Verse S60 rijder; enkele vragen.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Beste mensen,

Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een S60 uit '01 met de 140 pk motor (op LPG).
Km stand is 380.000 maar motor loopt als een zonnetje, dus zou voor deze motor geen probleem moeten zijn heb ik altijd begrepen.

Misschien handig voor wat achtergrond; ik ben wel "behoorlijk technisch", (niet arrogant bedoelt) maar heb bijna 0 explicite Volvo kennis.
Er vallen mij dus zaken op waar ik dan ook direct nare gevoelens bij krijg.......

Zoals een rare "bonk" of "tok" bij het uitzetten van de motor. Verder geen rare dingen met schakelen (anders dan dat de synchromesh van 2 naar 3 niet echt nieuw meer aanvoelt) of plots gas geven oid.
Ik was een beetje bang voor het dubbelmassa vliegwiel, maar dat idee geeft hij mij nu ook weer niet echt; stationair met koppeling los hoor je niets raars bijvoorbeeld en schakelen dus ook niet.
Nu is het ook geen echte bonk of tok, maar je voelt dat hij niet normaal stil valt; het lijkt dan eerder een diesel.
Genoeg over te vinden, die vliegwielen en een bonk, maar niet in deze combinatie......
Ik verdenk dus een motorsteun bijvoorbeeld.
Mocht er dus iemand suggestie's hebben of er meer kennis over hebben, dan verneem ik dat graag!

Dan zitten er 17 inch wielen onder (had van mij niet gehoeven) met 225 mm brede banden.......achter nieuw, voor 2mm.
Er zitten de zwarte eindstoppen op en mijn stuur gaat dan ook anderhalve slag (maar) elke kant op.
Echter; vlak voor het einde, een kwart slag, voel ik al een plotse verzwaring in het stuur terwijl ik dus nog wel ietsje verder kan.
Dat merk ik vooral met inparkeren. Als ik terug stuur naar links, voel en hoor je hem ook echt (zit ook geen vet op....) en als ik dan het stuur vanaf die anderhalve slag, maar een kwart terug laat komen, zakt(!) de auto ook iets aan de rechterzijde.
Ik heb even half kunnen kijken, de auto is niet verlaagt, maar het lijkt alsof de twee delen niet recht op elkaar komen maar een beetje onder elkaar.
Dat zou wel kunnen verklaren dat hij een beetje zakt natuurlijk.
Maar ook hier; iemand met meer verstand ervan; heeeeeel graag!!

Ook zijn er nieuwe stuurkogels op gekomen en is hij uitgelijnd volgens de oude eigenaar. Dat geloof ik ook wel, zo'n man was het wel.
Maar; hij is vrij zoekende in het midden. Nu mag ik niet echt spreken met zulke banden er onder natuurlijk, maar toch; is dit een bekend iets?

Laatste dingetje is de radio; heerlijk geluid en zoals ik kan tellen 11 speakers :)
Er zit een HU-803 radio in en ik heb niet echt de bedoeling om er een ander in te zetten.
Maar toch wil je dan bluetooth he? ;)
Op het moment weet ik nog niet eens hoe de radio eruit moet, maar dat is wel op internet te vinden, geen probleem.
Dan kijk ik vervolgens naar iets als dit: https://www.bol.com/nl/p/bluetooth-usb- ... RCEALw_wcB
(Sorry, ik weet niet hoe je een link kleiner maakt)
Maar is dat wat? Want ik meen te begrijpen dat bij een radio als deze, je niet zomaar even je normale Pioneertje erin lupt.
Maar klopt dat ook en zijn er ook hier suggesties?

Zo, heel verhaal, sorry daarvoor. Ik wil echt werk maken van deze auto want, wauw, wat een heerlijke bakken zijn dit toch zeg!
Had eerst een oude Mercedes, een W124, maar dit is toch echt een wereld van verschil hoor!
Alvast bedankt beste mensen, alle hulp wordt enorm op prijs gesteld!!
Gebruikersavatar
Erwin-S60
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 18.10.2013 - 11:47
Locatie: Gelderland

Voor het technische moet je niet echt bij mij zijn maar heb wel begrepen hier dat de motorsteunen een zwak puntje zijn..dus misschien is dat een optie...
Verder heb ik ook 17 inch en 225...maar geen problemen...al is hij natuurlijk iets comfortabeler met 16 ....maar het oog wil ook wat he.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die bonk zal wel eens de onderste motorsteun kunnen zijn.

Dat zakken met het sturen is een "rare", je zou hem eigenlijk eens op een brug willen hebben en alles wat met de ophanging te maken heeft eens goed willen zien/voelen.
Iets beweging mag best gebeuren, maar echt zo zakken dat is iets dat niet hoort.

Het zoekerige kan in de banden zitten. Wat voor merk zit er onder?
Ik heb zelf ook altijd met 17 inch gereden (en onder een eerdere S60 zelfs nog 18 inch) en dat was met goede banden nooit een zoekerig rijgedrag.
Al kan het natuurlijk ook goed samen vallen met het feit dat je iets verneemt tijdens het sturen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Een auto zal altijd aan een kant zakken en stijgen aan de andere kant tijdens uiterste stuurstanden dit komt door de gekozen stuurgeometrie met name de as-kanteling.
Hoe is het stuurhuis zelf? zitten er geen zware punten in, pendeld hij niet in lange bochten?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Bedankt voor de reactie's beste mensen, dat stel ik echt enorm op prijs!!

Goed, motorsteunen zijn dus ook een zwak punt; goed om te weten.
Ik zal ook inderdaad -wanneer ik de kans heb, is nu erg lastig- de auto eens op de brug bekijken voor de steunen en de wielophanging.
Ik heb er even onder gelegen en kan wel zien nu, dat het lijkt alsof de aanslagnok van het fusiestuk, die op de zwarte aanslag komt, aan één kant, verder naar voren zit........
Tja, je weet nooit wat voor beunhaas eraan gezeten heeft; heeft "dikke wieluh" geplaatst, toen liep hij aan en de goedkoopste oplossing was om dat een paar meppen met een moker te geven.......zou zomaar kunnen.

Dat de auto zakt, ben ik helemaal mee eens. Vaak voel je dat amper, maar het gebeurt wel. Maar hier is het wel extreem te noemen; je voelt hem gewoon van die nok afvallen als het ware. Tenminste, dat is wat k erbij denk. De auto zakt aan die ene kant gewoon meer dan 5 cm op nog geen kwart slag van het stuur.

Dat vliegwiel heb ik nog iets anders mee ontdekt; als ik rustig rij, raampje open en langs een muur zodat je een beetje weerkaatsing krijgt, dan hoor ik ook een geritsel. Dat kan ik een beetje manipuleren met gas en koppeling.
Maar nogmaals; geen geluid bij stationair en ook geen schokken oid.
Zou het een beginstadium zijn denk ik dan?

Maar hoe dan ook; ik zal er binnenkort toch eens onder moeten gaan staan om zaken als de wielophanging en motorsteunen eens goed te bekijken.
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Over het ritselen denk ik nu iets anders; het is hetzelfde geluid als wanneer ik net gestart heb........
Startmotor/bendix/toplager?
Bendig die geheel ingeschakeld blijft is het niet, dat is wel een heel ander geluid, maar een beetje "kleven" en soms meegetold worden misschien?
Toplagertje (heeft een S60 die?) zou kunnen.
Zou wel erg mooi zijn als dat het is en de bonk gewoon een motorsteun.

Heb even half kunnen kijken, maar zag zo snel niet op het oog of ze slecht waren.

Het sturen is wel 100% beter; ik heb maar andere wielen gehaald, 205-55-16 ipv die 17 inch dingen met palingvelletjes als banden.
Oude velgen en twee banden zijn nog meer dan prima, dus die heb ik maar op MP gezet.

Ze staan niet duur (150 euro) maar als iemand ze hier wil hebben, geef het maar even aan, dan maken we er wel wat leuks van.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Voor de bluetooth, heb je de originele telefoon module er in? Links van de radio?
Zo ja, die is om te bouwen naar BT door de printplaat te vervangen door eentje uit Tsjechie.
Zo nee, stuur Doeke (lid van forum) even een berichtje. Hij weet er veel van en verkoopt ook een en ander.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Die originele module heb ik helaas niet.
Ik zal Doeke een berichtje doen, top tip; dankjewel!!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volterop schreef: 09.06.2020 - 13:42 Over het ritselen denk ik nu iets anders; het is hetzelfde geluid als wanneer ik net gestart heb........
Startmotor/bendix/toplager?
Bendig die geheel ingeschakeld blijft is het niet, dat is wel een heel ander geluid, maar een beetje "kleven" en soms meegetold worden misschien?
Toplagertje (heeft een S60 die?) zou kunnen.
Zou wel erg mooi zijn als dat het is en de bonk gewoon een motorsteun.

Heb even half kunnen kijken, maar zag zo snel niet op het oog of ze slecht waren.

Het sturen is wel 100% beter; ik heb maar andere wielen gehaald, 205-55-16 ipv die 17 inch dingen met palingvelletjes als banden.
Oude velgen en twee banden zijn nog meer dan prima, dus die heb ik maar op MP gezet.

Ze staan niet duur (150 euro) maar als iemand ze hier wil hebben, geef het maar even aan, dan maken we er wel wat leuks van.
Een S60 heeft inderdaad toplagers.
Als die echt zover heen zijn dat de auto flink zakt is dat zo te zien als de motorkap open is en je de veertorens bekijkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Bedankt voor je reactie fredhead.
Sorry, mijn fout; ik bedoelde het toplager van de startmotor. (Ik weet het, ik spring van de hak op de tak en moet duidelijker zijn!)
Die bedoelde ik vanwege het "ritselen" dat ik hoor als ik rij, raampje open en langs een muur zodat het wat weerkaatst dat geluid.
Toen dacht ik eerst aan het tweemassa vliegwiel (maar weet niet of die zulk geluid kan maken) en daarna aan bendix/toplager startmotor. De hele bendix blijft niet ingeschakeld, maar het lijkt of je een (klein) lagertje hoor ijlen.

Maar de toplagers van mijn veerpoten zijn er ook wel geweest denk ik; staan behoorlijk hoog en raar.
Ook de draagarmbussen aan het subframe hebben betere tijden gekend zag ik even snel.
Blijft raar; bij net over de één omwenteling stuur links, voel je al een soort aanslag, dan hoor je ook wat kraken, maar volgens mij is hij dan nog niet aan zijn eindaanslag ook al zijn dat de zwarte.

Hoe dan ook heb ik een lijstje die ik wil gaan bestellen en qua kosten wilde ik dat bij een autodog oid doen, maar dat is zo rot zoeken!
Voor één bus, hebben ze 15 types en de beschrijving lijkt ook nergens naar.

Lastige bijkomstigheid; normaal gesproken doe ik dat soort dingen op mijn werk, maar daar kan ik voorlopig ook niet terecht......had het toch graag voor mijn vakantie gedaan :(
Ik vrees met die rare geluiden en voelbare aanslag, dat ik anders de auto maar niet een meeneem op vakantie :(
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

@JeroenSpock

Weet je zeker dat het "Doeke" moet zijn?
Degene die ik vind, heeft maar 1 berichtje hier, in 2013 geplaatst.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dat lijkt me niet, Doeke is toch redelijk actief.
Tegenwoordig zoals velen wel wat actiever op het V70 Forum, daar kan en mag wat meer en er zit ook veel kennis van het P2 platform (S60, V70 en S80). Doeke Dobma moet je hebben, misschien via Google te vinden onder Dobma Audio.

Over de veerpootlagers, die horen wat scheef te staan. Lijkt misschien raar. En de topjes van de veerpoten steken wat boven de rest uit onder de motorkap, het kleine beetje speling dat er in lijkt te zitten zou ook normaal moeten zijn.
Complete veerpoot plus draagarm en fuseekogel is tegen de 300.000 km wel aan vervanging toe gemiddeld genomen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Bedankt Jeroen, ik ga hem even goed opzoeken!

Tja, die lagers horen dus zo, maar ik ben inderdaad al over die km stand heen en zo te zien.......zijn ze niet nieuw.
Piept, kraakt en schreeuwt ook allemaal behoorlijk, dus ik zal er wel aan moeten.

Ik zie alleen op diverse site's, de bovenplaat van metaal en een "onder"plaat van rubber; weet jij -of iemand anders natuurlijk- welke degene is die stuk gaat/ meest verslijt?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij mij ging het rubber er tot 2 keer toe aan.
Eerste keer een verstevigde set van IPD geplaatst en die was in korte tijd alweer door. Daarna een originele en die heeft het in ieder geval bij mij ruim 100.000 km volgehouden.
Qua kosten is het de wereld niet, ik zou beiden gewoon tegelijk vervangen zodat je weet dat het goed is.
Spul ligt dan toch al los.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Bedankt voor je reactie Fred.
Ja, je hebt natuurlijk gelijk; het is verkeerde zuinigheid.
Ik heb andere dingen nog te vervangen en -als ik eenmaal weer op mijn werk ben- is het niet zo'n moeite om de handel nog een keer open te maken. Vandaar dat ik op die manier dacht, maar je hebt gelijk; ook geen werk zoeken natuurlijk en gelijk goed.

Bedankt!
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb net als Ferdi de IPD versie gehad, was er ook niet zo over te spreken.
Nu bij de Volvo dealer gekocht, 40 euro per stuk dacht ik.
Lagers komen uit Duitsland, bij Motointegrator.de. Lemforder, schijnt ook voor Volvo te produceren maar nu heb ik hem zonder Volvo logo.
Denk ook om de schokbrekers en stabilisator stangetjes.

Afbeelding
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Sorry voor de late reactie Jeroen; ik was ook nog eens mijn ww van dit forum kwijt.
Ondertussen is het ietsje anders geworden gezien dat hele stugge van de poot zelf en de rest wat je al elders las. ;)

Maar ik wilde nog zeggen (ww kwijt, kon niet direct, vliegwiel gebeurde, dus even uit het oog) dat dit wel een heel mooi plaatje is; eigenlijk de eerste foto waarop ik goed kan zien hoe de schotels/lager/top zich verhouden!

Bedankt Jeroen!
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als je hiermee aan t werk gaat zou ik de onderste isolator niet vergeten, want dat scheelt kraakjes in de toekomst, Volvo nr is 31329206
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Volterop
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 25.05.2020 - 09:13

Goede reminder Johan, dankjewel!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”