Scherpe tik uit schuif/kanteldak

Plaats reactie
De Oliesjeik
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.06.2021 - 20:43

Ik heb enige tijd een scherpe tik die linksachter vandaan lijkt te komen bij mijn 2020 V60 T4. Dochterlief heb ik laten rijden en ben achterin onder het rijden op onderzoek uitgegaan. Het lijkt linksachter (groen) vandaan te komen. Het vreemde is dat als ik op de vaste overspanning van het dak (geel) iets druk zet omhoog de tik volledig weg is. Als ik druk zet omhoog tegen het beweegbare gedeelte (rood) verdwijnt de tik niet en begint het dak te suizen (logisch want de rubbers sluiten niet meer goed op dat moment).

Ik heb alles los gehaald wat blauw omcirkeld is en de hemel t.h.v. van de binnenverlichting los "geklikt". Niks bijzonder gevonden en alles zit vast en geborgd.

Vervolgens heb ik de geleidingen van het zonnescherm schoongemaakt en opnieuw lichtjes ingevet. Ook dat loste niks op. Met het zonnescherm helemaal open, half dicht of helemaal dicht maakt ook niet uit.

Als de tik zich openbaart kan ik tussen de tikken in het ook opwekken door het stevig te tikken op de vaste overspanning. Wanneer de tik niet optreedt (soms dagen weg) lukt dat ook niet door te tikken op de vaste overspanning. Nu met het warme weer is de tik al dagen weg, dus het lijkt temperatuurafhankelijk.

Hebben meer mensen hier last van? Zo ja; wat is een oplossing(richting)?

Het is omdat het een zakelijke auto is en ik nog garantie heb, maar ik ben in staat de hemel er helemaal uit te slopen en zonder te gaan rijden totdat ik het gevonden heb :-)
InkedTik in dak_LI.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Ik heb, in een XC40 dan wel, af en toe een lichte rammel bij dak open en slecht wegdek. Er blijkt teveel speling in het frame te zitten. Dak wordt zeer waarschijnlijk onder garantie vervangen.
Naar de dealer ermee zou ik zeggen.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Als je nog garantie hebt en is een lease, naar de dealer. Ik zou zelf niets doen......
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
De Oliesjeik
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.06.2021 - 20:43

Het mysterie lijkt opgelost. Het was de rand van de hemel t.o.v. het frame van het vaste deel van het panodak wat af en toe tegen elkaar tikte. De klittenband verbinding (maar dan wel een serieuze industriële klittenband om het visueel te maken is hier en daar wat flexibel en dat veroorzaakte uiteindelijk dit geluid. Even aankijken, maar het lijkt verholpen :-)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”