Kreunen achterwielophanging

Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Mijn net een jaar oude S60 met nu bijna 40K km. op de klok begint wat te zuchten en kraken bij diep inveren achter. Het klinkt als gare rubbers en het is nadrukkelijker aanwezig zodra er meer gewicht achterin ligt (bagage). Qua rijden/gevoel niets geks te merken, ook niet op de limiet (nu nog op vakantie met de Volvo in zuidelijker Europa :) ;) ).

Uiteraard neem ik dit mee bij het eerstvolgende garagebezoek, maar ben benieuwd of iemand dit herkent of weet waardoor dit komt.
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

In de hedendaagse cancelcultuur een gedurfde topic titel uitgekozen :P

Ik herken het nog niet. MY21 V60 alhier, met 36K op de klok nu. Ik heb wel bij starten van de auto dat er duidelijk iets resoneert (rammelende metaal) wat vervolgens weg gaat (warm(te)?) als ie een tijdje draait.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dat verwacht je zeker niet bij dit kaliber auto . De multilink heeft echter achter geen spiraalveren meer maar een kunstof 'brug' tussen eea aan draagarmen gemonteerd.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..ik zou even een garage opzoeken en met auto op brug de ophanging inclusief de bladveer op scheurtjes laten controleren (better safe than sorry..)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

J33Bee schreef: 19.05.2022 - 09:18 In de hedendaagse cancelcultuur een gedurfde topic titel uitgekozen :P

Ik herken het nog niet. MY21 V60 alhier, met 36K op de klok nu. Ik heb wel bij starten van de auto dat er duidelijk iets resoneert (rammelende metaal) wat vervolgens weg gaat (warm(te)?) als ie een tijdje draait.
Ah eindelijk iemand met dezelfde klacht. Ik heb het weg gekregen. Het betreft hier de twee rubbers achter waar de uitlaat in hangt. Even ruim inspuiten met siliconenspray en het is weg.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Risrael schreef: 19.05.2022 - 16:01
J33Bee schreef: 19.05.2022 - 09:18 In de hedendaagse cancelcultuur een gedurfde topic titel uitgekozen :P

Ik herken het nog niet. MY21 V60 alhier, met 36K op de klok nu. Ik heb wel bij starten van de auto dat er duidelijk iets resoneert (rammelende metaal) wat vervolgens weg gaat (warm(te)?) als ie een tijdje draait.
Ah eindelijk iemand met dezelfde klacht. Ik heb het weg gekregen. Het betreft hier de twee rubbers achter waar de uitlaat in hangt. Even ruim inspuiten met siliconenspray en het is weg.
Hmm das iig fijn als dit hetzelfde betreft! Heb je toevallig een foto waar je dan precies zit?
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

redracer schreef: 19.05.2022 - 11:22 Dat verwacht je zeker niet bij dit kaliber auto . De multilink heeft echter achter geen spiraalveren meer maar een kunstof 'brug' tussen eea aan draagarmen gemonteerd.
Volgens mij klopt dat niet. Dat geld alleen voor de V60 niet voor de S60.
In de V liggen de "veren" bij mij gele balken om ruimte in de achterbak te vergroten.
In de S staan ze gewoon en zijn het dacht ik normale veren.
-V60 B4 7dct R design wit
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ze gaan niet meerdere soorten onderstellen gebruiken , dit zal hetzelfde zijn .
Die ' staande ' zijn de schokbrekers zeker
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nee het zit echt anders, dat weet ik zeker.
De achterbak van de V60 is veel breder, dat komt omdat de schokdempers daar niet staan!

Of het onderstel echt anders is, ik ga even zoeken, maar de S60 heeft volgens mij niet de composiet bladen/veren.
Maar ik vond de S ook dusdanig anders rijden dan de V dat ik vrijwel zeker weet dat ie ander is

De V heb ik gevonden


Nu de S nog, daar staan in het rode deel van het filmpje dus de veren.
Misschien kan iemand met een S even kijken als je achter je achterwiel kijkt zie je bij de V zo die gele balk zitten.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

S60 heeft ook de composiet bladveer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..had niet anders verwacht.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

wasbeer2006 schreef: 20.05.2022 - 15:48
Ik heb ook eerst eea aan bronnen gecheckt voordat ik dat riep , ze maken namelijk beide gebruik van het SPA platform . Het scheelt inderdaad 20cm in breedte vd kofferbak dus vrij fors verschil maar dat is puur vanwege de kofferklep scharnieren vrees ik .
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat zou kunnen inderdaad.
Ik weet namelijk dat ik nogal schok toen ik de achterklep van de S opentrok.

De verkoper zei toen, ja maar in de V is die veel breder door een andere constructie van de achterwiel ophanging.
Ik ga hem eens vragen ben er toch weer over twee weken.

Dat van 1 onderstel snap ik opzich, maar er zijn zat merken die dat wel doen hoor, dat is niet zo'n heel sterk argument.
In het C segment komt het nogal eens voor dat de goedkopere een torsie hebben en de duurdere Multi link.
Net als voor een enkele of dubbele draagarm, dat zie je ook met enige regelmaat terug bij hetzelfde model.
Ford doet dat bv bij de focus en dan bedoel ik niet de normale en de RS maar de 150 en 180pk versies is dus anders.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

J33Bee schreef: 19.05.2022 - 16:23
Risrael schreef: 19.05.2022 - 16:01
J33Bee schreef: 19.05.2022 - 09:18 In de hedendaagse cancelcultuur een gedurfde topic titel uitgekozen :P

Ik herken het nog niet. MY21 V60 alhier, met 36K op de klok nu. Ik heb wel bij starten van de auto dat er duidelijk iets resoneert (rammelende metaal) wat vervolgens weg gaat (warm(te)?) als ie een tijdje draait.
Ah eindelijk iemand met dezelfde klacht. Ik heb het weg gekregen. Het betreft hier de twee rubbers achter waar de uitlaat in hangt. Even ruim inspuiten met siliconenspray en het is weg.
Hmm das iig fijn als dit hetzelfde betreft! Heb je toevallig een foto waar je dan precies zit?
Beetje lastig bijkomen maar zie plaatje (is van een T6 maar dat maakt niet zoveel uit). De aangegeven ophangpunten hangen aan 2 rubbers. Die moet je inspuiten met siliconenspray.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

redracer schreef: 21.05.2022 - 07:35
wasbeer2006 schreef: 20.05.2022 - 15:48
Ik heb ook eerst eea aan bronnen gecheckt voordat ik dat riep , ze maken namelijk beide gebruik van het SPA platform . Het scheelt inderdaad 20cm in breedte vd kofferbak dus vrij fors verschil maar dat is puur vanwege de kofferklep scharnieren vrees ik .
De eerste S60 had de scharnieren aan de buitenkant: meer binnenruimte, maar weer een kleinere toegangsopening vergeleken met de scharnieren aan de binnenkant (S60 2e en 3e generatie).
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ab S schreef: 21.05.2022 - 18:15 De eerste S60 had de scharnieren aan de buitenkant: meer binnenruimte, maar weer een kleinere toegangsopening vergeleken met de scharnieren aan de binnenkant (S60 2e en 3e generatie).
Inderdaad. Ik vind de scharnieren van die eerste generatie nog steeds een mooi stukje techniek om te zien. En verschillende modellen van gehad, en nooit een probleem mee gehad in die tijd.

Ook over de bladveren van de huidige generatie heb ik geen klachten qua comfort en rij-gedrag. Ja, het is een beetje simpele techniek, maar het doet wat het moet doen.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

arnoud schreef: 22.05.2022 - 21:04 Ook over de bladveren van de huidige generatie heb ik geen klachten qua comfort en rij-gedrag. Ja, het is een beetje simpele techniek, maar het doet wat het moet doen.
[/quote

De achterwiel ophanging kon simpel en daardoor ruimtebesparend gemaakt worden dankzij die bladveer; die laatste is alles behalve simpel: het composiet materiaal moet de juiste veereigenschappen hebben en uiterst betrouwbaar zijn bovendien.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Bijgevoegd een video over de bladveer ontwikkeld en geproduceerd door Henkel (Duitsland) voor (o.a.) Volvo.
https://www-henkel-de.translate.goog/pr ... _tr_pto=sc

en hier wat achtergrond van de transversale bladveer
https://www.wikiwand.com/en/Corvette_leaf_spring

groeten,
Ab
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Leuk om te zien!
Bedankt voor de info weer wat geleerd :-)

Toch knap hoe ze dat hebben gemaakt, want ik vind de achterkant heel (te) stabiel zeker op richels en dat met een sportonderstel en 19"
Hij deint bijna niet en dat doet vrijwel elke station in een snelle bocht.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat niet deinen en die stabiliteit is wel een gevolg van je sportonderstel...;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”