Hoe draagarmen controleren?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mijn auto bonkt bij het op en afrijden van drempels, soms bij het sturen.
Daarom heb ik vorige maand nieuwe veerpootlagers en rubbers gemonteerd, maar op het gebonk bij sturen na veranderde er weinig.
Van M@rcel kreeg ik de tip over de draagarmen.
De auto heeft bijna 3 ton gelopen dus het zit er allemaal aan te komen.

Waar kan ik zien hoe die dingen echt af zijn? Moet er ergens een breekijzer tussen om de speling op de rubbers zichtbaar te maken?
Fuseekogels ook direct mee vervangen? Stuurkogels ook verstandig misschien?
Stabilisator stangetjes ga ik controleren, die zijn niet zo moeilijk.

Ik heb nog altijd het idee dat de veerpoot rubbers en lagers er scheef op zijn gekomen. Daarom zijn ze er nog een keer af geweest en heb ik met 4 veerspanners de boel zo recht mogelijk in elkaar geschroefd, de linker kant zelfs een derde keer.
De auto was bij de vorige eigenaar verlaagd, kan dat er mee te maken hebben? Nu hij weer op normale hoogte staat op misschien verkeerd versleten onderdelen?
Kunnen de veren zelf vervormen? Schokbrekers kan ik ook direct meenemen als ik toch bezig ben.

Edit: nog een belangrijke vraag, de draagarmen van Lemforder geven aan geschikt te zijn tot chassisnummer xxx, de mijne is hoger. Meyle HD heeft wel geschikte, maar over dat merk lees je altijd hele goed of hele slechte ervaringen.
Nou lees ik over staal en aluminium draagarmen. Hoe weet ik welke ik moet hebben?
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik neem aan dat je bij het vervangen van de veren ook de draagarmen los hebt gedraaid voor wat extra speling, heb je alles daarna pas vast gezet toen de auto weer op zijn pootjes stond?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nee, draagarmen zijn niet los geweest.
Bovenin die 3 moeren van de veerpoot los, en onderin die 2 dikke bouten van de schokbreker/fusee, daarna de hele veerpoot onderlangs eruit getrokken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het beste controleer je ze wel met een stang of breekijzer er tussen, maar als de rubbers echt ver heen zijn zie je dat met het oog ook wel.
Mijn S60 had de stalen variant, meestal schijnen ze van aluminium te zijn hoorde ik toen van Dennis al zit er niet direct een logica achter welke wanneer zijn gebruikt.
Veren kunnen inzakken of los in de schotel komen als ze wat zijn gedraaid dat is ook nog wel een aardige om te controleren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mijn draagarmen zijn al in december 2013 vervangen en "made in China" aluminium zit er onder al 300.000km..Nog steeds geen speling.
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”