Standkachel - Voorverwarmen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Hoe zorgen jullie ervoor dat als je de standkachel gebruikt, je ook een maximaal opgeladen Accu hebt?

De dealer vertelde mij dat je bereik het grootst is, als je vetrekt met voorverwarmde batterij als het kouder is.
En dat zou moeten gebeuren als je de standkachel gebruikt.
Vooverwarmen werkt perfect.

Wat me opvalt in een typische cyclus:
- ik kom thuis met lege batterij
- laad die in de nacht die accu op. 18-23 uur of zo.
- zet die standkachel op 07uur.
- dan is de range minder dan 45km.
- Als ik normaal laad - niet voorverwarm en in Pure vertrek, heb ik 45km range. Maar die zakt dan wel sneller in.

Ik denk dat dit komt omdat die de auto rond 23uur klaar is met laden.
En de auto om 6uur begint met verwarmen en de energie de daarvoor nodig is uit de batterij haalt.
Maar die wordt dan niet meer bijgeladen.

Iemand?
groet
Steven
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geen verklaring, heb het zelf nooit zo bewust gemonitord en gebruik de standkachel ook nauwelijks. Als ik de standkachel gebruik zie ik direct de groene led oplichten. Ik neem dus aan dat op dat moment de accu bijlaadt wat aan stroom door de standverwarming wordt gebruikt.
Overigens zegt Volvo niet dat de eDTE waarde bepaald wordt door voorverwarmen of niet: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
Uiteraard de daadwerkelijke range is daar bij lage buitentemperaturen wel afhankelijk van.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

dat bijladen was ook mijn idee inderdaad, maar misschien dat de auto geen stroom meer mag trekken van de paal, als de inittieel gestartte laadcyclus afgelopen is?
Misschien wel een bescherming of zo?
Of het ligt aan mijjn laadpaal, want die laat af en toe ook opmerkelijke meldingen zien "Wacht op vermogen"....

groet
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Het verbruik voor het voorverwarmen in een V60 T6/T8 is klein, aangezien de verwarming op benzine gaat. Het stroomverbruik is voor de steol/stuurverwarming en het aansturen van de standkachel. Het is mij nog niet opgevallen dat de range kleiner is na preconditioning.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Weet iemand of de standkachel ook de batterij opwarmt?

Achtergrond:
Als ik de auto net heb opgeladen (en het pakket dus warm is) en vertrek, kom ik verder dan dat ik met een koud batterij pakket vertrek.
Mijn werk is 44km rijden en die ICE springt dus op de heenweg net 2km aan...zonde...van de uitstoot en slijtage van de motor.

groet
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

De accu warmt op door 'm op te laden?
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

zeer zeker.
Met snelladen moet je m zelfs koelen....al is dat niet van toepassing voor de v60.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Steven Volvo schreef: 28.05.2021 - 13:17 zeer zeker.
Met snelladen moet je m zelfs koelen....al is dat niet van toepassing voor de v60.
Dat verklaard je extra bereik dan ook wellicht? De accu is dus meer op temp door opladen. Kan me niet voorstellen dat de standkachel hier iets mee te maken heeft..
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Ik interpreteer de vraag van 'Steven Volvo' als ... warmt de pre-conditioning (mbv de standkachel) ook de tractiebatterij op, waardoor het bereik een stukje omhoog gaat? Zodat hij wel de hele rit electrisch kan rijden ....
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Ik interpreteer het alleen als; je accu is lekker warm door het opladen, waardoor het bereik meer is. Of de accu warm wordt van het opladen of geholpen wordt om warm te worden, weet ik niet. Normaliter wordt elke accu zelf wel warm(er) zodra je 'm oplaadt...
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

en toen reed ik vandaag met 4km over de parkeerplaats op.
Temperatuur denk ik?
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Goed bezig!

Airco aan of uit? Mijn vrouw gebruikt Pure, ik Individual (Pure + airco), dat scheelt een paar kilometer.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”