V70 R of V70 T5 (met chiptuning)?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Langzaam aan beginnen we weer te kijken naar een opvolger voor onze huidige V70. Aangezien mijn wens een sportieve auto is met veel power gaat het richting een V70 R of een V70 T5 met een eventuele chiptuning.
Naast sportiviteit is kosten voor onderhoud wel een belangrijk punt.
Ik ga me richten op een MY2002, 2003 of 2004 met circa 100.000 kilometer op te klok.

Ik heb op de site van Rica gezien dat een V70 T5 te tunen is van 250 pk naar 310 pk met een bijbehorend koppel van 420 NM. Dat lijkt me ook wel mooi! Vraag me alleen af in hoeverre dit vermogen fatsoenlijk via de voorwieltjes overebracht kan worden, maar goed.

Een V70 R vind ik veelal het mooiste om te zien zeker in combinatie met de bijbehorende velgen, maar die zou ik ook op een T5 kunnen krijgen of laten zetten. Ben wel een beetje huiverig voor alle extra zaken op een R zoals het AWD systeem (zie de andere topics) en het onderstel met 3 standen te regelen. Gaat dat niet erg snel kapot en wat zijn dan de eventuele kosten voor reparatie?

Wat zijn jullie meningen tussen deze 2 krachtpatsers?
Hebben jullie ervaring met kosten van onderhoud met een van deze 2 types? Zijn er bij bepaalde kilometerstanden grote kostenposten te voorzien?

P.S: een Volvo-monteur wist me onlangs te vertellen dat de meeste collega's van hem een T5 meer dan snel genoeg vonden en het een betrouwbare auto vonden om vele kilometers probleemloos mee te rijden. Ervaring met T5's die gechipt waren hadden ze niet veel. Ook niet zo gek natuurlijk gezien de grootte van de T5 populatie in NL en het kleine percentage dat daarvan gechipt is.

Kortom, alle tips en info zijn welkom.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Ik rij nu een jaar in een T5 de dingen die dit jaar vervangen zijn :
Remblokken voor
Distributieriem incl rollen enz.
Waterpomp
alle filters
voorbanden
Tot zover het reguliere onderhoud , auto van 2001 dus distributie moest incl waterpomp.

Het enige wat niet voorzien was is de uitlaat deze was echt verrot.

Kortom kwa onderdelen gewoon "normale" volvo prijzen niets bijzonders eigenlijk ,de uitlaat onder jouw 170pk is waarschijnlijk net zo duur.
En het vermogen van de T5 ik hoor uit mijn omgeving van nu nog even een extra krachtkuurtje .
Maar ik vind dat helemaal niet nodig deze wagen is nu al echt snel en ik heb hem een jaar maar het verbaast me nog steeds hoe hard dit ding gaat.

Samengevat een heerlijke auto met in mijn ogen normale onderhoudskosten.

Maar denk eraan dat zaken als distributieriem ed ook bij de door jou aan te schaffen wagen vrij snel eraan komen gezien de leeftijd .
Ik doe al het onderhoud zelf met een maat van me dat scheelt enorm.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Hier een S60 T5 rijder, kan me goed voorstellen dat een 170pk soms naar meer verlangt. Alleen met de T5 heb je dat niet meer.... Ik zelf vind het wel goed zo.

Mijn inziens heeft de R heeft vooral en acceleratie-grip voordeel en een comfort (Four C) voordeel.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
samoa
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.06.2009 - 15:31

Ik heb 2 jaar in een s60 t5 geartronic gereden, geweldige auto en inderdaad heel snel. Sinds een jaar rij ik in een v70 R met handbak en dat is toch wel een andere categorie hoor.
Groot verschil, zeker bij regenachtig weer, is het doorslippen van de voorwielen, in de s60 is dit vaste prik, in de v70 nog nooit gebeurd.

Het komt er eigenlijk op neer dat de v70 veel meer autorijden is, en niet alleen rechtervoet naar beneden en gaan, hij zal misschien ook ietsie sneller zijn, maar dat merk je niet echt doordat de t5 zo'n turbo gevoel geeft, de R heeft dat een heel stuk minder. De krachtopbouw is veel gelijkmatiger.
Bochten zijn duidelijk leuker met de R, straatje keren daarentegen (nog) minder fijn dan met de t5, de draaicirkel is echt belachelijk...

conclusie, als geld niet uitmaakt, altijd de R kiezen (met handbak).
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

Hé... hebben we ineens een nieuw lid met veel ervaring!
Welkom Samoa, ga je jezelf nog even voorstellen in een nieuw topic (met foto's aub)
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Als ik de geluiden nu zo lees en hoor, zou mijn voorkeur wellicht toch uitgaan naar een T5. De R is natuurlijk een hele mooie uitvoering maar wellicht toch wat onderhoudsgevoeliger en daarom wellicht ook een stuk duurder om te rijden. Bovendien moet ik rekening houden met het feit dat de auto behoorlijk allround wordt ingezet: grotendeels stadsverkeer (door mijn vrouw die er dagelijks mee gaat rijden), weekends langere afstanden maar dan ook de dagelijkse auto en in de vakanties moet de auto voor een caravan komen te staan.

Dan komt ook de vraag of jullie de voorkeur geven aan een handbak of aan een automaat?

Hoe staan jullie daar tegenover? Juist zelf schakelen of het overlaten aan een automaat?

Samoa is er duidelijk over, een handbak.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Ik rij dan in een T6 automaat, maar ik moet zeggen dat het mij prima bevalt de automaat. Je hoef je weinig tot geen zorgen te maken, en het rijdt relaxed.

Ligt er denk ik ook aan wat voor een rijstijl je heb / wil hebben ;)

Het idee dat je ruim voldoende power tot je beschikking hebt is heerlijk, maar ik merk dat ik nu zelfs rustiger rij in de S80 als in de lease Seat...
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou een R nemen, maar niet gaan chippen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dit is voor ons een heel lastig te beantwoorden vraag, al begrijp ik hem wel. De vragen die je jezelf moet stellen zijn: Hoeveel heb ik over voor autorijden, hoeveel belang hecht ik aan emotie bij het autorijden

Ik heb zelf 3 jaar in een V70R gereden. Echt een fantastische auto. Dat was voor mij de enige auto waar ik moeite mee had om hem weg te doen, en zelfs nu heb ik nog een beetje spijt dat ik hem heb weggedaan. Wel kreeg ik steeds de kriebels van de onderhoudsperikelen. of dat toeval was of veroorzaakt door een zware rechtervoet van de vorige berijder weet ik niet. Wel heb ik zeer hoge onderhoudskosten gehad.
Dat risico is bij een r altijd meer aanwezig dan bij een t5, bedenk dat goed. En een paar duizend extra aan onderhoud per jaar (in mijn geval) zit je niet op te wachten en ook daarmee gaat het speciale gevoel wat je met een auto hebt weg.
Ergo: rationele keuze T5, emotionele keuze R. Chippen is bij beiden niet nodig. De R en T5 zullen ongeveer even snel zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Het is wel interessant om te vernemen dat jullie als kenners van deze modellen aangeven dat er niet zo gek veel verschil zit in een R en een T5 qua snelheidsbeleving.

Als ik Edraket (je doet je naam eer aan!) goed begrijp is de R wel degelijk duurder in onderhoud dan een T5. Dat zou voor mij de doorslag geven om voor een T5 te gaan. Welliswaar zal ik dan toch op zoek gaan naar die typische R velgen want die vind ik toch wel bijzonder mooi. Maar voor het verschil in aanschafprijs moet dat er volgens mij wel uit kunnen.

Zag trouwens een hele aardige T5 staan. Voor mij een prima uitvoering zo, alleen jammer van het ontbreken van een dakspoiler. En die R-velgen kan ik mogelijk nog wel ergens op de kop tikken. Met een beetje onderhandelen heb ik deze voor circa Eur 11.500 voor de deur staan. Het is op dit moment alleen nog iets te vroeg, ik wil in ieder geval de zomervakantie nog op pad met de Classic en die begint over 4 weken.
Helemaal mooi vind ik overigens een donker blauw metallic uitvoering met creme beige lederen bekleding met daaronder die R-velgen. Maar goed, dat wordt zoeken.


Klik hier

Ik ga nu in ieder geval veel gerichter zoeken en dat is dus voorlopig naar een mooie T5. Dus hartelijk dank voor jullie reacties! Zodra er vorderingen zijn laat ik het jullie weten.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Staat een 2001 T5 met R-grill etc etc op MP. Misschien wat voor je?

Een echte R ga je niet voor die prijs krijgen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk wel dat een R duurder is dan een T5. De R zit vol met spulletjes en AWD, dus er kan meer an stuk. Bij mijn auto (FWD) gingen juist de niet R dingen stuk, zoals oliekoeler, krukaskering, airco enz. Daarnaast wel redelijk vlug zaken versleten als draagarmen enz. dat komt natuurlijk eerder voor bij een R.

Als je nog R velgen zoekt: ik heb een originele set liggen in 18". Binnenkort gaat die op marktplaats.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

@paul: ik ga me orienteren op de T5. Een R is idd een kostbaardere aanschaf en ga je zeker niet redden voor die prijzen.

Hé wat is dit nou? Nu heeft mijn ratio (T5) het gewonnen van de emotie (R). Zal wel met leeftijd te maken hebben :?
Krijg er steeds vaker last van :shock:
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Jeetje man!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

edraket schreef:Ik denk wel dat een R duurder is dan een T5. De R zit vol met spulletjes en AWD, dus er kan meer an stuk. Bij mijn auto (FWD) gingen juist de niet R dingen stuk, zoals oliekoeler, krukaskering, airco enz. Daarnaast wel redelijk vlug zaken versleten als draagarmen enz. dat komt natuurlijk eerder voor bij een R.

Als je nog R velgen zoekt: ik heb een originele set liggen in 18". Binnenkort gaat die op marktplaats.
Met alle respect, je oude R is "minder" R dan een nieuwe. Zit ongeveer op het P2 T5 niveau. Ook qua kosten zijn deze vergelijkbaar.

Laatste model R is een heel ander slag auto. Duur in aanschaf, dure onderdelen, niet echt een betrouwbare auto te noemen. Het rijden is wel leuk. Als alles werkt dan is het best wel een fijne auto alleen voelt een V70R nogal doods aan. Ook is het een zware auto. T5 heeft beetje als nadeel de tractie op de voorwielen.
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

De T5 rijdt beter met Caravan!
Turbo komt eerder in en je kan met lagere toeren gaan rijden.
Bij de R rijdt hij alleen lekker met caravan boven de 3300tpm en dat gaat vervelen op lange ritten. 100 in z'n vier is niet prettig zo'n 1000km lang.
Spreek uit ervaring...
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Johann schreef:
edraket schreef:Ik denk wel dat een R duurder is dan een T5. De R zit vol met spulletjes en AWD, dus er kan meer an stuk. Bij mijn auto (FWD) gingen juist de niet R dingen stuk, zoals oliekoeler, krukaskering, airco enz. Daarnaast wel redelijk vlug zaken versleten als draagarmen enz. dat komt natuurlijk eerder voor bij een R.

Als je nog R velgen zoekt: ik heb een originele set liggen in 18". Binnenkort gaat die op marktplaats.
Met alle respect, je oude R is "minder" R dan een nieuwe. Zit ongeveer op het P2 T5 niveau. Ook qua kosten zijn deze vergelijkbaar.

Laatste model R is een heel ander slag auto. Duur in aanschaf, dure onderdelen, niet echt een betrouwbare auto te noemen. Het rijden is wel leuk. Als alles werkt dan is het best wel een fijne auto alleen voelt een V70R nogal doods aan. Ook is het een zware auto. T5 heeft beetje als nadeel de tractie op de voorwielen.
Dat bedoelde ik ook te zeggen, alleen met al die R-etjes van verschillende bouwjaren door elkaar wordt het al snel een verwarren verhaal. Dat is ook de reden waarom ik van het type 2 altijd de T5 zou kopen ipv de R.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
rene69
3rd Gear member
Berichten: 329
Lid geworden op: 18.01.2006 - 22:28

Heb je ook al eens gedacht over de 2.5T?
Erg fijne motor, zeker als er ook veel stadsritten worden gemaakt.

Succes.
V70N 2.5T fasttech
Gebruikersavatar
Jan W
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
Locatie: Oosterhout NB

Een "R" zit redelijk vol met exotische techniek met bijbehorende exotisch onderhoud (en daarmee samenhangende prijsstelling.....) en doorgaans iets voor specialisten. Meestal dus de officiële Volvodealer -zonder overigens de dorpsgarage te willen diskwalificeren. In elk geval moet de conclusie zijn dat de exploitatie van een "R" een dure grap kan zijn.
Een T5 is "normaal" (...what's in a name??) met (redelijk) normale techniek met daarbij behorend normale prijsniveau.... Conclusie: voor "normale" prijzen te rijden en te onderhouden -niet (veel) duurder dan een 2.4 of zo.

Indachtig de bijdrage van gewaardeerd forumlid Edraket: als het wat mag kosten -dus de emotie- dan de "R".....
Wint daarentegen de ratio (en de knip!): dan een T5!

Greetz,
Jan W

P.S.
@Paul-S70R: een V70R (MY2000~2007) is als caravantrekker sowieso niet geschikt: er zit volgens mij daarvoor geen typegoedkeuring op.
Een T5 heeft weliswaar power (en koppel) zàt, maar mijns inziens is voor caravantrekker - of paardentrailergebruik een 2.5T (of 2.4T) een betere keus vanwege het koppelbereik bij lage toerentallen. Maar dit terzijde.
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Wat Paul-S70R zegt is idd ook wel een belangrijke. 3300 toeren pm is behoorlijk veel. Mijn V70 170 pk draait pas lekker met caravan vanaf 2500 toeren. In combinatie met de caravan, zijn gewicht van 1500 kg, luchtweerstand en de snelheid van circa 90 km/u zit ik dus altijd in de 4e versnelling te koekeloeren en dat is soms jammer. Je moet beduidend harder gaan rijden om het zaakje in zijn 5e versnelling lekker te laten draaien. 3300 toeren lijkt mij ook irritant worden op een gegeven moment.

2.4t of 2.5t hoor ik ook goede verhalen van als caravantrekker. Maar uiteindelijk rijd je maar een paar dagen per jaar met een caravan en de rest zonder (bij ons in ieder geval). 2.4t of 2.5t is ook een behoorlijk vlotte auto maar zou graag nog meer power willen.

@JW: Is het echt zo dat er voor een V70R geen type goedkeuring is om een caravan te trekken?? Waarom niet?
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”