Vervangen van Radio

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Afgelopen weekend mijn auto ingeruild voor een Volvo S60 TS uit 2001, daarvoor ben ik momenteel aan het kijken voor het vervangen van de radio. Inmiddels al redelijk al rond gekeken naar de opties en voor ik een keuze maak, toch wel fijn om te horen wat jullie ervan vinden. Dingen die nog meer of extra nodig zijn of wat dan ook.

Momenteel zit er een standaard radio HU-603 in de auto, waar zelfs nog een cassette recorder in zit. Daarnaast zit er zo ver mij bekend ook geen Bluetooth in, dus lijkt me wel gelijk goed om alles in een keer te vervangen. Speakers heb ik nog niet na gekeken hoeveel er in zitten, maar weet wel dat er onder de bijrijder stoel een kasje zit van denk max 15 cm lang en denk 3 4 cm breed ofzo. Ik weet niet of dit de versterker is of waar ik deze aan kan herkennen.
Daarnaast weet ik niet of ik nog met dingen rekening mee moet houden als ik de bestaande radio er uit trek? kan dit zonder problemen, las ergens dat er iets van meldingen zijn, of is dit alleen bij het uitlezen van de auto? bedoel zolang het niet op het dashboard aangeeft lijkt het mij geen probleem.

Momenteel heb ik de volgende keuzes.
1) ]Front bestellen voor een enkel din radio, waarbij ik mijn huidige Kenwoord (KVT-524DVD) radio in kan bouwen, daarnaast zal ik ook een overloopstekker moeten halen voor de bediening van het stuur weer aan te sluiten.

https://www.gomaxx.com/volvo-s60-2001-2004.html
https://www.carkitstunter.nl/contents/nl/p57613_Stuurwiel_Interface__Volvo_S60___V70_2000-2005.html
of https://www.automat.nl/artikel/184907/stuurwielinterface-volvo-271354-601.html

Maakt het uit welke je het beste kan gebruiken of zit er geen verschil in?

2) Front bestellen voor dubbel din radio, waarbij ik nog geen keuze gemaakt hebt voor bepaald type radio die er bij komt. Maar daar zal ik ook moeten kijken voor voor het overloopkabeltje naar de bediening.

Als ik het goed zie is er bij de eerste link alleen het frontje zonder montage voor de radio die er in zit, bij de tweede wel?
https://www.voorwindenparts.nl/2-din-eco-facia-volvo-s60-v70.html
https://www.voorwindenparts.nl/2-din-volvo-s60-v70.html#toggle-tabs


3) vind dit trouwens zeer mooi systeem gezien de aansluitingen en de knoppen aan de rechterkant:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1MC7_HVXXXXXXXVXXq6xXFXXXG/7-auto-dvd-voor-voor-volvo-s80-1998-2006-ingebouwde-gps-navigatie-bluetooth-ipod-analoge-tv.jpg

Ik kan alleen niet uit opmaken om welk systeem dit gaat, vind dit toch wel het meeste gelikte er uit zien.


4) Ik denk dat ik dit het mooiste systeem vind, alleen vraag me af of deze ook geschikt is voor de type Vollvo die ik zelf heb. gezien er in de beschrijving staat dat het is vanaf 2002.
https://www.inbouwnavigatie.com/volvo-navigatie/navigatie-volvo-s60-v70-xc70-android-81-navigatie-bluetooth-dab

Eigenlijk is het laatste het meest complete systeem. Alleen vraag ik me af of het er zo naadloos uit ziet als op de afbeelding die op de website.

Als ik ga kijken naar de opties er zijn, denk ik dat de laatste de mooiste optie is, want volgens mij is deze het meest complete, waarbij het systeem en front al in een zit, plus als ik ziet de werking op android maakt het een stuk makkelijker dat je niet elke keer nieuwe kaarten hoeft te installeren.

Zijn er gebruikers die ervaring hebben met optie 3 en 4?

Misschien klein stom detail, telefoonpad aan de linkerkant, is deze alleen bedoeld voor de vaste telefoons uit begin 2000 in de auto, of is er hier ook een koppeling voor die je kan aansluiten op de radio, waarbij je deze kan gebruiken om mee te bellen nog. Want vraag me af of dit er voor de sier er nog bij zit of dat deze nog in gebruik zijn. (bij mij zit er momenteel een opberg vakje, maar vanuit het werk moet ik zeggen maak nog wel is gebruik van het toetsenbord op het dashbord om nummers te kiezen).

Mochten er betere alternatieven zijn, of goedkopere/ betere onderdelen sta ik er zeker voor open.

Update:
Momenteel zit ik te denken aan het onderstaande systeem, alleen dit is in Hardenberg, maar liefst zit ik te kijken ergens meer in de buurt van Amersfoort. Goedkoper zou ook nooit verkeerd zijn. Voor mij belangrijkste is dat het netjes aansluit op het dashboard, voor de rest liefst eentje die ik gewoon kan bekijken en afhalen.

Misschien voor de kenners een vraag, hierop zit android wordt er aangegeven, is dit een aparte versie voor in de auto's of is dit redelijk vergelijkbaar zoals in je telefoon?
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Tombo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 30.09.2012 - 17:44

Dat is gewoon Android als van je telefoon, alleen met een andere auto inferface (je kan trouwens zelf Android auto erop installeren, die interface is makkelijker).
Ik zou zo'n Android radio gewoon van Aliexpress afhalen, daar komt die ook vandaan.
Zie:
https://www.aliexpress.com/item/3296319 ... b201603_55
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Jah daarom ben ook erg aan het kijken wat wijsheid is, Vind dit wel een erg mooi systeem die je noemt ergens ligt mijn leuze daar ook wel op. Vraag me alleen wel af is deze sowieso ook voor de 2001 serie? want heb hem vaker voorbij zien komen, waarbij het bij de ene er wel bij staat en bij de andere er niet bij staat.
Voor de rest is deze radio alleen bedoeld denk ik voor deze volvo's? of zou ik de radio hierna er ook nog uit kunnen halen en front kunnen verwisselen? Of kan ik dan beter gewoon voor een dubbeldin radio gaan dat ik hem daarna overzet?
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Zit er eigenlijk een verschil in het Dashbord van de Volvo S60 uit 2001 en 2002?
Bij rondkijken voor van navigatie zie ik bij de ene wel alle types en bij andere gaat het om vanaf 2002
Tombo
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 30.09.2012 - 17:44

Je hebt pre-facelift en facelift. Facelift heeft nog zo'n 'kader' er omheen.
Als ik je een tip mag geven, ik zou wel een model zoeken met fysieke knoppen. Ik heb in mijn vorige auto (Avensis) een Android radio gehad, maar bewust voor 1 gekozen met ook nog fysieke knoppen (b.v. de draaiknop voor volume), alleen een touch screen werkt erg irritant.
Je moet ook even goed uitzoeken welke (verloop)stekkers je nodig hebt, als je een losse versterker hebt (PA200/PA300) en je wilt die gebruiken, heb je volgens mij een andere verloop nodig.

Als je echt iets universeels wilt, kan je beter een dubbel-DIN frame kopen en een losse dubbel-DIN radio kopen (let er wel op, dat sommige China dubbel-DIN radio's een iets ander formaat hebben dan Europees dubbel-DIN)
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Tombo schreef: Dat is gewoon Android als van je telefoon, alleen met een andere auto inferface (je kan trouwens zelf Android auto erop installeren, die interface is makkelijker).
Ik zou zo'n Android radio gewoon van Aliexpress afhalen, daar komt die ook vandaan.
Zie:
https://www.aliexpress.com/item/3296319 ... b201603_55
Het is deze geworden, moet zeggen over touchscreen bediening gaat prima tot nu toe, weet niet wat het met de tijd gaat doen dan.
Heb hem vandaag afgehaald in Spijkenissen. Ze doen er zelf al een kabeltje voor de Antenne standaard dan, voor de rest is deze compleet.
Enige wat ik tot nu toe nog niet voor elkaar heb gekregen is bediening aan het stuur..
Dus dat is eigenlijk nog de enige uitdaging die ik te gaan heb.
Weet niet of het stuur niet ondersteund wordt of dat er andere oorzaken zijn.
Tot nu toe heb ik ook geen losse kabels gevonden waar de stuur bediening aan vast zit, dus ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat dit in een van de twee stekkers zit (de grijze of groene moeder stekker).
Als ik in het menu kijk onder stuuringwheel dan kan ik op een knop drukken, maar zoals de voorbeelden zijn, krijg niet automatisch een mogelijkheid tot functie er aan te koppelen.
Dus als iemand dit ook al eens gehad heeft?

Omdat ik vergeten ben de Min pool van de accu af te halen, krijg je inderdaad het probleem met SRS, heb deze vandaag al eerde rop het forum voorbij zien komen, dus die zal ik deze week ook laten resetten.
Heb tot nu toe geen andere meldingen gehad.
Volgens mij is het geluid van bellen met de ingebouwde mic, bij dit type goed zat om geen externe mic. toe toe te voeten, maar dat zal iets voor daarna zijn en beleven of dit voldoende is.
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Hopelijk dat het zichtbaar is op deze manier, maar dit is dus zoals die er nu in zit.

Afbeelding

Link waar die vandaan komt: https://www.inbouwnavigatie.com/volvo-n ... etooth-dab

Voor de rest ben ik er achter gekomen dat er voor de stuurknoppen nog een adapter tussen gezet moet worden, dus dat moet ik nog eens voor na kijken of ik dit wil doen, zo kastje kost zo 80 euro, blijkt dit ook nog niet eens zo simpel zelf er tussen te zetten te zijn. Dus weet niet of er mensen ervaring mee hebben?
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dedetailer
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 15.08.2016 - 18:06

ziet er goed uit! Ik zit zelf ook een beetje rond te kijken.
ik moet zeggen dat hier in de omgeving (Arnhem) het radio echt BUD is.
Hoe is het DAB? werkt dat een beetje?
Laatst gewijzigd door dedetailer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Now: Volvo S60 2,4 2003.
__
past:

- Volvo v50 1.8 2005
- VW Passat 3BG 1.8T 2002 var
- VW Passat 2.0 Limo SportlineTSI 2003
- Mini Cooper Chilli 1.6 10pk 2004
- VW Passat 2.0 var. TDI DSG 140PK Highline 2005
- VW Passat Var. ex-Basis TDI, 135 pk 2001. (JD chip)
- VW Passat Limo Comfortline TDI, 105 pk 1998.
- Volvo 440
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Thanks, moet zeggen of ik het gelijk een meerwaarde vind om binnen Amersfoort te rijden zeg ik nee, want de FM is hier gewoon goed te ontvangen nog, maar DAB+ werkt wel goed, muziek is muziek, belangrijkste is dat gewoon helder geluid moet zijn. Zo ver ik het tot nu toe uitgeprobeerd hebt is dat het zelfde klinkt en gewoon goed klinkt. Dus dat was ook de reden dat ik het der bij genomen hebt. Over 2 weken rij ik naar Praag toe, hopelijk zijn daar de Nederlandse zenders ook te ontvangen. Want daar werkt de FM natuurlijk niet meer.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Smileface schreef: Over 2 weken rij ik naar Praag toe, hopelijk zijn daar de Nederlandse zenders ook te ontvangen. Want daar werkt de FM natuurlijk niet meer.
DAB en DAB+ zijn nog altijd ether frequenties en geen satelliet zenders. Dus in Tsjechië zul je geen Nederlandse zenders kunnen ontvangen, die zijn al in Duitsland, achter de Horizon verdwenen.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

OK toch wel, Eigenlijk moet je dit toch beetje zelfde zien als DVB-T of te wel digitenne? Maar inderdaad eigenlijk zit er nog niet echt een grote meerwaarde aan DAB?
Anders wordt het waarschijnlijk via internet, alleen denk dat het dan weer de kosten gaan worden van Roaming
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Vandaag eerst gekeken voor houdenplank, die ga ik morgen ophalen, sowieso zitten er kapjes in voor boxen, hopelijk dat de bozen er ook gelijk bij inzitten. Weet niet of het geluid veel anders gezien ik er vanuit gaat dat er bij mij gewoon standaard boven voorin zit en achterin zit er eigenlijk helemaal niets. Maar boxen voor kan ik later altijd nog vervangen.
Momenteel nog beetje rond aan het zoeken hoe ik de knoppen weer kan bedienen van het stuur, op zich geen pre, maar zou wel mooi zijn als deze weer kunnen werken.
Misschien iemand hier ervaring mee omdat ik begrepen hebt dat er iets van een adapter tussen moet of dergelijke die je tussen de radio nog eens moet aansluiten?

Sowieso SRS functie moet ik ook nog laten uitlezen om te resetten, kan me niet voorstellen dat het iets met de knoppen te maken


Update: als ik her en der zo lees op het forum heeft dit alleen te maken met de software van de auto? betekend eigenlijk gewoon keertje langs de dealer gaan en dan zou ik ze gewoon kunnen instellen? Dat is beetje zoals ik er het nu begrijp hoor, als ik het mis heb let me know.
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Nee, heeft niet met software te maken. Stuurwielbediening gaat bij Volvo over de canbus. Je moet dus zo'n module hebben die de Volvo canbus signalen omzet naar signalen die de radio snapt. Daar heb je dat kastje dus voor nodig. Nadeel van zo'n no-name android radio is dat je nooit weet of die ondersteund wordt. Een zekerheid die je wel hebt met een merk, zoals JVC, Pioneer, Kenwood etc. Je zult dus een gokje moeten nemen en hopen dat het werkt :)

Hoedenplankspeakers zijn zeer aan te raden. De speakers zitten vast op de stalen hoedenplank en niet op de hoedenplank bekleding die je inmiddels al hebt denk ik. Bedrading ligt klaar, is plug&play. Als ik jou was zou ik een complete High Performance set in de auto plaatsen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

High performance set plaatsen idd.. word je meest blij van
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Doeke Dobma schreef: Nee, heeft niet met software te maken. Stuurwielbediening gaat bij Volvo over de canbus. Je moet dus zo'n module hebben die de Volvo canbus signalen omzet naar signalen die de radio snapt. Daar heb je dat kastje dus voor nodig. Nadeel van zo'n no-name android radio is dat je nooit weet of die ondersteund wordt. Een zekerheid die je wel hebt met een merk, zoals JVC, Pioneer, Kenwood etc. Je zult dus een gokje moeten nemen en hopen dat het werkt :)
Misschien tip of waar ik hier verder voor kan kijken? Heb de volgende radio er nu in zitten, alleen zit al even te kijken waar je het beste kan kijken voor zo adapter, maar kan nergens echt wat vinden...
Volgens mij moet ik hierboven nog ergens hebben staan welke en waar die vandaan komt.
Sowieso kijk ik binnen de grens, dan kan je in iedere geval heen rijden en afhalen en eventueel er gelijk inzetten als er twijfel is.

Doeke Dobma schreef: Hoedenplankspeakers zijn zeer aan te raden. De speakers zitten vast op de stalen hoedenplank en niet op de hoedenplank bekleding die je inmiddels al hebt denk ik. Bedrading ligt klaar, is plug&play. Als ik jou was zou ik een complete High Performance set in de auto plaatsen.
Deze zitten er zeker inmiddels in, via de sloop gekeken voor een hoedeplank met boxen, inderdaad zitten op het frame gemonteerd. Ik moet zeggen na 2 uurtjes knutselen is dit me zeker goed afgegaan.
Achterop de speaker zitte witte stikkers, heb eigenlijk niet gekeken welk nummer er op staat kan altijd nog kijken.
Enige wat ik nog eventjes nog moet regelen is nieuwe rozetten voor de riem, ondanks dat je voorzichtig de riem er drukt breekt die vrij snel in 4 stukken.
crackedtooth schreef: High performance set plaatsen idd.. word je meest blij van
Klopt, maar moet wel zeggen, bij de sloop moeten die autos er net staan. plus daar weet ik niet of ze de kennis hebben om wat voor speakers het zou gaan.
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

HU-803 met high perfrormance speakers en volvo oem subwoofer.. (PA-300 volvo versterker)
prachtig helder geluid

en als ik wil kan mijn ruiten eruit laten trillen

imiv adapter met aptx bluetooth dongle om spotify te streamen
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
beezer
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 05.01.2005 - 21:39
Locatie: Assen

ga maar 's even bij deze meneer kijken: https://www.marktplaats.nl/verkopers/23460555.html

heeft gegarandeerd high performance HU-803 spullen. Mss zelfs wel nieuw
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Je kan beter bij mij kijken ;) In het geval van TS kan ik hem in ieder geval helpen aan High Performance speakers.

De stuurwielbediening module, ik betwijfel of je die binnen NL vindt. Zie eBay: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1545420366
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Smileface
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 07.07.2019 - 16:26

Iemand ervaring met https://www.procartech.nl/
Eigenlijk al wat weken wezen google naar mogelijkheden en moet zeggen ziet er tot nu toe hoopvol uit, vandaag nog even gesproken met ze om te kijken om langs te komen.
Dus hopelijk hebben ze oplossingen en blijkt het iets simpels te zijn.

Even ter info, de HU-603 is al inmiddels vervangen voor een Android radio, zie trouwens eerdere post hierover met foto.
Boxen vervangen, zal ik ten zijner tijd nog wel doen, heb nu nog met witte stikkers in de kofferbak zitten.
Zal echt moeten kijken denk ik wat er in zit, want daar moet je alles voor open schroeven bij de deuren.
Die in de kofferbak kan ik wel bij nog, dus daar zou ik morgen gerust een foto van kunnen sturen.
Voor een subwoofer van Volvo, zal waarschijnlijk van de sloot zijn, kan ik deze nog aansluiten zonder dat er een HU aangesloten meer is? of is dit voornamelijk bedoeld voor de HU radio's? Neem aan dat dit die gene is die onder de bijrijders stoel hoort.
Laatst gewijzigd door Smileface op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27620
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Onder de bijrijdersstoel is de versterker.
Uit mijn hoofd gaat die op een aparte ingang van de radio, maar kan ernaast zitten.
Is een jaar of 5 terug dat ik er een heb geplaatst.

Ga er met je boxen trouwens maar vanuit dat als de speakers achterin de standaard versie zijn de rest dat ook is. Tenzij de auto al een hele handige eigenaar heeft gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”