bandenwissel vlak voor zomervacantie

Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 11.08.2021 - 23:02
teebee schreef: 11.08.2021 - 21:33 Niet sneeuw maar de temperatuur is leidraad voor het monteren van de winterbanden.
Een zomerband presteert echt niet beter bij sneeuwloze omstandigheden bij temperaturen lager dan7 graden.
Daar zijn zat onderzoeken naar gedaan, en het advies van de 7 graden grens is niet zomaar bedacht.
Dat die temperatuur steeds later in de winter zich laat gelden is een beeld van de laatste jaren dus inderdaad voor mij ook steeds later (maar altijd voor de wintersport) dat ik (zelf) mijn winterset er onder leg.
7 graden. Mooie marketing.
https://www.autovisie.nl/nieuws/winterb ... st-winter/
Dat soort artikelen ook…..
Het is al zo’n enorm uitgemolken onderwerp, dat je om het even over welk standpunt wel een ‘overtuigend’ artikel en dito onderzoek om eea te staven kan vinden. Bijna elk jaar weer duiken de autobladen er weer bovenop.
Voor mij staat als een paal boven water dat de samenstelling van het rubber een hoofdrol speelt en die is afgestemd om optimaal presteren bij bepaalde temperaturen.
Maar, laten we deze diskussie vooral niet voor de zoveelste keer op dit fijne forum gaan voeren, want de uitkomst staat vast: onbeslist, er b lijven voor- en tegenstanders en Daan ook nog de all-climate aanhangers.
Voor mij in de winter uitsluitend volwaardige winterbanden en niks anders.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

teebee schreef: 12.08.2021 - 00:31 Dat soort artikelen ook…..
Zo sla je natuurlijk elk gesprek (van jou overtuiging afwijkende mening) "dood". Ik kan me wel vinden in deze conclusie van Autovisie: "Net als in de autosport zou je voor elke omstandigheid de ideale band moeten kiezen. In de praktijk is dat echter onhaalbaar en daarom zijn de meeste banden een compromis.". Ik zou hem nog wel stelliger willen poneren: elke band is altijd een compromis tussen comfort, afrolgeluid, slijtage, sportiviteit, brandstofverbruik, weersomstandigheden, vordering van de slijtage, etc. De belangrijkste factor is de mens en het besef van de beperkingen van de specifieke band onder zijn/haar auto. En daar is in theorie misschien wel de grootste winst te behalen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Gouwe schreef: 12.08.2021 - 05:11
teebee schreef: 12.08.2021 - 00:31 Dat soort artikelen ook…..
Zo sla je natuurlijk elk gesprek (van jou overtuiging afwijkende mening) "dood". Ik kan me wel vinden in deze conclusie van Autovisie: "Net als in de autosport zou je voor elke omstandigheid de ideale band moeten kiezen. In de praktijk is dat echter onhaalbaar en daarom zijn de meeste banden een compromis.". Ik zou hem nog wel stelliger willen poneren: elke band is altijd een compromis tussen comfort, afrolgeluid, slijtage, sportiviteit, brandstofverbruik, weersomstandigheden, vordering van de slijtage, etc. De belangrijkste factor is de mens en het besef van de beperkingen van de specifieke band onder zijn/haar auto. En daar is in theorie misschien wel de grootste winst te behalen.
Goed samenvattend verwoord. Al zal je alsnog een "dooddoener" krijgen als reactie ;)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

teebee schreef: 11.08.2021 - 21:33 Niet sneeuw maar de temperatuur is leidraad voor het monteren van de winterbanden.
Een zomerband presteert echt niet beter bij sneeuwloze omstandigheden bij temperaturen lager dan7 graden.
Daar zijn zat onderzoeken naar gedaan, en het advies van de 7 graden grens is niet zomaar bedacht.
Dat die temperatuur steeds later in de winter zich laat gelden is een beeld van de laatste jaren dus inderdaad voor mij ook steeds later (maar altijd voor de wintersport) dat ik (zelf) mijn winterset er onder leg.
Die 7 graden is met de moderne zomerbanden echt achterhaald als je de recente vergelijkingen bekijkt zul je zien dat een winterband eigenlijk alleen substantieel minder presteert in de sneeuw
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

J33Bee schreef: 12.08.2021 - 08:03
Gouwe schreef: 12.08.2021 - 05:11
teebee schreef: 12.08.2021 - 00:31 Dat soort artikelen ook…..
Zo sla je natuurlijk elk gesprek (van jou overtuiging afwijkende mening) "dood". Ik kan me wel vinden in deze conclusie van Autovisie: "Net als in de autosport zou je voor elke omstandigheid de ideale band moeten kiezen. In de praktijk is dat echter onhaalbaar en daarom zijn de meeste banden een compromis.". Ik zou hem nog wel stelliger willen poneren: elke band is altijd een compromis tussen comfort, afrolgeluid, slijtage, sportiviteit, brandstofverbruik, weersomstandigheden, vordering van de slijtage, etc. De belangrijkste factor is de mens en het besef van de beperkingen van de specifieke band onder zijn/haar auto. En daar is in theorie misschien wel de grootste winst te behalen.
Goed samenvattend verwoord. Al zal je alsnog een "dooddoener" krijgen als reactie ;)
Deze?:
NielsPHEV schreef: 12.08.2021 - 08:35 dat een winterband eigenlijk alleen substantieel minder presteert in de sneeuw
… minder ??

(Laten we maar weer OT gaan voordat dit verder uitglijdt, maar hier verder gaan heeft weinig zin; ik denk dat TS zn antwoord al heeft.)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

@teebee, TS kan inderdaad zijn conclusies trekken, maar de algehele sfeer is hier regelmatig een grafstemming te noemen. Je kunt zelf oordelen of je je aangesproken voelt. Men komt hier voor advies wetende dat op winterbanden doorrijden alles behalve logisch is maar wordt compleet afgeserveerd icm zelfingenomen meningen die vaak niet onderbouwd zijn met enige (echte) kennis. Wellicht eens wat vaker in die "achteruitkijkspiegel" kijken en opbouwende input leveren... Ach ja, waarom waag ik eigenlijk nog een poging, er moet toch weer iemand "anders" het laatste woord hebben ;)

Nogmaals fijne vakantie TS!
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 12.08.2021 - 05:11
teebee schreef: 12.08.2021 - 00:31 Dat soort artikelen ook…..
Zo sla je natuurlijk elk gesprek (van jou overtuiging afwijkende mening) "dood". Ik kan me wel vinden in deze conclusie van Autovisie: "Net als in de autosport zou je voor elke omstandigheid de ideale band moeten kiezen. In de praktijk is dat echter onhaalbaar en daarom zijn de meeste banden een compromis.". Ik zou hem nog wel stelliger willen poneren: elke band is altijd een compromis tussen comfort, afrolgeluid, slijtage, sportiviteit, brandstofverbruik, weersomstandigheden, vordering van de slijtage, etc. De belangrijkste factor is de mens en het besef van de beperkingen van de specifieke band onder zijn/haar auto. En daar is in theorie misschien wel de grootste winst te behalen.
Amen.
Overtuigingen minder als feiten presenteren, daar kom je over het algemeen iets verder mee.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik wil wel graag benadrukken dat ik niemand hier persoonlijk heb willen aanspreken. Ik ben zelf geen haar beter in veel gevallen. Maar in het algemeen meen ik in de maatschappij op te merken dat standpunten in de gesprekken verharden en er geen ruimte meer overblijft voor andersdenkenden. En dat vind ik jammer, want je ontneemt naar mijn ervaring jezelf de mogelijkheid om van die andersdenkenden te leren. Als mijn vrouw net zo zou denken als ik zou het maar een saaie boel zijn in ons huwelijk :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Ik heb inderdaad mijn goed bedoelde advies ontvangen. Waarvoor dank.

- er zijn meerdere manieren om naar hetzelfde onderwerp te kijken
- de kennis van mensen verschilt nu eenmaal per onderwerp (al zal men zelfverzekerd zijn van zijn/haar standpunt)
- niet iedereen ontvangt andermans mening als 'andermans mening' maar als 'kritiek op mijn mening' en "ik heb altijd gelijk"....
- een gezonde deling van informatie zou het doel moeten zijn.

...Maar respect voor een ieders mening moet voorop staan.
en die is hier ook. Weet ik zeker.

Bon voygae, ik ga volgende week vrijdag veilig naar Frankrijk :)
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Met gierende (zomer)banden!
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Gouwe schreef: 12.08.2021 - 09:12 Ik wil wel graag benadrukken dat ik niemand hier persoonlijk heb willen aanspreken.
Zo ken ik je ook. Maar goed dat je dat nog benadrukt. Een andere mening is prima, dat houdt eenieder scherp.
Jammer dat een enkeling zijn mening op een ‘wat andere manier’ schijnt te moeten presenteren; ‘op de man spelen’ is wat sneu.

OT: Fijne vakantie Steven, en op die verse zomerbanden gaat dat vast lukken.
Laatst gewijzigd door teebee op 12.08.2021 - 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: 12.08.2021 - 09:12 Ik wil wel graag benadrukken dat ik niemand hier persoonlijk heb willen aanspreken. Ik ben zelf geen haar beter in veel gevallen. Maar in het algemeen meen ik in de maatschappij op te merken dat standpunten in de gesprekken verharden en er geen ruimte meer overblijft voor andersdenkenden. En dat vind ik jammer, want je ontneemt naar mijn ervaring jezelf de mogelijkheid om van die andersdenkenden te leren. Als mijn vrouw net zo zou denken als ik zou het maar een saaie boel zijn in ons huwelijk :-).
Spijker op de kop, hear, hear.
Ik heb de laatste tijd weleens gedacht, het forum misschien moet ik daar gewoon maar mee stoppen.
Waar het vroeger ging over een knap setje velgen die waren gekocht, iemand die een hele dikke uitvoering had gekocht, gaat het tegenwoordig over meningen en tegenstellingen.
Ik kreeg laatst en-public het verwijt dat ik een domkop was en vooringenomen, omdat ik een ander idee heb over het elektrische gebeuren.
Nog even verder terug was er iemand die mij als vijand(WTF) had gerapporteerd, later toch weer niet, weer even later toch weer wel, vraag mij af wat de toegevoegde waarde is van het verhaal, buiten het feit om dat ik er een paar nachten van wakker heb gelegen en 4 sessies van 1.5uur bij de psycholoog voor heb gehad :lol: (mensen met donkerblond haar en blauwe ogen hebben ook gevoel) :love:
Ach gewoon niet meer zo vaak inloggen, van een aantal mensen heb ik een 06 nr, altijd leuk om even contact te hebben, sommige geholpen om de koets strak en glanzend te krijgen.
Anderen nemen voor huize diesel op verzoek een kistje rosé mee uit Frankrijk, hetgeen resulteert in een hapje bij ons in de tuin...en verder het is een automerk, niets meer, niets minder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

teebee schreef: 12.08.2021 - 10:50
Gouwe schreef: 12.08.2021 - 09:12 Ik wil wel graag benadrukken dat ik niemand hier persoonlijk heb willen aanspreken.
Jammer dat een enkeling zijn mening op een ‘wat andere manier’ schijnt te moeten presenteren; ‘op de man spelen’ is wat sneu.
Je draait het nu wel mooi om; je presenteert je mening als een feit en als er dan een andere mening wordt gepresenteerd voel je je aangevallen. Althans, dat doet je reactie mij vermoeden.

Waarom dan denk ik dan?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

raspaardje schreef: 12.08.2021 - 11:29
teebee schreef: 12.08.2021 - 10:50
Gouwe schreef: 12.08.2021 - 09:12 Ik wil wel graag benadrukken dat ik niemand hier persoonlijk heb willen aanspreken.
Jammer dat een enkeling zijn mening op een ‘wat andere manier’ schijnt te moeten presenteren; ‘op de man spelen’ is wat sneu.
Je draait het nu wel mooi om; je presenteert je mening als een feit en als er dan een andere mening wordt gepresenteerd voel je je aangevallen. Althans, dat doet je reactie mij vermoeden.

Waarom dan denk ik dan?
Dat is elke keer zo. Niemand speelt hier op de man, totdat mensen dingen gaan roeptoeteren "ik heb nooit ergens last van" "dat kan niet want ik heb dat nooit" "vraag me direct af (met respect) onder welke steen je vandaan gekropen bent ….". Kon er maar een filter worden gezet op bepaalde zaken alhier, man man man. Vervolgens gaat het topic op slot en/of worden reacties opgeschoond.

Iets met ketel en pot...
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Een slotje...goed idee.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 12.08.2021 - 10:51 Ik heb de laatste tijd weleens gedacht, het forum misschien moet ik daar gewoon maar mee stoppen.
Je bent niet de enige ....
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Kom kom kinders, geen ruzie.

Iedereen komt hier voor zijn plezier, soms met een vraag. En dan zijn de meningen van anderen welkom.
Vervolgens maakt ieder zelf zijn keuze, al dan niet gesteund door de mening van (een) ander(en). Doe ik zelf ook.

enneh...ik kom hier echt voor mijn lol, lekker beppen met trotse Volvo bezitters met allemaal hetzelfde virus. Daarom mis ik de meetings ook zo erg, niks leuker dan elkaar treffen en 'Volvo's kiek'n'
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Mickyman schreef: 10.08.2021 - 16:22
teebee schreef: 10.08.2021 - 15:57 Zo heeft ieder zn voorkeur… Ik prefereer Nokian winterbanden ver boven elk ander merk (ook Michelin)…..
Had niets te maken met wat ik prefereer hoor om eerlijk te zijn, bij de spiksplinternieuwe auto kwam er bij 110-130 een luide brom/gons in de auto en dit is bevestigt door het bandenbedrijf, na overleg met de lease hebben ze toen andere banden gemonteerd, aangezien mijn broer met zijn V60 hetzelfde probleem heeft gehad een tijd geleden en bij hem het verholpen was met Michelins, hebben ze bij mij ook dezelfde Michelins gemonteerd en idd probleem verholpen.
Ik heb dat brommen juist met de Michelin zomerbandjes(18") toen ik vorige week mijn 20" wegens stoeprandschade liet herstellen had ik mijn 18" michelins eronder gelegd en brommen vanaf 110
ben zelfs naar een vriend gereden met brug om zeker te zijn dat het geen lager was maar het zijn de Michelins......(en nu met de 20" er terug onder geen gebrom meer)
voordeel van zo een weekje rond te 'brommen': gemiddeld verbruik over 1162km: 5.07L/100km(1 op 19.7)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Philken schreef: 12.08.2021 - 18:07
Mickyman schreef: 10.08.2021 - 16:22
teebee schreef: 10.08.2021 - 15:57 Zo heeft ieder zn voorkeur… Ik prefereer Nokian winterbanden ver boven elk ander merk (ook Michelin)…..
Had niets te maken met wat ik prefereer hoor om eerlijk te zijn, bij de spiksplinternieuwe auto kwam er bij 110-130 een luide brom/gons in de auto en dit is bevestigt door het bandenbedrijf, na overleg met de lease hebben ze toen andere banden gemonteerd, aangezien mijn broer met zijn V60 hetzelfde probleem heeft gehad een tijd geleden en bij hem het verholpen was met Michelins, hebben ze bij mij ook dezelfde Michelins gemonteerd en idd probleem verholpen.
Ik heb dat brommen juist met de Michelin zomerbandjes(18") toen ik vorige week mijn 20" wegens stoeprandschade liet herstellen had ik mijn 18" michelins eronder gelegd en brommen vanaf 110
ben zelfs naar een vriend gereden met brug om zeker te zijn dat het geen lager was maar het zijn de Michelins......(en nu met de 20" er terug onder geen gebrom meer)
voordeel van zo een weekje rond te 'brommen': gemiddeld verbruik over 1162km: 5.07L/100km(1 op 19.7)
Ja, het is net losse flodders schieten bij de V60 van Volvo, er is geen touw aan vast te knopen wat wel trilt of niet en wat wel bromt of niet, bij mij bromt en trilt er gelukkig niets, niet in de zomer en niet in de winter :)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
EraZor
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.03.2014 - 18:09

Is brommen niet (vrijwel) altijd het resultaat van een gecupte band? Dat cuppen kan heel snel gaan.... En de ene auto heeft meer last van t lawaai dan de andere. (en uberhaupt van cuppende banden)
MY22 V60 T6 Recharge - Pebble Grey
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”