chip tuning

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
slammy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 02.10.2004 - 15:42
Locatie: Belgium

Ik rijd nu met S60 2,4 D - 130 pk.
Wie heeft ervaring met chip tuning (naar 195 pk)?
Aan te raden of niet?
S60 2.4 D 136 PK > S80 2.5 D 163 PK
Gebruikersavatar
Christof
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 18.09.2004 - 12:46
Locatie: kortijk Belgie

Ik heb met een S60 2,4 greden die gechipt was. Het resultaat is verbluffend!
Mijn vorige wagen was een V70 2,5 Turbo met 197 pk, wel die gechipte S60 moest echt niet onderdoen hoor! En , zeker een goedkope manier om een bom van een auto te verkrijgen. Een vriend van mij chipte eerder al zijn V70 van 130 pK naar ongeveer 200pk, hij is in de wolken!

Niet twijfelen , DOEN!!! :evil: :evil: :evil:
No risk, No fun
bart15
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 09.11.2004 - 19:55

Hallo,
Chiptuning is echt een heel goede manier om meer vermogen uit je motor te krijgen er is veel ervaring mee met de diesel motoren op anderen forums hebben ze het altijd over Rica Tuning volgens mij is die best goed.
Alleen naar 190pk van een 2,4d van 130pk lijkt mij onmogelijk met chiptuning
Ik denk ben je in de war met de D5 (163pk) want als die gechiptuned is dan heeft die een vermogen van ongeveer 190pk maar het zou goed kunnen hoor dat de 2,4d toch de 190pk levert omdat het volgens mij ookgewoon een afgetunede (doorvolvo) motor. Dus de zelfde motor als de D5 maar dan met minder PK
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Rica durft wel eens royaal te zijn met de opgegeven PK's, bij de 850 club meermaals auto's op de vermogensbank gehad die volgens Rica 304PK zouden moeten hebben maar die het volgens een andere vermogensbank toch ook bij 275PK voor bekeken hielden.
Dus niet echt vanuit gaan, maar dat je er veel rijplezier voor terug krijgt is wel waar. :D
Dus doen.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Wat je zegt over Rica is echt onzin. Ze hebben daar een 4-wiel MaHa-rollerbank, een van de betere die er zijn. Als hij op die bank gerolled is, en het was 304pk aan de krukas, dan was ie op dat moment gewoon 304 pk. Als hij volgens de opgave 304pk zou moeten zijn, maar hij is niet gerolled, dan heb je misschien wel een lekkende wastegate of een ander probleem.

Overigens 275 pk aan de wielen is ongeveer 304 pk aan de krukas, dus dat klopt aardig.

Daarnaast zijn ze bij Rica heel simpel, als je geen vermogens toename hebt, dan moet je gewoon naar ze teruggaan. De service van Rica is echt heel goed.

En wat betreft een 2.4d en een D5. Bij Rica gaan ze er inderdaad van uit, als je beide turbodiesels chipt, dat het verschil zo klein is tussen beide motoren, dat ze allebei hetzelfde presteren. Dus een gechipte 2.4d is veel leuker dan een ongechipte D5 :twisted:
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Marinus schreef: Overigens 275 pk aan de wielen is ongeveer 304 pk aan de krukas, dus dat klopt aardig.
Nu zijn we er, kan jij dat verlies nagaan? Geloof jij ze zo maar op hun woord? Denk er wel aan dat het de bank is van degene die je die vermogenstoename beloofd.

Andere tests werden gedaan op meerdere banken en 304PK heb ik nooit geweten.
En veel zit hem in wat je als verlies beschouwt, 10%, 20% ???

Maar eigenlijk maakt het toch zo veel niet uit, de voelbare toename van kracht en sportiviteit is wat telt, en daar zitten ze natuurlijk goed mee.


en of ik nu 325PK heb of 275, ik zal er niet van wakker liggen, ik weet alleen dat ik een monster van een auto heb als ie de sporen gegeven wordt. :twisted:
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Vaak wordt een een standaardpercentage afgetrokken voor het verlies, dat standaard getal gaat richting de 20%

Feit is, dat elke aandrijflijn anders is. Daarnaast zijn verschillende banken verschillend geijkt. Verschillende omstandigheden geven verschillende waardes. ZEKER BIJ TURBO MOTOREN.

Ondanks dat een MAHA-bank rekening houdt bij de berekeningen van de meetgegevens met de omgevingstemperatuur, dan garandeer ik je het volgende:
Als je hem nu op de bank zet in een onverwarmde ruimte met een goed functionerende zware ventilator, dan krijg je een vermogen wat extreem hoger ligt, dan wanneer je hem op een clubdag in de zomer met 30 graden op een dyno zet waar ze een grote tafelventilator hebben staan. En geloof me, ik heb dat laatste voorbeeld met eigen ogen gezien. (niet bij RICA, maar bij een of ander dubieus tuningsbedrijfje in Utrecht) Er gingen auto's technisch op en kwamen er blauwpluimend weer af. Is heel tricky om op een warme dag volle vermogen te vragen zonder rijwindkoeling en zonder additionele geforceerde koeling.

Daarnaast, een Dyno en een MaHa, die berekenen de vermogens op verschillende manieren. Ik heb me laten vertellen dat MaHa veruit de meest betrouwbare is, MAAR en zijn mensen die het tegenovergestelde beweren.

En tot slot, natuurlijk is de meest betrouwbare meeting de volgende:
Xrollen in standaard configuratie
Xchiptunen
Xrollen in de nieuwe configuratie

En dit op dezelfde dag, met dezelfde omgevingsfactoren. Het verschil wat je dan ziet, is het verschil wat je hebt.

Eerst chiptunen en dan op een andere bank op een ander moment rollen, zegt heel erg weinig over je beginconfiguratie. Een T4 zou bijvoorbeeld wel 200 pk moeten hebben, maar de mijne leverde in de orginele configuratie bijvoorbeeld maar een dikke 170 pk en met chiptuning EN een speciale downpipe maar 197 pk. Aangezien ik nu een nagelnieuwe T4-turbo heb gemonteerd, ben ik heel benieuwd wat het vermogen nu is, alleen moet de software aangepast worden, want deze staat nog ingesteld op het trekken van de max performence met een gare turbo.
BartT5R schreef:Geloof jij ze zo maar op hun woord? Denk er wel aan dat het de bank is van degene die je die vermogenstoename beloofd.

en of ik nu 325PK heb of 275, ik zal er niet van wakker liggen, ik weet alleen dat ik een monster van een auto heb als ie de sporen gegeven wordt. :twisted:
De pk's boeien mij geen meter, de Nm's des te meer. Ik zou graag 400 Nm hebben, zelfs al haalt ie de 200 pk niet. Ding kan dik harder dan 225, dus pk's zat. Maar het stoplichtsprintje vind ik toch wel geinig en daar heb je dikke Nm's voor nodig.

En of ik ze op hun woord geloof, eerlijk gezegd ja. Als je huistuner bent van Volvo-Nederland, Porsche-Nederland en de KLPD, dan vermoed ik dat je moet kunnen waarmaken wat je beloofd, anders lopen ze heel snel naar een andere partij.

Overigens is de software die andere partijen plaatsen heel vaak van Rica gejatte software. Het leuke is dat in software vaak nog wat foutjes gevonden worden en dan komt er achteraf een verbeterde versie. Bij een andere partij sturen je ze naar de dealer omdat ze de software zelf niet geschreven hebben, maar bij Rica krijg je gewoon een update als je problemen hebt, of ze maken ter plekke nieuwe software omdat het nu eenmaal moet werken, je hebt er immers voor betaald.
Gebruikersavatar
Amieke850
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
Locatie: Zoetermeer

Tjeeszzzes Marinus, je hebt er echt :shock: verstand van he?! Mijn technisch inzicht beperkt zich slechts tot het plakken van een band....van 'n fiets :oops:..
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Maar om terug te komen op de originele vraag,

chippen moet je zeker doen, ga ook eens buiten Rica naar www.europeantuning.com is ook een Volvogek met mooie spullen.


Laat wel ff weten wat je nou uiteindelijk hebt gedaan en hoe het je bevalt.

Suc6.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

*grinnikt* Zou niet durven beweren dat ik er echt verstand van heb hoor, maar ik interesseer me al een paar jaartjes voor tuning en ik heb al erg veel op dat gebied gezien, gehoord, gelezen en meegemaakt.

Maar veel van de dingen die je hoort spreken elkaar tegen en er zit maar weinig echte informatie tussen alle propaganda en alle reclame.
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Marinus schreef: Maar veel van de dingen die je hoort spreken elkaar tegen en er zit maar weinig echte informatie tussen alle propaganda en alle reclame.
Dat wil ik maar zeggen, beloven kunnen ze allemaal, waarmaken niet. :o
Gebruikersavatar
Ray
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 30.09.2004 - 11:21
Locatie: Zuid-Holland

"Daarnaast zijn verschillende banken verschillend geijkt."

Ja Ja, wat heeft ijken dan voor zin ????????????????
Walk on
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Verschillende banken kunnen de volgende verschillende afwijkingen hebben:

*andere meetmethodiek
*andere standaard
*rekening houden met omgevingsfactoren (luchtvochtigheid, temp, etc)
*geen rekening houden met bepaalde factoren


Veel van die banken zijn ooit eens gebruikt gekocht en vervolgens NOOIT meer geijkt, want dat kost geld. Een aantal van die dingen moeten goed ingesteld worden, in een aantal gevallen, vooral op tuningsbijeenkomsten, dan wordt de een na de ander erop geknalt zonder dat er rekening gehouden wordt met het instellen.

Mijn redenatie is dan ook, als je 2 auto's of een voor en na wilt vergelijken, doe dat dan op dezelfde dag op dezelfde dag met dezelfde omstandigheden. Dan kun je in elk geval het verschil zien.
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

ik heb een 2 weken geleden ook een nieuwe S60 2.4D gekocht....
ook met de bedoeling deze te chippen.
Maar wat is een aanvaardbare grens? Bedoel hiermee kan dit geen kwaad als je daar volgens rica 198pk en 430Nm eruit haald?zelfs indien je er nog deftig mee omgaat?

er moeten toch andere onderdelen in de d5 zitten?want hoe komt het dan dan de d5 in aankoop zoveel duurder is?Het is dezelfde motor dat weet ik.... :P
juweeltje
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 07.12.2004 - 14:10
Locatie: België kust

slammy,heb je nu je wagen al binnengedaan voor chiptuning?
slammy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 02.10.2004 - 15:42
Locatie: Belgium

Heb nu sinds 6 weken mijn wagen en 4000 km.
Hij rijdt prima, alleen verbruik valt nog wat tegen (7,5 l).
Wat met de verzekering als ik tune?
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

In belgie heb je een probleem toch? Daar betaal je toch ook belasting per pk? (of vergis ik me?) Werkt het met de verzekering niet hetzelfde?

Misschien moet je het eens anoniem navragen bij verzekeringsbedrijf.

"Hallo met de Vries...Ik heb een vraagje???" ofzo :D
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40649
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Een Belg die 'de Vries' heet :shock:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

:lol:
Gebruikersavatar
AndreK
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.12.2004 - 19:44
Locatie: Bovenkarspel

Wil ook mijn S60 (2.4 D5) wel chippen maar vind de prijzen eeerrrrgg hoog
Heb twee auto's geleden de Rover 620 gehad en gechipt. Prijs daarvan is/was behoorlijk wat goedkoper

Ik zie overigens alleen maar de modules en niet de bestaande chip/eprom herprogrammeren op het niet voorde S60

Weten de kenners hier wel een (internet)-adres?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”