stijging oliepeil V60 D4 2018

Plaats reactie
Vossenco
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.01.2021 - 19:33

Beste Volvo liefhebbers.
Ik rij nu een jaar in een Volvo V60 D4 uit 2018. Ik heb al 3 keer de melding "oliepeil te hoog" gehad op een afstand van 30.000Km. De huidige kilometerstand is 68.000Km.
Ondanks een software update en een volledig onderzoek door de Volvo dealer blijft het probleem bestaan. De Volvo dealer geeft aan dat er geen fouten gevonden kunnen worden als de software uitgelezen wordt en de V60 dus in orde is.
Ik ben op de hoogte van het regeneratieproces en de diesel die bij de olie komt als dit proces afgebroken wordt.
Wie kent dit probleem en kan dit opgelost worden?
Bedankt voor jullie hulp.
Roland.
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik heb dit ook gehad met mijn S60 , na onderzoek bleek dat er brandstof in de olie terecht kwam . Iedere keer tapten ze olie af . Paar weken later had ik weer prijs. Men kon dit niet herstellen enkel steeds olie aftappen , het voorstel was om enkele keren per jaar wat olie te laten verwijderen zodat het niveau terug normaal was. Daar ik dit geen oplossing vond heb ik die wagen toen verkocht. Het had iets te maken met de roetfilter , maar hoe het juist in elkaar zat kan ik me niet meer herinneren .
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Daar zou ik niet te lang mee doorrijden alles wordt veel te schraal van binnen met als gevolg schade. Volkswagen heeft hier ook problemen meegehad hier was de tandempomp het probleem. Ik weet niet of Volvo ook met zo'n systeem is uitgerust.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou Obbe bellen. Als hij er naar kijkt krijg je vast een goed antwoord. Jouw auto is te jong om dit soort problemen te hebben, alhoewel je jaarlijkse kilometrage wat laag lijkt voor een diesel.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dit heeft mogelijk te maken met afgebroken regeneraties. Dan wordt de diesel die extra wordt ingespoten om de verbranding van roet in gang te zetten gedumpt in het carter als niet de volledige regeneratiecyclus wordt afgerond. Olie aftappen is geen echte oplossing. Het oliepeil is wel weer lager, maar de toch al dunne olie is vervuild met schrale diesel waardoor de smerende werking minder wordt. Voor zover ik weet is er geen andere oplossing dan alle olie aftappen en vervangen door nieuwe.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik snap werkelijk niet waarom er geen indicatie is in de vorm van een brandend lampje wanneer dit regeneratie proces gaande is. Dat zou een hoop van dit soort gedoe verklaren.

Als je weet dat er ge-regenereerd wordt, dan ga je nog een blokje om. Oké, dat is milieu technisch erg slecht en wil Volvo niet in het verkoop verhaal van dit type auto terug zien. Maar weet je wel wat de consequenties zijn van voortijdig afbreken van dit proces. Wel zo eerlijk naar de klant/gebruiker van dit product.

Maar eerlijkheid in de autobranche is wel een dingetje. Kijk maar naar VW (en andere betrokken bedrijven/merken) met hun sjoemeldiesel schandaal. Nou wil ik zeker Volvo niet betichten van niet eerlijk zijn, maar de belangen liggen zoo hoog, dat Volvo nooit als eerste of enige dit zou gaan aangeven bij hun product. Omdat je dan in allemaal negative ratings komt of je product wordt afgekraakt, enz enz. En in die hoedanigheid (zo lang de veiligheid niet in het geding is) zou dit zomaar een issue kunnen zijn.

Maar wie ben ik (als simpele consument) om dat zo te kunnen stellen???
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik neem aan dat de auto bij de dealer is gekocht en je dus garantie had toen de eerste melding(en) zich voordeden? Ik zou Volvo Nederland bellen en/of een second opinion bij een andere dealer doen. Leg je probleem uit en vraag ze naar hun mening en of zijn een oplossing weten. Als het een bekend probleem is dan zal Volvo er vast ook een oplossing voor hebben of gaan bedenken. Olie aftappen is een work around maar geen oplossing.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V60Driver schreef: 03.03.2021 - 07:11 .....Maar eerlijkheid in de autobranche is wel een dingetje. Kijk maar naar VW (en andere betrokken bedrijven/merken) met hun sjoemeldiesel schandaal. Nou wil ik zeker Volvo niet betichten van niet eerlijk zijn, maar de belangen liggen zoo hoog, dat Volvo nooit als eerste of enige dit zou gaan aangeven bij hun product. Omdat je dan in allemaal negative ratings komt of je product wordt afgekraakt, enz enz. En in die hoedanigheid (zo lang de veiligheid niet in het geding is) zou dit zomaar een issue kunnen zijn.

Maar wie ben ik (als simpele consument) om dat zo te kunnen stellen???
Ik vind dit soort berichten altijd zo onnodig stemming makend...... Enig idee hoeveel geld het Volvo gekost heeft om de airco problemen bij de D6 PIH/TE voor de gebruiker kosteloos op te lossen? En ik kan me niet herinneren dat daar enige druk van (publieke opinie) buitenaf voor nodig is geweest.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

-KJ- schreef: 02.03.2021 - 16:49 Dit heeft mogelijk te maken met afgebroken regeneraties. Dan wordt de diesel die extra wordt ingespoten om de verbranding van roet in gang te zetten gedumpt in het carter als niet de volledige regeneratiecyclus wordt afgerond. Olie aftappen is geen echte oplossing. Het oliepeil is wel weer lager, maar de toch al dunne olie is vervuild met schrale diesel waardoor de smerende werking minder wordt. Voor zover ik weet is er geen andere oplossing dan alle olie aftappen en vervangen door nieuwe.
Dat klopt , ik reed te korte afstanden , en te weinig kilometers.
Vossenco
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.01.2021 - 19:33

Bedankt voor jullie reacties,
Er wordt inderdaad door Volvo eenvoudig gezegd dat het stijgende oliepeil door de diesel een producteigenschap is. Het lijkt er inderdaad op dat het regeneratieproces veel vaker plaats vindt dan ooit achter de bureaus van de ontwikkelaars is gedacht. Ik deel je mening "V60Driver" dat een regeneratiemelding waarschijnlijk alle problemen zou oplossen. Heeft iemand een idee hoe vaak een diesel gemiddeld regenereert?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Normaal elke 1000km ongeveer. Als jij veel korte ritjes maakt zal het vaker gebeuren en krijg je dus ook vaker een afgebroken cyclus. Soort van vicieuze cirkel dus. Een diesel met EGR is niet geschikt voor alleen maar ritjes rond de kerk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik rij over het algemeen lange afstanden en die van mij doet het tussen de 800 á 1000km.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik kijk altijd voordat ik de motor uit zet of het start stop systeem op dat moment actief is. Zo ja dan is er geen regeneratie aan de gang. Als het start stop systeem inactief is, dan kijk ik in het menu van de boordcomputer. Als die aangeeft dat het systeem is uitgeschakeld wegens hoge motor temperatuur, dan is er een regeniratie bezig en rij ik een extra rondje tot de meing weg is.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Gouwe schreef: 03.03.2021 - 09:33 Ik vind dit soort berichten altijd zo onnodig stemming makend...... Enig idee hoeveel geld het Volvo gekost heeft om de airco problemen bij de D6 PIH/TE voor de gebruiker kosteloos op te lossen? En ik kan me niet herinneren dat daar enige druk van (publieke opinie) buitenaf voor nodig is geweest.
Ik wil zeker niet aan stemmingsmakerij doen. En zo is het ook niet bedoeld. Ik zeg ook niets negatiefs over Volvo. Alleen vandaag de dag zijn er zo veel zaken die van belang en complex zijn, dat een objectief of een zo compleet mogelijke omschrijving (of hoe je het ook wilt noemen) soms ondergesneeuwd raakt, of in het voordeel van de twijfel wordt uitgelegd. Dat is de realiteit van vandaag de dag. En niet iedereen ziet dat, of interpreteert dat zo. Onnodig om het zo te schrijven??? Misschien! Wellicht een reden om dat in het vervolg achterwege te laten. Maar iets af en toe op een wat kritische mannier neer zetten, maakt een forum zoals dit soms juist interessanter. Maar nu gaan we meer Off Topic als bedoeld.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er is helemaal inderdaad helemaal niets mis met opbouwende en/of op feiten gebaseerde kritiek. Daar worden we als het goed is allemaal wijzer van inderdaad en dat maakt een forum interessant om te blijven volgen. Eens.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

EGR softwarematig wegschrijven?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 03.03.2021 - 12:24 Een diesel met EGR is niet geschikt voor alleen maar ritjes rond de kerk.
Correctie, een diesel met roetfilter is niet geschikt voor korte ritten.

De EGR wegschrijven lost dit probleem ook niet op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”