Koude start op 4 cilinders ipv 5 benzine

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

Beste,

S60 2002, 2.4, 170pk, LPG3, 298.000km,

Bij een koude start heb ik 4 cilinders die meedoen ipv 5. Als de motor op temperatuur is doen alle 5 cilinders mee.

Bij de garage zeggen ze een storing in injector 5.

Bij overschaklen op LPG is er geen probleem.

Maar bij herstart gaat het lampje van het motorreinigingssyteem branden HEEL IRRITANT.

wat is er al gedaan;

- reinigings vloeistof in de benzine tank goede kwaliteit
- nieuw benzine filter
- nieuwe sensor temperatuur koelvloeistof
- nw bougies en gereinigd



Wie heeft er nog meer mogelijke oplossingen naast een nw set injectoren ? (die volgens de garage eigenlijk nooit stuk gaan).
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Lijkt dan toch dat de benzine-injector kapot is. Je zou deze van plaats kunnen wisselen met een andere en dan kijken of het probleem ook mee verwisselt. Dan weet je het zeker.
Je hoeft ook niet alle injecteurs te vernieuwen; één goede gebruikte zou ook moeten voldoen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Inderdaad je benzine injector vervangen aangezien hij op lpg wel goed loopt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

Inmiddels idd bij hunterparts een gebruikte injector gehaald. Hopelijk werkt dit. Wordt vervolgt.

Vrijdag 16 april wordt die erop gezet.
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

Vervolg:

Nieuwe Injector geplaatst, helaas niet het gewenste resultaat.

Begin toch te vermoeden dat het zo maar een lekke cilinder kan zijn zoals bij Zwiepert in de post " Cylinder 5 missfire, onregelmatige koude start." een goede compressie test bij koude motor is volgens mij nog niet gedaan .....

Misschien volgende en laatste stap ??
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ja, een compressietest is redelijk eenvoudig te doen en brengt je zeker weer een stapje dichterbij de oorzaak. Je kan ook nog 2 injecteurs verwisselen en kijken of het probleem meeverhuist. Je zal niet de eerste zijn die een slechte gebruikte injecteur monteert. Met gebruikte onderdelen moet je altijd een beetje uitkijken. Wat je ook nog kan doen is de bekabeling naar de injecteur goed nakijken; misschien ergens een slecht contact of draadbreuk. Als de motor goed op LPG loopt dan is de cilinder niet lek, toch?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

@Ferrari.

De bedrading is gecheckt en goed bevonden.

Als de motor overschakelt op LPI is die al warm en is er idd geen probleem. Die is er ook niet als de motor warm is en op benzine loopt.

Vanochtend de tellerunit eruit gehaald en een plakkertje over t lampje vd motor gedaan....... "probleem verdwenen".

Ik ga er geen tijd meer aan besteden. Op termijn zal er mss echt iets stuk gaan, dan weet ik uiteindelijk waar t probleem gezeten heeft. Immers motor loopt als een zonnetje op lpg en gas nadat die een klein beetje opgewarmd is.

De auto heeft nu bijna 300.000 km gelopen, is net apk gekeurd heeft verder goed onderhoud gehad, ik kan dr zo wel mee leven. Totdat ik een mooie V70 F(T) tegenkom met een 2.5 motor ....
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Denk aan klep(pen) te strak, dat uit zich eerder bij een koude dan bij warme motor, ik denk dat er bij deze motor nog controle gaatjes zijn om de klepspeling te meten.
Dat is niet zo moeilijk te doen, enkel even je voelermaatjes afslijpen zodat ze in de gaatjes passen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

@Johan S60

Dank voor t meedenken!

De klepspeling is gecheckt, en goed bevonden. kan nog vele kilometers (mss wel 100.000) voordat de kleppen gesteld hoeven te worden.

Een aantal dagen geleden reinigingsmiddel op oliebasis in de motor gedaan.

Resultaat:

Auto start gelijk, maar op 4 cilinders. Nog steeds bij overschakelen op LPG gelijk op 5 cilinders en bij warme start 5 cilinders. Morgen checken wat de foutcodes zijn nu opleveren.

Als dit nu na vervangen injector 5 wederom een foutcode op injector 4 geeft ga ik deze ook nog vervangen. Om hopelijk dan het opgelost te krijgen.

Zo niet dan blijft een compressie test over. (Maar bij een nog niet geheel opgewarmde motor die overschakelt op lpg is er geen geen probleem. Dus de verwachting is dat een compressie test GEEN fouten oplevert.

Wordt vervolgd!!

En meedenken mag uiteraard is zeer welkom zelfs !! :-)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik lees uit eerdere berichten dat het om een LPi van vialle gaat, wellicht kan het ook nog zijn dat er een lpi injector lekt als de motor op benzine draait, het mengsel is dan zo rijk dat de betrefende cilinder niet mee doet. (misfire)

Ik had in mijn vorige auto ook LPi gehad en had op een gegeven moment dat deze op lpg rijdend op 4 cilinders ging lopen en ook geel lampje, bleek dat er een aantal uitstroom pijpjes en injectorhouders los zaten waardoor de injector(s) bevroren en geen lpg meer toelieten, wellicht ook hier eens naar laten kijken.

Ik had toen 5 nieuwe houders en uitstroompijpjes (verbeterde versie) laten plaatsen door lpg specialist (speciale krimptang voor nodig), en probleem over.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

@Johan s60 Klopt idd. Maar op LPG is er nooit een probleem.

Vanochtend is ws de uiteindelijke diagnose gesteld:

Injector 4 geeft op benzine een storing. En de voorste Lambda sensor is stuk (de warmte sensor defect).

12 mei wordt bovenstaande vervangen. Ik zal dan weer een update geven, hopelijk ist dan opgelost. Maar dat weet ik dan de volgende ochtend pas bij een koude start .....
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

*********OPGELOST*************

ik weet alleen niet hoe ik t onderwerp moet aanpassen.

Opgelost door injector 4 ook te vervangen en de voorste lamda sonde te vervangen.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

De aanhouder wint, mooi dat het opgelost is!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”