Ik kan niet wennen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

De auto is een 140pk, getuned door Volvotune naar 170pk.
Maar aan de bak blijkt weinig tot niks te wijzigen.
Nogmaals, tijdens gewoon woon/werkverkeer doet ie wat ie moet doen. Maar bij een wat meer enthousiaste rijstijl kan ie het niet bijbenen. En het uitrollen, vanaf 60kmh in de vrijloop, wie bedenkt dat?
Had ik het bij de proefrit kunnen ervaren? Misschien, maar je let op zoveel dingen tegelijk en bij een proefrit rij ik altijd voorzichtig, de auto is tenslotte nog niet van mij.
Kortom, lastig lastig.

Ben uiteraard blij ,et jullie reacties en herkenning in dit probleem, thanks.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

JeroenSpock schreef: 06.03.2020 - 02:20 Ik ben bang dat Obbe ook niet kan zorgen dat hij in versnelling 2 t/m 5 niet meer op de koppelomvormer rijdt. Lockup vanaf de 2e versnelling gaat niet gebeuren.
Er zijn automaten die dat wel doen, deze gewoon niet.
klopt Jeroen, echter meet een aanpassing van je koppel heb je er gewoon minder last van..... vind ik dan .....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eens, maar aan de 2.4i is veel minder winst te behalen aan een geblazen benzine/diesel blok.
Obbe heeft wel een mooie tune, maar na 180 pk en een klein beetje koppel extra stopt het wel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

Joergarms schreef: 24.02.2020 - 20:15 Ik rij sinds november 2019 in een S60, 2.4 automaat met 166k op de teller.
Erg fijne auto, heerlijk soepele motor, maarrrrr, die automaatbak haalt de auto naar beneden.
Hij schakelt zoals het hoort, boterzacht, maar ik kan er niet aan wennen.
Heb altijd handgeschakeld gereden, dan heb je zelf controle.
Ik dacht door te kiezen voor een automaat ook meer comfort te krijgen. Dat is doorgaans ook wel zo, maar er zijn in mijn ogen teveel momenten waarop de automaat niet schakelt zoals ik het verwacht.
Als voorbeeld, bij 120kmh op de snelweg, eventjes willen inhalen, dan schakelt de bak bij de minste pedaal-aanraking alweer terug. Terwijl dat qua vermogen niet nodig zou zijn. Ik word daar nerveus van.

Ik denk er sterk aan om de auto toch weer te verkopen of in te ruilen. Ik word er niet gelukkig van.
Daarna ben ik van plan om wel weer een S60 of S80 te kopen, maar dan met handbak.

Wie herkent zich in dit verhaal?
Wat voor kleur S60 was dat en wat voor interieur zat erin? En welke plaats ingeruild?
Gr Roy
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

@roy,

Auto is nog niet ingeruild. Rij er nog even mee door ivm verkoop /aankoop huis.
Of je moet interesse hebben, dan is alles te koop haha.
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

Joergarms schreef: 22.03.2020 - 15:00 @roy,

Auto is nog niet ingeruild. Rij er nog even mee door ivm verkoop /aankoop huis.
Of je moet interesse hebben, dan is alles te koop haha.
ik heb er al 1 gekocht 3 weken terug haha. Dus ik dacht misschien is het dezelfde maar als je er nog mee rijd gaat dat niet.
Bevalt de auto inmiddels of blijft de automaat onwennig?
Joergarms
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04.09.2019 - 17:13

Haha, nee dat kan de mijne niet zijn. Wat de automaat betreft, het zal nooit mijn grootste vriend worden. Normaal woonwerkverkeer prima, maar vraag je eens watmeer en sneller schakelwerk, dan valt ie door de mand.
T gekke is dat een sprint vanuit stilstand wel weer perfect gaat.
Ik ga nog kijken naar de mogelijkheden om er een geartronic van te maken, t schijnt te kunnen, dat biedt net wat meer controle.
RoyS60
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.03.2020 - 13:00

Joergarms schreef: 23.03.2020 - 20:30 Haha, nee dat kan de mijne niet zijn. Wat de automaat betreft, het zal nooit mijn grootste vriend worden. Normaal woonwerkverkeer prima, maar vraag je eens watmeer en sneller schakelwerk, dan valt ie door de mand.
T gekke is dat een sprint vanuit stilstand wel weer perfect gaat.
Ik ga nog kijken naar de mogelijkheden om er een geartronic van te maken, t schijnt te kunnen, dat biedt net wat meer controle.
die geartronic ben ik wel benieuwd naar of dat kan, nog niet eerder van gehoord.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 319
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ik kan ook niet aan automaten wennen. En dat terwijl ik mijn werkzame leven bij Van Doorne's Transmissie ben begonnen.
Belangrijkste reden is dat je niet "op koppel" kan versnellen. Of je moet flink oefenen om net de kick-down voor te blijven. Dat lukt niet met de 220nm van een turbo-loze 2.4 als je een beetje op wil schieten.
Ofwel, koop iets dikkers met 320nm+, dan kom je met half gas net zo snel vooruit en is een automaat wel te doen of hou het lekker bij een handbak.
Ik heb de heerlijke 2.4 ingeruild voor een prima 1.6 T4 beide met handbak. De T4 ook met automaat gereden. Veel meer keus 2e hands. Maar wat een horror. Er gebeurt niets en dan trap je wat verder en dan krijg je met 6000 toeren de volle 180 paarden en ga je er als een malle vandoor. Dus voor de handbak gegaan. De Ford handbak die erbij zit vind ik zelfs fijner dan die van Volvo (mag ik dat zeggen hier ?)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13718
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tuurlijk mag je zeggen dat je die automaat niet vindt voldoen. Dat is ook zo, Volvo had gewoon de automaat bij de Duitser moeten ophalen..
Fijn dat je een Volvo hebt gevonden die wel voldoet met handbak, ben je 100% baas in eigen auto! :)
Veel plezier ermee...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”