Niet vloeiend tot stilstand komen

Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Bart schreef: 11.06.2021 - 13:39
Steven Volvo schreef: 11.06.2021 - 13:35De startmotoren en omliggende onderdelen zijn hierop aangepast. De vorge V60 had er veel problemen mee heb ik wel gehoord.
In het kader van minder CO2, snap ik niet dat het wordt uitgezet. Een ouderwetse gedachte. He, maar dat is mijn eigen mening.
Ik geloof meteen dat onderdelen aangepast zijn, maar dat continu uitzetten en weer starten staat me gewoon tegen. Als je ergens lang(er) moet wachten is het prima de auto uit te zetten, maar hier gaat het zelfs over uitzetten en opnieuw starten bij afremmen voor een rotonde. Naast een schokkerig weggedrag lijkt mij het opnieuw starten juist op dat moment een CO2-uitstootboost te zijn...
kan ik wel begrijpen hoor.
Ik loste dat altijd op door de koppeling ingetrapt te houden want ik had toen een handbak. Bij langer stoppen schakelde ik vrij en liet de koppeling opkomen. Motor uit.

Is dat start/Stop gedrag anders bij handbakken of automaten?
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

Mickyman schreef: 10.06.2021 - 08:14
jhcd schreef: 09.06.2021 - 23:53 Ik heb precies hetzelfde, het voelt een beetje alsof de remschijven krom zijn of dat de remblokken scheef zijn afgesleten. Maar de auto is splinternieuw, dus het moet haast wel het terugschakelen van de automaat zijn.
dat kun je makkelijk proberen door in de eco af te remmen, of hem in de vrij te zetten, als je het dan niet voelt zit het in de bak
Vandaag geprobeerd maar zowel Start/stop als Auto break uit helpt niet, ook niet in Eco. Maar inderdaad, met de bak in N gaat het afremmen wel heel gelijkmatig. Vind het een prettig idee dat het in ieder geval niet aan de remmen ligt.
Volvo S60 B4 Inscription (MY2022) Osmium Grey
Nicovs
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 01.08.2021 - 09:39

Goedemorgen,
Ik heb sinds 2 dagen een Volvo V60 B3 inscription.
Ook ik ervaar het remmen als irritant met name als je dus bijna stil staat. Het gaat schokkerig en je staat uiteindelijk stil met een bonk. Ik denk ook dat wanneer het start-stop systeem uit zou staan dit niet meer gebeurt. Alleen met modeljaar 2022 kun je dit niet meer uitzetten. Iemand een idee hier?

Groet, Nico
Groet, Nico

Volvo V60 B3 Inscription 19 inch modeljaar 2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dit komt denk ik door het regeneratief remmen? Heeft volgens mij dus niets met start/stop te maken en kun je ook niet uitzetten dan. Ik denk dat je er mee moet leren spelen. Ik rijd al jaren een hybride en heb er geen last van.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

Klopt helemaal, heeft niets met start- stop te maken maar met PIH regeneratief remmen.
Dit werk totaal anders. Je zal ook merken dat de auto, als je gas los laat, niet op motor remt -> Het nieuwe rijden en is wennen.
Merk het inmiddels na een D5 en nu B4 niet meer.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Het zou nog wel leuk zijn als ze iets van AI in het start-stop systeem zouden bouwen.

Dus bijvoorbeeld op basis van GPS locatie (ik sta midden op De Dam en wacht tot er een gaatje is) of al helemaal met een koppeling naar de verkeerslichten waar je voor staat (hij gaat binnen twee seconden op groen...).

Zelfs met een ouderwetse T4 hikt en stoot het regelmatig.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Eerst 4 jaar een Toyota Auris Hybride gereden en daar geleerd te remmen met een hybride, na onze V40s.
Ik vind de T6 (is natuurlijk geen mild hybrid zoals de B3/B4) een stuk beter remmen dan de Toyota, ik heb eigenlijk nog niet de overgang gevoeld van regeneratief (electrisch) remmen naar "echt" remmen. Zeer tevreden.

(Ook leuk, met een lege batterij wegrijden van het vakantie adres op 1600 meter hoogte en gratis naar beneden, plus 10km extra actieradius onderaan de berg :-))
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Nicovs
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 01.08.2021 - 09:39

arnoud schreef: 03.08.2021 - 22:00 Het zou nog wel leuk zijn als ze iets van AI in het start-stop systeem zouden bouwen.

Dus bijvoorbeeld op basis van GPS locatie (ik sta midden op De Dam en wacht tot er een gaatje is) of al helemaal met een koppeling naar de verkeerslichten waar je voor staat (hij gaat binnen twee seconden op groen...).

Zelfs met een ouderwetse T4 hikt en stoot het regelmatig.
Bluesbroeder schreef: 03.08.2021 - 10:35 Klopt helemaal, heeft niets met start- stop te maken maar met PIH regeneratief remmen.
Dit werk totaal anders. Je zal ook merken dat de auto, als je gas los laat, niet op motor remt -> Het nieuwe rijden en is wennen.
Merk het inmiddels na een D5 en nu B4 niet meer.
[/quote
Bluesbroeder schreef: 03.08.2021 - 10:35 Klopt helemaal, heeft niets met start- stop te maken maar met PIH regeneratief remmen.
Dit werk totaal anders. Je zal ook merken dat de auto, als je gas los laat, niet op motor remt -> Het nieuwe rijden en is wennen.
Merk het inmiddels na een D5 en nu B4 niet meer.
Ok, eerst maar is even de tijd geven dan.
Groet, Nico

Volvo V60 B3 Inscription 19 inch modeljaar 2022
Osman
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40

Heeft iemand hier ooit nog een oplossing voor gevonden? Ik ervaar precies het zelfde als de originele topic creator heeft beschreven. In mij geval een B4 met 8traps automaat. Als ik hard rem doet hij het niet, als ik normaal rem altijd dat hikje, super irritant..
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Bij m'n XC60 T5 precies hetzelfde, mijn gevoel is dat het absoluut de bak is die stoterig terugschakelt. Behoorlijk irritant.

Hoop dat Polestar kuur binnenkort (waarbij ook bak software wordt aangepast) wat verbetering brengt.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb het ook, inderdaad bij een bepaalde remdruk.
Maar ik mijn passat had ik dit ook, iestje minder maar die deed dat ook.

Nu heb ik de 7traps met dubbele kopeling, dus is het nog enigzins te verklaren maar met een 8bak is het vreemd.
Vraag me ook af of het de bak is. Ik zal eens opletten op ie de motor dan loskoppelt.

Soms zet ie de hele motor uit bij gas los en soms koppelt ie hem alleen los.
Maar dat systeem zit niet op een T5, wel op een B3 en 4 vanaf my 2022
-V60 B4 7dct R design wit
Osman
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40

ik heb doordat ik dit probleem heb gekeken naar 3 andere auto’s, 2x een B3 (beide 8 traps automaat) hadden het niet. Ze komen niet heeeel rustig tot stilstand maar je voelt ook niet echt een Hik.
En een T4, die was veel rustiger, zelfde transmissie maar voelde gewoon erg rustig aan.

Ik weet nu niet of ik blij moet zijn dat meer mensen er last van hebben of juist niet. De auto lijkt het veel minder te doen in eco stand, ik vind het maar irritant.

Als iemand hier ooit wat op heeft gevonden neem a.u.b. de tijd om hierop te reageren want ik wordt er een beetje gek van 🥲
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6863
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Wen er maar aan, het is wat het is.
Er zou een ‘vertraging’ in moeten zitten zodat de motor pas afslaat indien je bv 1 sec stilstaat, maar dat zit er niet in :lol:
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Osman
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40

teebee schreef: 21.03.2024 - 16:22 Wen er maar aan, het is wat het is.
Er zou een ‘vertraging’ in moeten zitten zodat de motor pas afslaat indien je bv 1 sec stilstaat, maar dat zit er niet in :lol:
Klopt niet helemaal in mijn geval. Ik heb start/stop gewoon uit staan, en autobrake staat ook uit.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ligt volgens mij aan de v-bak, ik had het nit in het begin en de laatste 5000km(momenteel 176.000km) merkte ik het meer en meer, volgens mij is de v-bak olie aan verversing toe

btw: ik rij deze week met een Peug 208 1.2 8 trapsautomaat(74kw)vervangwagen wegens carosseriewerk aan de mijne
en dan is de Volvo qua rijeigenschappen toch 10x beter, dan merk je ook dat de vbak in de Volvo eerder zijdezacht schakelt, bij de Peug krijg je bijna een whiplash als je de rem loslaat, zo bruut aanpakken dat de v-bak doet(om nog te zwijgen van de zetels....)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Osman
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.03.2024 - 01:40

Philken schreef: 21.03.2024 - 19:53 ligt volgens mij aan de v-bak, ik had het nit in het begin en de laatste 5000km(momenteel 176.000km) merkte ik het meer en meer, volgens mij is de v-bak olie aan verversing toe

btw: ik rij deze week met een Peug 208 1.2 8 trapsautomaat(74kw)vervangwagen wegens carosseriewerk aan de mijne
en dan is de Volvo qua rijeigenschappen toch 10x beter, dan merk je ook dat de vbak in de Volvo eerder zijdezacht schakelt, bij de Peug krijg je bijna een whiplash als je de rem loslaat, zo bruut aanpakken dat de v-bak doet(om nog te zwijgen van de zetels....)
Ik hoop het, die van mij wordt binnenkort ververst door de dealer voor dit specifiek probleem. Ik zal laten weten wat daar de uitkomst van is. Mijn auto is een B4 met 75000km op de teller.
Gebruikersavatar
Sarnelli
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 18.10.2022 - 19:19

Ik ervaar idd hetzelfde. Lijkt wel of de auto harder wil remmen als je dicht op een voorganger zit of iets
Volvo V60 B3 inscription 2021
Volvo V40 T3 R-design 2019
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik denk software. Ik had het veel minder voor mijn laatste beurt.

Let wel 7 traps B4 met "zeil" functie. Dus bij mij zet iet tussen de 40 en 140 gewoon de motor uit.
Daar merk ik overigens niets van en scheelt gewoon veel brandstof.

Bij mij is de bak geflushed bij 45K, dat moet bij 60K maar omdat ik daar dit jaar overheen ga hebben ze dat bij de laatste beurt gedaan.

Ik zal nog eens analyseren als het gebeurt wat er dan in de auto gebeurt. Als ik heel rustig rijd en de auto schakeld zonder acceleratie lijkt ie ook wat hakerig
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”