Stotteren/inhouden op LPG,vervolgens niet meer rijden op LPG

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Betreft S60 170pk met Vialle LPG-installatie.

In heb het verleden wel eens gehad dat de auto na het verlaten van de snelweg wat stotterde en inhield. Na overschakelen op benzine geen problemen en vervolgens meteen weer terug naar LPG en het probleem was over. Dit deed zich hoofdzakelijk vorig jaar zomer af en toe voor. Afgelopen winter misschien 1 of 2 keer voor gekomen.

Echter vanavond hetzelfde. Overgeschakeld naar benzine en weer terug op LPG. Het stotteren bleef echter om vervolgens helemaal over te gaan in totaal geen vermogen.

Ik had de hoop dat het op de weg terug weer over zou zijn, nadat de auto een paar uur stil had gestaan. Gestart op benzine en na overschakeling naar LPG begon het "gedonder" weer.

Het lijkt mij dat de motor geen LPG meer krijgt.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is????

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Berry
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

toevallig in duitsland getankt, gas bedoel ik dan?
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Nee, gewoon bij dezelfde pomp als gewoonlijk bij mij in de buurt (BP), dus dat kan het niet zijn.
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Hoi Berry, ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kersverse Vialle LPi installatie. De problemen waren er eerst niet bij benzine maar alleen op LPG, later ook op benzine.
De vraag hier gepost (en 850-forum), en kreeg verschillende reacties.
De eerste was echter de beste (en bleek ook later bij de Volvo-dealer): het was een defecte ETM (elektrische glasklep).
Reparatie (=vervanging) is prijzig (600 eu), maar je auto rijdt daarna weer als een trein.
De ETM schijnt in de 2.4 motoren een gevoelig onderdeel te zijn.

Maar goed, het is een indicatie, het kan bij jou natuurlijk ook wat anders zijn.
Heel veel succes!

Tim
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Vandaag bij LPG-specialist gegaan.

Wat blijkt... LPG-pomp kapot. 761,= euro!!! :shock:
Auto heeft 235.000km gelopen en dan schijnt 't dat je daarmee een keer aan de beurt bent. Dat was ik dus! :evil:

Maar goed... Het probleem is opgelost.
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Dus geen ETM.
Zo zie je maar weer.

Nu je airco nog.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

inhouden en stotteren na bv een lange/scherpe afslag van de autobaan zijn inderdaad indicaties van een lage pompdruk.
ik heb even gezocht in je berichten, 8 juni 2007 maakte je al melding hiervan.
dan heeft de pomp het eigenlijk toch nog lang volgehouden.
ik vind het wel een hoge prijs, maar dat zal wel dealer afhankelijk zijn.
hoe oud is je installatie, en hoeveel kilometer heb je ermee gedraaid?.
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Ludo,
Blijkbaar zat ik er naast.
Wat zijn nou de verschillen in mijn klachten destijds waaruit je concludeerde dat het de ETM kon zijn en nu bij Berry dat het aan de pompdruk ligt?
Tim
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

de ETM is sowieso een eerste verdachte, het zijn nu eenmaal slechte onderdelen.
maar als ik me niet vergis had jij wel ongeveer hetzelfde, maar enkel bij bepaalde snelheden?.
en je reed met een nagenoeg nieuwe installatie, de kans op een kapotte pomp is dan wel erg klein.
Berry meld hierboven dat het stotteren bleef en resulteerde in helemaal geen vermogen meer op lpg.
ik heb hetzelfde gehad, en metingen gaven dit aan.
als je de computer op de diagnose stekker plaatst en je gaat rijden, zie je duidelijk als de druk niet voldoende is, die moet minimaal 7bar zijn, constant.
bv je gaat de bocht om (altijd een bocht naar rechts), pompdruk 6,9bar, ga je dan weer gasgeven dan gaat de druk altijd ongeveer 0.2 bar omhoog, dat kan nét voldoende zijn om hem aan de praat te houden.
100% zeker ben ik er niet van, maar denk dat het bij Berry ook zo gegaan is omdat hij er vorig jaar al melding van maakte.
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Ludo,

Ik kan me wel vinden in jouw logica wat betreft een scherpe bocht. In de afslag die ik altijd neem op de A2 naar huis zit (zat inmiddels) inderdaad een bijna haakse bocht naar rechts en direct daarachter een verkeerslicht.

De installatie is van 2001 en de auto heeft inmiddels 235.000km achter de rug. Zoals de medewerker van het LPG-inbouwstation al zei, ben je met die kilometers een keer aan de beurt wat betreft de pomp.

Hij waarschuwde me er nog voor dat wanneer je het eerste schokje voelt bij bijna lege LPG-tank direct over te schakelen op benzine omdat de pomp anders droog zou lopen en dit niet bevordelijk is!

Helaas heb ik dit in het verleden 1 of 2 keer verzuimd en had ik misschien later pas problemen gekregen?!?

De pomp die er nu inzit is gemodificeerd en zou beter zijn dan de "oude". Ik kan dus voorlopig vooruit.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat de pomp droog zou lopen klopt niet.
de pompolie zit in een apart compartiment.
én lpg heeft sowieso geen smerende eigenschap.
dat zou een medewerker bij een inbouwstation toch moeten weten!.
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Ik ben geen autotechnicus, dus ik zal het wel verkeerd over hebben gebracht.

Hoe dan ook, de boodschap was duidelijk: Rijdt de LPG-tank nooit helemaal leeg!!!
Gast

S60 170pk Lpi schreef:Hoe dan ook, de boodschap was duidelijk: Rijdt de LPG-tank nooit helemaal leeg!!!
Klopt, zo wordt het wel gebracht. Had meende ik met smering of koeling van de pomp te maken.
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Ik zal het een en ander eens proberen uit te leggen waarom de LPG pomp stuk gaat.
1) Eerste serie was slecht gingen allemaal erg vlot stuk.
2) Normale slijtage
3) Als je de tank helemaal leeg rijdt en deze weer aftankt met LPG en direct weer op LPG verder wildt rijden ( LPG rijdt super goedkoop dus geen meter meer op benzine rijden ).

Dit laaste is erg slecht voor de pomp om de volgende reden. Men tankt LPG uit een grote voorraad tank deze wordt onder druk in de kleinere tank geperst, de temperatuur is dan rond de 0 graden.Doordat deze in de kleinere LPG tank komt bevriest dit voor een gedeelte aan de bodem van de tank. Hier zit ook de aanzuigbus van de pomp in en hier bevriest het ook.
Als je direct overgaat naar LPG en je tank is gedeeltelijk bevroren kan je pomp niet rond draaien en wordt dan erg zwaar belast zoveel dat deze als het ware doorbrand, dit gebeurd alleen als de tank helemaal leeg is.
Dit is weer als sneeuw voor de zon weg, advies LPG tanken 5 a 10 km verder rijden op benzine en dan overschakelen naar LPG, kan veel kosten voorkomen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Vialle beweert dat het geen enkel kwaad kan om de tank leeg te rijden. (al schrijven ze het tegengestelde in het boekje en de folders, en in geval voor garantie is niemand thuis :evil: ) ?
volgens hun is de grootste oorzaak dat de pompen stuk gaan, door de tank (iets) meer dan 80% te vullen.
hierdoor zou er vloeibaar gas via de beluchtingslang in het niet vloeistof gedeelte van de pomp terechtkomen.
het kan wel voorkomen zegt men, dat de doorstroombegrenzer dichtslaat als de tank volledig leeg is geweest.
de enige remedie is dan om eerst enkele kilometers op benzine te rijden alvorens over te schakelen naar lpg.
Gebruikersavatar
swen
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 09.11.2006 - 11:45

Zijn er meerdere mensen die een nieuwe pomp hebben aangeschaft?
En is iedereen ongeveer 750 euro kwijt? (heb ook een vialle). Is dat incl installatie?

mijn auto heeft inmiddels 245k gelopen. En stoterd ook, (volgens mijn monteur lpg pomp), niet zijn specialisme.
Best vreemd op snelweg vaak geen problemen ook niet bij 160 km per uur, maar vooral in de stad veel problemen. Geen vermogen vooral

ETM kan het overigens niet zijn is past vervangen.


gr Swen
Volvo V70 T6 2007
Volvo S60 2.4 (LPG) 2001
Volvo 480 turbo 1990
Mercedes 190D 1985
Mini 1971
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

swen schreef: vooral in de stad veel problemen. Geen vermogen vooral
ook als je op benzine rijd?.
anders de pompdruk rijdend laten meten.
Gebruikersavatar
swen
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 09.11.2006 - 11:45

is alleen als ik op lpg rijdt, wanneer ik overschakel op benzine loopt hij normaal.

even navraag gedaan bij een lpg service punt, nieuwe pomp is 590 euro

gr Swen
Volvo V70 T6 2007
Volvo S60 2.4 (LPG) 2001
Volvo 480 turbo 1990
Mercedes 190D 1985
Mini 1971
Pikantje
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37

O sh*t,

Ik heb al 2 jaar lang in de zomer exact hetzelfde probleem met stotteren na een snelwegafslag of langere tijd gas los (afremmen op de motor). Tot nog toe helpt het inderdaad om even over te schakelen op benzine, maar ik begin het aardig beu te worden. Wel vreemd dat het vooral in de zomer optreedt trouwens

Ik heb de plaatselijk LPG-"specialist" (Vialle-dealer) wel eens gevraagd, maar die heeft me gewoon voor €140,- opgelicht door een inspuitpijpje te vervangen, waarna het probleem nog steeds niet is opgelost. Dan word ik dus stikchagrijnig als blijkt dat de echte oorzaak een bekend probleem is.....

Ik heb het euvel ook wel eens bij de Volvo-dealer genoemd en die zei meteen al dat het waarschijnlijk de pomp is..... Wie is er nou de specialist?

Maar goed, ik zal eens een paar offertes opvragen voor het vervangen van de pomp.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ga is naar iemand die er echt verstand van heeft,alvorens van alles te roepen en te gaan vervangen.
Het kunnen zoveel oorzaken zijn,dat gissen niet de juiste weg is.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”