S60 van JeroenSpock - koprevisie

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Helemaal niets maar ik moet er aan wennen
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nu de D5 niet meer rijdt, moet ik wel met deze auto verder.
Er zijn me inmiddels wel wat dingetjes opgevallen aan de auto.

De parkeersensoren voor zijn nep, niet af fabriek, gewoon loze sierstukjes in de bumper.
Overal rammelt wel wat, vooral deurpanelen en het dashboard. Jammer want de auto is verder heel stil.
De automaat is nog steeds niet mijn vriend. Hij doet niet wat ik wil. Bij gas los moet hij in de versnelling uitrollen maar hij gooit hem in de neutraal of één of andere manier. Als ik dat wil zet ik hem zelf wel in N. Is daar een oplossing voor?
De originele reflector xenon lampen hebben me al een paar keer seinende tegenliggers opgeleverd, ik ben aan het kijken om een verloopje te maken zodat de 2003 koplampen met bi-xenon projectoren er weer in kunnen.
Eén van de koplampsproeiers komt niet omhoog.
De auto rijdt sinds een maand op lpg, dus we kunnen weer kilometers maken.
Maar waar ik me ook aan erger is het geluid van de radio. Voor zo'n volle auto valt het me tegen dat er 'maar' high performance audio in zit. In de D5 had ik premium en die gaat hier in. Als je eenmaal weet hoe dat klinkt is HP een beetje slap.
Via het forum heb ik een CFE+ overgenomen voor de auto, jammer dat het OBD klepje nu niet meer dicht wil.

De aux ingang werkt niet, dus de MII moet even overgezet worden als ik er niet achter kom wat het probleem is.
Streamen via bluetooth werkt wel goed maar ik wil mijn flac speler weer aansluiten.

Vanmorgen heb ik de PA300 overgezet. Eerst de kabels uit de 200 getrokken en in de 300 om te testen, er kwam geluid :D
Direct al voller geluid, dus snel de stoel omhoog en versterkers gewisseld.

Ik had van de week de D5 al ontdaan van de luidsprekers. Die had ik destijds vast gezet met rubber pluggen en een moertje, maar die zaten aan elkaar vast geroest dus feest.
Voorzichtig met een schroevendraaier het rubber kapot gedraaid en de luidsprekers er uit getrokken.
De deurpanelen van de 2.5T zijn natuurlijk niet met dubbel rooster, dus ook die moeten over.

Versterkers wisselen
Afbeelding

Bojo kijkt toe en gooit traditioneel stokken in de auto om aandacht te trekken
Afbeelding

Binnen alle tijd en warmte om de PDM (passanger door module) te wisselen want die bouwjaren zien elkaar niet
Afbeelding

Uiteraard alles los en schoon gemaakt
Afbeelding

En wie weet hoe ik die ringen van de sierstrips normaal los krijg?
Afbeelding
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27076
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jeroen, dat van de automaat dat hoort.
Deed die van mij toen ook, betekende voor mij dat als er wat aan de trekhaak hing en ik op de motor wilde remmen je hem handmatig redelijk op toeren moest houden. Doe je dat niet gaat hij zelfs handmatig in z'n "neutraal" rollen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ja dat had ik ook al ontdekt, rete irritant.
Alleen als hij in lock-up zit in de 4e of 5e versnelling laat hij hem in de versnelling uitrollen tot een km of 50 en gaat dan alsnog naar neutraal.
Ik ga geen 300.000+ km doen met de remmen in deze auto ben ik bang
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mooi Topic weer!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27076
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

JeroenSpock schreef: Ja dat had ik ook al ontdekt, rete irritant.
Alleen als hij in lock-up zit in de 4e of 5e versnelling laat hij hem in de versnelling uitrollen tot een km of 50 en gaat dan alsnog naar neutraal.
Ik ga geen 300.000+ km doen met de remmen in deze auto ben ik bang
Wat ik uiteindelijk nog had gedaan was een setje 305mm voorremmen erop zetten.
Daar is alleen een andere bracket voor nodig, voordeel hiervan is dat die ook extra gekoeld zijn op de naaf.
Vind ik wel een prettig idee met de automaat, maar moet zeggen dat zelfs in combinatie met aardig sportieve remblokken de schijven aardig lang mee gingen nog, maar geen 300.000+ km inderdaad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ben je aan het wachten tot die 5 via vloerverwarming op temperatuur zijn?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Als het goed is heeft de 2.5T standaard al de 305 remmen.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Geen vloerverwarming in ons huurhuis Walter, helaas.

Remmen doen het goed hoor, ik vind het gewoon jammer dat er geremd moet worden.
De D5 met handbak kon ik van Veendam naar Groningen rijden zonder de rem aan te raken. Deze automaat laat de auto te hard rollen.
Of er standaard 305 schijven op zitten weet ik niet. Zou leuk zijn maar niet per se nodig.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27076
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vanuit je velg is het wel te zien, als er koelsleuven vanaf de naaf lopen is het 305mm.
Op een T5 zijn ze standaard.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Doelde meer op de stapel pizza dozen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Aaah, dat is 1 doos met de opdruk van 5 dozen inderdaad.
Verpakking van het Qbuzz kerstpakket vorig jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27011
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is pas een scherpe en opmerkzame blik 8-)
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

10 maanden en 33.000 km verder, de Vialle LPG installatie van 2670 euro is terug verdiend.
Een liter gas voor ruim een euro minder dan een liter benzine, dat wil wel ja.
Had van te voren een berekening gemaakt en verwachte zo tussen 35000 en 40000 km gelijk te spelen met benzine, daarna 'verdienen'. Het is zelfs iets goedkoper dan de diesel.
Vanaf dit moment kan LPG al uit bij 4500 km per jaar

Afbeelding

Verder is het een haat liefde verhouding met deze auto. Ik zal nooit de band krijgen die ik had met de D5. Die auto had al een voorsprong door de emotionele waarde van opa destijds.
Deze 2.5t is wel een fijne auto met een snelle en stille benzine motor maar hij mist iets.
Er was vorig jaar ook veel gezeik met de verkoper om de velgen. Ik kocht hem zonder wielen, heb hem omgehaald en mijn eigen winterbanden er onder gezet en de auto meegenomen.
Verkoper had beloofd velgen te regelen maar er was geen haast omdat ik met de D5 reed. Na een jaar gingen we er wel mee rijden en nog steeds geen velgen.
Paar flut setjes aangeboden gekregen, van die 150 euro gespoten velgen bijvoorbeeld of 18 inch R velgen. De auto hoort op 17 inch Thor, die had hij liggen maar waren 'gereserveerd', regel maar vergelijkbaar materiaal.
Uiteindelijk zelf een setje Thor's gekocht met het idee om dit keer een auto met mooie velgen te gaan rijden.
Helaas moet ik zeggen dat ik de 16 inch beter vond rijden, je mist toch wat comfort.

De auto was verlaagd voordat ik hem kocht, en ik ben van mening dat een auto daar niet beter van wordt. Dashboard klappert wel eens, en de ophanging (vooral voor) is aan vervanging toe.
Dat laatste is ook een puntje rond de 300.000 km, en daar zit hij bijna op dus geen probleem. Maar dat dashboard moet er een keer uit en weer goed vast gezet worden.

De binnenbekleding van het dakraam raakt ergens iets waardoor het resoneert. Ook even naar kijken.

De gordelspanner bestuurderszijde of iets in die buurt rammelt...

De koplampsproeiers heb ik iets bijgevijld zodat ze makkelijker naar buiten komen, die wilden om de beurt wel eens weigeren.

Op de ruiten van de voordeuren zat folie, omdat dat mooier stond bij de achterdeuren. Is ook wel zo maar in het donker wordt het wel erg duister door die ramen, dus er af met die meuk.
Zat ook geen certificaat bij (weet ook niet meer wat hij toen zei of het wel of niet kon), dus een fles wasbenzine en een doek, want er bleven best wat lijmresten achter.
Stuk beter zicht in ieder geval.

De automaat is gespoeld, kwam echt pikzwarte olie uit. Ik ben te nuchter om daarna tijdens het rijden te zeggen 'ja dat schakelt echt een stuk mooier'. Nee, dat doet hij niet. Daar gaan een paar dagen overheen tot ik op bepaalde wegen en bochten denk, ja nu doet hij wat anders dan eerder. Handmatig terug schakelen gaat wat soepeler, dat merkte ik dan wel direct.

Ik zal nooit vrienden worden met die Geartronic. Wat een ongelofelijk achterlijk dom inefficiënt schijtapparaat is dat zeg... Het enige goeie aan dat ding is dat hij zelf kan schakelen.
Maar de manier waarop. Rijd je 120, gas los en bij 110 weer cruise control hervatten, schiet 'ie voor die 10 km/u een versnelling terug.
Rij je 85 op cc, duurt het te lang tot hij door schakelt naar de 5.
Onder de 60 km/u gaat hij niet in de lock-up, maar rijdt altijd op de koppelomvormer opvreter. Ik snap dat dat comfortabel rijdt maar ik wil een vaste verbinding tussen de motor en de wielen. Pas bij 60 in de 4 of 80 in de 5 doet hij dat.
Bij gas los net zo, tot 60 in de 5 of 50 in de 4 blijft hij uitrollen en afremmen op de motor, daar onder gaat hij in de vrijloop en 1500 kilo aan Volvo staal dendert vrolijk door.
Als ik ergens een hekel aan heb ik wel inefficiëntie, en die automaat is daar het perfecte voorbeeld van.
Product eigenschap, dus eerste en laatste Volvo met automaat voor mij.


Pluspunten zijn er ook hoor.
Deze leren stoelen hebben wél verwarming.
Muziek streamen met bluetooth werkt ook heel fijn en klinkt niet slecht.
Dat open dakje, die had ik ook in de 440 en heb ik gemist in de D5.
Hij rijdt lekker goedkoop op LPG.
Het sportstuur dat zo lekker in de hand ligt, en die watchdial klokken die er zo geweldig uit zien.
Die 2.5t wil wel trekken.

We gaan wel zien wat de auto ons brengt. Ik weet wel dat hij het geen 9 jaar gaat volhouden zoals de D5 dat deed.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Mooie auto hoor
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27076
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Duidelijk verhaal zo.
Jammer van een aantal punten, aantal andere zijn op te lossen.

Als ik het zo lees past de GT haast meer bij een diesel.
Bij mijn S60 was alleen 65 in z'n 5 (schakelde hij zelf naartoe) altijd een beetje geklooi en als ik die snelheid bleef rijden altijd even handmatig terug naar 4.
Verder was het wel een combinatie die goed op elkaar af was gestemd.
Enige waar ik me echt aan ergerde is met koud weer en een koude bak dat hij maar op de koppelomvormer blijft rijden tot het spul warm genoeg is...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8172
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Koppel opvreter ja, maar inderdaad zonde dat hij dat doet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

daar onder gaat hij in de vrijloop en 1500 kilo aan Volvo staal dendert vrolijk door.
Ja, dat herken ik wel. Bij de XC70 is het ook niet afremmen op de motor bij gas los en berg af maar lekker doorduwen :-/
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27076
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bak in handmatig, kan je het iets langer redden voordat je te laag in de toeren komt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
FranS60
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 21.09.2019 - 13:29
Locatie: Groningen

Je kwam me voorbij op de A7 richting Groningen, ziet er mooi uit je achterlichten in het donker!
-- 2002 Volvo S60 2.4 Edition aut. 17" Comet, BSR catback, eland stickers
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”