regenwater langs zijruiten

Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 928
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

gose91 schreef: 18.02.2021 - 12:09 Hoe dicht komt de ruitenwisser bij de goot?
Misschien zit daar de oplossing wel in, wanneer de ruitenwisser zo dicht op de goot komt kan het water niet anders dan over de goot heen.
Wie weet helpt het wanneer de ruitenwisser verder van de goot af blijft en er meer tijd is om het water naar boven af te voeren.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Ik ga eens proberen te doen of een studie luchtvaart engineering is blijven hangen (ik ben daarna bij NS gaan werken, daar doen ze veel minder aan aerodynamica haha).
Mijn theorie is dat water van zijscherm en motorkap door de rijwind naar achteren geblazen wordt (groene pijlen).
Die dikke richel (blauwe pijl) op de motorkap geleidt nog eens extra water naar de zijkant van de auto.
Ook gooit een wiel best wat water op wat langs de wielkastranden op het zijscherm komt.
Door een Venturi effect bij de buitenspiegel (buitenspiegel breekt de luchtstroom, waardoor meer lucht tussen spiegel en zijraam door wil, de lucht versnelt daar), wordt al dat verzamelde water tussen de spiegel en de zijraam gezogen (rode pijl) en op het zijraam gedeponeerd.
volvo-v60-b3-163pk-geartronic-mild-hybrid-momentum-advantage-direct-leverbaar-maak-een-online-afspr.jpg
Er wordt best wat water over de voorruit geveegd, maar ook het lekker grote oppervlak metaal voor de bestuurder verzamelt wat water...

Zou dit kloppen is dit inderdaad een ontwerpfout, of zoals de dealer het zal omschrijven een "producteigenschap".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Had best gekund, maar het water over de zij ruit gebeurt ook bij droog weer en enkel je voorruit wissen/wassen. Wel bij wat langer wissen, maar dus wel degelijk veroorzaakt door water die van de voorruit af komt.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11616
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Maar dan zou het toch aan beide kanten moeten gebeuren? Ik heb het alleen links. (Volgens mij)
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1929
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

arnoud schreef: 18.02.2021 - 19:46 Maar dan zou het toch aan beide kanten moeten gebeuren? Ik heb het alleen links.
bij heel hevige regen ook rechts, maar links meer omdat de ruitenwisser daar alles "opeengooit" juist aan de ruit
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

gose91 schreef: 18.02.2021 - 18:41 Ik ga eens proberen te doen of een studie luchtvaart engineering is blijven hangen (ik ben daarna bij NS gaan werken, daar doen ze veel minder aan aerodynamica haha).
Mijn theorie is dat water van zijscherm en motorkap door de rijwind naar achteren geblazen wordt (groene pijlen).
Die dikke richel (blauwe pijl) op de motorkap geleidt nog eens extra water naar de zijkant van de auto.
Ook gooit een wiel best wat water op wat langs de wielkastranden op het zijscherm komt.
Door een Venturi effect bij de buitenspiegel (buitenspiegel breekt de luchtstroom, waardoor meer lucht tussen spiegel en zijraam door wil, de lucht versnelt daar), wordt al dat verzamelde water tussen de spiegel en de zijraam gezogen (rode pijl) en op het zijraam gedeponeerd.

volvo-v60-b3-163pk-geartronic-mild-hybrid-momentum-advantage-direct-leverbaar-maak-een-online-afspr.jpg

Er wordt best wat water over de voorruit geveegd, maar ook het lekker grote oppervlak metaal voor de bestuurder verzamelt wat water...

Zou dit kloppen is dit inderdaad een ontwerpfout, of zoals de dealer het zal omschrijven een "producteigenschap".
Het water komt echt en direct van de voorruit hoor, je ziet de golfbeweging van de ruitenwisser en het mooie is dat het echt optreed bij droog winterweer met spray van de straat die de voorruit vervuild, dit wil je schoon hebben dus sproei je.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Oké! Theorie onderuit hahaha
De topicstarter heeft het over beide zijdes, maar daar heeft dus niet iedereen last van
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

gose91 schreef: 18.02.2021 - 20:40 Oké! Theorie onderuit hahaha
De topicstarter heeft het over beide zijdes, maar daar heeft dus niet iedereen last van
rechts nauwelijks er loopt een straaltje, zie de foto van mijn linker raam daar laat het sporen na, bij thuiskomst was deze foto van rechts (wel even inzoomen :) ). Echter is dit toch niet vreemd, de meeste auto's hebben hier wel last van, alleen bij de Audi A4 en de Passat had ik dit niet...

IMG_6688.JPG
IMG_6690.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
ehuisman
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 31.01.2021 - 19:46

De V60 zit vol met veiligheid en dat Volvo zo'n veiligheidsdetail over het hoofd ziet is erg opmerkelijk.
Vorige week tijdens de vorst mijn voorruit, onder het rijden, met de sproeier schoongemaakt. Echter het water bevroor op de linker zijruit met als resultaat dat er geen zicht meer was in de buitenspiegel. Ik ga dat wel voorleggen bij de dealer.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1929
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Heb vrijdag de Heko windgeleiders op de voorste zijruiten geplaatst, nu wachten tot het nog eens goed regent om te zien of dit helpt(zoniet: dan heb ik toch minder wind binnen met de ruit open ;))
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

lijkt me zeker een ontwerp issue, je wilt toch niet weten hoe vaak die auto's in de windtunnel hebben gestaan ( ik werk in de autoindustrie).
Maw, ze weten dit. Er is waarschijnlijk een ander issue dat een nog groter probleem oplevert :-)
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Het is zelfs al als je 3 keer achter elkaar sproeit bij mooi weer, dan is er nooit teveel water om afgevoerd te kunnen worden langs de goot (rand) toch komt het er dan overheen.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1929
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Philken schreef: 07.03.2021 - 18:08 Heb vrijdag de Heko windgeleiders op de voorste zijruiten geplaatst, nu wachten tot het nog eens goed regent om te zien of dit helpt(zoniet: dan heb ik toch minder wind binnen met de ruit open ;))
heb de indruk dat het water ietsje hoger stroomt, tot nu toe helder zicht tijdens een regenbui
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Philken schreef: 09.03.2021 - 16:53
Philken schreef: 07.03.2021 - 18:08 Heb vrijdag de Heko windgeleiders op de voorste zijruiten geplaatst, nu wachten tot het nog eens goed regent om te zien of dit helpt(zoniet: dan heb ik toch minder wind binnen met de ruit open ;))
heb de indruk dat het water ietsje hoger stroomt, tot nu toe helder zicht tijdens een regenbui
heb je foto's? staat dat een beetje dik?
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1929
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Mickyman schreef: 09.03.2021 - 16:56
Philken schreef: 09.03.2021 - 16:53
Philken schreef: 07.03.2021 - 18:08 Heb vrijdag de Heko windgeleiders op de voorste zijruiten geplaatst, nu wachten tot het nog eens goed regent om te zien of dit helpt(zoniet: dan heb ik toch minder wind binnen met de ruit open ;))
heb de indruk dat het water ietsje hoger stroomt, tot nu toe helder zicht tijdens een regenbui
heb je foto's? staat dat een beetje dik?
windgeleider.jpg
ik heb ook nog de achterste maar die heb ik nog niet gemonteerd(komt nog ooit..., er zit bijna nooit iemand achteraan)
het water komt nu juist boven de spiegel op de zijruit, volgens mij komt dit doordaat je een extra 'gootje' hebt met de montage van de windgeleider
morgen verder uittesten(en misschien een foto tijdens een regenbui, nu er geen zout ligt, zie je geen restanten van de 'flow' op de ruit)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

oke thanx!
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1929
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

vandaag was het weer aan het regenen & dus tijd om te zien of de windgeleiders de stroom omleiden.
ik heb geen water op mijn zijruit gehad maar niet dankzij de windgeleider maar ik vermoed de nanoglanslaag die ik dit weekend op mijn auto(inclusief voorruit) had 'gesmeerd'.
het water vloeit nu mooi naar boven(of onder bij lage snelheid) op de smalle band tussen de wisser en de A-stijl en er komt geen water meer opzij...
ik ben zelfs speciaal in de spray van vrachtwagens gaan rijden om te zien of dit ook zo bleef bij veel water en idd die supergladde laag helpt om geen water op de zijruit te hebben
ik vermoed dat dit effect ook met een flacon RainX oid moet lukken.
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12272
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ik lees bij skoda iets over de perfecte stroomlijn, ik meen water te zien linksvoor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Wat mij vorige week donderdag met de harde wind opviel is dat nu bij het wissen of regen er geen water over het zijraam kwam.
Het lijkt er dus op dat er meer wind langs de voorruit/voorkant van de auto moet om het water goed van de voorruit weg te geleiden of je moet rustig rijden waarbij het water naar beneden valt in de a-stijl.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

OGA244 schreef: 16.03.2021 - 15:28 ik lees bij skoda iets over de perfecte stroomlijn, ik meen water te zien linksvoor
HAHAHAHA, Ga je nu Skoda vergelijken met een V60? Skoda is het lagere segment van de VAG groep, niets mis mee, heb 2 Octavia III gehad en ook een Superb uit 2016 als voorloper.
Ik hoop dat ik voor het geld dat mijn V60 kost wel iets meer mag verwachten dan dit, los daarvan heb ik overigens NOOIT storend water gehad op elk van de 3 Skoda's, ook niet op mijn A4 en ook niet op de Passat uit 2016, dit is de eerste auto waar ik dit als storend ervaar en waar ik ook na een regendag voor vertrek mijn ramen schoonmaak.

Ondanks droog weer reed ik gisteren ook weer met een besmeurd raam, maar nog erger, de BLIS geeft heel de tijd aan dat er iemand links zit, terwijl ik op de linker baan rij, na maar even stoppen bij een pompstation kwam het nog weer terug, om na 10 minuten weer te verdwijnen, ook zo iets waar je heel onrustig van wordt, veilig voelt ineens onveilig, leg me uit hoe ik dit moet interpreteren:
IMG_7365.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”