalezen. Jawel 4 vragen. :P
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is niet in te stellen. De maximale stand wordt gevonden doordat de motor niet verder kan. De zwakste schakel zit nu van binnen. Als hij van binnen afbreekt moet je nieuwe kleppen monteren en dus het kleppendeksel eraf. Kun je hem wel geijk schoon maken van binnen :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Nou @Turbodesk, het schoonmaken komt vanzelf; als de wervelklep op een andere plek stuk gaat. :wink:
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ben het niet helemaal eens dat het niet aangepast kan worden. Een nieuwe stappenmotor zal ook tegen verteld moeten worden wat zijn minimale en maximale stand is.

Daarom kan je deze ook calibereren, zie screenshot Vida.

Ik ga dit, als het nog een keer droog wordt eens even uitproberen. Kan volgens mij geen kwaad.

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Is dit een dieselmotor item of komt het bij benzine motoren ook voor?

Groet
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De modificatie van Volvo houdt toch ook in dat er een verbeterd, sterker stangetje is aangebracht? Wat gaat er dan als volgende stuk bij een wervelklep met Volvomodificatie?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Niets, misschien? Niet alles aan een volvo gaat of moet stuk........hoop ik :roll:
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gast

Turbodesk schreef:Ik ben het niet helemaal eens dat het niet aangepast kan worden. Een nieuwe stappenmotor zal ook tegen verteld moeten worden wat zijn minimale en maximale stand is.

Daarom kan je deze ook calibereren, zie screenshot Vida.
Kijk, daar houd ik van. De logica en een oplossing. :wink:
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Zo, bezoek naar huis. Ik de auto in, want ik ben benieuwd. :D

Motorklep open en afdekplaat eraf. Laptop in de aanslag. Calibratie aangezet en, ja hoor. De stappenmotor gaat zijn uiterste standen een aantal keer opzoeken en daarna zegt Vida dat deze opnieuw ingesteld is.

Ik kan me voorstellen dat na zoveel jaar en kilometers de stappenmotor, of in ieder geval de electronica daarin een kleine afwijking kan gaan vertonen en daardoor soms net even te ver doorschiet. Dit kan een aantal keer goed gaan maar op een gegeven moment is het plastic cupje kapot waar het kunststof kogeltje invalt van het armpje.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gast

Turbodesk schreef:Zo, bezoek naar huis. Ik de auto in, want ik ben benieuwd. :D
Je hebt ze weggekeken..... :P
Turbodesk schreef:Motorklep open en afdekplaat eraf. Laptop in de aanslag. Calibratie aangezet en, ja hoor. De stappenmotor gaat zijn uiterste standen een aantal keer opzoeken en daarna zegt Vida dat deze opnieuw ingesteld is.
Top =D> +1

Ik mag toch hopen dat ze dit bij de gemiddelde Volvo-dealer ook weten?
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Nou, dat zouden we toch wel mogen aannemen.

Wat ik me afvraag, degene die zelf onderdelen vervangt zoals een lamdasonde, of gasklephuis enz.. Die worden dus niet gecalibreerd.

Er zijn namelijk nogal wat onderdelen die opnieuw ingeleerd dienen te worden als je deze vervangt of eruit heb gehaald.

Afbeelding
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een lambdasonde calibreren? Die heeft toch geen bewegende delen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Nee, maar wel een bepaalde waarde in rust. Deze nulstand moet het systeem wel weten. Zelfde geldt voor een LMM.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hmmm, ik heb de achterste al eens vervangen. Denk niet dat het daar zo van op invloed is. Als ik de voorste heb vervangen, kom ik graag even bij je langs. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”