chip tuning

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Sjaak Trekhaak schreef:Deze is ook modeljaar 2006 (2.4D 163PK) en heeft ook een 6-bak. Dat zou betekenen dat ik na chiptuning waarschijnlijk na de 220 nog effe door kan gaan?
Dat betekend voorlopig dat jouw rpf kan smelten door het chippen, het kost wat maar dan heb je ook niks.
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

EEn PK is pas een PK als dat op de rollenbank bevestigd is middels een uitdraai, je hoort en leest niet anders als:
" Ik hoop" " Ik denk " en " Ze zeggen " of "Ze beloven "

Veel Powerboxen en andersoortig ""TUNEN"" heeft n.l. niks met tunen te maken, alleen naait de powerbox de opgehaalde info uit je motorgegevens, en doet daar dan wat extra brandstof voor inspuiten op een willekeurig moment.

Echt Tunen gebeurt aan de hand van alle motorgegevens, en motormanagement computer, en wel / geen CC, automaat, e.d.

Hier laden ze dan het juiste programma voor in jouw computer.

En daarna kan dit zelfs op de rollenbank nog wat worden bijgesteld, omdat niet elke auto hetzelfde reageert op het gaspedaal. (bij goede tuners kunnen ze speciale plug-in tuning ook optimaliseren op de rollenbank)

Zwak punt bij tunen, blijft toch, dat ten allertijde de computer door Volvo kan worden opgevraagd bij motorschade, en als blijkt dat die is gechipt KASSA!!
Bij VW worden bij motorschade de MM comp al opgevraagd, bekende van mij VW T5 voor duizenden euro's de L.L, zelfs in garantietijd.

Ander punt van zwakte blift de 2 laags vliegwiel constructie, en daar staat op dit forum bij ongechipte D5s al genoeg over geschreven.
Gebruikersavatar
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 22.12.2006 - 09:48
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Sjaak Trekhaak schreef:
AndreK schreef:Leuk he!

Ik heb ook een powerbox en opgegeven vermogen is rond de 196 pk
Bij welk bedrijf laat je hem tot 225 PK chippen en wat kost dat?
In eerste instantie zou het 260 Euro kosten. De kosten voor de nieuwe software zullen iets hoger liggen. Ik schat rond de 300 á 350 Euro.

Ik heb gister de auto eens even goed getest en de 0 - 100 tijd geprobeerd te meten. Telkens kwam ik rond de 8 seconden uit (eerder erboven dan eronder) en dit valt mij eigenlijk een beetje tegen. Ik had dit toch wel wat sneller verwacht aangezien de 185PK D5 het al in 8.2 seconden hoort te doen. Het kan ook aan het schakelen liggen, omdat dit toch nog even wennen is met de koppeling na de overstap uit een S60 Benzine. Maar ik vind het onlogisch dat ik met méér PK's toch nog langzamer ben dan de D5 met minder PK's. Ik begin nu toch te twijfelen of de opgegeven ~200PK met de powerbox wel echt is.

Is er hier iemand met een ervaring na chiptuning van de 2.4D? Wat cijfertjes e.d.. Ik heb mij laten vertellen dat de topsnelheid tot aan de 250km/h reikt (op de teller) met 225PK en een sprint tot de 100 in onder de 7,5 seconden gedaan kan zijn.
De topsnelheid geloof ik best, aangezien hij in de standaard uitvoering (163PK) al zonder enkele moeite 220km/h op de teller aanwijst. Waarbij ik trouwens het gevoel heb dat hij nog wel een aantal km verder kan als er geen begrenzer op zat. Zo'n 230 km/h.

En dan nog iets over die opgegeven topsnelheid van 210km/h van de standaard Volvo. Ik had ooit ergens gehoord dat dit komt omdat Volvo er banden onder gooit die maar tot 210km/h geschikt zijn. Ik heb er nu winterbanden onder zitten die tot 240km/h kunnen en toch gaat de teller niet verder dan 220km/h (dus zo'n 210 échte km/h). Dus het banden verhaal is een sprookje neem ik aan, of weet iemand hier ook meer van?
Vandaag heb ik nog even de tijd genomen om wat foto's te schieten en een goede 0 - 100 meting te doen. De snelste tijd gemeten is 7,4 seconden. Voel me al beter :P

De foto's kun je trouwens terug vinden in het daarvoor bestemde gedeelte van het forum. Eigenlijk is het maar één foto van de auto zelf aangezien het nogal donker was en meerendeels van de foto's niet het plaatsen waard zijn omdat deze onscherp of gewoon vreselijk mislukt zijn :) . Meerdere foto's volgen.
bart simpson schreef:
Sjaak Trekhaak schreef:Deze is ook modeljaar 2006 (2.4D 163PK) en heeft ook een 6-bak. Dat zou betekenen dat ik na chiptuning waarschijnlijk na de 220 nog effe door kan gaan?
Dat betekend voorlopig dat jouw rpf kan smelten door het chippen, het kost wat maar dan heb je ook niks.
Klinkt lullig, maar toch zal hij gechipt worden. De goede ervaringen heersen over de slechte ervaringen of enkele 'speculaties' zoals ik het zie. Tot nu toe zie ik nog steeds geen reden om niet te chippen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ sjaak, het is ook je eigen keuze, realiseer je dat vooral ook als er iets sneuvelt dat ineens niet onder volvo's garanties valt.
Volvo for life
Kay01
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 29.11.2006 - 13:52

Bart wat is een rpf?
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Roet Particle Filter.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11616
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Kijk, dat is tenmniste duidelijk die grote rode letters :lol:

Nu gaat vast niemand chippen :)
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Met chippen en gevolgschades daaruit brengen chippers/tuners regelmatig alles weer terug in de orginele staat en laten de klant alles claimen bij Volvo, die het vervolgens weer afwijst....
Volvo for life
Emiel
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 01.03.2005 - 20:43

Wat is de CPI van een roetfilter?
Afbeelding
NordicTurbo.nl
nordicman
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 27.08.2006 - 12:14
Locatie: Spijkenisse

Coherente Process Interval

Wat exact de beschrijving is ??
Vermoedlijk de tijdsduur tussen 2 regeneraties ( Opwarmen bij hoge uitlaat temperatuur ) om het fijnstof te verbranden, waardoor de activiteit van je RPF weer toeneemt ( filter vermogen )
Emiel
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 01.03.2005 - 20:43

Andere CPI :D

cell per square inch

Aantal cellen per vierkante inch
Afbeelding
NordicTurbo.nl
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”