werkelijk verbruik B3

Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

EVO500 schreef: 11.10.2021 - 15:03 Mijn T8 PE nu op 4.3l/100km na 10.000 km.
Donderdag eens een rit 126km puur op benzine en kom ik op 6,7L/100km met wat file en een paar keer goed gas geven.
Dan valt me dit toch niet tegen voor een auto van 2000kg :-)
dat is idd laag, maar niet geschikt voor mijn gebruik(250km/dag rondrijden zonder vaste trajecten met regelmatig uitschieters tot +400km zonder mogelijkheid om bij te laden)
waarom de B3: prijsverschil in België is 4250€, prijs per liter zit zeer dicht in elkaars buurt: rond de 1.5€/lit) om de meerprijs van een diesel eruit te halen, moet ik al bijna 200.000km rijden indien de benzine 7.5l/100km verbruikt en de diesel 6l/100km...(en dat is juist wat ik rij op 3 jaar...
kan ik als volgende beter de b3 kiezen met meer opties ipv een kalere diesel B4
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mijn T5 krijg ik over een rit van 75 km op 5.8l per 100 km. Volgens de BC. Was de rit 126 km geweest dan waren daar nog een paar tienden afgegaan.
15 graden buiten, compleet koude start, niet harder dan 100 km/h, filevrij.

Wat ik wil zeggen is dat afstand (75 vs 126 km), wel of geen file en je (constante) snelheid en anticiperen de belangrijkste factoren zijn voor je gemiddelde ritverbruik.
Die 350 kg gewicht extra maakt met constante snelheid rijden iig niet heel veel uit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Philken schreef: 11.10.2021 - 18:09 dat is idd laag, maar niet geschikt voor mijn gebruik(250km/dag rondrijden zonder vaste trajecten met regelmatig uitschieters tot +400km zonder mogelijkheid om bij te laden)
waarom de B3: prijsverschil in België is 4250€, prijs per liter zit zeer dicht in elkaars buurt: rond de 1.5€/lit) om de meerprijs van een diesel eruit te halen, moet ik al bijna 200.000km rijden indien de benzine 7.5l/100km verbruikt en de diesel 6l/100km...(en dat is juist wat ik rij op 3 jaar...
kan ik als volgende beter de b3 kiezen met meer opties ipv een kalere diesel B4
Een diesel kent minder fluctuatie in brandstofverbruik wanneer de omstandigheden (temperatuur, hogere snelheid, veel file) minder gunstig zijn.
En ik vind 6l per 100 km met een moderne diesel nou geen fantastische waarde. Best kans dus dan je met jouw rijpatroon (snelheden en soorten trajecten) meer verbruikt dan 7,5l per 100 km met een benzine.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

raspaardje schreef: 11.10.2021 - 18:20
Philken schreef: 11.10.2021 - 18:09 dat is idd laag, maar niet geschikt voor mijn gebruik(250km/dag rondrijden zonder vaste trajecten met regelmatig uitschieters tot +400km zonder mogelijkheid om bij te laden)
waarom de B3: prijsverschil in België is 4250€, prijs per liter zit zeer dicht in elkaars buurt: rond de 1.5€/lit) om de meerprijs van een diesel eruit te halen, moet ik al bijna 200.000km rijden indien de benzine 7.5l/100km verbruikt en de diesel 6l/100km...(en dat is juist wat ik rij op 3 jaar...
kan ik als volgende beter de b3 kiezen met meer opties ipv een kalere diesel B4
Een diesel kent minder fluctuatie in brandstofverbruik wanneer de omstandigheden (temperatuur, hogere snelheid, veel file) minder gunstig zijn.
En ik vind 6l per 100 km met een moderne diesel nou geen fantastische waarde. Best kans dus dan je met jouw rijpatroon (snelheden en soorten trajecten) meer verbruikt dan 7,5l per 100 km met een benzine.
ik zit op 5.8l/100km over 46.000km/8.5 maanden nu met mijn d3(bestaat niet meer die motorisatie nieuw). mogelijkheid is dat ik verander van werk & dus (op)nieuw moet kiezen, budget zou hetzelfde zijn als nu, daarom de afweging om naar de b3 te gaan...& enige mogelijkheid om nog Volvo te blijven rijden(xc40 is niet aan mij besteed) maar ik wil niet over 1 nacht ijs gaan, eerst moet het totale plaatje kloppen....
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

raspaardje schreef: 11.10.2021 - 18:14 Mijn T5 krijg ik over een rit van 75 km op 5.8l per 100 km. Volgens de BC. Was de rit 126 km geweest dan waren daar nog een paar tienden afgegaan.
15 graden buiten, compleet koude start, niet harder dan 100 km/h, filevrij.

Wat ik wil zeggen is dat afstand (75 vs 126 km), wel of geen file en je (constante) snelheid en anticiperen de belangrijkste factoren zijn voor je gemiddelde ritverbruik.
Die 350 kg gewicht extra maakt met constante snelheid rijden iig niet heel veel uit.
Bij constant 100 km/u (op de PA) kom ik inderdaad meestal ook uit op 5.8L/100km, wat ik helemaal niet zo gek vind. Waar de T5 echt begint te slurpen zijn de stads-achtige ritten. Daar zou de T8 heel erg winnen en wellicht ook de B (optrekken met geregenereerde energie) iets.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Ab S schreef: 11.10.2021 - 17:10 . Heeft misschien toch te maken met remregeneratie (maar je zegt "puur op benzine")
Ja, daar zit de kneep. Ik rijdt altijd in "B" en remt ie af op de generator en laadt ie bij. Ja rit heen was 126Km en was de accu ondertussen leeg en 4.4L/100 verbruikt zo te zien.
Vandaar terug alleen op benzine met regeneratie.
Svea05 schreef: 11.10.2021 - 17:14 En elektrisch rijden is ook niet gratis!
Ja en nee of indergeval niet helemaal in mijn geval.
Heb 42 zonnepanelen op mijn dak met een gemiddelde opbrengst van ongeveer 10.000KW/ jaar.
Daarin tegen wel geïnvesteerd in 2010. Maar het geluk was toen, dat je in België nog 350euro groenstroom certificaat kreeg per 1000KW kreeg gedurende 20 jaar(bovenop de besparing die je doet :-) ) .
Dus ze waren in 6 jaar terug betaald en daarna 3500 euro per jaar zo ontvangen buiten de besparing. Maar goed. Die gouden tijden van zonnepanelen subsidies zijn al even achter ons.

Als ik een laadcyclus meet (meten is weten :-) ) zie ik dat bij een complete lege accu naar voledig vol circa 8KW wordt gebruikt. Hier haal ik gemiddeld 40km uit.
In mij geval even voor het gemak 365 dagen x 8Kw = 2930KW per jaar. Gaat dus grofweg nu 1/3 van de opbrengst naar de auto maar voldoende om met 7000KW de rest van huishouden te doen. Maar volgens mij dwaal ik nu af...
Philken schreef: 11.10.2021 - 18:09 dat is idd laag, maar niet geschikt voor mijn gebruik(250km/dag rondrijden zonder vaste trajecten met regelmatig uitschieters tot +400km zonder mogelijkheid om bij te laden)
waarom de B3: prijsverschil in België is 4250€, prijs per liter zit zeer dicht in elkaars buurt: rond de 1.5€/lit) om de meerprijs van een diesel eruit te halen, moet ik al bijna 200.000km rijden indien de benzine 7.5l/100km verbruikt en de diesel 6l/100km...(en dat is juist wat ik rij op 3 jaar...
kan ik als volgende beter de b3 kiezen met meer opties ipv een kalere diesel B4
Ja, dan wordt het allemaal wat lastiger. Echter de nieuwe generatie kun je misschien al 90km elektrisch rijden.
Zie wel dat het gat van b3 en T6 op dit moment bijna 20K in belgië is. Dat ga je nooit alleen op brandstof besparen.
Anderzijds wegentax, inruil (nu wel koffiedik kijken) zijn ook dingen die je kunt meenemen.
raspaardje schreef: 11.10.2021 - 18:14 Mijn T5 krijg ik over een rit van 75 km op 5.8l per 100 km. Volgens de BC. Was de rit 126 km geweest dan waren daar nog een paar tienden afgegaan.
15 graden buiten, compleet koude start, niet harder dan 100 km/h, filevrij.
Ja, dan is dit nog zuiniger. Moet ook volgens mij goed kunnen als je veel snelweg km maakt en een lichtere auto hebt. Ik had geen koude start.
Reed volgens mij ook rond dezelfde temperatuur. Zojuist eens teruggekeken en zag dat ik wel 2 keer naar 180 heb geaccelereerd (hij gaat niet harder :-( )
Verbruik stijgt wel hard bij koude motor en en dus korte afstandjes, daar moet ik ook eerlijk in zijn.
Voordeel in stad is dat elektrisch het weinig kw kost , ook met afremmen gewoon weer energie terug de batterij in. Alleen boven 100km/uur gaat het snel.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ab S schreef: 11.10.2021 - 19:37 Bij constant 100 km/u (op de PA) kom ik inderdaad meestal ook uit op 5.8L/100km, wat ik helemaal niet zo gek vind. Waar de T5 echt begint te slurpen zijn de stads-achtige ritten. Daar zou de T8 heel erg winnen en wellicht ook de B (optrekken met geregenereerde energie) iets.
Sterker nog: voor een 1615kg wegende en 250pk sterke auto met zoveel comfort vind ik dat heel netjes.

Uiteraard is een T8 in brandstofkosten heer en meester tov puur benzine, helemaal wanneer je veel <40km ritten hebt en tussendoor kan laden.
Op de lange termijn met die complexe techniek weet ik het zo net nog niet. En hoe vindt de benzinemotor het om af en toe koud ruw gewekt te worden, wat doet dat met de betrouwbaarheid?
Gaat er iets stuk dan ben zo 1000-1500 euro verder, daar gaat je winst als privérijder. Bovendien betekent puur elektrisch rijden met een T6/T8 ook veel inleveren op vermogen, zeker in de niet longrange variant.

Waar ik weinig over lees op dit forum: rijdt zo'n T6/T8 nog een beetje leuk met zijn bijna 2000kg? Een T8 PE is compleet aangepast maar een normale T6/T8 maar beperkt.
Al dat gewicht moet toch afgeremd of door de bocht gestuurd worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

@EVO500
wellicht dwaal je af, zoals je opmerkte
maar ik vind het leerzame informatie; dank.
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 12.10.2021 - 09:16 Op de lange termijn met die complexe techniek weet ik het zo net nog niet. En hoe vindt de benzinemotor het om af en toe koud ruw gewekt te worden, wat doet dat met de betrouwbaarheid?
Gaat er iets stuk dan ben zo 1000-1500 euro verder, daar gaat je winst als privérijder. Bovendien betekent puur elektrisch rijden met een T6/T8 ook veel inleveren op vermogen, zeker in de niet longrange variant.
Electromotor en Accu verwacht ik niet dat deze vlug defect zullen gaan. Gaan toch al weer enkele jaren mee en hoor daar niet zoveel klachten over.
Elektronica is koffiedik kijken. Heb dan ook 3 jaar garantie (totaal 5jaar) voor meende iets van 1100euro. Dus dat hebben we voorlopig in ieder geval afgevangen.
In dat opzicht heb ik dezelfde achterdocht als jij en daarbij 2 jaar vond ik wel erg karig.

Anderzijds door het regeneratief remmen hebben de schrijven en remblokken veel minder slijtage dus dat werkt weer in je voordeel.
Dan de brandstofmotor. Ik plan wel hoe ik rijdt. Dus als ik weet dat ik 2x 40km moet rijden bijvoorbeeld, dan rijdt ik heen op brandstof en warm ik de motor op dezelfde manier op als je anders ook zou doen en terug elektrisch. Ik gebruik dus alleen de Pure stand en de Polestar stand.
Tot dusver heb ik de eerste 10K circa 55% elektrisch gereden. Wat dus inhoudt dat wanneer mijn teller op 300.000 zou staan, de brandstof motor pas 135.000Km heeft gelopen. Maar dan ben ik al 15jaar verder want ik rij maar max 20K per jaar.
Puur elektrisch rijden is (ruim)voldoende voor binnen de bebouwde kom. Je komt goed van zijn plek bij het stoplicht, door de reactie tijd en directe koppel vaak sneller weg als een ander.

raspaardje schreef: 12.10.2021 - 09:16 Waar ik weinig over lees op dit forum: rijdt zo'n T6/T8 nog een beetje leuk met zijn bijna 2000kg? Een T8 PE is compleet aangepast maar een normale T6/T8 maar beperkt.
Mischien niet het juiste topic, maar zal een stukje weergeven.
Ja, ik was direct onder de indruk van het koppel en vermogen bij de eerste proefrit in de T8. Ik heb overigens een Polestar optimalisatie en geen Polestar uitvoering, gezien ik met de hand instelbare schokbrekers niet handig vond werken. Heb dit ook op mijn EVO 500 en gebruik je bijna nooit.

Mijn Laguna (diesel) met 1538kg en 450Nm koppel had al relatief best veel koppel, maar nu met 670Nm, en dan ook bij vrij laag toerental mede geholpen door de compressor, merk je niet dat je auto rijdt die een kleine 500kg zwaarder is in dat opzicht.
Met half gas accelereer je al rondt de 6-7 seconden naar 100 terwijl de motor bij misschien 3500t/min al weer overschakelt naar de volgende versnelling. De auto doet dit met zoveel gemak dat je het idee hebt dat je alles maar zeer minimaal belast.
Bij vol gaf wordt het anders (kickdown) wordt je redelijk in je stoel en "knal" je zo snel naar de 180 (zal ergens in de 13-14s zijn denk ik) dat je baalt dat ie begrensd is. Dat is en blijft jammer.
Vindt het overigens wel leuk om met open raam te rijden :-) zeer bescheiden maar leuk geluid van de brandstof motor als je hem op zijn staart trapt.
Bij wegrijden is de reactie tijd in bij een T8 in Polestar stand, een stuk sneller dan een diesel of benzine, zodat je meestal al daarin iedereen verrast, zonder dat je veel gas hoeft te geven.
Je komt direct van zijn plek, omdat de elektromotor van 0 al maximaal koppel geeft (en geholpen door de 4 wielaandrijvingen) Daar kun je met een puur benzine of diesel auto met voor of achterwiel aandrijving vaak niet veel tegen beginnen.
raspaardje schreef: 12.10.2021 - 09:16 Al dat gewicht moet toch afgeremd of door de bocht gestuurd worden.
Daar zijn de remmen ook na. Maar Volvo staat niet bekend als sportauto dus in de bochtwerk zal je nooit geen Porsche kunnen evenaren, maar dat is denk ik momenteel met iedere Volvo.
Met mijn Laguna is hierin ook directer, maar hier heb ik vierwiel sturing en de stuurslag is veel korter. Ook wat vering betreft is deze veel stugger, wat goed is voor het bochtenwerk, maar niet altijd aangenaam is.
De Volvo is zachter geveerd en voelt comfortabeler aan met 19" als de Laguna met 18". Maar wat bochtenwerk, is de Laguna gewoon sneller, daar ben ik zeker van.

Als je kijkt naar het gewicht van bijvoorbeeld een Audi RS6 kijkt, die wegen ook afhankelijk van het bouwjaar tussen 1900 en 2050kg, en hier hoor je nooit niks over dat ie een stuk zwaarder is?
Enige opmerking die ik wel heb is dat bij het remmen je soms enige vertraging waarneemt, maar dat is waarschijnlijk te danken aan dat ie eerst regeneratief wil remmen.
Hier heb ik in het begin wel aan moeten wennen maar is nu gewoon.
Verder is de tijd tegenwoordig dat ik rechtdoor rijdt een stuk meer als dat ik bochten neem, die tijd heb ik wel een beetje gehad om te bewijzen hoe hard ik wel niet door de bocht kan :-)
Al met al dik tevreden tot dusver op de begrenzer na.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik word echt oud, mijne is ook beperkt tot 180km/u(staat op coc, anders wist ik het nog altijd niet), ik was een notoire hardrijder vroeger(daarom dat ik op circuit ben beginnen rijden, kwam bijna goedkoper uit dan de boetes....)... en nu ben ik over die 46000km nog niet boven de 140 geweest...(en dan nog per ongeluk...)
meestal tuf ik rond de 100 à 110km/u op de autosnelweg op het rechtse vak... en ik merk dat ik nog vroeger aankom dan de ETA op mijn Tomtom...
van mij mag je uitweiden, heb vanmorgen na lang wikken en wegen besloten niet op het aanbod in te gaan, dus Corbi II blijft nog 2.5 jaar, geen voertuigwissel voorlopig
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Philken schreef: 12.10.2021 - 17:28 ik word echt oud, mijne is ook beperkt tot 180km/u(staat op coc, anders wist ik het nog altijd niet), ik was een notoire hardrijder vroeger(daarom dat ik op circuit ben beginnen rijden, kwam bijna goedkoper uit dan de boetes....)... en nu ben ik over die 46000km nog niet boven de 140 geweest...(en dan nog per ongeluk...)
meestal tuf ik rond de 100 à 110km/u op de autosnelweg op het rechtse vak... en ik merk dat ik nog vroeger aankom dan de ETA op mijn Tomtom...
van mij mag je uitweiden, heb vanmorgen na lang wikken en wegen besloten niet op het aanbod in te gaan, dus Corbi II blijft nog 2.5 jaar, geen voertuigwissel voorlopig
Ik ben ook al oud hoor :-)
Ik was "vroeger" (15jaar terug en eerder) laten we zeggen ook geen rijder die zich altijd aan de snelheid hield.
Ik reed zeker 15 jaar lang dagelijks na het werk tussen Nederland en België op de A67 tussen de 220 en 250km/uur met de EVO500 op stukken waar het toen een beetje kon (wel altijd met geen of zeer weinig verkeer)
Geloof 1 keer een boete gehad van 142km/uur op 120km weg in de 20jaar dat ik dit deed. Misschien meer geluk als wijsheid?
Toen gold de regel, nadeel van te hard rijden is dat je te snel aankomt, maar wat maakte het uit, ik tankte voor 0,21ct lpg/liter.
Nu de dag eigenlijk niet meer voor te stellen, en doe ik dus al ook zeker een jaar of 10 niet meer.

Begrijp me niet verkeerd. Ook ik rijdt 95% rechts met pilotassist (niet met 110 overigens maar gewoon de snelheid die geld) gewoon omdat het verkeer vele male drukker is als 15 jaar gelden.
Maar op een zondag morgen of net voor of na de spits heb ik hier nog wel stukken waar dan niemand rijdt en dan blijft dit toch altijd even kriebelen en plank ik even om vervolgens weer rustig door te rijden.

Zolang je auto nog goed rijdt en de km's niet te hoog zijn (+300K) denk ik dat je dan nog het voordeligste rijdt. Dat ga je niet besparen met een litertje /100km.
De acquisitie naar elektrisch gaat nu snel. Als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik misschien nog een een jaartje of 2 wachten.
Ik kon niet zo makkelijk van benzine of diesel af (blijf toch nog wel een beetje een "petrolhead") maar elektrisch is toch wel een genot. Stil en zorgt dat je nog rustiger rijdt.
Gezien je tocht rustig rijdt zal je auto niet te veel te lijden hebben.

Gewoon realistische zijn en kopen is vlug genoeg gebeurd. Tijd komt raad.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

EVO500 schreef: 12.10.2021 - 16:30
Dan de brandstofmotor. Ik plan wel hoe ik rijdt. Dus als ik weet dat ik 2x 40km moet rijden bijvoorbeeld, dan rijdt ik heen op brandstof en warm ik de motor op dezelfde manier op als je anders ook zou doen en terug elektrisch. Ik gebruik dus alleen de Pure stand en de Polestar stand.
Tot dusver heb ik de eerste 10K circa 55% elektrisch gereden. Wat dus inhoudt dat wanneer mijn teller op 300.000 zou staan, de brandstof motor pas 135.000Km heeft gelopen. Maar dan ben ik al 15jaar verder want ik rij maar max 20K per jaar.
Puur elektrisch rijden is (ruim)voldoende voor binnen de bebouwde kom. Je komt goed van zijn plek bij het stoplicht, door de reactie tijd en directe koppel vaak sneller weg als een ander.
respect voor de techniek! Mooi! Die motor zal met een juist gebruik op zijn sloffen de 300k km wel halen, ik ben een huiverig voor alle randzaken die het spel tussen elekromotoren en brandstofmotor goed regelen.

EVO500 schreef: 12.10.2021 - 16:30 Mischien niet het juiste topic, maar zal een stukje weergeven.
Ja, ik was direct onder de indruk van het koppel en vermogen bij de eerste proefrit in de T8. Ik heb overigens een Polestar optimalisatie en geen Polestar uitvoering, gezien ik met de hand instelbare schokbrekers niet handig vond werken. Heb dit ook op mijn EVO 500 en gebruik je bijna nooit.

Mijn Laguna (diesel) met 1538kg en 450Nm koppel had al relatief best veel koppel, maar nu met 670Nm, en dan ook bij vrij laag toerental mede geholpen door de compressor, merk je niet dat je auto rijdt die een kleine 500kg zwaarder is in dat opzicht.
Met half gas accelereer je al rondt de 6-7 seconden naar 100 terwijl de motor bij misschien 3500t/min al weer overschakelt naar de volgende versnelling. De auto doet dit met zoveel gemak dat je het idee hebt dat je alles maar zeer minimaal belast.
Bij vol gaf wordt het anders (kickdown) wordt je redelijk in je stoel en "knal" je zo snel naar de 180 (zal ergens in de 13-14s zijn denk ik) dat je baalt dat ie begrensd is. Dat is en blijft jammer.
Vindt het overigens wel leuk om met open raam te rijden :-) zeer bescheiden maar leuk geluid van de brandstof motor als je hem op zijn staart trapt.
Bij wegrijden is de reactie tijd in bij een T8 in Polestar stand, een stuk sneller dan een diesel of benzine, zodat je meestal al daarin iedereen verrast, zonder dat je veel gas hoeft te geven.
Je komt direct van zijn plek, omdat de elektromotor van 0 al maximaal koppel geeft (en geholpen door de 4 wielaandrijvingen) Daar kun je met een puur benzine of diesel auto met voor of achterwiel aandrijving vaak niet veel tegen beginnen.
raspaardje schreef: 12.10.2021 - 09:16 Al dat gewicht moet toch afgeremd of door de bocht gestuurd worden.
Daar zijn de remmen ook na. Maar Volvo staat niet bekend als sportauto dus in de bochtwerk zal je nooit geen Porsche kunnen evenaren, maar dat is denk ik momenteel met iedere Volvo.
Met mijn Laguna is hierin ook directer, maar hier heb ik vierwiel sturing en de stuurslag is veel korter. Ook wat vering betreft is deze veel stugger, wat goed is voor het bochtenwerk, maar niet altijd aangenaam is.
De Volvo is zachter geveerd en voelt comfortabeler aan met 19" als de Laguna met 18". Maar wat bochtenwerk, is de Laguna gewoon sneller, daar ben ik zeker van.

Als je kijkt naar het gewicht van bijvoorbeeld een Audi RS6 kijkt, die wegen ook afhankelijk van het bouwjaar tussen 1900 en 2050kg, en hier hoor je nooit niks over dat ie een stuk zwaarder is?
Enige opmerking die ik wel heb is dat bij het remmen je soms enige vertraging waarneemt, maar dat is waarschijnlijk te danken aan dat ie eerst regeneratief wil remmen.
Hier heb ik in het begin wel aan moeten wennen maar is nu gewoon.
Verder is de tijd tegenwoordig dat ik rechtdoor rijdt een stuk meer als dat ik bochten neem, die tijd heb ik wel een beetje gehad om te bewijzen hoe hard ik wel niet door de bocht kan :-)
Al met al dik tevreden tot dusver op de begrenzer na.
Ik lees in je verhaal (dank!) tussen de regels door dat een sportief gevoel nergens te bekennen is, uitgezonderd het afgeschoten worden bij acceleraties..:-) Terwijl je dacht wel heel leuk vindt getuige je speciale Laguna...:-)
Dat blijf ik jammer vinden want een beetje gevoel hebben wat de auto doet en kan bij het verdraaien van het stuur vind ik ook onderdeel van leuk autorijden.
Nee, het wordt nooit een Porsche. Maar dat is dan ook de totaal andere kant van de schaal...;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Nog even over het verschil in verbruik van een B3 en een Recharge; zie het plaatje.
Dit komt van de site van Autoweek.
Ik heb vanaf de aflevering (april 2020 en inmiddels 51.000 km verder) het werkelijke verbruik van mijn T6 daar systematisch bijgehouden.
Ik kom dus op ruim op 1:26 en gemiddelde brandstofkosten van benzine van 5,96 euro per 100 km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

komen daar niet nog laadpaal kosten bij? per KWh
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

En andere extra kosten (zoals aanschaf kosten van de auto bv.)om elektrisch te kunnen rijden, pas dan krijg je en goed beeld.
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Ja zeker, dit is alleen benzine.
Volgens de Shell Recharge App totaal 5900 kwh (a 0,25 ongeveer is zo`n 1500 euro over 51k km dus) sinds ik hem heb, waarbij de afstand tot mijn werk iets meer dan 30 km is en ik consequent thuis en bij mijn werkgever oplaad.
Maar ik ben er ook mee heen en weer naar Zuid-Italië geweest met nauwelijks of niet opladen.
De paal kan je afschrijven over bv 4 jaar dus laten we zeggen 500 euro per jaar.
Daar staat nog wel tegenover: de wegenbelasting is 50% en lager onderhoud.
Door het regenereren van de electromotor in de B-stand rem je bv veel minder en ik heb de originele banden nog, die bij 60.000 km niet vervangen hoeven te worden denk ik.
En de aanschaf van een T6 is natuurlijk duurder.
Maar het ging hier vooral over het benzineverbruik. En dat vond ik toch een opmerkelijk verschil. Bijna een tientje per 100 km.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Svea05
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 05.07.2007 - 13:10

Je kan geen appels met peren vergelijken, dus dat tientje verschil zegt niet zo veel.
MY21 V60 CC B5 AWD
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

T6 Recharge
13141 km
4.5l/100km
7.3kWh/100km

Als je rekent met 1,95 per liter Euro95, en 0,22 ct/kWh dan vertaalt zich dit in een totaal "benzine" verbruik van 5,3l/100km
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Daf88 schreef: 15.10.2021 - 14:38 T6 Recharge
13141 km
4.5l/100km
7.3kWh/100km

Als je rekent met 1,95 per liter Euro95, en 0,22 ct/kWh dan vertaalt zich dit in een totaal "benzine" verbruik van 5,3l/100km
benzine is ietsje goedkoper in B, electriciteit daarentegen.... :devil:
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fabrieksopgave en gemiddelde rijstijl is meestal toch wel een verschilletje ten nadele van de volvorijder. Nog nooit gezien dat de fabrieksopgave hoger verbruik was dan de praktijk.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”