12V-accu kritische laadfout (& openen/sluiten van de deuren?)

miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

Ik stop deze twee in een onderwerp, alhoewel ze mogelijk niets met elkaar te maken hebben.
Bij het wassen (handwasborstel in de wasstraat) van mijn V60 B4 viel het me vandaag opnieuw op dat de auto om de xx seconden de deuren op slot doet en weer opent, te herkennen aan het in- en uitklappen van de spiegels. Dit terwijl ik - nadat ik het een aantal keren zag - de toets voor sluiten opnieuw heb ingedrukt op mijn sleutel. Misschien dat ik iets mis, maar als je in de buurt van de auto bent en hij is gesloten met de sleutel, dan zou hij toch niet de deur moeten ontsluiten zonder dat ik het handvat aanraak? En als die aanname klopt, wat veroorzaakt dan dat hij continue de sloten ontsluit/sluit?
Daarna kreeg ik bij het verlaten van de wasstraat de melding: 12V -accu kritische laadfout, vergezeld van "stop veilig" en begrensd vermogen met het schildpadje. Dat laatste klopte zeker, want hij ging nog stapvoets als max snelheid (benzinemotor liep nog wel gewoon). Afgezet, opnieuw gestart, foutmelding bleef. Daarna 10 minuten gewacht (op advies van Volvo oncall, alhoewel dat een standaard advies was voor foutmeldingen), nog steeds de melding. Daarna gestart en de motor een tijd laten lopen (paar minuten), melding weg. Ik heb dus het idee dat de 12V accu op een of andere manier te ver is ontladen en zichzelf weer heeft opgeladen. Maar het lijkt me toch erg sterk dat een accu zo ver ontlaadt na dat verhaal met die sloten (en koplamp inklappen en knipperen lichten, wat hij standaard doet)?
Iemand vergelijkbare ervaring en/of advies met een van de twee topics?
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Bij wassen met keyless moet je de sleutel in de auto leggen, want door je bewegingen met de spons en borstel blijft hij sluiten en openen, heel normaal, want je bedient de betreffende sensoren, de melding erna kan komen door te veel stroom verlies door het vake bedienen of omdat de computer gewoon in de war raakt van de vele schakelingen, de eerste keer wassen had ik ook steeds het sluiten en openen, sindsdien leg ik de sleutel op de stoel in de auto.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

Dank je voor de snelle reactie Mickyman. En je oplossing ga ik de volgende keer zeer zeker uitproberen. Maar voor de goede orde: je bedoelt in dit geval de sensoren die in de deurklinken zitten? Of heb ik meer motionsensoren dan die onder de achterbumper waarvan ik niets weet :-) ? Want ik ga er van uit dat die deurklinksensoren capacitieve sensoren zijn die met een bepaalde gevoeligheid werken en als ik met een borstel op een stang van een meter de zijpanelen aan het poetsen ben, dan is het toch wel erg apart als ze daarop reageren. Ok, met een spons het handvat aanraken kan ik inkomen, maar dit gebeurde echt op allerlei plaatsen op het plaatwerk ver weg van een deurklink.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

miprimerovolvo schreef: 28.02.2021 - 23:01 Dank je voor de snelle reactie Mickyman. En je oplossing ga ik de volgende keer zeer zeker uitproberen. Maar voor de goede orde: je bedoelt in dit geval de sensoren die in de deurklinken zitten? Of heb ik meer motionsensoren dan die onder de achterbumper waarvan ik niets weet :-) ? Want ik ga er van uit dat die deurklinksensoren capacitieve sensoren zijn die met een bepaalde gevoeligheid werken en als ik met een borstel op een stang van een meter de zijpanelen aan het poetsen ben, dan is het toch wel erg apart als ze daarop reageren. Ok, met een spons het handvat aanraken kan ik inkomen, maar dit gebeurde echt op allerlei plaatsen op het plaatwerk ver weg van een deurklink.
Ze reageren zelfs op de waterstraal als de sleutel binnenbereik is en tijdens het wassen kreeg ik de achterklep letterlijk tegen mijn hoofd omdat hij plotseling openging en ik de bumper aan het wassen was ....
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1234
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Mickyman schreef: 28.02.2021 - 23:37 Ze reageren zelfs op de waterstraal als de sleutel binnenbereik is en tijdens het wassen kreeg ik de achterklep letterlijk tegen mijn hoofd omdat hij plotseling openging en ik de bumper aan het wassen was ....
Is daar een ook een filmpje van? :D Grapje!

Lees wel regelmatig accu issues, kinderziekte bij de B-reeks?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bij wassen i.c.m.. keyless de sleutel inderdaad in de auto houden. Ik houd voor de zekerheid (als ik het niet vergeet) de telefoon wel buiten de auto. Mocht de auto dan toch op slot gaan heb ik de app nog om hem weer open te doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik leg de sleutel gewoon in huis tijdens het wassen...
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Jorritj
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 05.10.2020 - 20:42

miprimerovolvo schreef: 28.02.2021 - 22:37 Ik stop deze twee in een onderwerp, alhoewel ze mogelijk niets met elkaar te maken hebben.
Bij het wassen (handwasborstel in de wasstraat) van mijn V60 B4 viel het me vandaag opnieuw op dat de auto om de xx seconden de deuren op slot doet en weer opent, te herkennen aan het in- en uitklappen van de spiegels. Dit terwijl ik - nadat ik het een aantal keren zag - de toets voor sluiten opnieuw heb ingedrukt op mijn sleutel. Misschien dat ik iets mis, maar als je in de buurt van de auto bent en hij is gesloten met de sleutel, dan zou hij toch niet de deur moeten ontsluiten zonder dat ik het handvat aanraak? En als die aanname klopt, wat veroorzaakt dan dat hij continue de sloten ontsluit/sluit?
Daarna kreeg ik bij het verlaten van de wasstraat de melding: 12V -accu kritische laadfout, vergezeld van "stop veilig" en begrensd vermogen met het schildpadje. Dat laatste klopte zeker, want hij ging nog stapvoets als max snelheid (benzinemotor liep nog wel gewoon). Afgezet, opnieuw gestart, foutmelding bleef. Daarna 10 minuten gewacht (op advies van Volvo oncall, alhoewel dat een standaard advies was voor foutmeldingen), nog steeds de melding. Daarna gestart en de motor een tijd laten lopen (paar minuten), melding weg. Ik heb dus het idee dat de 12V accu op een of andere manier te ver is ontladen en zichzelf weer heeft opgeladen. Maar het lijkt me toch erg sterk dat een accu zo ver ontlaadt na dat verhaal met die sloten (en koplamp inklappen en knipperen lichten, wat hij standaard doet)?
Iemand vergelijkbare ervaring en/of advies met een van de twee topics?
Hier afgelopen weekend hetzelfde accuprobleem met mijn B4 gehad. Vandaag was de auto bij de dealer afgeleverd en bleek het een bekend probleem te zijn; een bug/ probleem in de software waarvoor er zelfs al een update was. Fijn dat ik na 2 dagen m’n auto alweer terug had, maar je vraagt je af waarom ze deze update (als die er al was) niet gelijk geïnstalleerd hebben bij de aflevering (3 weken geleden).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 R-Design B4 Denim Blue my 2021 late
miprimerovolvo
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 25.12.2013 - 18:13

@ Jorritj: Exact de melding uit jouw foto had ik ook, maar bij mij ontbreekt gelukkig het plaatje met de opsleepwagen. Vervelend voor je. Had jij van tevoren iets gedaan wat die storing kan verklaren of kwam hij meteen na het starten van de auto nadat die had stilgestaan? Ik vraag het omdat hij bij mij verdween nadat ik hem een tijd had laten draaien en ik denk dat daarom de spanning weer boven een niveau uit kwam. Of heeft de dealer aangegeven puur een software bug, oorzaak onbekend? Want dan vraag ik bij mij meteen ook die update te doen, voorkomt dat ik binnenkort opnieuw met hetzelfde euvel ergens sta te koekeloeren. Voor de rest overigens erg blij met de auto, bevalt erg goed.
Jorritj
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 05.10.2020 - 20:42

miprimerovolvo schreef: 01.03.2021 - 22:13 @ Jorritj: Exact de melding uit jouw foto had ik ook, maar bij mij ontbreekt gelukkig het plaatje met de opsleepwagen. Vervelend voor je. Had jij van tevoren iets gedaan wat die storing kan verklaren of kwam hij meteen na het starten van de auto nadat die had stilgestaan? Ik vraag het omdat hij bij mij verdween nadat ik hem een tijd had laten draaien en ik denk dat daarom de spanning weer boven een niveau uit kwam. Of heeft de dealer aangegeven puur een software bug, oorzaak onbekend? Want dan vraag ik bij mij meteen ook die update te doen, voorkomt dat ik binnenkort opnieuw met hetzelfde euvel ergens sta te koekeloeren. Voor de rest overigens erg blij met de auto, bevalt erg goed.
miprimerovolvo, eerlijk gezegd was/ is de oorzaak door mij in ieder geval niet bekend. Mijn auto stond geparkeerd en toen ik op enig moment wilde wegrijden kreeg ik deze melding. Na wat zoeken dezelfde storing ook veel bij de Polestar en de bij de volledige elektrische Volvo’s gevonden en las ook daar dat je de auto +/- 15 min moest laten draaien, maar helaas hielp dit ook niet. Dus Volvo on call gebeld en de dealer en beide meldde me dat ze de auto in de garage moesten onderzoeken. Mijn advies zou zijn om contact met je dealer op te nemen en vragen of de update nodig is of niet. Hopelijk kan je hem ook krijgen om een volgende keer te voorkomen. Ik ben ook verder zo blij met deze mooie auto (al zeg ik het zelf; ook erg blij met deze kleur. Gelukkig zie je hem niet zoveel in deze combi). Veel succes en rijplezier!
Volvo V60 R-Design B4 Denim Blue my 2021 late
jVrancken
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.04.2021 - 14:28

Mijn Volvo B5 rdesign is van 28 Jan 2021. Op 6 maart en 2 april gaf mijn auto de melding kritisch laad fout na geparkeerd te hebben gestaan. Ik ben gisteren dus voor de tweede keer in een maand afgesleept (zucht). De garage heeft naar aanleiding van de fout op 6 maart een software update gedaan (aldus de garage) maar dat lijkt voor mijn Volvo niet de oplossing te zijn geweest. Ik baal!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jVrancken
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.04.2021 - 14:28

De monteur heeft met Pasen mijn auto gehad en twee keer stil gestaan (dit na een nieuwe software update). Er is contact gezocht met Volvo Zweden en een nieuwe update laat nog even 10 dagen op zich wachten, tot die tijd is mijn auto in de garage.
John Janssen
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.01.2021 - 11:22

grrrrrrrrrr ook aan deze kant nu net ook dezelfde melding, ik zal de auto even 15 minute laten draaien en dan zien of de melding weg gaat en de dealer maar bellen als ze ook wakker zijn…………….
Nu: Volvo V60 B3 R-design (Birch Light) - Fiat 124Spider (Rood) 185pk Squadra Tuning
Eerder gereden: Audi A4, BMW4-1-3serie, Mercedes SLK, Seat, VW, Opel, Skoda, Smart, Peugeot, Alfa 33 16V ……… yep beetje autogek ;-)
John Janssen
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.01.2021 - 11:22

John Janssen schreef: 08.04.2021 - 06:43 grrrrrrrrrr ook aan deze kant nu net ook dezelfde melding, ik zal de auto even 15 minute laten draaien en dan zien of de melding weg gaat en de dealer maar bellen als ze ook wakker zijn…………….
Na 5 minuten de motor laten draaien was de "12V-accu kritische laadfout" weg en onderweg geen problemen meer gehad. Aangezien de auto maandag toch naar de dealer moet voor het monteren van het styling pakket maar gelijk even een melding er van maken

Eens kijken of vanmiddag als we starten de melding weg blijft ;-)
Nu: Volvo V60 B3 R-design (Birch Light) - Fiat 124Spider (Rood) 185pk Squadra Tuning
Eerder gereden: Audi A4, BMW4-1-3serie, Mercedes SLK, Seat, VW, Opel, Skoda, Smart, Peugeot, Alfa 33 16V ……… yep beetje autogek ;-)
John Janssen
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.01.2021 - 11:22

John Janssen schreef: 08.04.2021 - 08:52
John Janssen schreef: 08.04.2021 - 06:43 grrrrrrrrrr ook aan deze kant nu net ook dezelfde melding, ik zal de auto even 15 minute laten draaien en dan zien of de melding weg gaat en de dealer maar bellen als ze ook wakker zijn…………….
Na 5 minuten de motor laten draaien was de "12V-accu kritische laadfout" weg en onderweg geen problemen meer gehad. Aangezien de auto maandag toch naar de dealer moet voor het monteren van het styling pakket maar gelijk even een melding er van maken

Eens kijken of vanmiddag als we starten de melding weg blijft ;-)
Auto gisteren terug geweest naar de garage om het styling packet te monteren en dus gelijk maar de melding gemaakt van het 12V accu problem...…….. ze hebben een "software update" gedaan en nu maar afwachten of het verholpen is voor mijn V60 B3


Toch wel gek dat 2 weken na aflevering van onze nieuwe V60 deze software update uitgevoerd wordt, garage had er ook geen echt antwoordt op...….
Nu: Volvo V60 B3 R-design (Birch Light) - Fiat 124Spider (Rood) 185pk Squadra Tuning
Eerder gereden: Audi A4, BMW4-1-3serie, Mercedes SLK, Seat, VW, Opel, Skoda, Smart, Peugeot, Alfa 33 16V ……… yep beetje autogek ;-)
jVrancken
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.04.2021 - 14:28

John Janssen schreef: 13.04.2021 - 14:08
John Janssen schreef: 08.04.2021 - 08:52
John Janssen schreef: 08.04.2021 - 06:43 grrrrrrrrrr ook aan deze kant nu net ook dezelfde melding, ik zal de auto even 15 minute laten draaien en dan zien of de melding weg gaat en de dealer maar bellen als ze ook wakker zijn…………….
Na 5 minuten de motor laten draaien was de "12V-accu kritische laadfout" weg en onderweg geen problemen meer gehad. Aangezien de auto maandag toch naar de dealer moet voor het monteren van het styling pakket maar gelijk even een melding er van maken

Eens kijken of vanmiddag als we starten de melding weg blijft ;-)
Auto gisteren terug geweest naar de garage om het styling packet te monteren en dus gelijk maar de melding gemaakt van het 12V accu problem...…….. ze hebben een "software update" gedaan en nu maar afwachten of het verholpen is voor mijn V60 B3


Toch wel gek dat 2 weken na aflevering van onze nieuwe V60 deze software update uitgevoerd wordt, garage had er ook geen echt antwoordt op...….
Mijn auto staat al sinds 2 april in de garage in afwachting op een nieuwe software release uit Zweden. Ik had reeds een update gehad, na de eerste keer stilstaan en na de tweede keer stilstaan. Ik zat op de nieuwste software versie maar dat mocht niet baten.
John Janssen
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.01.2021 - 11:22

jVrancken schreef: 14.04.2021 - 21:38
John Janssen schreef: 13.04.2021 - 14:08
John Janssen schreef: 08.04.2021 - 08:52 Na 5 minuten de motor laten draaien was de "12V-accu kritische laadfout" weg en onderweg geen problemen meer gehad. Aangezien de auto maandag toch naar de dealer moet voor het monteren van het styling pakket maar gelijk even een melding er van maken

Eens kijken of vanmiddag als we starten de melding weg blijft ;-)
Auto gisteren terug geweest naar de garage om het styling packet te monteren en dus gelijk maar de melding gemaakt van het 12V accu problem...…….. ze hebben een "software update" gedaan en nu maar afwachten of het verholpen is voor mijn V60 B3


Toch wel gek dat 2 weken na aflevering van onze nieuwe V60 deze software update uitgevoerd wordt, garage had er ook geen echt antwoordt op...….
Mijn auto staat al sinds 2 april in de garage in afwachting op een nieuwe software release uit Zweden. Ik had reeds een update gehad, na de eerste keer stilstaan en na de tweede keer stilstaan. Ik zat op de nieuwste software versie maar dat mocht niet baten.
Hoop dat het probleem snel opgelost is bij je V60 en………………… dat het probleem bij de mijne weg blijft na de software update van afgelopen maandag……..
Nu: Volvo V60 B3 R-design (Birch Light) - Fiat 124Spider (Rood) 185pk Squadra Tuning
Eerder gereden: Audi A4, BMW4-1-3serie, Mercedes SLK, Seat, VW, Opel, Skoda, Smart, Peugeot, Alfa 33 16V ……… yep beetje autogek ;-)
jVrancken
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.04.2021 - 14:28

w
Mijn auto staat al sinds 2 april in de garage in afwachting op een nieuwe software release uit Zweden. Ik had reeds een update gehad, na de eerste keer stilstaan en na de tweede keer stilstaan. Ik zat op de nieuwste software versie maar dat mocht niet baten.
[/quote]

Hoop dat het probleem snel opgelost is bij je V60 en………………… dat het probleem bij de mijne weg blijft na de software update van afgelopen maandag……..
[/quote]

Mijn auto staat sinds 2 april in de garage. Na twee software updates, dit zonder het gewenste resultaat heeft de garage aangeven dat:
  • nog een update geen oplossing en dat men in Zweden aangegeven heeft de rekenkast (dat zijn de woorden van de monteur) te vervangen
  • het onderdeel niet door de garage te bestellen is en daarom direct uit zweden moet komen
  • geen datum gegeven kan worden wanneer ik mijn auto naar verwachting terug krijg
De auto van 28 jan, en heb pas 1200 KM gereden en lijk mijn auto voorlopig nog niet terug te krijgen :(
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik ga er geen mening over ventileren, maar is wel ruk.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
jVrancken
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03.04.2021 - 14:28

jVrancken schreef: 24.04.2021 - 19:59 w
Mijn auto staat al sinds 2 april in de garage in afwachting op een nieuwe software release uit Zweden. Ik had reeds een update gehad, na de eerste keer stilstaan en na de tweede keer stilstaan. Ik zat op de nieuwste software versie maar dat mocht niet baten.
Hoop dat het probleem snel opgelost is bij je V60 en………………… dat het probleem bij de mijne weg blijft na de software update van afgelopen maandag……..
[/quote]

Mijn auto staat sinds 2 april in de garage. Na twee software updates, dit zonder het gewenste resultaat heeft de garage aangeven dat:
  • nog een update geen oplossing en dat men in Zweden aangegeven heeft de rekenkast (dat zijn de woorden van de monteur) te vervangen
  • het onderdeel niet door de garage te bestellen is en daarom direct uit zweden moet komen
  • geen datum gegeven kan worden wanneer ik mijn auto naar verwachting terug krijg
De auto van 28 jan, en heb pas 1200 KM gereden en lijk mijn auto voorlopig nog niet terug te krijgen :(
[/quote]

Ik heb mijn auto sinds 1 mei terug (bijna een maand in de garage gestaan). Blijkbaar is de zekeringkast aangepast en dat zou in samenwerking met de reeds gedane software updates het probleem moeten verhelpen. Fingers crossed!
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”