Niet vloeiend tot stilstand komen

TimN
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47

Ik rij nu al een aantal maanden met mijn nieuwe V60 B3 en wat mij opvalt dat deze niet altijd even vloeiend tot stilstand komt. Soms in het laatste stukje voel je een hik. Het kan zijn dat deze dan overschakel van benzine naar de hybrid motor? Het is niet altijd zo want want als ik stevig rem ervaar ik dat niet maar als is rustig tot stilstand kom in de meeste gevallen merk ik dat wel. Hebben andere B-motoren berijders(ters) deze zelfde ervaring?
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
V60 T3 automaat, en diverse V60/S60 vanaf 2000
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..heb je de 'auto brake' (knop achter de parkeerrem) uit staan? Als die aanstaat kan je een schokje voelen bij wegrijden en tot stilstand komen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
TimN
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47

Ab S schreef: 09.06.2021 - 12:22 ..heb je de 'auto brake' (knop achter de parkeerrem) uit staan? Als die aanstaat kan je een schokje voelen bij wegrijden en tot stilstand komen.
Klopt die staat standaard aan bij mij maar die treed toch pas in werking bij volledige stilstand mag ik aannemen en niet als deze "bijna" tot stilstand komt?!
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
V60 T3 automaat, en diverse V60/S60 vanaf 2000
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

als je langzaam remt (zeker de laatste 10-20 mtr) kan het zijn dat het start-stop system de motor al uitzet doordat de remdruk verminderd. beter is het om eerst langzaam te remmen en dan meer druk uit te oefenen op het laatste deel.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

ik herken dit ook, heel irritant je voelt de bak gewoon bokkig terugschakelen in de laatste 50 meter voor stilstand, ik wilde dit melden bij de dealer, maar blijkbaar komt dit dus meer voor :(
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

Ik heb precies hetzelfde, het voelt een beetje alsof de remschijven krom zijn of dat de remblokken scheef zijn afgesleten. Maar de auto is splinternieuw, dus het moet haast wel het terugschakelen van de automaat zijn.
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

jhcd schreef: 09.06.2021 - 23:53 Ik heb precies hetzelfde, het voelt een beetje alsof de remschijven krom zijn of dat de remblokken scheef zijn afgesleten. Maar de auto is splinternieuw, dus het moet haast wel het terugschakelen van de automaat zijn.
dat kun je makkelijk proberen door in de eco af te remmen, of hem in de vrij te zetten, als je het dan niet voelt zit het in de bak
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heeft dit niets te maken het het regeneratief remmen? Met een PIH heb je het effect dat als je zachtjes remt je alleen regeneratief remt (je remblokken werken dan niet). Of hij daarbij ook schokt weet ik niet ik ben er na 150K km's mogelijk al te veel aan gewend of heb ik mijn gedrag er op aangepast zoals liquid_force al schrijft. Als er meer mensen last van hebben klinkt het mijn niet als een defect maar meer als een product eigenschap (wat mogelijk nog wel verder te verbeteren is, zie de discussie hier over de lawaaiige ventilatoren van de XC40 PIH).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Gouwe schreef: 10.06.2021 - 08:29 Heeft dit niets te maken het het regeneratief remmen? Met een PIH heb je het effect dat als je zachtjes remt je alleen regeneratief remt (je remblokken werken dan niet). Of hij daarbij ook schokt weet ik niet ik ben er na 150K km's mogelijk al te veel aan gewend of heb ik mijn gedrag er op aangepast zoals liquid_force al schrijft. Als er meer mensen last van hebben klinkt het mijn niet als een defect maar meer als een product eigenschap (wat mogelijk nog wel verder te verbeteren is, zie de discussie hier over de lawaaiige ventilatoren van de XC40 PIH).
Product eigenschappen heb ik vaak genoeg gehoord bij VAG in het verleden :( het is heel simpel, ik rem af voor een rotonde en even voordat je tot stilstand komt voel je bokkig terugschakelen en zie je de toerenteller omhoog gaan, dus volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mickyman schreef: 10.06.2021 - 09:50
Gouwe schreef: 10.06.2021 - 08:29 ....... even voordat je tot stilstand komt voel je bokkig terugschakelen en zie je de toerenteller omhoog gaan, dus volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn.

Ik stelde alleen een vraag :-) en de opmerking hierboven lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Sorry gaat iets fout met het quoten
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Gouwe schreef: 10.06.2021 - 10:26 Sorry gaat iets fout met het quoten
wat bedoelde je dan? je had de post gewoon aan kunnen passen, nu staat er iets wat ik geschreven zou hebben, wat ik dus niet geschreven heb.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb geprobeerd aan te passen wat dus niet lukte, vandaar ook mijn verexcusering daarvoor en misschien lag dat wel helemaal niet aan mij, dus ik stoor me een beetje aan je toon (misschien door jou niet zo bedoeld), terwijl ik alleen maar probeer te helpen. Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat jij niet hebt geschreven wat je niet hebt geschreven.
Ik reageerde op jou eerdere reactie waarin je o.a. aangaf dat je "zie je de toerenteller omhoog gaan" en "volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn".
Mijn reactie daarop was en is: Ik stelde alleen een vraag :-) en de opmerking over de toerenteller lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.
Ik hoop voor je/jullie dat e.e.a. goed wordt opgelost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Gouwe schreef: 10.06.2021 - 17:05 Ik heb geprobeerd aan te passen wat dus niet lukte, vandaar ook mijn verexcusering daarvoor en misschien lag dat wel helemaal niet aan mij, dus ik stoor me een beetje aan je toon (misschien door jou niet zo bedoeld), terwijl ik alleen maar probeer te helpen. Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat jij niet hebt geschreven wat je niet hebt geschreven.
Ik reageerde op jou eerdere reactie waarin je o.a. aangaf dat je "zie je de toerenteller omhoog gaan" en "volgens mij heeft dit niets met het regeneratief remmen te maken om eerlijk te zijn".
Mijn reactie daarop was en is: Ik stelde alleen een vraag :-) en de opmerking over de toerenteller lees ik nu voor het eerst en die lijkt mij best relevant dus zou ik zeker ook even benoemen bij de dealer.
Ik hoop voor je/jullie dat e.e.a. goed wordt opgelost.
reactie was niet lullig bedoelt, dus de toon is door schrijven anders overgekomen dan bij spreken, sorry daarvoor :)

vandaag nog geprobeerd, het heeft niets met de autohold of startstop te maken, het is 100% de bak, bij afremmen en in de neutraal tikken is dit niet aanwezig, dus echt puur door terugschakelen van de bak
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Cloudie schreef: 10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Start-stop is het eerste dat ik uitzet nadat ik de auto heb gestart, vind het helemaal niets en kan me (alle huidige techniek ten spijt) nog steeds niet voorstellen dat vaker stoppen en starten goed is voor de techniek. Bij langer wachten (bv. bij een spoorwegovergang) schakel ik het af en toe wel in, maar dat zou ik het verleden ook gedaan hebben door de motor echt uit te zetten.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
TimN
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47

Cloudie schreef: 10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Ik had hier voor ook een T5 en daar ervaarde ik dit helemaal niet!
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
V60 T3 automaat, en diverse V60/S60 vanaf 2000
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Voor dat de S60 T5 een paar weken geleden een beurt kreeg, was dit heel herkenbaar.
Ik gebruik de auto brake ook en Start / Stop is uitgeschakeld.
Na de beurt, waarbij motorregeling en versnellingsbak software is geüpdatet, is dit gedrag compleet verdwenen.
De bak schakelt geheel onmerkbaar terug, je ziet alleen aan de toerenteller dat er teruggeschakeld wordt, en je komt heel vloeiend tot stilstand.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Bart schreef: 11.06.2021 - 09:20
Cloudie schreef: 10.06.2021 - 18:14 Ik heb dit ook met de T5. Bloed irritant en daarom ook de auto brake uitgezet. De start-stop heeft er ook invloed op. Bij zowel start-stop als auto brake aan is het erg heftig. Wanneer ze beide uit staan heb ik er geen last van. Alleen start-stop valt het mee, maar toch niet zoals je zou mogen verwachten.
Start-stop is het eerste dat ik uitzet nadat ik de auto heb gestart, vind het helemaal niets en kan me (alle huidige techniek ten spijt) nog steeds niet voorstellen dat vaker stoppen en starten goed is voor de techniek. Bij langer wachten (bv. bij een spoorwegovergang) schakel ik het af en toe wel in, maar dat zou ik het verleden ook gedaan hebben door de motor echt uit te zetten.
De startmotoren en omliggende onderdelen zijn hierop aangepast. De vorge V60 had er veel problemen mee heb ik wel gehoord.
In het kader van minder CO2, snap ik niet dat het wordt uitgezet. Een ouderwetse gedachte. He, maar dat is mijn eigen mening.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Steven Volvo schreef: 11.06.2021 - 13:35De startmotoren en omliggende onderdelen zijn hierop aangepast. De vorge V60 had er veel problemen mee heb ik wel gehoord.
In het kader van minder CO2, snap ik niet dat het wordt uitgezet. Een ouderwetse gedachte. He, maar dat is mijn eigen mening.
Ik geloof meteen dat onderdelen aangepast zijn, maar dat continu uitzetten en weer starten staat me gewoon tegen. Als je ergens lang(er) moet wachten is het prima de auto uit te zetten, maar hier gaat het zelfs over uitzetten en opnieuw starten bij afremmen voor een rotonde. Naast een schokkerig weggedrag lijkt mij het opnieuw starten juist op dat moment een CO2-uitstootboost te zijn...
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”