Airco koelt na een tijdje rijden niet meer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Bij starten doet de airco (klimatronic) het prima, zelfs na een dag in de volle zon. Na soms 10 minuten of een half uur en dan na even stilstaan kapt de airco er mee. De temperatuur in de auto loopt flink op en de ventilator begint als een gek te blazen (dat werkt dan nog wel).
De motortemperatuur is normaal (als dat effect kan hebben)
De mutiriem/spanrol is onlangs vervangen en sindsdien heb ik het probleem, al is het nog niet zo warm geweest om dat zeker te weten. Na die reparatie was de geartronic ook gereset (lock-up kwam pas na ca. 500 km in actie).
De Garage beweert niets gedaan te hebben met reset of airco.

Wat kan hier aan de hand zijn en hoe kan ik dat zelf controleren/aanpakken
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dat is al een paar keer hier voorbij gekoemn, meestal is het de magneet koppeling van de pomp die te los staat. Deze kan afgestald worden door 1 of meerdere ringetjes te verwijderen achter de pulley.
zie plaatje, item 2

Nog een mogelijkheid is dat er net te weinig koudemiddel inzit, waardoor bij ff doorwerken hij het niet meer kan trekken.

Laat het even nakijken, of bij de dealer, of bij een speciaal auto-airco boertje, die kunnen je precies vertellen wat er loos is, met prijsopgave en fixen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Als de speling van de koppeling boven de 0,8-0,9 mm komt dan wordt het kritisch.

Het is overigens niet #2 maar #5.

Als je het zelf gaat doen zorg dan dat je 3 boutjes M5 x 25 bij de hand hebt.

Werkwijze;
-Krik de auto omhoog en haal evt. (hoeft niet perse) het R-voorwiel eraf.
-Draai boutje 5 eruit en haal de multiriem los.
-Draai de 3 M5-boutjes in de voorkant van de koppeling (om de beurt iets aandraaien) , dan komt de koppelingshelft vanzelf los.
-Verwijder een ringetje , zodanig dat je uitkomt op de juiste speling ( 0,3-0,5 mm).

Montage in omgekeerde volgorde , veeg het zweet van je voorhoofd en je hebt zojuist , pak 'm beet , €100,00 :lol: verdiend.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Ik zal je vertellen dat ik dit probleem had toen ik een lekke intercooler had. Intercooler vervangen en geen problemen meer. Vraag me niet hoe het kan....
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Kan ook niet , heeft niks met elkaar te maken.
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Akkoord schreef:Als de speling van de koppeling boven de 0,8-0,9 mm komt dan wordt het kritisch.

Het is overigens niet #2 maar #5.

Als je het zelf gaat doen zorg dan dat je 3 boutjes M5 x 25 bij de hand hebt.

Werkwijze;
-Krik de auto omhoog en haal evt. (hoeft niet perse) het R-voorwiel eraf.
-Draai boutje 5 eruit en haal de multiriem los.
-Draai de 3 M5-boutjes in de voorkant van de koppeling (om de beurt iets aandraaien) , dan komt de koppelingshelft vanzelf los.
-Verwijder een ringetje , zodanig dat je uitkomt op de juiste speling ( 0,3-0,5 mm).

Montage in omgekeerde volgorde , veeg het zweet van je voorhoofd en je hebt zojuist , pak 'm beet , €100,00 :lol: verdiend.
bij de saab dealer / volvo specialist hier is het 66,78 incl de BTW :)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Akkoord
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 01.02.2010 - 21:22
Locatie: Rundhausen , flach am Kaisersbach , 288 km NO van Gent

Ik doe het voor minder............. :sign10: :sign10:
V70 2.4 140pk 2001 LPI ; ben nog op zoek naar een set 17 inch Canopus velgen...PM me!

Piep- en Kraak-plastic-line.
Magneti-Marelli-gasklephuis-line.
Aircocompressor-inschakelschok-line.

Sponsoring van de lokale Volvo-dealer reken ik niet tot mijn kerntaken.
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

Wanneer is je airco systeem voor het laatst bijgevuld? In de loop van de tijd verlies je koudemiddel.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Wij zijn afgelopen donderdag met de auto naar zuid duitsland gereden, buitentemp gemiddeld tegen de 30 graden aan.

In het begin idd niks aan de hand, lucht zoo koud dat je hem bijna uit wilt zetten. Lucht blijft trouwens koud ook als je de temp knop op 24graden zet. (dat heeft, gok ik, te maken met de referentie temp sensor?)

Maar onze bevinding is dat de EEC het niet voldoende doet bij hogere voertuig snelheden, boven de 130-140 was het gewoon schluss. In het begin komt er nog voldoende koude lucht uit, maar na een minuut of 10, klaar is kees. Bij langzame snelheden lijkt het veeel langer goed te gaan.

Als we dan even de AC knop uitzetten, en 5 minuten later weer aan voltrok zich dezelfde cyclus.

Kan dit ook aan de boven genoemde magneet koppeling liggen?

Groet,
Steven
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Ok. Ik zal die koppeling eens nakijken.
De intercooler was ooit lek en heb ik al vervangen. Heeft idd nix met de airco van doen..
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

1993SAAB900 schreef:Wanneer is je airco systeem voor het laatst bijgevuld? In de loop van de tijd verlies je koudemiddel.
Ik zou het wat verder trekken, wanneer is er voor het laatst onderhoud gedaan aan het AC systeem

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Vorige week de airco laten vullen, er zat nog 140g koudemiddel in. Er moet 1000g in. Koelt weer als de beste, was voor 4 tientjes klaar.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Slechts 4 tientjes voor afvullen van de airco? Da's een koopje!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je kunt ook beter eerst een aircocontrole laten doen alvorens te gaan sleutelen,maar ja,een defecte magneetkoppeling zit er hier zo ingebakken dat de rest van de airco onderdelen die stuk kunnen gaan even vergeten worden.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

ik blijf het vreemd vinden dat de airco in het begin koelt als een tierelier en dan na een tijdje abrupt stopt.

Dat effect heb toch niet bij te weinig koudemiddel?
Die vulringen zou kunnen, maar waarom dat pas na een tijdje niet meer werkt? Zet er door warmte iets uit waardoor de koppeling loslaat?.
V60 PIH (2013)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Meestal zit dat probleem in de spoel zelf van de magneetkoppeling,de spoel wordt onderbroken bij het warm worden en onderbreekt dan de magneetwerking,stellen helpt dan ook niet,de complete koppeling moet dan worden vervangen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
GerbenBokma
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13

Bij mijn S80 was het de temperatuursensor direct na de verdamper. Mijn luchtspleet was in orde en de aircopomp ook. Wat er gebeurt is dat ongeveer na ongeveer 10 minuten de verdamper bevriest doordat de sensor dit niet meer goed meet. De sensor kost ongeveer 30 euro. http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... e/1024690/

Kun je gemakkelijk zelf doen, zit ongeveer 30 cm boven het gaspedaal. Afdekplaat bestuurderszijde van de middenconsole losmaken. Stekker losmaken en kwartslag draaien en eruit halen, andere erin en klaar.

Ik heb zelf de NTC weerstand vervangen, dat is nog goedkoper. Je kunt het ding ook nameten met een multometer, de waarden zijn:

-40 °C = approximately 91.8 kΩ
-30 °C = approximately 48.4 kΩ
-20 °C = approximately 26.6 kΩ
-10 °C = approximately 15.2 kΩ
0 °C = approximately 9.0 kΩ
10 °C = approximately 5.5 kΩ
20 °C = approximately 3.4 kΩ
30 °C = approximately 2.2 kΩ
40 °C = approximately 1.5 kΩ
50 °C = approximately 1.0 kΩ
60 °C = approximately 0.7 kΩ
70 °C = approximately 0.5 kΩ
80 °C = approximately 0.3 kΩ
90 °C = approximately 0.2 kΩ

Groet, Gerben
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

MarioC70 schreef:Je kunt ook beter eerst een aircocontrole laten doen alvorens te gaan sleutelen,maar ja,een defecte magneetkoppeling zit er hier zo ingebakken dat de rest van de airco onderdelen die stuk kunnen gaan even vergeten worden.
De spleet van de magneetkoppeling kun je natuurlijk controleren vóórdat er gesleuteld wordt. Weet je gelijk of je in de goede richting aan het zoeken bent.

Bij de S60/V70/S80 is die magneetkoppeling veelal de oorzaak van de problemen. Ook die hierboven genoemde sensor van de verdamper geeft geregeld problemen en natuurlijk de lekke condensor. Dan heb je het verder eigenlijk wel gehad.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Die tempsensor bij het gaspedaal is al eerder vervangen. Vreemd gezicht zo'n klont ijsleiding langs het blok.

Even kijken of ik er makelijk bij kan om die spleetbreedte op te meten.
Ik hoop het te kunnen bijstellen anders vervangen (bij nu 405.000 niet vreemd)
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik weet eigenlijk niet (meer) of je de magneetkopping zelf ook kunt vervangen, anders zit je gelijk aan een nieuwe aircopomp vast. En dat afstellen is veelal ook uitstel, maar bij mijn auto werkt het in elk geval (na het afstellen) al weer3 jaar.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”